Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Podróż po krainie uczuć

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 989 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W bieżącym roku szkolnym dużo uwagi poświęca się problemowi agresji wśród uczniów. Opracowałam propozycję zajęć do przeprowadzenie w ramach dwóch lekcji wychowawczych w klasach IV-VI. Głównym celem zajęć jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych i kształtowanie umiejętności rozpoznanwania swoich uczuć

Lekcja wychowawcza

" Podróż po krainie uczuć"
( propozycja zajęć została opracowana w oparciu o program profilaktyczny p.t. „ Saper czyli jak rozminować agresję” Renaty Knez i Wojciecha M. Słoniny z przeznaczeniem do realizacji w czasie dwóch godzin lekcyjnych)

CELE ZAJĘĆ
- uświadomienie uczniom, że zachowaniom człowieka towarzyszą różnorodne uczucia
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych czuć
- kształtowanie umiejętności odróżniania uczuć pozytywnych i negatywnych
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami o negatywnym zabarwieniu
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- integracja zespołu klasowego

Potrzebne materiały: arkusz szarego papieru, 5 kartek formatu A3 ( duży blok rysunkowy), mazaki, kredki, farby, obrazki przedstawiające pociąg, smutek, zabawę, sprzeczkę lub bójkę, rozmawiających ludzi.

Uczniowie pracują w grupach. Do podziału klasy na grupy można wykorzystać przygotowane wcześniej puzzle . Przed lekcją należy pociąć obrazki na tyle części, ilu uczniów będzie brało udział w zajęciach.
Uczniowie losują po jednej części obrazka (przedstawiają one: pociąg, sprzeczkę lub bójkę na boisku, kogoś smutnego, kogoś kto w przymilny sposób rozmawia z kolegami, wspólną zabawę) przed wejściem do klasy. W klasie szukają osób, które mają pozostałe części obrazka. Uczniowie, którzy układali to samo zdjęcie będą stanowili grupę w dalszej części zajęć.
Każda grupa musi wykonać zadanie- przedstawić wymyślona przez siebie scenkę.

1. Grupa nr 1 będzie pełniła rolę pociągu jadącego po krainie uczuć.
2. Grupa nr 2 to kraina "Złości i wrogości".
3. Grupa nr 3 to kraina "Smutku".
4. Grupa nr 4 to kraina "Przymilności".
5. Grupa nr 5 to kraina "Otwartości i radości".

Zadaniem grup 2-5 jest przygotowanie krótkiej scenki przedstawiającej krainę, w której się znalazła. Scenki powinny być przygotowane w taki sposób, aby reszta klasy mogła odgadnąć nazwę krainy.
Grupa „ pociąg” ma dwa zadania. Pierwsze to przeprowadzenie w swojej grupie krótkiej „burzy mózgów” i wypisanie na dużym arkuszu szarego papieru nazw wszystkich uczuć, które im przychodzą do głowy oraz narysowanie ich symboli (tych, których będą potrafili np. radość- uśmiechnięta buźka, złość-błyskawica itp.).
Po obejrzeniu każdej scenki będzie można zaznaczać na arkuszu, które uczucia dominowały w danym przedstawieniu.
Drugie zadanie to prowadzenie „podróży" od jednego miejsca do drugiego i pomoc w odgadywaniu nazw poszczególnych krain pozostałej części klasy np. w ten sposób -Udajemy się dzisiaj w daleką podróż do tajemniczego kraju. Jedziemy długo, bardzo długo pociągiem. Pociąg zatrzymuje się. Dotarliśmy do krainy, w której……( oglądamy scenkę przygotowaną przez grupę, do której dotarł pociąg) mieszkają ludzie, którzy ciągle są źli i zdenerwowani, tupią nogami, potrząsają głowami, ściskają dłonie w pięści, krzyczą: nie lubię cię, nienawidzę cię... itp.

Po wykonaniu przez wszystkie grupy scenek prowadzimy z uczniami krótką rozmowę na temat:

- Z przedstawicielami grupy pełniącej rolę pociągu
* Czy podobała się Wam podróż po " krainach uczuć"?
* Gdzie czuliście się najlepiej?
* Mieszkańcy której krainy Waszym zdaniem żyją najlepiej, są najszczęśliwsi?




- Z przedstawicielami pozostałych grup
* Czy trudno było wcielić się w wylosowaną rolę? Dlaczego?
* Jakie emocje, uczucia towarzyszyły ogrywaniu Waszych ról?
* Czy chcielibyście mieszkać na stałe w wylosowanych krainach? Dlaczego?
- Wspólnie
* Jakie emocje prowadzą do zachowań agresywnych?
* Jakie emocje łagodzą agresję, sprawiają, że czujemy się dobrze?

Na zakończenie wizyt w krainach proponujemy krótkie zabawy :

„Ludzie do ludzi”
Wszyscy uczniowie ustawiają się w parach . Osoba bez pary staje na środku i mówi np. ucho do ucha, kolano do kolana . Pary mają to zadanie wykonać . Prowadzący kilka razy powtarza różne polecenia, po czym daje hasło 'ludzie do ludzi ', uczestnicy zamieniają się parami oraz mówią sobie w nowych parach „coś miłego” . Ta osoba, która nie znajdzie pary wydaje kolejne polecenia.
„Dyrygent”
Uczniowie siadają w kole. Jedno dziecko wychodzi za drzwi, w tym czasie pozostali wybierają pośród siebie dyrygenta, który będzie pokazywał jak gra się na różnorodnych instrumentach. Pozostałe dzieci mają za zadanie naśladować dyrygenta, który co chwilę zmienia pokazywany instrument. Zadaniem zgadującego jest odgadnięcie, kto jest dyrygentem grupy.

"Komórki do wynajęcia”

Uczniowie siedzą w okręgu na krzesłach. Ochotnik stoi na środku. Dla niego nie ma krzesła. Jego zadaniem jest powiedzenie zdania zaczynające się od słowa "Jestem...". Osoby, które myślą podobnie o sobie, muszą się zamienić krzesłami. Ochotnik również szuka wolnego miejsca. Osoba, która zostanie bez krzesła, wymyśla nowe zdanie na swój temat itd.

Po tej części lekcji każda grupa losuje jedną krzyżówkę. (Wykorzystałam tu krzyżówki opracowane przez autorów programu „Saper”). Rozwiązania uczniowie zapisują na tablicy.

Rozwiązania krzyżówek:
1. rozmowa
2. szczerość
3. przebaczenie
4. pojednanie
5. zaufanie

* Co łączy wszystkie hasła, rozwiązania krzyżówek?
* Co może pomóc w rozwiązywaniu konfliktów?
* Co cenimy w innych ludziach?
*Jakie zachowania zmniejszają Waszą złość?

Po wykonaniu powyższych zadań uczniowie opracowują :
- katalog sposobów radzenia sobie z własną złością lub
- hasła przeciwko agresji typu –„gdy agresja cię dopada powiedz stop , to nie wypada” lub
- katalog zasad przeciw przemocy

Wymyślone przez siebie hasła, rady, złote myśli zapisują na kartkach formatu A3. Swoje pomysły wspierają ilustracją wykonaną dowolną techniką. Wykonane prace mogą stanowić dekorację holu szkolnego lub klasy lekcyjnej.


Zuzanna Łapińska
Szkoła Podstawowa nr 61
Gdańsk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie