Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia pozalekcyjne koła historycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6986 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program przeznaczony jest dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczęszczających do klas 4-6 szkoły podstawowej specjalnej oraz klas 1-3 gimnazjum specjalnego. W działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły historia odgrywa ważną rolę. Wprowadza bowiem ucznia w świat wartości narodowych i uniwersalnych, pozwala zdobyć wiedzę o własnym regionie, państwie, o kulturze. Pomaga kształtować jego właściwe postawy społeczne wobec skomplikowanych problemów współczesnego świata.

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA HISTORYCZNEGO
dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych klas 4-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum Zespołu Szkół Nr 1 w Radomiu

Program przygotowała:
Teresa Jędra

Radom, luty 2006

Wstęp

     „Historia jest siłą. Historię nie tylko stanowią wiarygodne zbiorowiska nagich faktów, ale i pojęcia, jakie naród o swej własnej wyrabia historii.”
( C.K.Norwid, Myśli o Polsce i Polakach)

      Program przeznaczony jest dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczęszczających do klas 4-6 szkoły podstawowej specjalnej oraz klas 1-3 gimnazjum specjalnego.

      W działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły historia odgrywa ważną rolę. Wprowadza bowiem ucznia w świat wartości narodowych i uniwersalnych, pozwala zdobyć wiedzę o własnym regionie, państwie, o kulturze. Pomaga kształtować jego właściwe postawy społeczne wobec skomplikowanych problemów współczesnego świata.

      W dobie pogoni za dobrami materialnymi zapomina się o takich wartościach, jak: Ojczyzna, miłość Ojczyzny, Naród, poczucie tożsamości narodowej, którą młody człowiek zdobywa najpierw poprzez proces identyfikacji i więzi z najbliższym otoczeniem. Regionalizm rozwija wiedzę o kulturze i historii własnego regionu oraz kształtuje jej związek z kulturą i historią państwa. Region pełni tu podwójną rolę: jest punktem wyjścia w poznawaniu przeszłości kraju, a jednocześnie jest środkiem poglądowym umożliwiającym zetknięcie się ucznia z pamiątkami, zabytkami, postaciami, itp.

      W procesie dydaktyczno - wychowawczym szkoły zajęcia pozalekcyjne odgrywają istotną rolę. Obok poszerzania wiedzy uzyskanej na lekcji o nowe treści, występuje tu zdobywanie nowych doświadczeń, umiejętności i sprawności oraz kulturalnych nawyków spędzania czasu wolnego.

      Zajęcia pozalekcyjne stwarzają możliwości poznawcze, wychowawcze, rozwijają zainteresowania, kształtują właściwe postawy i wzorce zachowania, a w przypadku ucznia niepełnosprawnego umysłowo spełniają też doskonałą funkcję rewalidacyjną.

      Program zawiera:
  • cele edukacyjno – rewalidacyjne,
  • zadania do realizacji i formy ich realizacji,
  • procedury osiągania celów,
  • przewidywane osiągnięcia,
  • ewaluację.
     Program opracowano w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach podstawowych i gimnazjach (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.09.2001r.)

Cele edukacyjno – rewalidacyjne

Cele ogólne:
  1. Kształtowanie postaw patriotycznych związanych z rozwijaniem poczucia tożsamości regionalnej.
  2. Rozwijanie wiedzy wykraczającej poza wiadomości podręcznikowe o historii i teraźniejszości własnego regionu i ich związku z kulturą narodową
  3. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej.
  4. Wielostronna analiza takich wartości, jak: ojczyzna, naród, demokracja, suwerenność.
  5. Wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują.
  6. Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego.
  7. Efektywna i skuteczna integracja grup rówieśniczych.
  8. Rewalidacja poprzez rozbudzanie w młodych ludziach potrzeby wspólnego działania, kształtowanie postawy odpowiedzialności i zaangażowania w realizację powierzonych im zadań.
Cele szczegółowe:
  1. Poznanie specyfiki kulturowej regionu i jego tradycji.
  2. Tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z małą ojczyzną i krajem ojczystym (spotkania, wycieczki, dyskusje).
  3. Pokazanie najciekawszych obiektów i osobliwości naszego regionu.
  4. Poznanie ciekawych miejsc związanych z kulturą i historią naszej ojczyzny.
Zadania do realizacji

Zadania Formy
Zwiedzanie ciekawych obiektów historycznych miasta. Zwiedzanie zabytków miasta:
Stare Miasto, grodzisko Piotrówka, kościoły: św. Wacława, kościół farny, OO. Bernardynów, Garnizonowy, Rynek – Ratusz i stare kamienice. Zwiedzanie pomników i miejsc pamięci narodowej.
Spotkania z ciekawymi ludźmi naszego regionu. Spotkania z kombatantami, z ludźmi tworzącymi kulturę i historię naszej małej ojczyzny. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem Anno Domini oraz z Bractwem Rycerskim.
Udział w życiu kulturalnym miasta.
Odtwarzanie największych wydarzeń naszej historii:
  • Grunwald
  • Nihil Novi (sejm radomski) – Radom
  • „konfederacja barska” 1768r. w Radomiu
  • walki Powstania Styczniowego – okolice Radomia
Wyjścia na wystawy do Muzeum Okręgowego im. J.Malczewskiego, Muzeum Wsi Radomskiej, Resursy Obywatelskiej.
Wyjścia na imprezy historyczne organizowane na terenie miasta.
Studiowanie przebiegu ważnych bitew w oparciu o literaturę i dostępne środki dydaktyczne oraz próba ich odtworzenia w formie gier symulacyjnych i sytuacyjnych.
Zwiedzanie ciekawych miejsc związanych z historią i kulturą naszego regionu i narodu. Wycieczki bliższe i dalsze do: Czarnolasu i Zwolenia, Kazimierza Dolnego i Puław, Warszawy, Żelazowej Woli i Nieborowa, Krakowa.


Przewidywane osiągnięcia

W zakresie wiedzy uczniowie:
  1. Rozumieją podstawowe pojęcia historyczne.
  2. Rozumieją pojęcia czasoprzestrzenne.
  3. Rozumieją związek historii i teraźniejszości swojego regionu z kulturą narodową.
  4. Znają najważniejsze fakty i wydarzenia swojego regionu.
  5. Znają zabytki, miejsca kultury i pamięci narodowej własnego regionu.
  6. Znają najwspanialsze zabytki kultury narodowej.
W zakresie umiejętności uczniowie:
  1. Właściwie posługują się podstawowymi pojęciami historycznymi.
  2. Potrafią umiejscowić podstawowe wydarzenia w miejscu i czasie.
  3. Dostrzegają piękno swojego regionu, a także piękno swojej ojczyzny.
  4. Są dobrymi przewodnikami po swojej małej ojczyźnie: znają jej historię, zabytki, miejsca kultury i pamięci narodowej oraz ludzi dla niej zasłużonych.
  5. Szanują i są dumni z kultury, tradycji, osiągnięć własnego regionu i narodu.
  6. Potrafią służyć sobie pomocą podczas wycieczek.
Procedury osiągania celów

     Zadaniem nauczyciela - w pierwszej kolejności - jest budzenie zainteresowania i wyzwalanie zaangażowania poprzez tworzenie sytuacji, w których uczniowie mogliby obserwować, wyszukiwać, segregować, gromadzić. W dalszej kolejności następuje uporządkowanie i wykorzystanie poznanej wiedzy w różnych, naturalnych sytuacjach i formach ekspresji. Stąd potrzeba ćwiczeń, które poruszają wyobraźnię, wyzwalają potrzeby kreatywne.

Osiągnąć to można poprzez:
  1. Wycieczki bliższe i dalsze – wykorzystanie potencjału środowiska: zabytki, muzea.
  2. Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  3. Spotkania teoretyczne – wykorzystanie wiedzy już posiadanej, studiowanie literatury dotyczącej historii naszego regionu oraz największych bitew historycznych naszej ojczyzny.
  4. Oglądanie filmów o tematyce historycznej, dyskusje.
  5. Gry i zabawy symulacyjne i sytuacyjne.
  6. Weryfikowanie wiadomości w terenie.
  7. Konkursy o tematyce historycznej.
Ewaluacja

     Obserwacja uczniów oraz zmian zachodzących w ich postawach i zachowaniu.
Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie potrafią wykorzystać w życiu codziennym, a także w konkursach organizowanych na terenie szkoły, miasta, województwa.

Bibliografia
  • Bruno-Nowakowa H., Polkowska I., Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo, WSiP, W-wa 1988
  • Piątkowski S., Radom zarys dziejów miasta, Radom 2000
  • Polskie Towarzystwo Turystyczno- Krajoznawcze, Przewodnik- Radom, Warszawa 1974
  • Zwolski Cz., Historia miasta Radomia (Kronika), Radom 2005
  • Zwolski Cz.(red.), Znani i nieznani ziemi radomskiej, t.I - III, Radom 1990
  • Zwolski Cz., Radom i Region Radomski, Radom 2003
  • Nihil Novi. Z dorobku sejmu radomskiego 1505 roku, Radom 2005
Teresa Jędra

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie