Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawność motoryczna jako składnik dojrzałości szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2871 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pierwszą, bardzo istotna sprawą w osiągnięciu prawidłowego poziomu sprawności motorycznej jest opanowanie znajomości schematu ciała i związane z nim kierunki.
Sprawność motoryczna jako składnik dojrzałości szkolnej

Zagadnienie dojrzałości szkolnej jest jednym z konkretnych przykładów ogólnego problemu mechanizmu współdziałania dwóch podstawowych czynników rozwoju: dojrzałości i uczenia się. Mówiąc o dojrzałości szkolnej mamy na myśli ustalenie takiego momentu równowagi między możliwościami rozwojowymi dziecka wstępującego do szkoły, a wymaganiami szkoły.
Problem ten zaprzątał uwagę już od lat wielu teoretyków i praktyków. Początkowo za cechę najbardziej istotną dla dojrzałości szkolnej uważano inteligencję dziecka. Jednak w praktyce okazało się, że dzieci o wyższym stopniu inteligencji też mają problemy z nauką. „ Później przyjęto, że za dojrzałe uważa się dziecko, które jest w stanie sprostać wymaganiom szkoły, a więc osiągnęło ten stopień rozwoju intelektualnego, który pozwala mu podjąć naukę czytania, pisania i liczenia.”[5]
Jednak w latach sześćdziesiątych psychologowie i pedagodzy doszli do wniosku, że: „ na dojrzałość szkolną składa się również sprawność fizyczna; tak stwierdził m.in. N. Wolański.”[5] Dziecko musi przecież dojść do szkoły i wrócić z niej, siedzieć w ławce, dorównać kolegom z zabawie.
Sporo uwagi sprawie dojrzałości szkolnej rozumianej szeroko jako: rozwój psychiczny, społeczny i fizyczny poświęcił F. Holzinger wskazując, że: „istnieją związki między dojrzałością fizyczną i umysłową.”
Szerszą koncepcję dojrzałości szkolnej zarysował w Polsce S. Szuman. Według niego tak należy definiować powyższy temat:” Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który je czyni wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej.”[3]
Inaczej – jest to jakby moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka.
Powyższe rozważania na temat problemu zdefiniowania dojrzałości szkolnej w świetle literatury psychologicznej jasno określają, że sprawność motoryczna jest jedną z podstawowych cech dojrzałości szkolnej.
Pierwszą, bardzo istotna sprawą w osiągnięciu prawidłowego poziomu sprawności motorycznej jest opanowanie znajomości schematu ciała i związane z nim kierunki. Opanowanie umiejętności pojmowania kierunków i zastosowania ich w praktyce to początki ustalania się lateralizacji, dlatego tak ważne jest, aby dziecko opanowało umiejętność różnicowania prawej i lewej strony oraz związanej z nią umiejętności określania stosunków przestrzennych, np. dół, góra, na, pod, za, obok. W przestrzeni nie ma bowiem obiektywnie istniejących kierunków. E. Waszkiewicz stwierdza, że: „Kierunki, które przypisujemy przestrzeni są jej zewnętrznie przypisane na podstawie doświadczeń ruchowych przeżywanych wewnątrz nas. Informacje odbierane z przestrzeni, wzrokowe lub słuchowe, otrzymują kierunki dzięki uczeniu się i dzięki rzutowaniu na zewnątrz naszych nabytych doświadczeń, które są wynikiem ruchu organizmu.”[4]
Do opanowania kierunków przyczyniają się różnorodne ćwiczenia, np.: skomplikowana forma chodów kombinowanych ( chód linią zygzakowatą, bieg slalomem, chodzenie w ósemkę), zabawy związane z percepcja słuchową( „W chowanego”, „Gdzie ptaszek śpiewa”, itp.).
Wyrabiając orientację dziecka w kierunkach przestrzennych i dostosowanie do nich ukierunkowania własnego ciała, a rąk w szczególności, staramy się utrwalić pamięć ruchową, tzn. zachowanie pewnych obrazów ruchowych. Jest to sprawność niezbędnie potrzebna dziecku w procesie nauki pisania. M. Cackowska stwierdza, że: „ Sprawność ruchów pisarskich jest zależna od dynamiki procesów nerwowych oraz anatomicznej dojrzałości aparatu kostnego i mięśniowo-stawowego ręki oraz poziomu rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej.”
Niezbędną do pisania sprawność manualną zdobywa dziecko w toku wykonywania różnych działań, a zwłaszcza tych, które wymagają ruchów przedmiotowo-narzędziowych. Należą do nich: wydzieranki, wycinanki, wyklejanki, rysowanie, wszelkie prace konstrukcyjne oraz zabawy z drobnymi przedmiotami, np. małe piłeczki, patyczki itd. Rozwijaniu pamięci ruchowej sprzyjają również zagadki ruchowe oparte na wyobrażeniach znanych dzieciom przedmiotów, np. okienko-kwadrat, piłka- kółko, oraz zabawy w imitowanie ruchem rozmaitych czynności.
Nierozerwalnie z gotowością do podjęcia nauki pisania idzie przygotowanie dziecka do nauki czytania. Przygotowanie to polega przede wszystkim na: ”budzeniu u sześciolatka odpowiedniej, pozytywnej motywacji, wzbogacaniu zasobu słownikowego i pojęciowego, kształtowaniu umiejętności swobodnego wypowiadania się na różne tematy i w różnych sytuacjach, kształtowaniu umiejętności różnicowania bodźców, szczególnie dźwiękowych.”[2] Do zrealizowania tego celu również potrzebne będą zabaw, a więc i sprawność motoryczna, takie jak: zabawy ze śpiewem, inscenizacje i opowieści słowno-ruchowe.
Miarę sprawności ruchowej dziecka stanowi stopień opanowania przez niego umiejętności posługiwania się różnymi przedmiotami codziennego użytku, samodzielne rozbieranie się i ubieranie, poruszanie w miejscach nieznanych; a to wszystko czeka na dziecko po przekroczeniu progu szkoły.
Poprzez gry i zabawy ruchowe dziecko nawiązuje kontakty społeczne, które są jednym z czynników świadczących o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Dziecko, które fizycznie dorównuje swoim kolegom jest łatwiej przyjmowane i akceptowane przez grupę rówieśniczą.

opracowała: Edyta Działa















Bibliografia:

1. Cackowska M.: Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, WSiP, W-wa 1984r.
2. Brzezińska A.: Czytanie i pisanie- nowy język dziecka, WSiP, W-wa 1987r.
3. Szuman S.: O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich, „ Nasza szkola”1962r., nr6
4. Waszkiewicz E.: Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich, WSiP, W-wa 1991r.
5. Wilgocka-Okoń B.: Dojrzałość szkolna dziecka a środowisko, PWN, W-wa 1972r.,

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie