Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Majowy Dzień Otwartej Szkoły - Baśnie na cztery pory roku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7749 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Corocznie organizowany w naszej szkole Dzień Otwartej Szkoły ma już swoją tradycję. Łączymy go z najpiękniejszym świętem w roku - Dniem Matki. Celem imprezy jest prezentacja efektów całorocznej pracy, integracja uczniów, rodziców i nauczycieli, kształcenie umiejętności pracy w zespole oraz odpowiedzialności za siebie i grupę.

Ponadto impreza propaguje hasło ,,Wiele potrafisz, więc pchaj się na afisz”, które sprzyja aktywizacji postaw, zwiększeniu samoakceptacji i wiary ucznia we własne możliwości. Wszyscy chętni uczniowie mają okazję zaprezentowania szerokiemu gremium – rodzicom i nauczycielom - swoich umiejętności i dokonań scenicznych, zainteresowań, a także uzdolnień literackich i muzycznych, plastycznych, aktorskich. Dzień Matki w szkole jest więc okazją nie tylko do spotkania rodziców z wychowawcami na klasowych wywiadówkach, ale także do obejrzenia własnych pociech na scenie, wspólnych wzruszeń oraz refleksji młodszych i starszych nad modelem współczesnej rodziny, rozwojem dziecka i postaw rodzicielskich.

W NASZYM SCENARIUSZU ZAPROPONOWALIŚMY CZĘŚĆ TEGO, CO ZOSTAŁO POKAZANE W SZKOLE. TO TYLKO SUGESTIA, BO WYBIERAĆ NALEŻY TO, CO DZIECI UMIEJĄ I CHCĄ POKAZAĆ. MOGĄ TO BYĆ PIĘKNE RYSUNKI PREZENTOWANE PRZY DŹWIĘKACH PIOSENKI, TAŃCE, UKŁADY SPORTOWE ITP. SŁOWEM WSZYSTKIE DZIECI MOGĄ POCHWALIĆ SIĘ NAWET NAJMNIEJSZYMI UMIEJĘTNOŚCIAMI, BY MOGŁY WRAZ Z RODZICAMI CIESZYĆ SIĘ, ŻE ZOSTAŁY ZAUWAŻONE I DOCENIONE.
DZIEŃ OTWARTEJ SZKOŁY JEST ŚWIETNĄ OKAZJĄ DO PROMOCJI SZKOŁY W ŚRODOWISKU.


SCENARIUSZ NA MAJOWY DZIEŃ OTWARTEJ SZKOŁY – BAŚNIE NA CZTERY PORY ROKU

1. Pios. W. Młynarski – ,,Nie ma jak u mamy’’(CD)

(wszyscy artyści wchodzą na scenę, śpiewają, ustawiając się w dość zwartej grupie)
PUDŁA-KOSTKI –malowane przez dzieci na pionowych ścianach motywy pór roku - każda z czterech ścian ma motyw symbolizujący inną porę roku;
odwracanie pudeł zmienia scenografię- wskazuje na zmianę pór roku)

NARRATOR I:
Witamy Państwa, jak co roku, najserdeczniej, najcieplej, uroczyście.
Zapraszamy do wspólnych wzruszeń, przeżyć i porywów serca na spotkaniu, które tym razem ma tytuł: ,,Baśnie na cztery pory roku’’. Jeśli dodać 4 pory, wyjdzie cały rok. Rok z pełną nadziei, zielona wiosną, ze złotym, pełnym rozkwitu i dojrzewania latem, z obfita, pełną plonów jesienią i z mroźną, ale pełną świątecznych nastrojów zimą. Czy lato, czy zima – o każdej porze roku towarzyszy nam troska matczyna, kołysanki, bajki czytane do poduszki, iskiereczka, co na Wojtusia mruga...

2.Pios. ,, Bajka iskierki’’ chór z towarzyszeniem pianina
( piosenka jest ilustrowana przez dzieci, które spacerują po scenie z lalkami, wózkami, samochodami; potem siadają w dowolnych miejscach sceny)

NARRATOR II:
Ponieważ ,,wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi’’, jak powiedział autor ,,Małego Księcia’’, mamy nadzieję, że i Państwo z przyjemnością poświęcą ten czas na baśniowe wspomnienia z dzieciństwa.
Zapraszamy więc serdecznie w imieniu artystów wszystkie mamusie, którym szczególnie, z okazji ich święta, dedykujemy nasz dzisiejszy występ, pełen twórczych poszukiwań... Zaprezentują się mali i duzi, uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. A to na początek:

3. Występy członków zespołu instrumentalnego i chóru
(niektórzy rozchodzą się po scenie, siadają między dekoracjami – na środek sceny wychodzą tylko aktualnie występujący; panuje atmosfera życzliwej uwagi)

4.,, WIOSNA’’ VIVALDI – (CD) - fragm.

(uczniowie układają pudła stroną WIOSENNĄ, wszyscy, w miarę potrzeby, biorą udział w zmienianiu scenografii; część zakłada czapki z daszkiem, niektórzy biorą konewki, inni grabki; zmieniają miejsca na scenie – scena zapełnia się atrybutami wiosny;
ławeczka, chorągiewki – kwiaty z aforyzmami z ,,Małego Księcia – uczniowie ustawiają je wśród publiczności
,, do poczytania”)

NARRATOR I:
Wiosna – czas siania, pielęgnacji. Czas narodzin, rozkwitu, zamiany pączka w kwiat, pierwszych ptaków, pierwszych porywów serca, marzeń o bliskości, o byciu potrzebnym , o przyjaźni, miłości... Czas rozumienia, że... i tu znowu oddajmy głos autorowi ,,Małego Księcia’’: ,,Kochać, to patrzeć w tym samym kierunku’’. Czas więc dla bohatera naszej pierwszej pięknej baśni.

(wchodzi Mały Książę)

NARRATOR I:
-Mały Książę, co powiedział ci Lis – filozof?

MAŁY KSIĄŻĘ:
- ,,Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu(...) Jeśli ktoś kocha kwiat, który jest jedyny na milionach i milionach planet, jakże przyjemnie jest patrzeć w niebo. Wszystkie gwiazdy są ukwiecone”

(po chwili)
,,Narysuj mi baranka...’’

(oboje siadają na ławeczce)

NARRATOR II:
Żeby zrozumieć Małego Księcia, trzeba umieć rozmawiać z Lisem, rysować baranka i znajdować tę jedną, jedyną różę w ogrodzie pełnym innych kwiatów, innych róż.

5. Pios. ,,Mały Książę’’ – Kasia Sobczyk (CD)

(MK wyjmuje kartkę i ołówki; prosi narratora o rysunek; narrator rysuje trzykrotnie, ale MK gestem wyraża dezaprobatę, w końcu akceptuje rysunek baranka, chowa kartkę do kieszeni, dziękuje, odchodzi.)

6. ,,LATO’’ VIVALDI – (CD)- fragm.

(kostki - na stronę LETNIĄ, artyści zakładają okulary przeciwsłoneczne, czapki z daszkiem;
ognisko, basen, koła, piłki plażowe, rower, skakanki, itp.
ustawiają się grupki tematyczne – ognisko, plaża, skakanka itp.)

NARRATOR II:
Jakby za sprawą czarodziejskiej różdżki, mamy już lato. A więc zabawa! Beztroski czas. Marzenia o podróżach, morzu, słońcu, słodkim lenistwie, letniej przygodzie. Na razie jednak, póki rok szkolny jeszcze trwa, proponujemy Państwu marzenia poetyckie, które przedstawią dla państwa laureaci konkursu recytatorskiego

7. Wiersze: np. M. Buczkówna ,, Przygoda na Białym Morzu”- recytują laureaci konkursów recytatorskich lub chętni uczniowie

NARRATOR I:
Bawmy się dalej, śpiewajmy, tańczmy, grajmy!

8. Występy indywidualne małych artystów – wybrane piosenki przy akompaniamencie pianina (grają uczniowie)

9.,,JESIEŃ” VIVALDI - (CD) – fragm.
(kostki na stronę JESIENNĄ; zamiana atrybutów na jesienne - kilka osób otwiera parasole, otula się szalami;
na scenie – zaimprowizowane wnętrze domu Kopciuszka; kolekcja pantofelków, korale, balowe
suknie, lustro)

NARRATOR II:
Jesienne nastroje to jesienne bajki, czasem zadumane, nostalgiczne; o tęsknocie, o smutku, o ....Kopciuszku....

10. Pios. z musicalu „METRO” -,,Chcę być Kopciuszkiem”- (CD)

(Kopciuszek przymierza przed lustrem korale i ubrania sióstr)

NARRATOR I:
Ale nie martwmy się, jeśli przez chwilę każda z nas czuje się Kopciuszkiem, bo,, każdy ma swoją porę”, jak w wierszu...

11. Wiersz ,,Maciejka’’( w tle piosenka A .Krzysztoń ,, Inny świat”)

(Kopciuszek za lustrem się ,,przebiera’’; po piosence wychodzi w sukni )

NARRATOR I:
No więc pora na bal. Który but należy do Kopciuszka?

(,,casting’’ pantofelków - narrator pokazuje buty chórowi i widowni;
wchodzi chłopiec - Książę z butem do pary, narrator odnajduje drugi but w kolekcji)

NARRATOR I:
Jest Kopciuszek, jest Książę, jest para butów, idź więc Kopciuszku na bal! Już tam na was czekają!

12. Pokaz tańców towarzyskich w wykonaniu uczniów członków zespołu tanecznego

(Kopciuszek włącza się wraz z Księciem do tańca, zapraszają publiczność do wspólnej zabawy)

13.,, ZIMA” VIVALDI (CD) fragm.

( słychać zawieję; kostki na stronę ZIMOWĄ: wszyscy na scenie ,,ubierają się” na zimę – szaliki, czapki, rękawiczki; na scenie – sanki , narty itp.,
wchodzą ,,trzymacze” z 2 oknami – ramki z firankami;
wchodzą Kaj i Gerda, stają w okienkach, wychylają się, machają do siebie; w tle sielska melodia)

NARRATOR II:
Znacie tę baśń? ,,Królowa Śniegu’’. Kaj i Gerda.
I tutaj zaczyna się nasza historia. Nie byli rodzeństwem, ale kochali się jak brat i siostra. Kaj i Gerda codziennie razem się bawili, razem spędzali czas.
Aż pewnego dnia...

(mocne akordy muzyki -
Kaj zamiera, cofa się w oknie , wychodzi bez pożegnania jak zaczarowany)

NARRATOR II:
Serce Kaja zamieniło się w lód. A to za sprawą diabelskiego lustra, którego odłamek wpadł do serca biednego chłopca. Od tej pory to, co było dla Gerdy białe, Kaj uznawał za czarne, to, co dziewczynka uważała za dobre, dla chłopca było złe. Nic już nie było jak dawniej... Rozeszły się ich drogi.
Oto Gerda poszukuje swojego małego przyjaciela.
Co się z nim dzieje? Jak roztopić serce Kaya? Jak przebłagać bezlitosna Królową Śniegu, gdzie nieszczęśnik znalazł schronienie?

(Gerda szuka Kaja we wszystkich miejscach sceny, pomaga jej kilkoro artystów; wszyscy są poruszeni nieszczęściem Gerdy)

NARRATOR I:
Jak? Poszukać nieba! Poszukać dobroci, życzliwości, ciepła, nauczyć się dostrzegać, że to, co zwyczajne może być piękne, to, co powszednie, może nagle stać się świętem. Odnaleźć niebo w sobie!
(recytują laureaci konkursów recytatorskich )

14. Wiersz - W. Szymborska ,,Niebo” (recytuje laureatka konkursu recytatorskiego) (na podkładzie Walca a-moll F. Chopina – gra uczeń)

NARRATOR I:
Jeśli ludzie po wielu trudach przekroczą jednak siódmą rzekę i siódmą górę, i wreszcie spotkają się – to jest wiosna. Lody topnieją. Nawet w sercu Kaja.

15. ,,PORANEK” E. GRIEG - (CD) fragm.

16. ,, WIOSNA” VIVALDI – (CD) fragm.

( rodzi się wiosna, przekładanie pudeł, jedno okno znika;
wszyscy na scenie patrzą w stronę jednych drzwi, skąd wychodzi Gerda, prowadzą ją wzrokiem na środek sceny – nagle odwracają wzrok ku drugim drzwiom, skąd idzie Kaj – spotykają się na środku, wyglądają z jednego okienka- w tle „Poranek’’ Griega)

NARRATOR:
Po zimie zawsze przychodzi wiosna, ale o tej wiośnie opowiemy Państwu na następnym spotkaniu, za rok..
A więc do wiosny! Do maja! Do zobaczenia!

(Przy dźwiękach piosenki artyści rozdają gościom własnoręczni wykonane prezenty)


Spektaklowi ,,BAŚNIE NA CZTERY PORY ROKU” towarzyszy INSTALACJA ,,MÓJ ŚWIAT – TWÓJ ŚWIAT” – adresowana zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Jej autorami są dzieci i młodzież gimnazjalna, którym nieobojętne są
,,duże troski małych dzieci” w ich najbliższym otoczeniu, ale i na całym świecie. Uczniowie w pracy nad wystawą korzystali z różnych źródeł informacji, także z Internetu, poznając np. cele i zakres działania światowych organizacji zajmujących się problemami i rozwojem dziecka, jak Unicef .Głównym tworzywem instalacji są teksty dzieci stanowiące glossę do dorosłych, np.


CHCĘ BYĆ JAK RÓL MACIUŚ PIERWSZY.
GDY BĘDĘ DOROSŁY, PRZEPROWADZĘ MĄDRE REFORMY, O JAKICH DOROSŁYM SIĘ NIE ŚNIŁO!
CHCIAŁBYM, ABY NA ŚWIECIE NIE BYŁO GŁODU, PRZEMOCY ANI OBOJĘTNOŚCI NA CZYJĄŚ KRZYWDĘ.
DOROŚLI! SPRÓBUJCIE POPATRZEĆ NA ŚWIAT OCZAMI DZIECKA.
MAMO, UŚMIECHNIJ SIĘ...
MARZĘ O TYM, ABY MOJE DZIECI DORASTAŁY W SPOKOJNYM ŚWIECIE.
GDY BĘDĘ DOROSŁY, PÓJDĘ ŚCIEŻKAMI MOICH RODZICÓW.
MAMO, POCZYTAJ MI.
CHCIAŁABYM BYĆ LEKARZEM, KTÓRY LECZY WSZYSTKIE CHOROBY ŚWIATA.
MAMO, TATO ! JA TEŻ MAM MARZENIA.
MARZĘ, BY WSZYSTKIE RODZINY BYŁY SZCZĘŚLIWE.
MAMO, TATO ! NIE PALCIE PRZY MNIE PAPIEROSÓW !
GDY PALICIE PRZY MNIE, JESTEM WTEDY BIERNYM PALACZEM I TEŻ SIĘ TRUJĘ !
MARZĘ, BY NA ŚWIECIE NIE BYŁO WOJEN, A CZŁOWIEK DLA CZŁOWIEKA BYŁ BRATEM.
CHCIAŁBYM, ŻEBY ŚWIAT STAŁ SIĘ DOMEM DLA WSZYSTKICH LUDZI, W KTÓRYM GOŚCI POKÓJ, WIARA, NADZIEJA I MIŁOŚĆ.
MARZĘ, BY DZIECI BYŁY SZCZĘŚLIWE.
MAMO! TATO! JA POTRZEBUJĘ WASZEJ MIŁOŚCI!
MAMO! TATO! NIE PORÓWNUJCIE MNIE Z MOIM BRATEM!
MAMO! TATO! JA DORASTAM.
MARZĘ, BY RODZICE ROZUMIELI MOJE PROBLEMY.
MAMO, TATO! POZWÓLCIE MI BYĆ SOBĄ.
MARZĘ O TYM, ŻEBY MÓJ TATUŚ NIE WYJEŻDŻAŁ NA TAK DŁUGO, BO MI GO BRAKUJE.
MAMO! TATO! CZY JA WAM NIE PRZESZKADZAM?
MAMO, TATO! NIE PIJCIE ALKOHOLU, PROSZĘ....
DOROŚLI! TROCHĘ REFLEKSJI NAD DZIEĆMI....
MAMO, TATO! UŻYJCIE WYOBRAŹNI! ZAJRZYJCIE GŁĘBIEJ! BAWCIE SIĘ ZE MNĄ

KTO? CO? – DZIECKO żyje/ czuje/ pragnie/ widzi/ rozumie/ nie rozumie/ cierpi /płacze /cieszy się....

KOGO? CZEGO? – DZIECKA szukaj /nie omijaj/ nie ignoruj/ nie lekceważ/ nie bij/ nie karz...

KOMU? CZEMU? – DZIECKU daj/ pozwól/ pokaż/ stwórz/ uświadom/pomóż...

KOGO? CO? – DZIECKO kochaj/ nakarm/ naucz/ wspomóż/ akceptuj...

Z KIM? Z CZYM? – Z DZIECKIEM rozmawiaj/ śmiej się/ żyj/...

O KIM? O CZYM? – O DZIECKU mów/ myśl/ pisz/ śpiewaj...

O! DZIECKO!
Oprawę tekstów stanowią przyniesione przez dzieci ulubione zabawki i baśnie, ułożone pod hasłem ,,Mój świat – twój świat”.
Instalacja spełnia szczególną funkcję dydaktyczno-wychowawczą, przybliżając rodzicom i uczniom świat pragnień i oczekiwań dziecka, uwrażliwiając na jego problemy i cierpienia, uczy patrzeć z szerszej perspektywy na potrzeby innych, kształtuje empatyczne widzenie świata, wrażliwość i otwartość.




PROPOZYCJE REPERTUAROWE – MUZYKA
Nie ma jak u mamy ; P.Bojadżijew-W.Młynarski
Aniołek najładniejszy; W.Andrzejewski ,A.Wolski –[ podręcznik,, Muzyczny Świat kl.5
T. Wójcik, MAC Edukacja]
Kum i Kuma ; J.Czeczot, S.Moniuszko
Im więcej ciebie tym mniej- z rep. N. Kukulskiej
Małgośka - A.Osiecka, K.Gaertner
Świat muzyką malowany ;A. Bernat –[Pałac Muzyczny świat podr. kl 4 A.Wójcik ]
Malowany latawiec - K.Wodnicka-E.Pałłasz
Idzie chmura - mel.ludowa
Bajka iskierki –[ ,, Piosenki które śpiewali dziadkowie gdy byli mali’’ WSiP ]
Metro – musical J. Józefowicz, J. Stokłosa
Inny świat – A. Krzysztoń

Opracowali: Joanna Oleksy, Damian Skorupiński we wsółpracy z Zuzanną Biroś i Agnieszką Zielińską

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie