Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak radzić sobie z agresją?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4058 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzisiejsze szkoły borykają się z tymi samymi problemami wychowawczymi, co kiedyś – nieustępliwość wychowanków, konflikty wśród rówieśników, niechęć do udziału w zajęciach szkolnych itd. Chociaż te problemy wciąż istnieją, w klasach pojawiają się coraz bardziej agresywni uczniowie, jak i samotnicy, których głęboka izolacja społeczna wynika z braku poczucia przynależności.
Większość wychowawców przyznaje, że skończyły się czasy, w których głównym celem było nauczanie podstawowych umiejętności szkolnych. Obecnie uczniowie potrzebują być nauczani pożądanych zachowań w taki sam zaplanowany i systematyczny sposób, jak nauczani są umiejętności szkolnych.
Nauczanie umiejętności prospołecznych daje uczniom szkoły podstawowej możliwość odniesienia sukcesów zarówno w sytuacjach hipotetycznych, jak i rzeczywistych warunkach. Aczkolwiek niewłaściwe zachowania wciąż będą wymagały interwencji, to w ramach metody kształtowania umiejętności uczniom stwarza się możliwość budowania alternatywnych, społecznie akceptowanych zachowań.

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

TEMAT: „JAK RADZIĆ SOBIE Z AGRESJĄ?”

CELE LEKCJI:

Ogólne:
Kształtowanie umiejętności prospołecznych ucznia w ramach realizacji własnego programu wychowawczego „Nie jestem sam”.

Szczegółowe:
  • zabawa przeciwko agresji
  • radzenie sobie ze swoją złością i złością innych
  • kształtowanie umiejętności unikania kłopotów i bójek
  • tworzenie pozytywnego klimatu w klasie i szkole
  • kontrolowanie własnych zachowań uczniów
  • aktywne uczenie się poprzez odgrywanie ról i ćwiczenie
METODY:
mapa mentalna, analiza bajki terapeutycznej, zabawa przeciwko agresji, Skillstreaming czyli Kształtowanie Umiejętności.

FORMY REALIZACJI: z całą klasą, zespołowa, samodzielna praca ucznia

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : czerwony karton z narysowaną pięścią, zielony karton z narysowaną otwartą dłonią, karteczki samoprzylepne, plastelina

OCZEKIWANE EFEKTY:
  • praca nad złością
  • zmień myślenie
  • władza nad uczuciem
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Odegranie scenki przez wcześniej wtajemniczonych uczniów przedstawiającej akt agresji. Zadaniem uczniów jest określenie na jej podstawie o czym będziemy rozmawiać na zajęciach. Powinny pojawić się określenia: „agresja”, „przemoc”, „złość”.
  2. Nawiązując do scenki nauczyciel podaje i zapisuje na tablicy temat lekcji.
  3. Na tablicy wiszą: czerwony karton z zaciśniętą pięścią oraz zielony z otwartą dłonią. Nauczyciel pyta uczniów o znaczenie tych symboli jak również użytych kolorów. Jest to nawiązanie do agresji i przeciwnej temu zjawisku przyjaźni i pomocy. Kolory czerwony (krew, przemoc) oraz zielony (spokój, przyroda) oddziaływają na zmysły uczniów.
  4. Nauczyciel dokonuje podziału klasy na dwie grupy na zasadzie odliczania: 1,2.
  5. Na karteczkach samoprzylepnych uczniowie „1” zapisują przykłady agresywnych zachowań, a uczniowie „2” przykłady przyjaznych zachowań w szkole i przyklejają swoje propozycje do arkuszy odpowiednio: agresywne wewnątrz zaciśniętej pięści natomiast przyjazne w środku otwartej dłoni. Powstaje w ten sposób mapa mentalna.
  6. Nauczyciel stwarza sytuację problemową wymagająca rozstrzygnięcia:
    „Kolega z klasy przezywa cię, a przezwisko nie jest przez ciebie lubiane. Jak zachowasz się w takiej sytuacji?” Następnie proponuje, aby uczniowie „1” zgromadzili się po prawej stronie sali iprzygotowali scenkę przedstawiającą zachowanie agresywne w tej sytuacji, natomiast uczniowie „2” gromadzą się z lewej strony sali i przygotowują scenkę przedstawiającą zachowanie alternatywne w stosunku do agresji (asertywne).
  7. Przedstawiciele zespołów prezentują scenki, po czym wywiązuje się krótka dyskusjanad tym, które zachowanie bardziej podobało się uczniom i dlaczego?
  8. Analiza bajki terapeutycznej, której efektem jest zachęcenie uczniów do pracy nad złością i agresją, zmiana myślenia i zapanowanie nad uczuciami.

    BAJKA TERAPEUTYCZNA pt.: „Wspaniały potwór Mateusza”

         Mateusz miał wspaniałego Potwora. Potwór pojawiał się zawsze wtedy, gdy chciał tego Mateusz. Jeżeli Mateusz nie dostawał tego czego chciał, lub dostawał to czego nie chciał…………… Jeżeli przyjaciele Mateusza nie chcieli bawić się z nim, lub nie chcieli grać we właściwe gry…………. Jeżeli rodzice Mateusza mówili mu co ma robić, lub nie mówili mu co ma robić …………… Wtedy wspaniały potwór Mateusza wychodził na zewnątrz.
    Mateusz wypuszczał swojego wspaniałego potwora poprzez:

    MYŚLENIE

    JAK SĄDZISZ, CO MYŚLAŁ MATEUSZ, ABY UMOŻLIWIĆ SWOJEMU WSPANIAŁEMU POTWOROWI WYJŚCIE NA ZEWNĄTRZ?
    Oto kilka rzeczy, które mógł on pomyśleć:
    „To straszne, że nie mogę tego co chcę”
    „Nie mogę tego znieść, kiedy rzeczy nie idą po mojej myśli”
    „Inni ludzie powinni robić to, co ja chcę”
    „Moi przyjaciele są wstrętni, kiedy nie bawią się ze mną. Oni powinni być ukarani”.

           Potwór Mateusza był naprawdę przerażający. Miał czerwoną, warczącą twarz, z dużymi ostrymi zębami. Głos grzmiący i warczący. Tupał i kopał nogami. Potwór Mateusza ranił każdego kogo zobaczył.

    CZY MOŻESZ ZGADNĄĆ, JAK CZUŁ SIĘ MATEUSZ, GDY JEGO POTWÓR WYCHODZIŁ NA ZEWNĄTRZ?
    „On czuł złość”

    CZY WIESZ SKĄD POJAWIAŁA SIĘ ZŁOŚĆ MATEUSZOWEGO POTWORA?
    „ Ona pochodziła z jego sposobu myślenia”

    JAK SĄDZISZ, CO MYŚLELI O POTWORZE RODZICE MATEUSZA? CZY SĄDZISZ, ŻE PODOBAŁO IM SIĘ TO?
    A CO MYŚLELI NA TEN TEMAT PRZYJACIELE I NAUCZYCIELE MATEUSZA?

    „Rodzice Mateusza byli bardzo źli na potwora, ponieważ był on bardzo głośny i nieposłuszny. Uważali, że Mateusz powinien kontrolować go lepiej i karali go za każdym razem gdy pozwalał Potworowi wychodzić”. „Przyjaciele Mateusza bali się Potwora i uciekali gdy się pojawiał”.

          „Nauczyciele Mateusza byli smutni i zaniepokojeni, gdy Potwór wychodził na zewnątrz w szkole”. „To bardzo źle, że Mateusz pozwalał tak hałasować Potworowi przez cały czas”. „Myśleli – on byłby bardziej dającym lubić się chłopcem, gdyby nie to”. „Myśleli także – trudno nam uczyć w klasie, w której jest Potwór”.

    JAK MYŚLISZ, CO ODCZUWAŁ MATEUSZ W ZWIĄZKU ZE SWOIM POTWOREM, KIEDY JEGO RODZICE KARALI GO, PRZYJACIELE UCIEKALI OD NIEGO, A NAUCZYCIELE KAZALI MU ZOSTAWAĆ PO LEKCJACH?
          Mateusz był zmęczony obecnością Potwora. „Nie spełniasz prawidłowo swojego zadania, gdy jesteś na zewnątrz. Nie pomagasz mi dostać tego czego chcę i nie jesteś potem już tak wspaniały”. „To nie moja wina, powiedział Potwór – tylko twoja. Za każdym razem, gdy mówisz sobie te magiczne słowa…………

    „JEST OKROPNIE”
    „NIE MOGĘ TEGO ZNIEŚĆ”
    „MUSZĘ POSTAWIĆ NA SWOIM”
    wtedy ja się pojawiam. To schemat”.

          Dobrze – powiedział Mateusz. To znaczy, że jeśli nie powiem tych magicznych słów, to ty nie wyjdziesz na zewnątrz?” „No prawie – powiedział potwór. To nie jest takie całkiem proste. Lepiej byłoby, gdybyś zmienił swoje myślenie niż tylko słowa………..i zastosował to w praktyce”. „Dlaczego mi to mówisz? Zapytał Mateusz podejrzliwie.

           „Ponieważ zmęczyłem się już tym wiecznym wychodzeniem na zewnątrz. Mówisz magiczne słowa cały czas. A ja wciąż muszę wychodzić i wychodzić. To takie wyczerpujące. Chciałbym mieć trochę wakacji i poleżeć gdzieś na plaży”. „Och! Powiedział Mateusz. Dobrze. Wypraktykuję to inne myślenie i zobaczę jak ono działa”.

    JAK SĄDZISZ, W JAKI SPOSÓB MATEUSZ ZMIENIŁ MAGICZNE SŁOWA I MYŚLENIE ABY MU POMAGAŁY?
    On zmienił TO OKROPNE na TO BARDZO ŹLE.
    On zmienił NIE MOGĘ TEGO ZNIEŚĆ na JA NIE LUBIĘ TEGO, ale mogę to znieść.
    On zmienił NIE MOGĘ DOSTAĆ TEGO KIEDY CHCĘ na JA WOLAŁBYM MIEĆ TO, KIEDY CHCĘ, ALE NIE MUSZĘ TEGO MIEĆ OD ZARAZ.
    On zmienił MOI PRZYJACIELE SĄ STRASZNYMI ZŁYMI LUDŹMI bo nie dają mi tego co chcę. POWINNI BYĆ UKARANI na NIE ZAWSZE PODOBA MI SIĘ ICH ZACHOWANIE ale są tylko ludźmi i mogą mieć swoje złe zachowania i mimo to mogą być wciąż dobrymi przyjaciółmi.

    Potwór Mateusza wychodził coraz rzadziej i rzadziej.

    JAK SĄDZISZ, CO POMYŚLELI O TEJ ZMIANIE RODZICE MATEUSZA? A CO JEGO PRZYJACIELE I NAUCZYCIELE?

    Rodzice Mateusza rzadziej się na niego złościli i rzadziej też go karali. Przyjaciele Mateusza nigdy więcej się go nie bali i częściej bawili się z nim.

    Nauczyciele Mateusza byli bardziej szczęśliwi, mniej zaniepokojeni i nie kazali mu już zostawać po lekcjach.

           „Czuję się teraz mniej szalony, a dostaję więcej z tego co chcę” – powiedział Mateusz. „Jestem bardziej zadowolony i nauczyłem się powstrzymywać Potwora przed wychodzeniem na zewnątrz”. Mateusz kontynuował w praktyce to inne myślenie. Potwór rzadziej wychodził na zewnątrz. A kiedy wychodził był już mniej straszny niż poprzednio.

    CZY TY TAKŻE MASZ SWOJEGO WSPANIAŁEGO POTWORA?
  9. Podsumowaniem bajki jest polecenie:

          „Ulep z plasteliny swojego wspaniałego Potwora oraz domek, w którym możesz go zamknąć” . Po wykonaniu tego zadania nauczyciel prosi uczniów, aby schowali swojego wspaniałego Potwora do domku i życzy młodym ludziom, aby starali się nigdy go nie wypuszczać. Przypomina również o podpisanym przez nich na ostatnich zajęciach załączniku do Statutu Szkoły - Szkolnym Kodeksie Zachowań Uczniów.
  10. Na zakończenie lekcji nauczyciel upewnia się, że uczniowie wiedzą do kogo mogą zwrócić się w przypadku problemów związanych z agresją i pomocą
Opracowała:
Małgorzata Królikiewicz
nauczyciel przyrody i wychowawca

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie