Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kiedy dzieci chętnie podejmują działalność plastyczną?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1029 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


     Twórczość plastyczna odpowiednio rozwijana w przedszkolu i w klasach młodszych może odegrać w rozwoju dziecka doniosłą rolę. "Prawidłowe kierowanie rozwojem twórczości dzieci powoduje wzrost wrażliwości estetycznej, zdolności artystycznych, ale także rozwój umysłu, charakteru, sprawności manualnych oraz pełniejszy rozwój całej osobowości". To również świetny czas na eksploatację pomysłów.
     W klasie pierwszej pracę rozpoczynam od ćwiczeń rozwijających i doskonalących manualnie rękę. Oprócz zaplanowanych prac plastyczno – technicznych wykonywanych kredką staram się stwarzać wiele sytuacji w których dziecko musi sięgnąć po to narzędzie. Często są to ćwiczenia typu: zamaluj wszystkie pola z jedynkami, pokoloruj na zielono te fragmenty ilustracji których wynik wynosi osiem, pomaluj na czerwono pola , gdzie znajdują się wyrazy z literkami "r", pokoloruj ilustrację wg załączonej instrukcji, pokoloruj wg wzoru itp. Proste na ogół ćwiczenia sprzyjają ogólnemu rozwojowi dziecka, między innymi rozwijają manualnie. Po tej serii ćwiczeń, które nie tylko rozwijają pod względem plastycznym, ale częściej mają na celu utrwalenie treści polonistycznych, matematycznych, czy przyrodniczych, przechodzę do pierwszych prób malowania farbami.
     Często, szczególnie u tych dzieci , które nie miały częstych kontaktów z farbami , pierwsze pociągnięcia pędzlem są nieśmiałe. Aby wzbudzić zainteresowanie, rozbudzić w dzieciach pragnienie malowania -przeprowadzam zajęcia przy muzyce, często w formie zabawowej. Dzieci starają się dopasować pociągnięcie pędzla, grubość kreski, do melodii. Często łączymy taniec z malowaniem. Dzięki takim ćwiczeniom otrzymujemy wiele oryginalnych prac plastycznych. To niektóre z ćwiczeń, dzięki którym pierwszaki dostrzegają piękno wydobywające się spod ich pędzla, starają się wyobrazić, co powstało pod wpływem ich spontanicznej pracy. Następny etap to przedstawianie przy pomocy farb tematów zaproponowanych przez dzieci. Zwracam uwagę, aby dzieci nie traciły czasu na rysowanie szkiców ołówkiem . Malowanie jest wtedy łatwiejsze, efekty bardziej malarskie. Staram się również zwrócić uwagę dzieci na gęstość farby, ruchy pędzla, sprzyja to bowiem odkrywaniu różnych tajników malowania. Wreszcie przechodzimy do malowania na określony temat zaproponowany przez nauczyciela. Staram się, aby każda z metod przynosiła założone efekty.
     Temat dowolny "pobudza i kształtuje pomysłowość i inicjatywę". Temat określony przez nauczyciela "wzbogaca treść i formę wytworów dzieci, pogłębia ich przeżycia, pobudza wyobraźnię i uściśla wiadomości dzieci". Zajęcia mające na celu wykonanie pracy wg dostarczonego wzoru ćwiczą przede wszystkim dokładność w odtwarzaniu.
     Stosując technikę malowania uzyskujemy inne założenia i cele niż w technice rysowania Sam materiał i narzędzia dyktują w sposób naturalny rodzaj wytworu, który jest przede wszystkim barwną plamą. Malowanie wyzwala ruchy płynne, powolne, szersze, swobodniejsze. Stwarza możliwość zapełnienia arkusza szybko i bez wysiłku oraz większych efektów kolorystycznych. Barwa, gra kolorowych plam ich zestawy i kompozycja stanowią główną formę ekspresji w malowaniu. Tłem do malowania bywa najczęściej papier, staram się również stosować inny materiał np. styropian, szary papier, tekturę, papier ścierny.
     Każde z tych materiałów pobudzają do nowych pomysłów , sprzyjają aktywności twórczej.
      Na zajęciach nie może być nudno. Ulubioną technikę przeplatamy innymi. Dziecko ma prawo poznać różne techniki plastyczne, chociażby wydzieranie, lepienie, wycinanie, czy stemplowanie.
     W mojej pracy nie ma zadawania , czy też kończenia prac plastycznych w domu. Uczniowie wykonują prace zawsze w czasie zajęć szkolnych. W klasie dbam o to, aby wytworzyć odpowiednią atmosferę , która sprzyja tworzeniu, spontaniczności i aktywności twórczej ucznia. W kształceniu zintegrowanym zawsze można przedłużyć zajęcia lub skończyć prace w innym czasie.
     Nie należy również obawiać się bałaganu spowodowanego malowaniem. Dzieci robiąc to co lubią bardzo szybko się organizują. Już po niedługim czasie systematycznej pracy z farbami, każdy wie kto odpowiada za poszczególne czynności organizacyjno-porządkowe.
     Ważnym elementem w mojej pracy plastycznej z dziećmi jest również ocena. "Ocena prac powinna odbywać się w taki sposób, aby przekonywała dzieci o ich zręczności, dodawała otuchy i zachęcała do dalszych działań plastycznych". Cieszę się nawet najmniejszym osiągnięciem moich wychowanków, nie zniechęcam, nie oceniam negatywnie, nie porównuję. Każdy mały twórca jest inny, każda ręka inaczej sprawna manualnie.
     Pozwoliłam sobie zaprezentować państwu niektóre prace plastyczne moich dzieci. Wśród zaprezentowanych prac są wytwory wykonane techniką malowania farbami plakatowymi, akwarelowymi, plasteliną . W ciągu dwuletniej pracy uczniowie brali udział w wielu konkursach plastycznych. W 2003 roku Konrad Pietruszka zdobył I miejsce w wojewódzkich eliminacjach konkursu "Zagrożenia-tego można uniknąć" zorganizowanym przez Wydział Zarządzania Kryzysowego przy współudziale Kuratorium Oświaty w Kielcach. W 2004 roku Paweł Masternak zdobył nagrodę w konkursie "Mój Teatr" zorganizowanym przez Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" w Kielcach. Uczniowie Roksana Kaczmarczyk, Ewelina Bieńkowska, Konrad Pietruszka zostali wyróżnieni w konkursie "Jesteśmy tacy sami" zorganizowanym przez Szpital Miejski w Ostrowcu Św. Roksana Kaczmarczyk została laureatem gminnym w konkursie "Strażak-ratownik w akcji" zorganizowanym również przez Wydział Zarządzania Kryzysowego w Kielcach.
     W roku szkolnym2003/2004 zorganizowałam szkolny konkurs plastyczny dla wszystkich dzieci klas młodszych i dzieci z przedszkola. Temat brzmiał "Pomaluję cały świat". Pracę wykonywano w szkole, na arkuszu formatu a-3, farbami. Byliśmy miło zaskoczeni otwartością, malarskością prac. Wszystkie wytwory były wyeksponowane na wystawie, którą mogli podziwiać uczniowie, rodzice i nauczyciele podczas uroczystości środowiskowej z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska – "Żyj z przyrodą w zgodzie". Było wiele nagród, które ufundował Dyrektor naszej szkoły –PSP w Szwarszowicach i Rada Rodziców.
     W 2005 roku w naszej szkole odbył się gminny konkurs plastyczny "Świętokrzyskie pejzaże". Z przyjemnością mogłam zaprezentować piękne i dojrzałe prace moich uczniów. Anna Dąbrowska i Konrad Pietruszka zajęli czołowe miejsca w swojej grupie wiekowej. To tylko niektóre osiągnięcia moich wychowanków. Największym z nich jest pomysłowość , otwartość i wrażliwość artystyczna jaką udało mi się w nich zaszczepić. W mojej pracy bardzo ważne jest to, aby dzieci nie były wychowywane w ubóstwie twórczym. Na koniec pragnę zaprezentować kilka prac wykonanych przez moich uczniów w ostatnim –trzecim roku nauki.

Literatura i cytaty:

  1. Czerwosz Z. "Dzieci lubią rysować" Nasza Księgarnia, Warszawa 1986r.
  2. Lewicka J., Czajkowska S. ""Zajęcia plastyczne w klasach I-VIII", Nasza Księgarnia, Warszawa 1966r.
  3. Praca pod red. Stanisława Popka "Metodyka zajęć plastycznych w klasach młodszych", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987r.
  4. Praca zbiorowa pod redakcją Słońskiej I. "O wychowaniu estetycznym w szkole podstawowej", Nasza Księgarnia, Warszawa 1966r.
  5. Trojanowska A. "Dziecko i plastyka", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988r.
Opracowała
mgr Joanna Stawiarz-
nauczycielka kształcenia zintegrowanego
w PSP w Szwarszowicach
( województwo świętokrzyskie)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie