Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ozon. Zjawisko dziury ozonowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1114 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji chemii w szkole średniej.

Temat: Ozon. Zjawisko dziury ozonowej.

Cele lekcji

Uczeń powinien umieć:
· scharakteryzować tlen (utrwalić informacje na temat rozpowszechnienia, właściwości i zastosowania) oraz jego odmianę, ozon,
· opisać metody otrzymywania tlenu (destylacja frakcjonowana, elektroliza wody),
· układać przykładowe reakcje otrzymywania tlenu na drodze termicznego rozkładu związków,
· zdefiniować zjawisko alotropii,
· wymienić przyczyny powstawania dziury ozonowej oraz sposoby przeciwdziałania.

Przebieg lekcji

1. Sprawy organizacyjne:
- sprawdzenie obecności,
- odpytanie ucznia z ostatniego tematu („Tlen”), mające na celu nawiązanie do bieżącego, poprzez przypomnienie podstawowych informacji na temat tlenu.

2. Przedstawienie celów lekcji.

3. Podanie tematu i punktów, wg których będzie realizowany:
a) otrzymywanie tlenu,
b) zjawisko alotropii,
c) otrzymywanie, właściwości i zastosowanie ozonu,
d) badanie utleniających właściwości ozonu,
e) związki niszczące warstwę ozonową,
f) konsekwencje ubytku ozonu i sposoby przeciwdziałania.

4. Omówienie tematu.
Nauczyciel omawia sposoby otrzymywania tlenu (destylację frakcjonowaną oraz elektrolizę), po czym zapisuje przykładowe reakcje procesów, w których tlen powstaje jako produkt uboczny, np.:
2 KMnO4 = K2MnO4 + MnO2 + O2,
2 HgO = 2 Hg + O2,
2 H2O2 = 2 H2O + O2.
Następnie wprowadzane jest pojęcie alotropii, które pozwala ustalić wzór ozonu. Nauczyciel prezentuje schemat powstawania ozonu, a wybrany uczeń układa na jego podstawie równania reakcji i zapisuje je na tablicy:
O2 = 2 O,
O + O2 = O3.
Zwracana jest też uwaga klasy na fakt, że z powstawaniem ozonu mają do czynienia w życiu codziennym.
Dalej omawiane są właściwości i podstawowe zastosowania ozonu, a na ich potwierdzenie osoba z klasy przeprowadza doświadczenie „Utleniające właściwości ozonu”. Do probówki wlewa 3 ml H2SO4, a następnie powoli, po ściankach, 1 ml C2H5OH. Na koniec wsypuje kilka kryształków KMnO4. Nauczyciel przypomina o konieczności zachowania bezpieczeństwa w pracy z kwasem. Uczniowie obserwują przebieg reakcji, po czym wybrana osoba zapisuje na tablicy równania ilustrujące proces:
2 KMnO4 + H2SO4 = Mn2O7 + K2SO4 + H2O
Mn2O7 = 2MnO2 + O3
C2H5OH = CH3CHO.
Nauczyciel objaśnia po kolei każdą reakcję. Na koniec uczniowie dowiadują się o przyczynach ubytku ozonu i sposobach przeciwdziałania temu zjawisku.

5. Podsumowanie.
Nauczyciel zadaje uczniom kontrolne pytania, typu:
„W jaki sposób można otrzymać tlen?”,
„Czym jest ozon?”,
„Co jest przyczyną powstawania dziury ozonowej?”, itp.
Podsumowaniu wiadomości służyć będzie zadanie domowe z zeszytu ćwiczeń.
************************
Literatura:
M. Poźniczek, Z. Kluz: „Chemia”
K. Łopata: „Chemia a środowisko”
************************
opracowała: mgr inż. Anna Wojciechowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie