Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tydzień ekologiczny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6813 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wymogiem obecnych czasów jest intensywna praca z uczniami nad zagadnieniami dotyczacymi ekologii i ochrony srodowiska. Jestem odpowiedzialna w szkole za realizacje ścieżki ekologicznej. W zwiazku z tym opracowałam program, na który składa sie wiele działań, konkursów i imprez mających na celu podniasienie swiadomości ekologicznej naszych uczniów.

Jestem nauczycielką z 19-sto letnim stażem pracy. Uczę przyrody w szkole podstawowej. Ukończyłam studia podyplomowe o kierunku Nauczyciel Przyrody na Uniwersytecie Wrocławskim.
Wymogiem obecnych czasów jest intensywna praca nad zagadnieniami dotyczącymi ekologii. W naszej szkole jestem odpowiedzialna za realizacje ścieżki ekologicznej. W związku z tym opracowałam autorski program, na który składa się wiele działań ekologicznychm mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej nazych uczniów. Chciałam się podzielić z innymi nauczycielami swoimi pomysłami i doświadczeniami. Być może komuś wydadzą się one ciekawe i godne powtórzenia.
Imprezy i konkursy ekologiczne odbywają się w ciągu całego roku zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem. Najwięcej działań podejmujemy jednak w kwietniu w okolicach Dnia Ziemi. Wyznaczamy wówczas TYDZIEŃ EKOLOGICZNY, w którym w każdym dniu ma miejsce inne działanie. Imprezy staram się organizować w ten sposób, aby mogła wziąć w nich udział jak największa ilość dzieci. Niektóre imprezy odbywają się corocznie, inne natomiast zmieniam i dostosowuję do potrzeb szkoły, środowiska lokalnego i dzieci. Co roku przebieg tygodnia relacjonuje miejscowe radio i telewizja. Zamieszczane są notatki w lokalnej prasie. Na imprezy zapraszani są przedstawiciele Wydziału Edukacji, Wydziału Ochrony Środowiska, organizacji ekologicznych oraz rodzice. W przygotowanie imprez włączam wychowawców klas, nauczycieli tworzących matematyczno-przyrodniczy zespół samokształceniowy oraz muzyka i plastyka. Środki na nagrody w konkursach pozyskuję głównie ze zbiórki puszek aluminiowych oraz w miarę możliwości od sponsorów.
Chcę przedstawić jak wyglądał Tydzień Ekologiczny w ostatnim roku szkolnym. Oto dokładny konspekt działań:

Cel ogólny;
• Kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
• Dostrzega korzystny i niekorzystny wpływ człowieka na środowisko;
• Zauważa zmiany w środowisku powodowane przez człowieka;
• Wie, jak w codziennym życiu racjonalnie gospodarować surowcami naturalnymi;
• Wie, jak zachować się w miejscach chronionych oraz jak wypoczywać w zgodzie z przyrodą;
• Wie, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma czyste i zanieczyszczone środowisko;
• Umie pracować w grupie;
• Korzysta z różnych źródeł wiedzy;

PLAN TYGODNIA EKOLOGICZNEGO

DATA DZIEŃ GODZINA IMPREZA KLASY
18.04.05 Poniedziałek 11 45 „Ekologia na serio i na wesoło” IV – VI
19.04.05 Wtorek 9 00 „EKO-MAT” V
219.04.05 Wtorek 1050 Przedstawienie kukiełkowe – „Lekcja przyrody na łące” I – III
21.04.05 Środa 9 00 „Piękna jest nasza Ziemia” VI
20.04.05 Środa 800 „Pokaz węży i innych gadów” II – VI
21.04.05 Czwartek 9 50 „Turniej ekologiczno – sprawnościowy” IV
22.04 .05 piątek 9 00 Happening – marsz ekologiczny I - III
18.04-22.04.05 poniedziałek-piątek Do wyboru Udział 10 klas w zajęciach ekologicznych w głogowskim skansenie I – VI
22. 04.05 Piątek 9 50 Apel podsumowujący tydzień ekologiczny IV – VI

1. „Ekologia na serio i na wesoło”

REGULAMIN KONKURSU :

1. Dwa miesiące przed terminem konkursu odbywa się losowanie tematów .
2. W konkursie biorą udział wszystkie klasy IV - VI.
3. Każda klasa na wylosowany temat przygotuje :
- duży plakat, który wywiesi rano w dniu konkursu w holu szkoły ;
- 5-cio minutową scenkę .
4. Plakaty i scenki powinny być żartobliwe, oraz powinny zawierać ważne dla danego zagadnienia wiadomości teoretyczne.
5. Konkurs odbędzie się na holu szkoły.
6. Plakaty i scenki oceniać będzie powołana do tego komisja .

Oto, jakie tematy musiały opracować poszczególne klasy:

ZAGADNIENIA DO OPRACOWANIA DO KONKURSU „EKOLOGIA NA SERIO I NA WESOŁO”

Nr Temat Klasa
1 Z czym iść po zakupy? IV a
2 Zwierzę nie jest rzeczą. VI a
3 Drzewo - mój przyjaciel. VI c
4 Baterie zbieramy- środowisku pomagamy. IV b
5 Nie wypalaj traw. IV c
6 Nie kupuję produktów wielokrotnie opakowanych. V a
7 Co to jest recykling? V b
8 Nawet małe dzieci, segregują śmieci. VI b
9 Puszki każdy zbierać może.... V c

2. „EKO-MAT”

Jest to turniej ekologiczno matematyczny dla klas V przygotowany przez nauczycieli wchodzących w skład Zespołu Matematyczno-Przyrodniczego.
Z każdej klasy V zostały wyłonione 3 trzyosobowe drużyny (łącznie 9 zespołów).
Nauczyciele przygotowali 11 zadań o tematyce ekologicznej, zawierających materiał z matematyki, przyrody i techniki.
Oto tematyka zadań:
1. stanowisko – 9 zadań z treścią matematycznych o treści ekologicznej, do losowania przez zespoły;
2. stanowisko – domino matematyczne;
3. stanowisko - segregacja odpadów;
4. stanowisko – zużycie wody;
5. stanowisko – odczytywanie danych z tabeli (dotyczących ilości śmieci);
6. stanowisko – puzzle z krajobrazami naturalnymi;
7. stanowisko – wizytówki ekologiczne;
8. stanowisko – tangram;
9. stanowisko – krzyżówka;
10. stanowisko - hasła ekologiczne
11. stanowisko – labirynt

Przebieg konkursu:
Na holu szkoły ustawione było 11 stolików. Przy każdym siedział przeszkolony uczeń z klasy VI, który miał sprawdzać poprawność wykonanego przez drużynę zadania, ocenić je (według ustalonej kryteriów) i wpisać ilość punktów na kartę wyników swoją i kartę drużyny.
Każda z drużyn podchodziła do kolejnych stolików i rozwiązywała zadania. Za wykonanie zadania otrzymywała punkty, które wpisane były na ich kartę wyników oraz na kartę wyników danego stanowiska.
Po zakończeniu punkty spisane zostały na zbiorczą planszę, wywieszoną na tablicy w holu szkoły i podliczone.

3. Pokaz węży

Zaprosiłam do szkoły właścicielkę hodowli węży, która przywiozła ze sobą 7 węży różnego gatunku i różnej wielkości. Z pasją opowiadała o ich zwyczajach, budowie i fizjologii. Uczniowie słuchali z zaciekawieniem. Większość okazów można było dotknąć i obejrzeć z bliska. Udało się w ten sposób obalić wiele krążących wśród uczniów stereotypów. Była to wspaniała LEKCJA PRZYRODY NA ŻYWO.


4. Turniej ekologiczno – sprawnościowy dla uczniów klas IV

Celem konkursu było zwrócenie uwagi dzieci na to, że każdy człowiek wytwarza odpady oraz na konieczność ich segregacji.
Uczniowie rywalizowali w dziewięciu konkurencjach, w 5-cio osobowych drużynach. Turniej przebiegał zgodnie z regulaminem:

REGULAMIN KONKURSU
EKOLOGICZNO-SPRAWNOŚCIOWEGO
DLA KLAS IV

1. W konkursie biorą udział wszystkie klasy IV.
2. W konkursie wezmą udział 4 zespoły 5-cio osobowe z każdej klasy czwartej. Dobór zespołów według uznania wychowawcy.
3. Konkurs składa się z 9 konkurencji:
• Segregacja odpadów;
• Slalom I
• Puzzle
• Strój niespodzianka
• Kalambury
• Slalom II
• Hasło niespodzianka
• Literacka niespodzianka
• Konkurs na najlepiej kibicująca klasę (transparenty, okrzyki).
4. W skład komisji wchodzą wychowawcy klas IV.
5. Zwycięskie klasy otrzymają dyplomy i słodycze.

W regulaminie celowo nie wyjaśniono dokładnie, na czym będą polegały kolejne konkurencje. Oto, co kryje się pod poszczególnymi hasłami:
 Segregacje odpadów – Uczniowie wrzucają do podpisanych pudełek puszki, papierowe kule i plastikowe butelki. Każde trafienie to 1 punkt.
 Slalom I – slalom plastikową butelką między pachołkami, na czas. Punktacja wg zajętych miejsc.
 Puzzle – drużyny układają pocięte na kawałki puzzle przedstawiające krajobrazy naturalne. Punktacje wg mierzonego czasu.
 Strój niespodzianka – Drużyny losują, w jaki strój będą musiały ubrać kogoś ze swojej ekipy. Do wyboru strój dyskotekowy, turystyczny i balowy. Komisja ocenia pomysłowość i ilość wykorzystanych odpadów.
 Kalambury – Drużyny losują przysłowie mówiące o cechach ludzkich w powiązaniu z rośliną lub zwierzęciem i przedstawiciel drużyny rysuje lub pokazuje jego treść, a drużyna zgaduje. Przysłowia do losowania: „Chytry jak lis”, Śliny jak dąb” , „Zdrowy jak ryba”. Ocena wg uzyskanych czasów.
 Hasło niespodzianka - Uczniowie w wyznaczonym czasie mają ułożyć hasło dotyczące segregacji odpadów, zawierające numer szkoły.
 Slalom II – Slalom kijem hokejowym i baterią płaską i strzał na bramkę. Punktacja wg zmierzonego czasu plus po i punkcie za każdy trafiony strzał.
 Literacka niespodzianka – Nauczyciel czyta fragment tekstu, w naszym przypadku była to bajka pt. „Kubuś Puchatek i pogoda” i uczniowie mają wypisać jak najwięcej elementów, w tym przypadku pogody. Punktacja – za każdy prawidłowo podany element 1 punkt.


5. Wyjścia do skansenu

Zorganizowałam wyjście dla uczniów z 10 klas do głogowskiego skansenu, gdzie realizowane były zajęcia ekologiczne. Celem było zapoznanie uczniów z naturalnymi metodami stosowanymi w rolnictwie w połowie XX wieku, oraz zwrócenie uwagi dzieci na ogromny postęp cywilizacyjny, który łączy się z niekorzystnym wpływem na środowisko. Zajęcia prowadzone były przez właściciela skansenu pana dr inż. , pasjonata ekologa, rolnika i zielarza. Dla dzieci miejskich takie zajęcia są szczególnie cenne, gdyż część z nich nigdy nie była na wsi, nie widziała maszyn rolniczych ani dawnych, ani współczesnych.

6. „Piękna jest nasza Ziemia”

Jest to turniej drużynowy, przeznaczony dla uczniów klas VI. Odbywa się w dwóch kategoriach – klasowej i drużynowej.

REGULAMIN KONKURSU:

Konkurs odbędzie się w dwóch kategoriach:
1. Konkurs drużynowy :
• Wezmą w nim udział 3-osobowe reprezentacje klas VI;
• Jest to konkurs wiedzowy;
• Materiał od przygotowania obejmuje krajobrazy strefowe Ziemi, ruchy Ziemi, ciekawostki o Ziemi(typu „co jest naj…”), co zagraża środowisku naturalnemu Ziemi.
• Uczniowie odpowiadają na pytania i rozwiązują zadania drużynowo.
2. Konkurs klasowy , w którym punktowane będą :
- Przygotowana przez klasę dekoracja na tablicy w holu szkoły , pod hasłem „Piękna jest nasza Ziemia”. Tablice powinny być zagospodarowane najpóźniej rano w dniu konkursu.
- Przygotowanie przez klasę transparentów , rekwizytów , okrzyków zagrzewających reprezentacje klas do walki .
3. Zmagania drużyn i klas ocenia powołana do tego komisja.
4. Zwycięski drużyna i klasa otrzyma dyplomy i nagrody.

Konkurs wiedzowy składa się z kilku etapów:
 Przygotowałam po 20 pytań z podanego materiału o wartości 1, 2 i 3 punkty;
 Przedstawiciel drużyny podchodzi do koła fortuny i kręcąc kołem losuje, na jakie pytanie drużyna będzie odpowiadała – za 1, 2 czy 3 punkty. Na kole umieszczone są także pola strata kolejki i niespodzianka. Niespodzianka to 3 punkty gratis i słodycze dla drużyny.
 Między odpowiedziami drużyny rozwiązują zadania takie same dla wszystkich, np. obliczają różnicę czasu, rozwiązują krzyżówkę, rysują kalambury, określają typ klimatu czytając wykresy i diagramy klimatyczne.
 Poprawność odpowiedzi ocenia komisja i przydziela punkty.
 Podczas pracy zespołowej klasy mogą zaprezentować transparenty i okrzyki, jakie przygotowały, aby kibicować swoim drużynom.

Ważnym etapem konkursu klasowego jest przygotowanie dekoracji. Każda klasa dostaje do dyspozycji jedną dużą tablicę i ma ją zagospodarować wg swego pomysłu tak, aby zamieszczone tam informacje były ciekawe, zgodne z tematem i estetycznie przedstawione. Tablice oceniane są przed konkursem drużynowym, po czym doliczane są punkty za kibicowanie.

7. „Lekcja przyrody na łące”

Klasy młodsze obejrzały przygotowane przez uczniów kl. III przedstawienie kukiełkowe według autorskiego scenariusza naszej koleżanki.


8. Happening – marsz ekologiczny

Uczniowie klas I – III od początku tygodnia przygotowywali się do uczestnictwa w kolorowym, ekologicznym przemarszu ulicami osiedla. Dzieci pod kierunkiem wychowawców malowały plakaty poruszające tematykę ochrony środowiska, przygotowywały transparenty z hasłami oraz stroje z odpadów. Do udziału w imprezie zostały także zaproszone dzieci z przedszkola. W Dzień Ziemi, spod szkoły, ulicami osiedla, wyruszył kolorowy ekologiczny marsz.

9. Dekoracje

W holu szkoły, nad filarami, zostały powieszone ogromne plakaty formatu 4 * A0 wykonane przez uczniów klas VI. Myślą przewodnią plakatów było hasło „Chrońmy naszą Ziemię”.
Na tablicy głównej w holu szkoły wykonano dekorację dotyczącą „Tygodnia ekologicznego”, na której między innymi umieszczono dokładny plan imprez.
Filary w holu zostały udekorowane plakatami przygotowanymi do imprezy „Ekologia na serio i na wesoło”, przez klasy IV – VI.
Na stojących tablicach kl. VI przygotowały dekoracje do międzyklasowego turnieju pod hasłem „Piękna jest nasza Ziemia”.

10. Apel podsumowujący

W trakcie apelu podsumowano wszystkie imprezy odbywające się w tygodniu ekologicznym. Wręczono nagrody i dyplomy wyróżniającym się uczniom i klasom.
Apel uświetniły piosenki o tematyce ekologicznej oraz teksty opracowane przez uczniów kl. V .


mgr Beata Ogrodnik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie