Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z PRZ

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3074 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

mgr Celina Gajewska
.........................................
(imię i nazwisko)

Gimnazjum w Gibach
.................................
(nazwa szkoły)

2 lata 9 miesięcy
1.IX.2002 r. – 31.V.2005 r.
.................................
(długość stażu)

matematyka, informatyka, fizyka, chemia
.............................................
(nauczane przedmioty)

      Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, 1 września 2002 r. rozpoczęłam odbywanie stażu w Gimnazjum w Gibach na stopień nauczyciela dyplomowanego.
      Plan Rozwoju Zawodowego miał w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno – wychowawczych, a zarazem podstawę do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków zawodowych. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania moich dotychczasowych działań.
      Staż mój trwał 2 lata i 9 miesięcy. Po przeprowadzeniu autorefleksji oraz analizy własnej pracy przygotowałam sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w Planie Rozwoju Zawodowego oraz działań wykraczających poza plan (nie ujętych w PRZ).
       Jestem nauczycielką matematyki, informatyki, fizyki i chemii z 23 letnim stażem pracy pedagogicznej.
       Działania szkoły, w której pracuję koncentrują się na wprowadzaniu i realizowaniu zmian związanych z reformą systemu edukacji, na pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, aktywnym nauczaniu.
       W związku z powyższym zadania w moim planie rozwoju zawodowego są ściśle powiązane z programem pracy szkoły. Opracowując go kierowałam się przede wszystkim Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym, Planem Pracy Szkoły oraz potrzebami i oczekiwaniami uczniów, rodziców i grona pedagogicznego.
       W swoim sprawozdaniu skupiłam się na sprawach, moim zdaniem, najważniejszych. Przede wszystkim, opracowując PRZ, zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego i śledziłam wszelkie zmiany na ten temat.
       Zadania do realizacji w okresie stażu zawarłam w trzech częściach:

  1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy
  2. Uczestniczenie w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe
  3. Samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły. Starałam się wykonywać je sumiennie i z zaangażowaniem.
     Oto realizowane przeze mnie lub we współpracy z innymi osobami zadania wynikające z planu rozwoju zawodowego:
Dokonałam ewaluacji PSO z następujących przedmiotów: matematyka, fizyka, chemia.
  • Przedmiotowe Systemy Oceniania z nauczanych przeze mnie przedmiotów opracowałam po ukończonych w roku szkolnym 1999/2000 warsztatach w wymiarze 50 godzin na temat "Tworzenie Przedmiotowego Systemu Oceniania z chemii w gimnazjum" zorganizowanym przez WOM w Suwałkach. Niektóre zagadnienia w nim ujęte nie były zgodne z WSO, więc byłam zmuszona do uaktualnienia tych dokumentów. Ponadto uwzględniłam w nich potrzeby i zainteresowania oraz różnice rozwojowe i rytm pracy poszczególnych uczniów. Na warsztatach dowiedziałam się, że system nie powinien być zmieniany w ciągu całego etapu nauki uczniów (3 lata). Całkowicie więc go nie zmieniałam, ale analizowałam go wspólnie z uczniami szukając zalet i braków i za rok w nowej pierwszej klasie starałam się go ulepszać tak, aby był przyjazny uczniom i zrozumiały. Ciągła obserwacja efektów pracy według tych systemów pozwala na ocenę ich funkcjonalności.
          Opracowałam i wdrożyłam Program pracy z uczniem zdolnym na lekcjach chemii i na zajęciach pozalekcyjnych.
  • W kolejnych latach stażu poprawiałam i uzupełniałam część programu, czyli treści kształcenia do poszczególnych klas, a więc w roku szkolnym 2002/03 – do klasy I, w 2003/04 – do klasy II i w 2004/05 – do klasy III. Tak powstał cały program, według którego zamierzam pracować w kolejnych latach z uczniem zdolnym.
          Mimo ponad 20 – letniego stażu pracy, dopiero teraz zauważyłam jak celowa jest praca według takiego programu. Systematyczność w realizacji zadań przewidzianych programem zaowocowała większym zainteresowaniem uczniów przedmiotem oraz dużym udogodnieniem w przygotowywaniu ich do konkursów przedmiotowych. Sposoby ewaluacji osiągnięć uczniów zawarłam w IX rozdziale programu "Chemia jest wszędzie".
          Przeprowadziłam lekcje otwarte z zastosowaniem nowych, niekonwencjonalnych metod nauczania – stosowanie technik multimedialnych i informatycznych.
  • W roku szkolnym 2002/03 byłam również zatrudniona w Szkole Podstawowej w Gibach, więc jedną z tych lekcji jest lekcja matematyki w klasie VI " Zastosowanie obliczeń procentowych w sytuacjach życia codziennego" oraz trzy lekcje w gimnazjum:
    • " Wzory sumaryczne i strukturalne cząsteczek pierwiastków i związków chemicznych" w klasie Ia – lekcja chemii
    • " Twierdzenie Pitagorasa" w klasie IIa – lekcja matematyki
    • " Zasada zachowania energii mechanicznej" w klasie Ib – lekcja fizyki
    Scenariusze tych lekcji dołączam do dokumentacji.
          Przeprowadziłam ewaluację swojej pracy i opracowałam narzędzia sprawdzania z oprzyrządowaniem do wybranych działów nauczania z poszczególnych przedmiotów.
  • Opracowując w/w narzędzia brałam pod uwagę standardy wymagań egzaminacyjnych oraz wnioski z analizy Raportów OKE z przeprowadzonych egzaminów w poszczególnych latach. Zorganizowałam pomoc koleżeńską dla uczniów mających trudności w nauce, którzy wyrazili chęć skorzystania z niej.
  • Niewielu uczniów wyraża chęć do korzystania z pomocy koleżeńskiej, chociaż ma nieraz ogromne kłopoty z nauką. Są też przypadki, że mimo chęci niektórzy uczniowie nie mają możliwości skorzystania z takiej pomocy. Mieszkają bowiem w różnych miejscowościach i od razu po skończonych lekcjach są odwożeni w różnych kierunkach właściwych miejscu zamieszkania.
          Trudno jest zatem wygospodarować wspólny czas do nauki.
          W ciągu całego stażu starałam się rozwijać zainteresowania nowoczesną techniką informatyczną wśród uczniów i nauczycieli różnych przedmiotów.
  • Często prowadzę lekcje matematyki, fizyki, chemii w pracowni komputerowej, na których wykorzystuję Internet, prezentacje multimedialne, symulacje komputerowe, pokazując jak np. w matematyce wykorzystać arkusz kalkulacyjny, w chemii interaktywny układ okresowy pierwiastków, czy wziąć udział w lekcjach online.
          Przeprowadziłam też Samokształceniową Radę Pedagogiczną na temat "Wykorzystanie Technologii Informacyjnej w pracy szkoły", na której przedstawiłam zalety posługiwania się różnymi programami w pracy nie tylko nauczycieli, ale też np. biblioteki, czy sekretariatu. Referat na ten temat dołączam do dokumentacji.
           Przygotowałam zestaw pomocy dydaktycznych związanych z nauczanymi przedmiotami.
  • Należą do nich:
    • księgozbiór i prasa promująca technologię informacyjną i jej wykorzystanie w różnych dziedzinach życia;
    • zbiór krzyżówek z nauczanych przedmiotów służący do powtarzania niektórych partii materiału;
    • "Kącik chemicznego śmieszka" – zbiór anegdot chemicznych;
    • prezentacje multimedialne na różne tematy z różnych przedmiotów;
    • plansze z wzorami matematycznymi, chemicznymi i fizycznymi.
         Zgromadzone i opracowane przeze mnie i uczniów pomoce przekazane zostały do biblioteki szkolnej, za wyjątkiem księgozbioru, który znajduje się w pracowni komputerowej naszego gimnazjum, lecz z którego każdy uczeń i nauczyciel może korzystać. Zasoby te systematycznie będą uzupełniane o nowości wydawnicze (w przypadku książek i prasy), jak też o opracowania wewnątrzszkolne – moje i uczniów (w pozostałych przypadkach). Budzą one zainteresowanie nie tylko wśród młodzieży.
          Systematycznie współpracowałam z innymi nauczycielami w celu korelacji międzyprzedmiotowej.
  • Z uwagi na to, że jestem nauczycielką zarówno matematyki, fizyki, chemii i informatyki, więc współpracuję przede wszystkim z drugą nauczycielką matematyki, nauczycielami geografii, biologii i techniki mając na względzie przede wszystkim przygotowanie uczniów do zewnętrznego egzaminu kompetencji.
          Doskonaląc swoje umiejętności dydaktyczne wielokrotnie uczestniczyłam w lekcjach otwartych innych nauczycieli. Wymiana poglądów i doświadczeń po takich lekcjach jest najlepszą szkołą metodyki dla każdego nauczyciela w każdym wieku. Takie lekcje inspirują mnie do twórczych poszukiwań i wykorzystywania różnorodnych metod nauczania.
          Od roku 2001 (również w trakcie odbywania stażu) pełnię funkcję egzaminatora przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w gimnazjum.
  • Funkcja ta ułatwiła mi opracowywanie planów wynikowych, narzędzi ewaluacji oraz dokonywanie analizy Raportów OKE.
          W roku szkolnym 2002/03 byłam opiekunem stażu nauczyciela stażysty ze Szkoły Podstawowej w Gibach, w której w tym okresie byłam również zatrudniona.
  • Pomagałam koleżance przy pisaniu planu rozwoju zawodowego, opracowywaniu planów wynikowych, kompletowaniu potrzebnych materiałów. Prowadziłam lekcje pokazowe, obserwowałam prowadzenie lekcji przez nauczyciela stażystę. Służyłam pomocą w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych. Współpraca ta wniosła również w moją pracę wiele ciekawych pomysłów oraz sposobów realizacji różnych zadań dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych.
          Od roku 2002 systematycznie dokonuję analizy Raportu OKE z zakresu części matematyczno – przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego.
  • Wyniki analizy każdorazowo przedstawiam na Radzie Pedagogicznej. Bardzo pomocna okazała się tu funkcja egzaminatora i kompetencje, które nabyłam w wyniku szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych. Prawidłowa interpretacja wyników egzaminu z uwzględnieniem kontekstów kształcenia pozwala na ustalenie mocnych i słabych stron procesu edukacji oraz wyciągnięcie wniosków niezbędnych do dalszej pracy, ukierunkowując poniekąd proces dydaktyczny.
          Społecznie prowadziłam dodatkowe zajęcia z uczniami biorącymi udział w konkursach przedmiotowych zarówno pracując w roku 2002/03 w Szkole Podstawowej, jak i w Gimnazjum.
  • Przygotowywałam uczniów do następujących konkursów: "Kangur Matematyczny", "Podlaski Konkurs Matematyczny" dla uczniów klas VI oraz przedmiotowych konkursów w gimnazjum (fizyka, matematyka, chemia). Praca ta odbywała się w formie indywidualnych spotkań, szczególnie w przypadku uczniów biorących udział w konkursie matematycznym i fizycznym. Brak form organizacyjnych typu koła zainteresowań bardzo utrudniał pracę uczniów i moją.
          Przygotowałam zbiory pomocy dydaktycznych dotyczących nauczanych przeze mnie przedmiotów oraz promujących technologię informacyjną i komunikacyjną.
  • Z wielkim zaangażowaniem pomagali mi w tym uczniowie, szczególnie przy tworzeniu prezentacji multimedialnych i wykonywaniu plansz dydaktycznych. Odczuwali zadowolenie i satysfakcję, gdy wykorzystywane były podczas lekcji w danej klasie lub w klasie równoległej.
          Doskonaliłam własny rozwój i swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w różnych formach szkolenia i doskonalenia wewnętrznego oraz organizowanych przez CEN, ODN, SODN a także wydawnictwa oświatowe, np. GWO, WSiP, ADAM.
  • Niektóre z wymienionych form nie są ujęte w Panie Rozwoju Zawodowego, gdyż opracowując plan nie znane mi były ani terminy, ani tematy szkoleń.
          Wszystkie formy doskonalenia, w których uczestniczyłam dostarczyły mi albo umiejętności niezbędnych w mojej pracy, albo też nowego spojrzenia na zagadnienia dobrze mi znane. Wymiana doświadczeń z nauczycielami uczestniczącymi w szkoleniach pomogła krytyczniej ustosunkować się do własnej pracy. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielę się z koleżankami w pracy na co dzień lub uczestnicząc w radach samokształceniowych. Często też korzystam z forum dyskusyjnego nauczycieli z innych szkół poprzez sieć Internet.
          W okresie stażu brałam udział w następujących szkoleniach:
    • " Prace długoterminowe na lekcjach matematyki"
    • " Wspomaganie uczniów w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego na lekcjach informatyki"
    • " Lekcje powtórzeniowe" (dla nauczycieli matematyki)
    • " Ocenianie wspierające rozwój ucznia"
    • " Kurs instruktażowy dla kierowników obozów wędrownych i wycieczek szkolnych"
    • " Administrowanie szkolną pracownią komputerową"
    • " Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela"
    • " Dokumentowanie pracy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans zawodowy"
    • " Tworzenie stron WWW w programie MS Front Page – cz. I, II i III"
    • " Grafika wektorowa w programie CorelDraw"
    • " System Informacji Oświatowej (SIO)" – obsługa programu
        Na bieżąco śledziłam nowości wydawnicze oraz publikacje metodyczne i w miarę potrzeby i możliwości starałam się wdrażać je do procesu kształcenia.
  • W realizacji tego zadania bardzo chętnie służyła pomocą pani bibliotekarka z biblioteki szkolnej przy naszym gimnazjum i Biblioteki Pedagogicznej w Sejnach. Opracowanie wielu zagadnień (programy, plany, przedsięwzięcia, czasami scenariusze lekcji) wymagało gruntownego zapoznania się z literaturą fachową. Nie zawsze jednak trafiałam na odpowiednią pozycję, ale lektura tych publikacji zaowocowała zgromadzeniem przeze mnie prywatnego księgozbioru oraz wykazem publikacji przydatnych w pracy nauczyciela w różnych typowych i nietypowych sytuacjach.
          Systematycznie zapoznawałam się ze zmianami w prawie oświatowym i stosowałam je w praktyce szkolnej.
  • Dzięki wspaniałemu nadzorowi Dyrektora Szkoły, żadna zmiana w prawie oświatowym nie może pozostać niezauważona lub pominięta. Pani Dyrektor na bieżąco informuje Radę Pedagogiczną, a nierzadko też nauczycieli indywidualnie o wszelkich innowacjach i zmianach. Dotyczyło to również zmian w procedurze awansu zawodowego nauczycieli zawartych w Rozporządzeniu MENiS z dnia 1.XII. 2004 roku.
          Ze względu na to, że w okresie stażu nie pełniłam funkcji wychowawcy klasy, zadania opiekuńczo – wychowawcze jak każdy nauczyciel, realizowałam codziennie w procesie lekcyjnym, w trakcie dyżurów nauczycielskich, jako opiekun na wycieczkach szkolnych lub też w trakcie różnych imprez na rzecz szkoły i środowiska, między innymi:
    • Ogólnopolska Akcja Sprzątania Świata (2002r., 2003r., 2004r.)
    • Wycieczka szkolna w Góry Świętokrzyskie (2003r.)
    • Wycieczka szkolna w Tatry (2004r.)
    • Wyjazd do Teatru w Białymstoku (2005r.)
    • Zajęcia z młodzieżą w czasie ferii zimowych (2002r., 2003r., 2004r.): Internet i jego zagrożenia, Gry komputerowe – wady i zalety
    • Ogniska i dyskoteki we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Gibach (również w ciągu całego roku szkolnego).
         Współpracuję z wychowawcami poszczególnych klas i rodzicami uczniów. Przeważnie indywidualnie informuję ich o postępach uczniów w nauce i zachowaniu. Wspólnie staramy się motywować, kształcić i wychowywać przyszłe pokolenie.
          W związku z zaistniałymi potrzebami szkoły, których nie byłam w stanie przewidzieć, a tym samym ująć w Planie Rozwoju Zawodowego praca moja wzbogaciła się o nowe doświadczenia:
  • W czasie ferii zimowych 2004 roku prowadziłam we współpracy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kurs dla rolników z zakresie podstawowej obsługi komputera oraz korzystania z sieci Internet w wymiarze 27 godzin.
          Celem tej współpracy było zapoznanie mieszkańców wsi z technologią informacyjną, uświadomienie roli komputeryzacji w codziennym życiu każdego z nas, wykształcenie podstawowych umiejętności niezbędnych do obsługi komputera oraz korzystania z programów komputerowych, w zależności od potrzeb. Program kursu dołączam do dokumentacji.
          Efektem tego działania, które dla mnie osobiście było swego rodzaju wyzwaniem, było przede wszystkim osiągnięcie zamierzonych celów. Wielu uczestników kursu od tego czasu systematycznie korzysta z udogodnień, jakie niesie technologia informacyjna: w gospodarstwach agroturystycznych zakładane są strony www, komunikacja coraz częściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej, poszukiwanie pracy przez Internet, itp.
          Szkoła natomiast otrzymała w ramach tego projektu 3 zestawy komputerowe wysokiej klasy, kserokopiarkę, projektor do wyświetlania foliogramów oraz 2 zasilacze UPS.
  • Po ukończonym w bieżącym roku szkolnym kursie obsługi programu dotyczącego Systemu Informacji Oświatowej zorganizowanym i przeprowadzonym przez spółkę COMBIDATA Poland sp. z o. o., utworzyłam bazę danych oświatowych w formie elektronicznej.
          W związku z wejściem w życie Ustawy o systemie informacji oświatowej, która stanowi podstawę dla nowego systemu sprawozdawczości w sektorze oświaty, zostałam skierowana na kurs obsługi programu oraz związanych z tym procedur. Nabyte umiejętności wykorzystałam dla dobra szkoły zbierając i przekazując dane sprawozdawcze do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
  • W okresie maj – czerwiec 2005 roku byłam też członkiem zespołu opracowującego "Raport z mierzenia jakości pracy szkoły w zakresie efektów kształcenia".
          Tu także niezbędne okazały się umiejętności teoretyczne nabyte na szkoleniu egzaminatorów OKE oraz praktyczne przy sprawdzaniu prac egzaminacyjnych.
          Opracowując raport wykorzystałam możliwości, jakie daje pakiet Microsoft Office, a mianowicie Word, Excel i Access. Ponadto posłużyłam się też kompetencjami uzyskanymi w trakcie różnorodnych szkoleń, kursów i warsztatów.
PODSUMOWANIE:
     Przedstawione sprawozdanie obejmuje zaledwie niespełna trzyletni okres mojej pracy zawodowej. Pisząc je czułam pewien niedosyt, gdyż niektóre z przedstawionych zadań mają charakter ciągły i zamierzam je kontynuować. Mam więc wrażenie, jakby pozostały niedokończone. Ponadto rozpoczynając staż, okres 2 lat i 9 miesięcy wydawał mi się bardzo długi, jednak teraz, gdy przyszło mi zdać sprawę z moich osiągnięć, mam wrażenie, że nic szczególnego nie osiągnęłam, żadnych wzniosłych celów. Wszystkie te działania składają się na codzienne radości i smutki pracy nauczyciela. Nie jestem pesymistką, więc myślę że wykonane zadania znacznie przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy i jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. Często pracuję metodami aktywizującymi z wykorzystaniem pomocy, jakimi dysponuje szkoła oraz skompletowanych wspólnie z uczniami.
      Jestem otwarta na nowości dydaktyczne i metodyczne. Pomimo tylu lat pracy w zawodzie, ciągle uczę się czegoś nowego. Każdego roku odkrywam nowe rozwiązania, stosuję ciekawsze metody i pomysły, które umożliwiają wszechstronny rozwój uczniów.
      Analizując moją pracę w okresie stażu stwierdzam, że zrealizowałam wszystkie zadania wytyczone w planie rozwoju zawodowego. Za pomoc w realizacji bardzo dziękuję Pani Dyrektor mgr Katarzynie Milewskiej – Bartoszewicz oraz wszystkim moim kolegom i koleżankom z Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Gibach.
      W przyszłości nadal zamierzam podnosić swoje kwalifikacje i korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego tak, aby warsztat mojej pracy był coraz doskonalszy.
      Na zakończenie posłużę się cytatem Janusza Korczaka, który niejednokrotnie prowadził mnie wyznaczając kierunki i zasady działania, jakimi powinni kierować się ci, którym leży na sercu dobro innych: " Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali,
ale po to, abym ja działał i kochał.
Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie,
Ale ja mam obowiązek troszczenia się
O świat, o człowieka."
Opracowała
Celina Gajewska

Dokumentacja dołączona do Wniosku o postępowanie kwalifikacyjne ułożona jest zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie