Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 19498 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zaprojektowany przeze mnie konspekt jest adresowany do dzieci wymagających usprawnienia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.

Konspekt zajęć reedukacyjnych.

Cele ćwiczeń:
  • usprawnianie różnicowania prawej i lewej strony ciała,
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego,
  • ustalenie kierunku ruchu zgodnie z kierunkiem pisania,
  • wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia,
  • usprawnianie funkcji słuchowej - umiejętność różnicowania dźwięków.
Przebieg zajęć
  1. Śpiewanie piosenki z interpretacją ruchową:
        Dzieci śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodnie z poleceniami zawartymi w tekście.
         " Dalej w tany, dalej w tany wszyscy waz, bo na pląsy, bo na tany nadszedł czas.
         Cztery kroki, więc do przodu, potem cztery w tył. Lewi w lewo, prawi w prawo, dalej żwawo, dalej żwawo".
  2. Wykonanie zadania na polecenie. ( piłeczki , woreczki z grochem )
    Dziecko otrzymuje polecenia:
    • pokaż prawą rękę, lewą rękę,
    • weź piłkę do prawej ręki,
    • tupnij lewą nogą,
    • połóż woreczek na prawej nodze,
    • prawą ręką dotknij lewego ucha itp.
  3. Śledzenie przedmiotu. ( tablica magnetyczna, magnesy, kółka )
         Prowadzący przesuwa kółka na magnetycznej tablicy od lewej do prawej strony. Dziecko śledzi przedmiot i wodzi palcem w ślad za przesuwającym się kołem.
  4. Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. ( papier pomalowany farbą klejową, plansze ze szlaczkami literopodobnymi )
         Malowanie suchym palcem wskazującym na pomalowanej świeżą farbą klejową powierzchni papieru, elementów literopodobnych.
  5. Rozróżnianie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty. ( dzwonki, piłka, worek foliowy, klocki, papier itp. )
    Prowadzący zajęcia gromadzi różne przedmioty.
    Dzieci zamykają oczy i słuchają odgłosów.
    Gdy dźwięk ustaje otwierają i rozpoznają źródło dźwięku.
  6. Układanki. ( pocztówki )
         Układanie pocztówek ośmiu symetrycznych elementów. Zadaniem dziecka jest: ułożyć poszczególne pocztówki, usunąć wybiórczo jeden element z pocztówki – z prawej górnej, z lewej dolnej itp.
  7. Zabawa ruchowa.
         Dzieci śpiewają i interpretują piosenkę.
    " O jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się, raz nóżka w lewo, raz nóżka w prawo, do przodu do tyłu i raz i dwa i trzy".
Analiza zajęć
     Zajęcia rozpoczęłam od ćwiczenia ruchowego, chciałam pobudzić dzieci do działania jak również sprawdzić rozumienie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych.
     Ćwiczenie drugie ma na celu utrwalenie różnicowania prawej i lewej strony ciała. Nieprawidłowa orientacja w lewej i prawej stronie schematu ciała jest powodem trudności wykształcenia się orientacji w przestrzeni. Powoduje to również trudności z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem liter podobnych pod względem kształtu, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni. Dlatego tak ważna jest znajomość lewej i prawej strony.
     Ćwiczenie trzecie utrwala prawidłowy kierunek pisania liter – od lewej do prawej strony. Warunkiem osiągnięcia należytej jakości pisma jest przestrzeganie ustalonego wzoru liter i sposobu kreślenia litery.
     Czwarte ćwiczenie jest kontynuacją ćwiczenia trzeciego, dziecka teraz samodzielnie kreśli szlaczki literopodobne zachowując kierunek od lewej do prawej. To ćwiczenie sprawiło dzieciom dużo radości. Narzędziem kreślarskim były palce, co nie wymagało dodatkowego koncentrowania się na prawidłowym trzymaniu przyrządu pisarskiego.
     Ćwiczenie piąte miało na celu różnicowanie słuchowe dźwięków. Prowadzący dzwoni dzwonkiem, uderza piłką o podłogę gniecie papier, szeleści foliowym workiem itp. Dzieci z zamkniętymi oczami nasłuchują poszczególnych dźwięków rozpoznają, które z przedmiotów je wydało. Uważam, że jest to bardzo ważne ćwiczenie, mimo że dzieci bez najmniejszego problemu rozpoznawały poszczególne dźwięki.
     Celem ćwiczenia szóstego jest rozwijanie funkcji wzrokowej i kierunkowo-przestrzennej, rozwijanie logicznego, abstrakcyjnego myślenia. Jest to trudne ćwiczenie, wymagające dużej koncentracji. Niektórym dzieciom były potrzebne wzory całych kartek.
     Ostatnie ćwiczenie jest zabawą ruchową, która ma na celu utrwalenie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych oraz orientacji w schemacie własnego ciała. Dzieci bardzo chętnie śpiewają i wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki nie zdając sobie sprawy z tego, że utrwalają sobie pewne pojęcia.

opracowała: mgr Anna Jakubik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie