Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z PRZ na stopień nauczyciela dyplomowanego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7843 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO ZA OKRES STAŻU 1.09.2002 – 31.05.2005

SYLWIA MIKUCKA

NAUCZYCIEL MATEMATYKI
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM.TADEUSZA KOŚCIUSZKI W KALISZU

KALISZ, CZERWIEC 2005

"Kraj bez matematyki nie wytrzyma współzawodnictwa z tymi, którzy uprawiają matematykę."
HUGO STEINHAUS
     Celem wszystkich moich działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych od początku pracy zawodowej a także w trakcie stażu był i jest wszechstronny rozwój młodzieży. Starałam się , aby od pierwszych lat pracy doskonalić siebie i swój warsztat pracy oraz wykorzystywać nabyte umiejętności dla dobra ucznia i szkoły, w której pracuję. Realizując plan rozwoju zawodowego wzbogaciłam się o nową wiedzę merytoryczną, pedagogiczną a także o nowe doświadczenia zawodowe.
     Napisany przeze mnie plan rozwoju zawodowego miał być podstawą do podejmowania nowych działań w celu podnoszenia jakości pracy szkoły w wielu obszarach jej działalności. Uświadomił mi, że należy spojrzeć trochę inaczej na swoją pracę, zmienić własne przyzwyczajenia, warsztat i metody pracy, że należy dostosować się do potrzeb klienta-ucznia (rodzica itd.). Uświadomił mi , że trzeba stworzyć trwały mechanizm do podnoszenia jakości pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
     Przez cały staż, starałam się , aby realizacja planu przebiegała zgodnie z założonymi wcześniej zadaniami, a jednocześnie rozwijała siły twórcze i zdolności innowacyjne uczniów. Realizacja tych zadań wymagała współpracy z innymi nauczycielami, wymiany poglądów i wspólnego rozwiązywania problemów. Zaangażowanie koleżanek i kolegów, ich uwagi i opinie często były bodźcem do wprowadzenia zmian i doskonalenia samej siebie.
      Koniec stażu jest okazją do podsumowania moich dokonań. Zrealizowałam wszystkie zadania wytyczone w Planie Rozwoju Zawodowego. Włożony w nie wysiłek przyniósł mi satysfakcję, zmienił moje spojrzenie na własną pracę i na ucznia jako klienta, któremu należy poświęcić maksimum uwagi i czasu.
      W wychowaniu młodzieży zawsze zwracam uwagę na prawidłowe relacje między nimi, na przestrzeganie zasad kultury osobistej, rozumienie osób o odmiennych poglądach , wyznaniach itp.; ćwiczę w nich asertywność oraz wiarę we własne siły. Zawsze cieszę się z osiągnięć indywidualnych moich wychowanków i zachęcam ich do dalszej pracy.
      Analizując realizację planu rozwoju zawodowego chciałabym odnieść się do kolejnych zadań, które zawarłam w tym planie, a które są zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3.08.2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela.

& 5 ust.2 pkt 1
Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższanie jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
     Podejmując awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznałam się z procedurą tego awansu i przeprowadziłam analizę przepisów prawa oświatowego:
  • Ustawy Karty Nauczyciela z dn.26.01.1982 r.(rozdział 3a)
  • Ustawy z dn.18.02.2000r. o zmianie ustawy Karty Nauczyciela
  • Rozporządzenia MEN z dn.3.08.2000r. i z dn.1.12.2004r.w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
  • Znowelizowanej ustawy o systemie oświaty po zmianach z dn.2.07.2004r.
  • Znowelizowanej Karty Nauczyciela po zmianach z dn.15.07.2004r.
  • Innych materiałów zamieszczanych na internetowych stronach MENiS-u
     Szczegółowo zapoznałam się ze Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, przeanalizowałam Przedmiotowy System Oceniania z matematyki, plan wychowawczy szkoły i inne wewnętrzne regulaminy. Skutkowało to tym, że lepiej poznałam organizację i zasady funkcjonowania szkoły. Pozwoliło mi to także na wdrożenie do realizacji postanowień zawartych w tych dokumentach. Dzięki znajomości tych przepisów w każdej chwili mogłam służyć młodzieży pomocą w spornych kwestiach. Przez cały okres stażu starałam się wpoić uczniom konieczność studiowania przez nich tych dokumentów. Są to bowiem podstawowe akty prawne obowiązujące w szkole i ich znajomość jest wręcz koniecznością. Poświęciłam na ten temat kilka godzin wychowawczych, by lepiej przybliżyć młodzieży te tematy. Poparłam je krótkimi scenkami rodzajowymi w wykonaniu samych uczniów. Było to ciekawe posunięcie i z pewnością (jak zapewniają sami uczniowie)lepiej pozwoliło im zrozumieć pewne zagadnienia.
      W czasie trwania stażu w ramach doskonalenia własnego warsztatu i metod pracy uczestniczyłam w:
  • Posiedzeniach Rady Pedagogicznej
  • Szkoleniowych radach (np.w zakresie konstruowania, wdrażania i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki uzależnień –26.03.2003)
  • Szkoleniu "Pierwsza pomoc" zorganizowanym przez p.Karolinę Gadzinowską dn.28.03.2003
  • Licznych konferencjach metodycznych
  • Kursie doskonalącym:"Awans zawodowy nauczycieli w świetle aktualnych uregulowań prawnych"-XI-XII 2002r.
  • Kursie:"Jak niwelować agresję"- marzec 2004
  • Warsztatach "Pomiar dydaktyczny" –III 2004
  • Szkoleniu egzaminatorów –XI 2004 oraz IV 2005
     W ciągu ostatnich lat komputer stał się powszechnie przeze mnie stosowanym narzędziem pracy. Praktycznie codziennie wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną zarówno do celów osobistych, jak i zawodowych. Wychodząc temu naprzeciw ukończyłam:
  • Kurs "Tworzenie stron www"- XI 2003
  • Szkolenie nt."Nowy wymiar dydaktyki matematyki – multimedia na co dzień i dla każdego"- III 2005
      W poszukiwaniu ciekawych informacji matematycznych, pedagogicznych i dydaktycznych obecnie bardzo często sięgam do internetu. Wykorzystuję serwisy edukacyjne do wymiany poglądów i materiałów. Śledzenie na bieżąco edukacyjnych portali przyniosło mi wymierne korzyści w postaci zwiększenia efektywności i sprawności mojej pracy dydaktycznej, a tym samym podniosło jakość pracy szkoły. Dzięki znajomości technologii komputerowej wzbogaciłam swój warsztat pracy o:
  • Tworzenie i opracowywanie wszelkiej dokumentacji zawodowej korzystając z nowoczesnych programów komputerowych(Word,OpenOffice, Power Point,Excel i inne)
  • Wykonywałam dyplomy, dedykacje do książek
  • Konstruowałam testy, sprawdziany, analizy, karty pracy
  • Przygotowywałam zadania maturalne na ustny egzamin dojrzałości
  • Stworzyłam we współpracy z p.Joanną Fiszbach szkolną matematyczną stronę internetową a obecnie aktualizuję ją przy pomocy uczniów klasy IIc
  • Przygotowywałam materiały niezbędne do spotkań z rodzicami
  • Systematycznie korzystam ze szkolnego internetowego dzienniczka ucznia wpisując oceny i prowadząc korespondencję z rodzicami
Na bieżąco zapoznaję się z nowościami wydawniczymi i uczestniczę w spotkaniach organizowanych przez przedstawicieli różnych wydawnictw:
  • Licznych spotkaniach zorganizowanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe-"Matematyka z plusem"(min.Wszystko co wiadomo o nowej maturze... i jeszcze więcej; Statystyka w szkole ponadgimnazjalnej-IX 2005 )
  • Szkoleniu nt."Tworzenia planów wynikowych a indiwidualizacji procesu nauczania na lekcjach matematyki"- maj 2004
  • Warsztatach nt.metod aktywizacji uczniów szkół ponadgimnazjalnych na przykładzie podręczników WsiP (listopad 2003)
  • Warsztatach zorganizowanych przez wydawnictwo" Nowa Era" na temat "Złoty podział". Wykład wygłosił dr Krzysztof Mostowski)
       Dużo wskazówek, rad i ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam w czasopismach: "Matematyka""Głos Nauczycielski" "Matematyka w szkole". Sprawy wychowawcze,psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, przemoc i agresja w szkole i wiele innych tematów z dziedziny psychologii, filozofii i pedagogiki nie jest dla mnie obcych. Swoją wiedzę na te tematy pogłębiam studiując fachową literaturę i tworząc własny księgozbiór.

& 5 ust.2 pkt 2
Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły.
     Podejmowanie w okresie stażu różnorodnych zadań umożliwiło mi realizowanie się na wielu płaszczyznach. Stałam się bardziej kreatywna, poszukująca i twórcza. Z większą uwagą wychodzę na zewnątrz. Praca nauczyciela pozwala mi na samorealizację w kilku kierunkach i zapewnia poczucie bycia potrzebnym.
      Aktywny udział w pracach Zespołu Przedmiotowego jest jedną z takich płaszczyzn. Przez cały staż czynnie uczestniczyłam w posiedzeniach zespołu.
  • W II 2003r. i w II 2004r. przygotowałam wspólnie z p.K.Krystyniak i p.J.Brusiem zestawy zadań na ustny egzamin dojrzałości
  • W X 2004 roku dokonałam ewaluacji PSO z matematyki, opracowałam przy tej okazji także wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne w całym cyklu kształcenia. Na zebraniu zespołu w XI 2004 roku zapoznałam zebranych nauczycieli matematyki i fizyki z dokonanymi przeze mnie zmianami i uzyskałam pełną ich akceptację. Aktualny PSO i wymagania, o których mówiłam powyżej umieściłam na matematycznej stronie: www.2lo.kalisz.pl/~jfiszbach
  • Od września 2004 roku pełnię funkcję przewodniczącej zespołu nauczycieli matematyki i fizyki. Prowadzę spotkania tego zespołu i dokumentację z tym związaną, opracowałam plan pracy zespołu na rok 2004/2005
  • We IX 2003 przeprowadziliśmy –jako zespół-"Test pierwszaka" we wszystkich klasach pierwszych. Opracowałam jego komputerową analizę, przygotowałam wnioski a całość omówiłam na zebraniu zespołu w X 2003 roku. Wspólnie z innymi nauczycielami wypracowaliśmy metody pracy w celu wyrównania zaległości materiału z gimnazjum w pewnych obszarach kształcenia. Podobny test przeprowadziłam w klasie IA we IX 2004 roku i scharakteryzowałam jego wyniki na zebraniu zespołu w XI 2004 roku
  • Po próbnej maturze w I 2005roku opracowałam jej wyniki, omówiłam z nauczycielami matematyki i udostępniłam dyrektorowi szkoły
  • W ramach pracy zespołu przygotowałam sprawdzian wiedzy i umiejętności ucznia po klasie I i II(p.A.Zadka korzystała z niego w VI 2005 roku)
  • W czasie stażu uczestniczyłam w licznych konferencjach metodycznych a sprawozdania z nich przekazywałam w razie potrzeby przewodniczącej zespołu i innym nauczycielom matematykom

     W ramach współpracy z Zespołem Wychowawczym szkoły brałam udział w posiedzeniach tego zespołu w II semestrze roku szkolnego 2003/2004.
     Wspólnie z p.I.Kopeć przygotowałam scenariusz akademii z okazji Dnia Patrona i Dnia Wiosny dn.23.03.2004 roku. Pani E.Krokos i p.S.Stasiak pomagały mi redagować lekcje w języku angielskim podczas wymiany nauczycieli w IV 2004 w Holandii.

& 5 ust.2 pkt 3a
Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.

     Od początku roku szkolnego 2004/2005 wdrożyłam do realizacji wcześniej przeze mnie opracowany własny program nauczania matematyki w klasie humanistyczno- prawnej z komunikacją społeczną. Program ten spełnia wymogi formalne. Uzyskał pozytywną opinię nauczyciela mianowanego i akceptację na Radzie Pedagogicznej dn.14.IX.2004 roku. Po roku pracy dokonałam jego analizy przede wszystkim pod względem stopnia realizacji treści programowych i stosowanych procedur osiągania celów. Niektóre zagadnienia należy uzupełnić w klasie II przy omawianiu podobnych tematów.

& 5 ust.2 pkt 3b
Opracuję co najmniej dwie publikacje, referaty lub inne materiały związane z wykonywaną pracą i opublikuję je, wygłoszę lub spopularyzuję w inny sposób.

     W czasie trwania stażu opracowałam i udostępniłam innym nauczycielom i uczniom:
  • Pracę pt"Geometria nieeuklidesowa"- umieściłam ją w bibliotece szkolnej
  • Przeprowadziłam a wcześniej opracowałam materiały do lekcji wychowawczych nt."Oceń swój charakter" "Moje wartośi: kim jestem, do czego zmierzam?""Rodzaje agresji" i umieściłam je w bibliotece szkolnej
  • Opracowałam sprawozdanie z realizacji punktu "Jak oceniamy?" w ramach programu "Szkoła z klasą"(XI 2004r.) i przekazałam koordynatorowi p.V.Słupianek
  • Przygotowałam opracowania dotyczące logiki, rachunku prawdopodobieństwa i funkcji kwadratowej i umieściłam je na szkolnej witrynie internetowej
  • Wygłosiłam przez radiowęzeł krótki odczyt z okazji Międzynarodowego Dnia Liczby (14 marca 2005 rok)
  • Przez okres roku szkolnego 2002/2003 oraz 2003/2004 udostępniałam na szkolnej gazetce ściennej własne materiały dotyczące szeroko pojętej matematyki
& 5 ust.2 pkt 3c

Prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym.

     Okres stażu to tylko niewielki odcinek mojej pracy pedagogicznej, który przysporzył mi wiele osobistych i zawodowych osiągnięć i sukcesów w zakresie budowania relacji między uczniami ,nauczycielami i rodzicami.
  • W III 2003 roku brałam udział w lekcji koleżeńskiej prowadzonej przez p.A.Kamińską w klasie IIIg i IIIi "Przekształcanie wykresów funkcji trygonometrycznych" z wykorzystaniem projektora multimedialnego
  • W dniach 17.IV- 24.IV.2004 uczestniczyłam w wymianie międzynarodowej. Przeprowadziłam kilka lekcji otwartych w O.S.G Huygenwaard, Heerhugowaard w Holandii
  • Przeprowadziłam komputerową analizę wyników testu ucznia klasy II z matematyki mierzącego ich umiejętności w zakresie treści programowych klasy I i II (wg sugestii p.Ochenduszki-III 2004rok po kursie nt.pomiaru)i omówiłam go na zebraniu zespołu przedmiotowego
  • 16.IX.2004 roku przeprowadziłam na 33 moich uczniach klas IIId, IIIb, IIIe test kompetencji sprawdzający ich stopień przygotowania do matury. Dokonałam własnej analizy i wykonałam tabele zbiorcze wyników
  • W styczniu 2003 roku opracowałam i wdrożyłam ścieżki przedmiotowe z matematyki dla klasy I,w II 2004 roku dla klasy II a w II 2005 roku odpowiednio dla klasy III. Sukcesywnie udostępniałam je każdemu nauczycielowi- matematykowi.
&5 ust.2 pkt 3e

Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

     W lutym 2001 roku ukończyłam z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych, uzyskując kwalifikacje do przeprowadzania egzaminu maturalnego z matematyki. Następnie zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów pod konkretnym numerem. We wrześniu 2001 roku i w maju 2005roku zostałam powołana do sprawdzania i oceny prac egzaminu maturalnego. Wcześniej jeszcze przeszłam kilka szkoleń w tym kierunku. W 2001 sprawdziłam 100 prac a w 2005roku -40 arkuszy z poziomu podstawowego i 27 z poziomu rozszerzonego.

& 5 ust.2 pkt 3h

Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej.

     Przez cały okres stażu starałam się popularyzować matematykę współpracując z innymi nauczycielami, jak również wprowadzając własne innowacje w szkole:
  • Od dwóch lat jestem koordynatorem konkursu "TEST MATEMATYKA OXFORD PLUS"- staram się zainteresować nim jak najwięcej uczniów
  • Przygotowuję uczniów klas I i II do corocznych zawodów matematycznych
  • W I semestrze roku szkolnego 2004/2005 zapoznałam moich uczniów z zadaniami z konkursu KANGUR JUNIOR i KANGUR STUDENT
  • Organizuję dodatkowe nieodpłatne zajęcia dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego- również w czasie ferii zimowych i rekolekcji wielkanocnych
  • Systematycznie prowadzę dyżury dydaktyczne dla uczniów, którzy takiej pomocy potrzebują
  • Na bieżąco współpracuję z wydawnictwem NOWA ERA i PAZDRO- uzyskałam plansze matematyczne, które umieściłam w mojej pracowni; otrzymuję od nich podręczniki, poradniki i płyty CD, z których korzystam przygotowując się do lekcji
  • Jako eksperyment postanowiłam wdrożyć metodę "projektów" -odchodzę w tym od tradycyjnej roli nauczyciela, jako osoby dominującej w procesie nauczania- uczenia się ucznia a staję się przewodnikiem, towarzyszem uczniów w opanowaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
Poszerzając zakres działań szkoły dotyczących zadań na rzecz edukacji:
  • Promowałam szkołę spotykając się z młodzieżą i nauczycielami gimnazjów na prelakcjach nt.oferty edukacyjnej naszej szkoły
  • Czynnie uczestniczyłam w Drzwiach Otwartych, Dniu Sportu organizowanych przez naszą szkołę
  • Przygotowałam loterię fantową na Pikniku Szkolnym-VI 2004
  • Organizowałam wycieczki szkolne( VI 2004 i IV 2005)i ognisko –VI 2005, jak również pełniłam rolę opiekuna na wycieczkach szkolnych (z klasą Ic-V 2003,IId-V 2004)i pielgrzymkach maturzystów do Częstochowy(IV 2003 i III 2005)
  • Pozyskiwałam sponsorów(rodziców)w odnowienie sali 214
  • Zachęcałam rodziców uczniów do uczestniczenia w Balu Kościuszki, co przyniosło wymierne korzyści w postaci ufundowania przez p.D.Stempień(matkę mojego ucznia) nagrody głównej balu
  • Z własnych funduszy zakupiłam tablice korkowe i zegar do pracowni 214
  • Na koniec roku szkolnego 2003/2004 i 2004/2005 zakupiłam za własne środki finansowe nagrody książkowe i albumy do zdjęć dla uczniów z mojej klasy z wysoką średnią
  • Zbierałam informacje o uczniu wg przygotowanej przeze mnie karty obserwacji ucznia
  • W roku szkolnym 2004/2005 moja klasa osiągnęła II miejsce w rankingu klas pod względem średniej ocen w szkole-4,03
     W ciągu stażu dwukrotnie otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły za całokształt działalności na rzecz szkoły.

& 5 ust.2 pkt 4

Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych.

      W poprzednim i bieżącym roku szkolnym podjęłam się dokładnej analizy przypadków wychowawczych i edukacyjnych.
      Pierwszy z problemów dotyczył braku wyobraźni przestrzennej u uczniów klasy III w związku z omawianiem zagadnień ze stereometrii.
      Drugi problem to problem zbiorowy, a mianowicie konflikty i nieporozumienia wewnątrz mojej klasy wychowawczej, które niekorzystnie wpływały na atmosferę na zajęciach.

Podsumowanie
     Kończąc swoje sprawozdanie pragnę stwierdzić, że zadania, które sobie postawiłam do zrealizowania w trakcie stażu zostały przeze mnie wykonane. Myślę, że owocnie udało mi się przepracować ten czas i mam nadzieję, że moje działania w celu podniesienia jakości pracy własnej i pracy szkoły przyniosły i jeszcze przyniosą pożądane efekty. Starałam się pracować systematycznie, być otwarta dla uczniów, na zajęciach tak organizować proces kształcenia, by wzbudzić zainteresowanie młodzieży i wyzwolić u nich inicjatywę i samodzielność myślenia. Staram się pracować metodami aktywizującymi z wykorzystaniem wszystkich pomocy, jakie posiada szkoła oraz moich własnych.
     W czasie trwania stażu starałam się sprostać wymaganiom , jakie stawia przede mną reforma edukacji. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Ucznia traktuje podmiotowo, doceniam jego wkład pracy na miarę jego możliwości, szanuję go, doceniam indywidualność, staram się zrozumieć jego potrzeby.
     Zakończenie stażu wcale nie oznacza końca działań. Nadal zamierzam podnosić swoje kwalifikacje i korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego, by stawać się coraz lepszym nauczycielem-przewodnikiem po trudnych ścieżkach wiedzy.

mgr Sylwia Mikucka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie