Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jakie tajemnice kryje w sobie Zakopane-miasto artystów ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1942 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Projekt dydaktyczny „Jakie tajemnice kryje w sobie Zakopane – miasto artystów?” przeznaczony jest do realizacji w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej. Można go wykorzystać podczas planowania wycieczki z młodzieżą do Zakopanego. Wykonywanie kolejnych zadań ściśle wiąże się ze zwiedzaniem miasta. Aby praca nad projektem była efektywna, należy jego cele i przebieg przedstawić uczniom przed wyjazdem, a poza tym pozwolić na dokończenie zadań po powrocie z wycieczki. Formy - literacka i plastyczna - realizacji przez młodzież projektu utrwalą wspomnienia z wycieczki po Zakopanem. Mogą być przedmiotem klasowej czy szkolnej wystawy dla innych uczniów, nauczycieli i rodziców.
Cel ogólny:
    odkrycie piękna Zakopanego, poznanie szczególnej historii miasta i biografiiartystów, którzy pozostawili swój ślad w Zakopanem.
Edukacja:
    polonistyczna, historyczna, regionalna, przyrodnicza, czytelnicza, kulturalna, plastyczna.
Treści nauczania:
    poznanie historii Zakopanego, biografii i twórczości artystów, poznanie kultury podhalańskiej.
Czas realizacji:
    okres pobytu w Zakopanem podczas „zielonej szkoły”+ tydzień po powrocie do szkoły.
ZADANIE 1
  • Podział klasy na grupy. Wybór liderów.
  • Przydzielenie każdemu zespołowi „zakopiańskiego” artysty :
    1. Stanisława Witkiewicza (styl zakopiański),
    2. Stanisława Ignacego Witkiewicza (teatr),
    3. Karola Szymanowskiego (kompozycje),
    4. Jana Kasprowicza (poezja).
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Słuchanie, notowanie, planowanie.

ZADANIE 2
  • Przygotowanie różnych źródeł informacji – książek, dostępu do Internetu, biuletynów, antologii tekstów (powinno to nastąpić przed wyjazdem na „zieloną szkołę”).
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Poznanie różnych źródeł informacji. Selekcjonowanie.

ZADANIE 3
  • Udział w wycieczce poznawczej po Zakopanem.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (indywidualnie i grupowo)

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
      Uważne i aktywne słuchanie opowiadań przewodnika, przeprowadzanie wywiadu (np. z przewodnikiem, osobami oprowadzającymi po muzeach, z księdzem – w zależności od możliwości). Korzystanie z mapy Zakopanego, z przewodnika, z materiałów dostępnych w muzeach. Robienie notatek, zdjęć.

ZADANIE 4
  • Wykonanie planu miasta z wyeksponowaniem interesujących nas miejsc, budynków, rzeźb itp.
  • Przygotowanie kartki z przewodnika.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (grupowo)

OCENA

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
Słuchanie, notowanie, selekcjonowanie informacji (każda grupa eksponuje i opisuje miejsca ściśle związane z ich artystą). Graficzne, estetyczne rozmieszczenie miejsc, budynków na planie miasta. Współpraca.

ZADANIE 5
  • Przybliżenie przez każdą z grup wybranego artysty i jego dokonań związanych z Zakopanem w pisemnej formie (do wyboru):
    • kartki z pamiętnika,
    • kroniki,
    • fotoreportażu,
    • felietonu.
        To zadanie każdy uczeń wykonuje indywidualnie. Na forum klasy prezentowane są tylko najciekawsze prace wybrane przez dane grupy. Wybór dokonywany jest po poprzednim zapoznaniu się przez zespół z wszystkimi wypowiedziami jego członków.
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie (indywidualnie i grupowo)

OCENA

KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
      Czytanie ze zrozumieniem. Korzystanie z różnych źródeł informacji, selekcjonowanie, porządkowanie materiału. Formułowanie jasnych, poprawnych językowo i bogatych wypowiedzi pisemnych. Kształtowanie estetyki wykonania. Współdziałanie. Umiejętność oceny pracy własnej i innych. Dokonywanie wyboru, argumentowanie, obrona własnego stanowiska
Umiejętność prezentacji własnych prac.

ZADANIE 6
  • Wykonanie makiety lub obrazu budynku, miejsca związanego z historią danej postaci np.:
    1. Kościół parafialny św. Rodziny, kaplica Jana Chrzciciela
    2. hotel „Morskie Oko”, teatr Wikacego
    3. Atma
    4. Harenda
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
uczniowie (grupowo)

OCENA
KSZTAŁCONE KOMPETENCJE:
      Dokonywanie wyboru miejsca najbardziej związanego z danym artystą i umiejętność poprawnego argumentowania decyzji. Zastosowanie wiadomości biograficznych, historycznych i umiejętności plastycznych. Współdziałanie.

ZADANIE 7
     Podczas realizacji projektu każdy uczeń prowadzi „dziennik z podróży po mieście artystów” (praca indywidualna), w którym zapisuje refleksje związane z realizacją projektu, stąpaniem po śladach niezwykłych osobistości polskiej kultury, poznawaniem ich dzieł. Dzienniczek też podlega ocenie.

Opracowała:
Aneta Tyrka
nauczycielka języka polskiego
w Katolickim Gimnazjum i Katolickim Liceum Ogólnokształcącym
w Szczecinie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie