Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wartość edukacyjna technik swobodnego tekstu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1391 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta zakłada maksymalny rozwój osobowości dziecka . Jej realizacja oparta jest na wielostronnej aktywności uczniów, ich zainteresowaniach, a także potrzebach rozwojowych. C.Freinet do pracy szkolnej wprowadził różnorodne techniki pisania swobodnego tekstu.
Swobodny tekst jest to wolna od jakiegokolwiek narzucania tematu forma pisemnej wypowiedzi dziecka, którą w odróżnieniu od wypracowania szkolnego cechuje spontaniczność, twórczość, związek z życiem, kontakt ze środowiskiem, w którym dziecko żyje. Tego typu wypowiedź cechuje głęboka ekspresja przeżyć.

Rady dla nauczyciela w tworzeniu swobodnego tekstu:

I. Organizuj lekcję umożliwiającą przeżycia inspirujące do wyobraźni i wypowiedzi pisemnej.
II. Stwórz miłą i serdeczną atmosferę zachęcającą dziecko do pomysłowości w wypowiadaniu się.
III. Pamiętaj, aby dobór wyrazów, których używają dzieci, był przemyślany i dostosowany do ich możliwości intelektualnych.

Sytuacje inspirujące swobodny tekst

I. Inspirowanie wypowiedzi pisemnej motywem treściowym lektury A,Bohdana " Pilot i ja"

Praca o charakterze twórczym, samodzielna.

Zadanie twórcze : komponowanie opowiadania pt. " Moja niezwykła podróż do krainy marzeń’ na podstawie Lalusia, bohatera lektury " Pilot i ja’.
II. Opowiadanie na podstawie baśni H.Ch. Andersena " Dziewczynka z zapałkami".

Praca o charakterze twórczym całkowicie samodzielna, inspirowana motywem baśni.

Zadanie twórcze : Komponowanie zakończeń pt. " Moje święta spędzone z zaproszoną bohaterką baśni pt. "Dziewczynka z zapałkami".
III. Praca z obrazkiem pt. " Moja miejscowość"

Praca o charakterze twórczym z częściowym, wstępnym przygotowaniem uczniów do jej wykonania ( przygotowaniu słownikowym: zwroty i wyrażenia). Tekst o częściowo określonym zakresie treści ( list).

Zadanie twórcze : Komponowanie wypowiedzi pisemnej zachęcającej koleżankę lub kolegę do odwiedzenia miejscowości, w której mieszkam.
IV . " Dla Ciebie Mamo" – pisanie swobodnego tekstu.

Praca o charakterze twórczym z częściowo wstępnym przygotowaniem słownikowym.

Zadanie twórcze : " Co w tej zamierzałbym( zamierzałabym) z głębi serca podarować swojej mamie?".
V. " Wiosenna wycieczka"- czynnik stymulujący twórczą, swobodną i spontaniczną wypowiedz.

Praca o charakterze swobodnej twórczości, całkowicie samodzielna. Tekst o nieograniczonym zakresie treści połączonej z bogatym światem wrażeń z odbytej wycieczki.

Zadanie twórcze : Komponowanie wypowiedzi pisemnej pt. "Przyjście wiosny".


Maria Przybylska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie