Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Niechęć do udziału w zajęciach sportowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2171 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zjawisko, którym zajęłam się dotyczy pracy z uczniem, który nie lubi ćwiczeń fizycznych. Należy on do dzieci, które nie miały szansy rozwijać swoich zdolności fizycznych. Bartek to uczeń klasy 4 Szkoły Podstawowej, w której jestem nauczycielem wychowania fizycznego

Opracowanie: mgr Aneta Żółcińska

1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU Zjawisko, którym zajęłam się dotyczy pracy z uczniem, który nie lubi ćwiczeń fizycznych. Należy on do dzieci, które nie miały szansy rozwijać swoich zdolności fizycznych. Bartek to uczeń klasy 4 Szkoły Podstawowej, w której jestem nauczycielem wychowania fizycznego. Jest uczniem wysokim, szczupłym, nie posiada przeciwwskazań do udziału w zajęciach sportowych, uczy się dobrze. Już na pierwszych lekcjach wychowania fizycznego zauważyłam jego niechęć do ćwiczeń. Udział w zajęciach sportowych nie sprawiał mu żadnej radości w porównaniu z innymi dziećmi. Zainteresowałam się tym problemem. Postanowiłam zachęcić Bartka do ćwiczeń i spowodować, by zajęcia ruchowe zaczęły sprawiać mu przyjemność i satysfakcję.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA Bartka poznałam, gdy był uczniem klasy 3. Jego przypadek interesuje mnie już drugi rok szkolny. Jest uczniem mającym kompleksy dotyczące niskiej sprawności fizycznej, co było powodem kpin i złośliwych uwag pod jego adresem ze strony kolegów. Myślę, że to główna przyczyna jego niechęci do ćwiczeń fizycznych. Zawsze przebierał się na lekcje wychowania fizycznego. Próbował ćwiczyć, ale wybiórczo i tylko te ćwiczenia , które nie były zbyt trudne, gry i zabawy. Nie lubił ćwiczeń gimnastycznych, skoków, gry w piłkę nożną. Bartek jest uczniem, który osiąga wysokie wyniki w nauce z innych przedmiotów. Zależy mu na ocenach. Sądzę, że obawiał się niskiej oceny z wychowania fizycznego na świadectwie. Zauważyłam w nim wolę walki, bunt przeciwko złemu traktowaniu przez kolegów. Momentami był apatyczny, zdarzyło się że płakał po niepowodzeniu na lekcji. Jednak zauważyłam, że w głębi duszy Bartek chciałby ćwiczyć tak jak wszyscy uczniowie, dlatego tak złościł się. Na podstawie wywiadu z matką dowiedziałam się, że od kilku lat pogorszył mu się wzrok i ma od jakiegoś czasu problemy zdrowotne. Kiedyś lubił zajęcia fizyczne. Miał zaniżoną samoocenę. Na przerwach zdarzało mu się czasami biegać z kolegami. Wywnioskowałam, że jego lęki spowodowane są wstydem, który przeżywał w momencie docinek na jego temat. Być może jego mierne wyniki wynikają ze słabego wzroku i związanych z tym kłopotów z refleksem i koordynacją ruchową

3. ZNACZENIE PROBLEMU Sposób działania Bartka jest poważnym problemem, gdyż skutki minimalizacji aktywności ruchowej mogą doprowadzić do wad postawy lub innych niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu organizmu. Aparat ruchowy z powodu pojawiającego się stanu zakłóceń koordynacji jest podatny na urazy. Działalność podstawowych układów organizmu ulega zachwianiu, a dotyczy to zwłaszcza układu naczyniowo-sercowego. Gdy zdolności psychomotoryczne są słabsze, to obniża się umiejętność skupienia uwagi, a szczególnie koncentracji. Pojawiają się problemy z przyswajaniem nowych form ruchu. Oprócz typowo ruchowych zaległości, poważniejszym skutkiem unikania ćwiczeń może być ukształtowanie się w psychice dziecka negatywnego nastawienia do aktywności ruchowej, która w jego wieku jest bodźcem rozwojowym, a później elementem podtrzymującym kondycję psychomotoryczną organizmu.

4. PROGNOZA Prognoza negatywna (jeśli zaniechamy oddziaływań) obniżenie własnej samooceny, pogłębianie się kompleksów, obniżenie i tak niskiej sprawności fizycznej, obojętność dziecka i niezadowolenie rodziców, zniechęcenie do działania. Prognoza pozytywna (jeśli wdrożymy oddziaływania): rozwój organizmu stymulowany przez czynnik aktywności ruchowej, satysfakcja dziecka i rodziców, wiara ucznia we własne możliwości, wzrost samooceny, satysfakcja z małych osiągnięć, chęć udziału w ćwiczeniach, aprobata siebie, akceptacja w grupie.

5. PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA Proponując rozwiązać ten problem, kładłam nacisk na: • nawiązanie z nim kontaktu, • zdobycie zaufania, uświadomienie Bartkowi skutków minimalizowania aktywności fizycznej, • uświadomienie uczniowi, że przy ocenie z wychowania fizycznego głównie biorę wkład pracy na lekcji i przygotowanie do niej, • poświęcanie mu dodatkowego czasu pracy. • nagradzanie i motywowanie go oceną z aktywności, • natychmiastowe reagowanie na krzywdzące Bartka wypowiedzi uczniów w kierunku do niego.

6. WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ Zaplanowanie działania zmierzające w kierunku pomocy uczniowi wdrażałam w następujący sposób: • spotkałam się z rodzicami chłopca, aby uświadomić im istniejący problem, rozpoczęłam współpracę, aby wspólnie pomóc Bartkowi, • prowadziłam rozmowy z Bartkiem, • prowadziłam rozmowy z uczniami, którzy najbardziej dokuczali chłopcu, mające na celu uświadomienie im wpływu docinek i złośliwości na psychikę kolegi, Aby zachęcić chłopca do ćwiczeń i pomóc mu przezwyciężyć obawy przed ćwiczeniami, postanowiłam chwalić go i nagradzać za choćby najmniejszy postęp, zwiększyłam ilość niektórych ćwiczeń, starałam się wygospodarować dodatkowy czas, aby poświęcić go na ćwiczenia z Bartkiem, na rozmowy z nim, starałam się integrować grupę ćwiczących na lekcji wychowania fizycznego z Bartkiem. Myślę, że współpraca z rodzicami jest bardzo ważnym elementem pomocy chłopcu. Dzięki niej efekty mogły być zauważalne już po pierwszych spotkaniach.

7. EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ Rodzice uświadomili sobie powagę problemu syna i starali się we współpracy ze mną uświadomić problem synowi. Dzięki tej współpracy uczeń powoli przestawał reagować agresją na docinki kolegów i stał się mniej płaczliwy. Uwaga, jaką mu poświęciłam, zaowocowała większą wiarą we własne siły. Zdał sobie sprawę, że chociaż nie potrafi wykonać niektórych ćwiczeń zawsze znajdzie się ćwiczenie dla niego wykonalne. W domu rodzice również zauważyli zmiany zachodzące w chłopcu. Zaczął z nimi rozmawiać na temat zajęć fizycznych, zwłaszcza w momencie, kiedy otrzymał wysoką ocenę na koniec semestru, której się nie spodziewał. Była to dla niego ogromna motywacja do pracy w następnym semestrze. Zrozumiał, że jeśli będzie się starał, dobra ocena na świadectwie nie będzie problemem. Był to moment przełomowy. Zmiany w uczniu postępowały szybko. Chłopiec zaczął starać się coraz bardziej. Jest aktywny na lekcjach. Cieszy go każde - chociażby małe powodzenie. Podchodzi do wszystkich ćwiczeń, nawet do tych, których przedtem się obawiał. Nie zniechęca się. Koledzy zaczęli doceniać wysiłki Bartka. Po wielokrotnych pogadankach na temat problemu Bartka przykre uwagi pod jego adresem zdarzają się coraz rzadziej. Zauważyłam, że chłopcy starają się mu pomagać w wykonywaniu niektórych ćwiczeń. Podtrzymują go na duchu. Myślę, że chłopiec czerpie teraz więcej przyjemności z zajęć fizycznych. Rodzice są zadowoleni z postępów syna. Do pełnego sukcesu jeszcze daleko, ale czuję, że obrana droga zmierza we właściwym kierunku.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie