Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kłamczucha - test z języka polskiego dla klasy 6

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 63881 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test sprawdzający umiejętności z języka polskiego dla klasy 6

Opracowała
Lidia Buchholz
Szkoła Podstawowa nr 4
im. Jana Brzechwy
w Swarzędzu




Test badania umiejętności z języka polskiego dla klasy 6


„KŁAMCZUCHA”


Masz przed sobą test, dzięki któremu możesz sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności. W teście znajduje się tekst i pytania z nim związane.
1. Przeczytaj tekst uważnie i wiele razy.
2. W zadaniach, w których podane są cztery odpowiedzi A, B, C, D, wybierz jedną prawidłową odpowiedź.
3. Musisz także napisać dwie samodzielne wypowiedzi zgodnie z podanymi poleceniami.
4. Udzielaj odpowiedzi przemyślanych i poprawnych pod każdym względem.
Powodzenia !!!













O kłamstwie

- Ależ nic się nie stało – powiedziała, uśmiechając się do Tosi. – Dzieci po prostu chciały wymyć kubeczki po mleku.
- O? – Tosia uniosła jasne brwi, mile zdziwiona, że jej własnym dzieciom mogła błysnąć w głowie podobna idea. – A mleko wypite w całości?
Przez chwilę nikt nic nie mówił.
- Oczywiście, że wypite – pospieszyła z pomocą Aniela. Pragnęła się wkupić w łaski Mamerciątek, ale jeden rzut oka na ich zgorszone twarzyczki uświadomił jej, jak niewłaściwą obrała drogę.
Natomiast Tosia spojrzała na Anielę wzrokiem cieplejszym niż kiedykolwiek.
- Widocznie masz na nich zbawienny wpływ, moja złota. Jak tak dalej pójdzie, nauczą się przy tobie pić nawet zsiadłe mleko. Nie mogę im wbić do łepetyn, że zsiadłe mleko zawiera mnóstwo pożytecznych …
W tym momencie przemówił Tomcio. Jego niedoświadczona duszyczka nie radziła sobie widać z okropnym ciężarem.
- Mamusiu – rzekł, dając tym samym dowód, jak bardzo ceni sobie zasady wpajane przez rodziców. – Mamusiu, ona jest kłamczucha.
- Hm? – spytała Tosia, patrząc na syna ze zdziwieniem.
- Wylaliśmy mleko do zlewu.
Tosia zamarła.
- Dlaczego? – spytała po chwili.
- Bo zawierało magnez. Kłamczucha powiedziała, że w mleku jest magnez. Prawda, mamo, że to nieprawda?
- Słuchaj, czy ty aby na pewno wiesz, co mówisz?
Chłopczyk wysunął dolną wargę.
- Ona jest kłamczucha. Ja nie chciałem, żebyś za mnie kłamała, Kłamczucho.
Aniela nigdy w życiu nie podejrzewałaby, żeby sześcioletni bąk potrafił wprawić ją w zakłopotanie. A jednak teraz rumieniec wstydu wylał się zdradziecko na jej policzki, uniemożliwiając zręczne wybrnięcie z opresji.
- Chciałam wam po prostu pomóc – wybąkała niepewnie w stronę dzieci. – No i nie chciałam, żeby wasza mama się martwiła.
- Tata mówi – rzekł Tomcio wyniośle – że nie wolno ludzi oszukiwać dla ich dobra. Jeśli ktoś oszukuje ludzi dla ich dobra, to zawsze to jest dla jego dobra, a nie ludzi.

Małgorzata Musierowicz „Kłamczucha”


1. Które osoby brały udział w wydarzeniu w kuchni?

A. Tosia, Mamert, Aniela
B. Mamerciątka, Mamert, Aniela
C. Tosia, Mamerciątka, Aniela
D. Tosia, Mamert, Mamerciątka

2. Kto skłamał?

A. Tosia
B. Aniela
C. Tomek
D. Mamert



3. Bohaterka posłużyła się kłamstwem, ponieważ chciała:

A. wkupić się w czyjeś łaski
B. zrobić komuś przykrość
C. zażartować
D. wprawić kogoś w zakłopotanie

4. Co na temat oszukiwania ludzi sądzi tata Tomcia? Wypisz z tekstu odpowiednie zdania.

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

5. Użyte w tekście słowa rumieniec wstydu wylał się zdradziecko na jej policzki to:

A. porównanie
B. epitet
C. przenośnia
D. uosobienie

6. Gdzie będziesz szukać wyjaśnienia zwrotu „kłamstwo ma krótkie nogi”?

A. w leksykonie szkolnym
B. w słowniku języka polskiego
C. w encyklopedii
D. w słowniku frazeologicznym

7. Napisz po trzy wyrazy pokrewne i bliskoznaczne do słowa kłamstwo:

wyrazy pokrewne - ……………………………………………………………………...

wyrazy bliskoznaczne - …………………………………………………………………

8. Zwrot „kłamać jak z nut” znaczy:

A. kłamać od czasu do czasu
B. kłamać z łatwością
C. często kłamać
D. kłamać z niechęcią

9. Wypowiedzenie Aniela nigdy w życiu nie podejrzewałaby, żeby sześcioletni bąk potrafił
wprawić ją w zakłopotanie to:

A. zdanie pojedyncze
B. zdanie złożone współrzędnie
C. zdanie złożone podrzędnie
D. równoważnik zdania




10. Wypisz z tekstu trzy czasowniki. Określ ich osobę, liczbę i czas.

……………………… - os. ………… - liczba ………………… - czas ……………………….

……………………… - os. ………… - liczba ………………… - czas ……………………….

……………………… - os. ………… - liczba ………………… - czas ……………………….

11. Ile rzeczowników zawiera wypowiedzenie:
– Mamusiu – rzekł, dając tym samym dowód, jak bardzo ceni zasady wpajane przez
rodziców.
A. 2
B. 3
C. 4
D. 5

12. W następującym wypowiedzeniu znajdź podmiot i orzeczenie:
Jego niedoświadczona duszyczka nie radziła sobie widać z okropnym ciężarem.

podmiot - ……………………………… orzeczenie - ………………………………….

13. Kto raz skłamie, temu drugi raz nie uwierzą. Napisz w kilku zdaniach, jak rozumiesz to
przysłowie.

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

14. W zdaniu: Ja nie chciałem, żebyś za mnie kłamała, Kłamczucho wyraz Kłamczucha
został napisany wielka literą, bo jest to:

A. wyjątek
B. imię
C. nazwisko
D. przezwisko

15. Do której grupy wyrazów wkradł się błąd?

A. nie mówił, niewolno, niepewnie, niedobry
B. nie podejrzewałaby, nie chciałam, niegrzeczny, niejadek
C. niedoświadczona, nie mówił, nie wypada, niewłaściwa
D. nie bardzo, niełatwo, nieprawda, nienawidzi


16. Napisz opowiadanie, w którym udowodnisz, że „kłamstwo ma krótkie nogi”.
Wymyśl bohaterów i wydarzenia lub skorzystaj z własnych doświadczeń.


…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

Klucz odpowiedzi i punktowania zadań testu „Kłamczucha”
klasa VI

Zadanie Odpowiedź Punktacja
1. C 1p.
2. B 1p.
3. A 1p.
4. „Nie wolno ludzi oszukiwać dla ich dobra. Jeśli ktoś oszukuje ludzi dla ich dobra, to zawsze to jest dla jego dobra, a nie ludzi” 1p.
5. C 1p.
6. D 1p.
7.wyrazy pokrewne – np. kłamać, kłamczucha, kłamczuch,
kłamliwy, kłamstewko,
wyrazy bliskoznaczne – np. oszustwo, nieprawda, łgarstwo
bujda, krętactwo, Razem 2 p.
8. B 1p.
9. C 1p.
10. np. powiedziała – 3 os., l.p., czas przeszły
chciały – 3 os., l.mn., czas przeszły
pójdzie – 3 os., l.p., czas przyszły Razem 3 p.
11. C 1p.
12. podmiot: duszyczka
orzeczenie: nie radziła 1p.
13. Zredagowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi:
- zrozumienie sensu przysłowia - 1 p.
- wypowiedź spójna, poprawna językowo
( dop. 1 – 2 błędy ) - 2 p.
- poprawność ortograficzna ( dop. 1 – 2 błędy ) - 1 p.
Razem 4 p.
14. D 1p.
15. A 1p.
16. Zredagowanie historyjki:
- rozumie temat i wystarczająco go rozwija - 1 p.
- przedstawia ciekawą historyjkę - 1 p.
- historyjka stanowi spójną całość - 1 p.
- poprawny język i styl ( dop. 2 – 3 błędy ) - 1 p.
- poprawna ortografia ( dop. 1 – 2 błędy ) - 1 p.
- poprawna interpunkcja ( dop. 2 – 3 błędy ) - 1 p.
- czytelny i przejrzysty zapis - 1 p.
Razem 7 p.


Opracowała
Lidia Buchholz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie