Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Otwarte warsztaty edukacyjne dla uczniow klas III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1004 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

9maja 2007 roku zorganizowałam i przeprowadziłam w Szkole Podstawowej w Czaplinku otwarte warsztaty edukacyjne,w ktorych wzięli udział uczniowie klas III wraz z wychowawcami.Podczas zajęć uczniowie pracowali w grupach,wykonywali ciekawe zadania o tematyce europejskiej, uporządkowali i wzbogacili wiedzę o naszym kontynencie i Unii Europejskiej. Efektem pracy grup dziecięcych były karty, ktore po przypięciu na styropianowe arkusze utworzyły gazetki europejskie .Kazda z klas zabrała je do swojej sali zajęć.

Konspekt otwartych warsztatów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli klas trzecich z okazji Dnia Unii Europejskiej

Temat: Jesteśmy w europejskiej wspólnocie państw.

Termin realizacji: 09.05.2007r.

Czas trwania : 90 minut

Cel główny: Poszerzenie wiadomości o Polsce i krajach Unii Europejskiej.

Cele operacyjne

Uczeń:
  • zna polskie symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej,
  • posługuje się mapa Europy, wskazuje państwa i ich stolice,
  • wyjaśnia znaczenie słowa "unia",
  • dzieli Europę na część wschodnią, zachodnią północną, południową, środkową,
  • rozwiązuje zagadki kulinarne i wykreślanki ,
  • poznaje dziecięce zabawy z wybranych państw Europy,
  • zauważa podobieństwa i różnice między państwami Europy,
  • zgodnie współdziała w grupie i korzysta z materiałów źródłowych.
Metody: słowna, oglądowa, aktywnego działania

Formy: praca zbiorowa, grupowa zróżnicowana i jednolita

Środki: zestawy kart do pracy w grupach, rozsypanki wyrazowe, diagramy – ukryte stolice, mapy polityczne Europy, rekwizyty do zabaw ruchowych, kolorowe kartoniki

Miejsce: Sala gimnastyczna SP w Czaplinku

Przebieg zajęć:
  1. Wprowadzenie ( uczniowie poszczególnych klas siadają w dużych kręgach, twarzami do środka kręgu)

         Dziś w naszej szkole świętujemy Dzień Unii Europejskiej, jest on uroczyście obchodzony we wszystkich krajach, należących do wspólnoty europejskiej. Z tej okazji dziś zorganizowałam specjalnie dla Was odmienne zajęcia, podczas których wzbogacicie, sprawdzicie oraz uporządkujecie swoją wiedzę o Europie, Unii Europejskiej, a efektem waszej pracy będą tematyczne gazetki, które zabierzecie ze sobą do swoich klas.

         Wasze Panie będą Was wspierać w wykonywaniu różnych zadań w grupach. Mam nadzieję, że te zajęcia spodobają się Wam. Każda klasa otrzyma za chwilę zestaw kolorowych kartoników, w 7 kolorach, po jednym dla każdego ucznia, podzielcie je między sobą oraz mapy Europy, które dziś będą przydatne w pracy. ( gospodarze klas trzecich odbierają mapy i kartoniki)
  2. Podział Europy na części – praca zbiorowa z mapą i rozsypanką :

    Uczniowie z poszczególnych klas otrzymują plansze z napisami: Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, Europa Południowa, Europa Środkowa, Europa Północna, oraz zestawy 25 kartoników z nazwami państw europejskich.

    Uczniowie:
    • odczytują nazwy państw,
    • ustalają na mapie kierunki , określają, które z państw leży w wyznaczonej części Europy,
    • wyszukują nazwy państw w rozsypance i przyklejają na swojej planszy,
    • dokonują prezentacji wyników wspólnej pracy przed wszystkimi uczniami
    Ważne, by ustalić iż Polska leży w Europie Środkowej!
  3. Ustalenie znaczenia terminu "Unia":

          Dziś wiele razy usłyszeliście hasło: "Unia Europejska", ale czy wiecie dokładnie co ono oznacza? Gdzie możemy odnaleźć znaczenie słowa "unia"? ( uczniowie dają propozycje odpowiedzi, m. in. – w Słowniku Języka Polskiego)
    Zapraszam do stolika uczniów z poszczególnych klas z żółtymi kartonikami.
    Uczniowie:
    • wyszukują w grupach znaczenia terminu "unia’’ w Słownikach Języka Polskiego,
    • łączą się w jedna grupę i wspólnie ustalają – co to jest unia?
    • Prezentują wspólną odpowiedź przed wszystkimi uczniami.
    Pytania do wszystkich:
    • Ile państw należy już do Unii Europejskiej?
    • W którym roku polska przystąpiła do Unii Europejskiej?
    • Jakie państwa przystąpiły do UE w styczniu 2007 roku?
    ( W przypadku trudności – wskazanie na ekspozycję przygotowaną przez uczniów z koła regionalno – europejskiego, na której znajdują się informacje o państwach UE.)
  4. Praca zróżnicowana w grupach .
    1. Zadanie dla "niebieskich": - koperty z rozsypanka wyrazowo – obrazkową pt. ,,Symbole UE, symbole narodowe Polski"
      Uczniowie:
      • ustalają symbole UE i Polski,
      • segregują elementy wg haseł,
      • rozmieszczają je na karcie pracy i przyklejają,
      • przygotowują się do prezentacji zadania.
    2. Zadanie dla "białych": - plansza- kraje należące do UE: , rozsypanka wyrazowa – państwa UE
      Uczniowie:
      • czytają nazwy państw UE,
      • porządkują je wg kolejności alfabetycznej,
      • rozmieszczają na planszy i przyklejają, pamiętają o starannym wykonaniu pracy,
      • przedstawiają wykonane zadanie wszystkim,
    3. Zadanie dla "zielonych": - materiały papiernicze do wykonania flagi Polski i flagi UE , w tym po 12 gwiazdek do wycięcia z żółtego papieru
      Uczniowie:
      • wykonują flagę Polski,
      • wycinają gwiazdki i wykonują flagę UE,
      • pamiętają o estetyce,
      • prezentują wykonane flagi i nazywają je.
    4. Zadanie dla "czerwonych": - mapy Europy z podziałem politycznym, karta pracy ,,Sąsiedzi Polski" z konturem kraju, rozsypanka wyrazowa – nazwy państw
      Uczniowie:
      • wyszukują na mapie Europy Polskę, ustalają jej sąsiadów,
      • wybierają z rozsypanki nazwy państw- sąsiadów,
      • rozmieszczają właściwie kartoniki z nazwami państw na karcie pracy,
      • prezentują swoje wiadomości i kartę całej grupie.
    5. Zadanie dla "pomarańczowych": - dobieranka wyrazowa, plansza "Specjały kulinarne państw Europy"
      Uczniowie:
      • czytają nazwy 5 państw europejskich i nazwy 10 potraw,
      • dobierają do nazwy państwa po 2 dania,
      • rozmieszczają i przyklejają kartoniki na swojej planszy,
      • prezentują pracę w formie zagadek dla uczniów z innych grup .
    6. Zadanie dla "fioletowych": - diagram wykreślanki "Ukryte stolice", kredki, mapa Europy,
      Uczniowie:
      • wyszukują i kolorują w diagramach nazwy 10 ukrytych stolic europejskich,
      • wyszukują stolice na mapie Europy,
      • przedstawiają wyniki poszukiwań całej grupie.
    7. Wykonanie klasowych gazetek:
      Uczniowie przypinają wykonane prace na pomalowanych niebieską farbą styropianach.
      Gospodarze klas prezentują klasowe gazetki przed całą grupą.
  5. Poznanie zabaw z różnych krajów Europy:
    ( Alicja Nehring - "Unia Europejska krok po kroku" Warszawa 2003

    Zabawa z Grecji: "Posągi greckie"
    Gracze – parzysta liczba, po 6 z każdej klasy,
    Przybory - umiejętność obserwacji, pamięć,
    Ustawienie – 2 równoległe rzędy naprzeciw siebie
    Reguły – Na "start" uczniowie z I rzędu przybierają postać wymyślnego posągu, kolega stojący naprzeciw przez 0,5 minuty obserwuje, a następnie odwraca się plecami do kolegi i próbuje odtworzyć posąg jak najwierniej . Przyznajemy 5 osobom po 1 punkcie, następuje zmiana ról.

    Zabawa z Holandii: "Tragarze z lotniska w Amsterdamie"
    Gracze – dowolna liczba pod kierunkiem prowadzącego – naczelnego tragarza
    Przybory – 10 pudeł kartonowych o różnych wymiarach, kartki i długopisy dla uczestników
    Przygotowania – prowadzący oznacza pudła dowolnymi liczbami ustala wcześniej malejącą kolejność pudeł .
    Reguły: Każdy tragarz obserwuje pudła i na kartce zapisuje liczby zaczynają od liczby na największym pudle, a kończąc na liczbie z pudła najmniejszego. Wygrywa ten, kto najdokładniej odtworzył kolejność pudeł.
    Warianty: pudła można obciążyć i uczniowie określają wagę np. od najlżejszego pudła.

    Zabawa z Wielkiej Brytanii: "Londyńska mgła"
    Gracze – 10 do 30
    Przybory – opaski lub chusteczki na oczy
    Przygotowania – zawodnikom należy zawiązać oczy, wszyscy rozbiegają się w absolutnej ciszy po wyznaczonym terenie. Następnie prowadzący ustawia ich w ciszy w rzędach po 5 osób.
    Reguły – Każdy gracz dotyka twarzy i ubrania stojącego przed nim dziecka. Na komendę "start!" rzędy rozbiegają się , a na "stop!" musza wrócić do wcześniejszego ustawienia. Aby tego dokonać musza zachować absolutna ciszę. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zrekonstruowała dokładnie swój rząd.
  6. Zakończenie zajęć;

         Prezentacja gazetek, przypomnienie zdobytych wiadomości. Ustalenie, które zadanie było najtrudniejsze, które najciekawsze, czy uczniowie częściej chcieliby mieć takie zajęcia.
Podziękowanie za wspólną pracę.

Autor scenariusza Izabela Małkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie