Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jesień

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1256 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jednym z zadań szkoły jest wspomaganie rozwoju mowy dziecka w aspekcie słownikowym, logicznym, składniowym, gramatycznym oraz artykulacyjnym. Zaproponowany przeze mnie scenariusz zajęć grupowych opiera się na zabawach logopedycznych ułatwiających opanowanie poprawnego języka.

Temat : Jesień

Cele ogólne :
  • usprawnianie narządów mowy
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • kształtowanie toru oddechowego
Cele operacyjne :
  • dziecko stara się poprawnie artykułować wskazane głoski
  • rozpoznaje , nazywa i naśladuje usłyszane dźwięki
  • potrafi odtworzyć rytm
  • poprawnie wykonuje wdech i wydech
  • poprawnie reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe
Metody : czynna , słowna

Formy : praca z całą grupą , indywidualna działalność dzieci

Pomoce dydaktyczne: nagranie z odgłosami deszczu, burzy , ilustracje, w nazwach których znajduje się dźwięk s, sz, krople deszczu, liście, wiersz „Wiatr", bębenek i groch, magnetofon

Przebieg zajęć
  1. Siad w kręgu . Rozmowa o tym co sprzyja dobremu mówieniu ( sprawne uszy , sprawna buzia , sprawne oddychanie ). Uświadomienie celu zajęć – doskonalenie pracy w/w funkcji.

    Gimnastyka narządów mowy
    • Wargi
      1. usta w kółeczko , usta szerokie
      2. całuski
      3. parskanie
    • język
      1. język na nos , język na brodę
      2. malowanie kropek , pasków na górnym podniebieniu
    • policzki
      1. przepychanie powietrza z jednego do drugiego policzka
  2. Omówienie sposobu artykulacji dźwięku sz
    • język na dole
    • usta w kółeczko
    • zęby złączone
    • w czasie artykulacji wydmuchujemy ciepłe powietrze
  3. Omówienie sposobu artykulacji dźwięku s
    • język na dole za zębami
    • usta szerokie
    • zęby razem
    • wydmuchujemy strumień zimnego powietrza
  4. Dzieci otrzymują ilustracje, w nazwach których znajduje się sz lub s, a więc nazwy te szumią lub szeleszczą. Zadaniem uczniów jest wyraźna artykulacja wyrazów , a następnie umieszczenie swojego obrazka na tablicy w miejscu przeznaczonym dla s lub sz.
  5. Rozmowa o tym z jaką porą roku kojarzą się im te ilustracje(jesienią)
    • Jak wygląda świat jesienią?
    • Co się dzieje wtedy z pogodą? (odtwarzanie nagrania z odgłosami jesiennej pogody
  6. Naśladowanie spadających kropli deszczu)-stawianie kropek czubkiem języka na górnym podniebieniu, szumu wiatru
  7. Wysłuchanie wiersza „Wiatr”
    Tam za lasem,
    Tam za górką
    Wiatr dokuczał małym chmurkom.
    Aż się chmurki
    Rozpłakały
    I deszcz padał
    Przez dzień cały.
    Rozmowa NT treści wiersza
    • Co robił wiatr?
    • Co zrobiły chmurki?
  8. Szukanie wyrazów mówiących o tym co robi deszcz Kapie , pada, leje, mży, kropi, siąpi
  9. Kojarzenie dźwięków z czynnościami deszczu
    • groch upadający na bębenek-kapie , kropi
    • groch przesuwa się po bębenku-siąpi, mży
    • uderzanie pałeczką-pada
    • mocne uderzanie pałeczką-leje
  10. Ilustrowanie dźwięku deszczu ciałem
    Lekki deszcz-pocieranie dłońmi o uda
    Silniejszy- klepanie dłońmi o uda
    Burza-tupanie nogami
  11. Tworzenie rytmów z deszczowych kropli
    • Na której ilustracji deszcz?
      Kapie
      Pada
      Leje
    • Tworzenie własnych rytmów z kropli i ich wyklaskiwanie.
  12. Ćwiczenie oddechowe- rosnące grzybki, dmuchanie na liście
  13. Podsumowanie zajęć , podziękowanie za udział w nich. Rozmowa nt zabaw , które się dzieciom najbardziej podobały.
Zajęcia przygotowała i przeprowadziła
mgr Beata Rozumska
n-l kształcenia zintegrowanego i logopeda
w SP 166 w Łodzi

Literatura:
  • Sprawka R., Graban J. „ Logopedyczne zabawy grupowe „
  • Demel G. „ Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie