Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Powstanie NSZZ „Solidarności”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1400 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przykład lekcji historii najnowszej w gimnazjum. Wykorzystanie metody aktywizującej –metaplanu.

Temat: Powstanie NSZZ „Solidarności”.

Cel główny: Rozwijanie umiejętności dostrzegania złożoności związków przyczynowo skutkowych.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wie, co wydarzyło się 31 VIII 1980 roku
- zna nazwisko: L. Wałęsa
- rozumie pojęcia i skróty: NSZZ, I Zjazd „Solidarności”
- przedstawia zmieniającą się rolę „Solidarności”
Metody
- elementy wykładu, rozmowy nauczającej
- praca z podręcznikiem, tekstem źródłowym
- metaplan

Środki:
- podręcznik, tekst źródłowy, zdjęcia


I organizacyjno –porządkowe


II rekapitulacja wtórna
- Jakie zmiany nastąpiły w Polsce w czasie rządów Edwarda Gierka?
- Co oznacza skrót- KOR?
- Po jakich wydarzeniach powstał KOR?
- Jakie były zadania KOR-u?

III nawiązanie do nowego tematu:

Dzisiaj dowiemy się dlaczego i po co powstał NSZZ „Solidarność”
Temat: Powstanie NSZZ „Solidarności”.

IV nowe treści

- Z jakich powodów najczęściej dochodziło do konfliktów między władzą a społeczeństwem?
- Co było powodem konfliktu w grudniu 70 roku?
1.Strajki na Wybrzeżu 14-31VIII 1980.
(omawia nauczyciel)
2.Powstanie MKS. (Lech Wałęsa)
Uczniowie przy pomocy nauczyciela rozwiązują metaplan:

Dlaczego doszło do powstania Międzyzakładowego Komitetu Strajkującego w Gdańsku?
-Do kogo należała władza w kraju? Jaki to był system?
-Jak zachowywała się władza wobec społeczeństwa? Czego nie przestrzegała?
-Co się działo z przeciwnikami władzy?
-Czy można było się swobodnie wypowiadać?
-Jakie było stanowisko władzy wobec Kościoła?
-Co nastąpiło w grudniu 70roku i w czerwcu 76 roku?
-Czy łatwo było kupić artykuły codziennego użytku?
-Czy Polacy chcieli żyć w takim kraju?
-Czy Polska była krajem wolnym?
-Czyją politykę realizowała władza?
-Dlaczego ekipa rządząca nie chciała zmian?
3. „21 postulatów” MKS. ( analiza tekstu źródłowego ,uczniowie tworzą mapę mentalną)
-Jakie były żądania stoczniowców? ( gospodarcze ,polityczne)
-Dlaczego władze nie chciały ich przyjąć?
4.31 VIII 1980 porozumienie władzy ze stoczniowcami.
- Dlaczego strajk zakończył się pomyślnie?
5.Powstanie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” 17 IX 1980.
-Jak na powstanie NZZS „Solidarność” zareagowały władze ZSRR?
6.I Zjazd NSZSS „Solidarność”.

V rekapitulacja pierwotna

- Dlaczego doszło do strajków na Wybrzeżu?
- Dlaczego powstał MKS?
- Wymień żądania stoczniowców.
-Kiedy powstał NSZZ „Solidarność”

VI Praca domowa

Jesteś robotnikiem który brał udział w strajku ,w Stoczni Gdańskiej .Zapisz swoje przeżycia w pamiętniku.
Dlaczego doszło do powstania MKS w Gdańsku?

Jak było?
Jak być powinno?
-władza należała do PZPR (monopartyjnysystem) istniała tylko jedna partia
- w kraju panuje demokracja ,istnieje kilka partii
- istnieje grupa uprzywilejowana tzw. Nomenklatura ,która ma wpływ na władzę
- pozycja człowieka w społeczeństwie nie zależy od przynależności partyjnej
-władza nie przestrzegała praw człowieka
-władza przestrzega prawa człowieka
-przeciwnicy władzy byli szykanowani, zastraszani , więzieni
- wolność słowa ,każdy ma prawo się wypowiedzieć, krytykować sytuację w kraju
-istniała cenzura
-szykanowano Kościół
- dobra współpraca władzy z kościołem
-wielu wybitnych Polaków opuszczało kraj
-nie ma emigracji, kraj umożliwia rozwój
-pogarszały się warunki życia przeciętnego Polaka (brak podstawowych artykułów)
- państwo przez reformy stara się stworzyć dogodne warunki życia dla społeczeństwa
- społeczeństwo coraz częściej buntowało się przeciw władzy np.: grudzień 70

Dlaczego nie było tak jak być powinno?
-Polska nie była krajem suwerennym ,wolnym, niezależnym.
- Władza musiała realizować politykę narzuconą przez ZSRR
- Władza nie chciała zmian bo bała się utraty swojej pozycji i przywilejów
Wnioski
-Polacy chcieli wolności ,demokracji w niezależnej Polsce.
Opracowała Anna Weitz - Gimnazjum w Lidzbarku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie