Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kształtowanie postaw przyjacielskich między polskimi a niemieckimi przedszkolami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 898 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współpraca naszego przedszkola z niemieckimi placówkami rozpoczęła się w sierpniu 2001 r. Wtedy to niemiecka delegacja po raz pierwszy wizytowała min. nasze przedszkole. Wszyscy pracownicy Przedszkola Miejskiego nr 3 w Bytomiu czynnie przyczynili się, by pięknie przygotować wystrój placówki dla tak miłych gości.
     Na zaproszenie strony niemieckiej w listopadzie 2001 r. polska delegacja z Bytomia wyjechała do Recklinghausen w tym pani dyrektor naszego przedszkola. Wszyscy starali się coś przygotować dla dzieci niemieckich , a babcia przedszkolaka z mojej grupy przygotowała zestawy ubranek dla lalek zrobione na drutach.
W czerwcu 2002 r. mieliśmy przyjemność gościć delegację niemieckich przedszkolanek w naszej placówce. Pedagodzy z Niemiec zwiedzali dwa bytomskie przedszkola Przedszkole Miejskie nr 3 i Przedszkole Miejskie nr10.
W naszym przedszkolu goście z Recklinghausen uczestniczyli w zajęciu dydaktycznym w grupie dzieci 4-letnich i 6-letnich.
W grupie dzieci 4-letnich delegacja zobaczyła zajęcie z pedagogiki zabawy wykorzystując chustę animacyjną (Klanzy).
W grupie dzieci 6-letnich odbyło się zajęcie w której dzieci stosowały różne techniki plastyczne. .Następnie po konferencji metodycznej, gdzie pani dyrektor naszego przedszkola omówiła metody i formy pracy realizowane z dziećmi przedszkolnymi, delegacja przeszła przez wszystkie sale dydaktyczne .Goście mieli okazję oglądnąć przedszkole i zobaczyć zabawy swobodne w poszczególnych grupach. Dzieci zaś miały okazję poznać nauczycielki z przedszkoli niemieckich i mogły pochwalić się swoimi pracami.
Moi wychowankowie podarowali kilka swoich prac naszym miłym gościom.
W maju 2004 r. nauczycielki z P-3 i P-10 zostały zaproszone na rewizytę do przedszkoli w Recklinghausen. Razem z panią dyrektor miałam przyjemność uczestniczyć w delegacji Wydziału Oświaty reprezentując nasze bytomskie przedszkola.
Wizyta rozpoczęła się zwiedzaniem dwóch gminnych przedszkoli.
     Pierwsze pracowało według koncepcji zdrowego stylu życia przedszkole. Dzieci poznawały różne zioła, hodowały je w doniczkach i w ogrodzie przedszkolnym. Uczyły się praktykowania różnorodnych zabiegów leczniczych związanych z ziołolecznictwem. Według twórcy tego stylu życia – Knopa – należy od najmłodszych lat przyzwyczajać dzieci do korzystania z dobrodziejstw ziół. Dzieci codziennie korzystały z inhalacji np. tymiankowych, poznawały ich smak, zapach. Według koncepcji Knopa dziecko powinno być od najmłodszych lat hartowane. Zgodnie z tym założeniem codziennie w małych grupach dzieci były hartowane poprzez moczenie nóg w zimnej wodzie. Odbywało się to w specjalnym pomieszczeniu, gdzie znajdowały się materace, pojemniki z wodą oraz przyrządy do masażu. Podczas zabiegu cicho włączana była muzyka relaksacyjna. Dzieci przebywały tu około 15 minut. Powietrze inhalowane było olejkami eterycznymi. Przy zapalonych świecach dzieci przechodziły kolejno bosymi stopami po przyrządach masujących, następnie ze śpiewem na ustach wchodziły do zimnej wody i maszerowały w miejscu. Po wyjściu z wody zakładały ocieplacze na stopy wykonane z polaru w kształcie myszki lub innego miłego dla dziecka zwierzątka. Dzieci korzystały również z masaży wodnych stóp w urządzeniach elektrycznych przystosowanych do tego celu. Dzieci rozumiały potrzebę tych zabiegów i chętnie z nich korzystały.
     Drugie przedszkole było placówką do którego chodziły w większości dzieci tureckie. W nim obserwowaliśmy zajęcia nauczania języka niemieckiego dzieci tureckie. Mniejszość turecka stanowi ponad 60% całej populacji dzieci w tym przedszkolu, tj. 95 dzieci.
Oprócz zabaw dzieci w grupach wspomagających naukę języka niemieckiego, przedszkolacy mieli zajęcia indywidualne (grupka 3-5 osobowa) rozwijające i kontrolujące osiągnięcia dzieci w przyswajaniu sobie języka. Zajęcia te prowadzone były przez nauczyciela z innego ośrodka. Były one prowadzone w formie zabawowej dla wszystkich grup wiekowych. Po zajęciach dzieci otrzymywały graficzno-słowne ćwiczenia z rodzicami. Rodzice dzieci tureckich mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach popołudniowych z języka niemieckiego, prowadzonych wyłącznie dla nich. Przedszkolanki muszą przełamać opór tych rodziców ze względu na ich niechęć do nauki języka niemieckiego. Rodziny tureckie żyją w swoich klanach, maja swoje zaplecze w postaci tureckich sklepów, barów, ośrodków usługowych i brak im motywacji do nauki języka niemieckiego. Współpraca z rodzicami na tym polu jest bardzo trudna.
Organizacja dnia w tym przedszkolu rozpoczyna się od zebrania dzieci w jednej sali. Dzieci wspólnie z przedszkolanką śpiewają piosenki po niemiecku, ilustrują je ruchem ciała, uczą się rymowanek i wierszyków. Następnie rozchodzą się do swoich grup, gdzie przygotowują sobie drugie śniadanie i bawią się z kącikach zainteresowań. Następnie wychodzą do ogrodu bez względu na pogodę. W razie deszczu zakładają gumowce i peleryny przeciwdeszczowe. Przedszkolanki prowadzą dzienniki obserwacji dzieci, gdzie rejestrują umiejętności i sprawność fizyczną dziecka. W wychowaniu kładzie się duży nacisk na samodzielność dziecka i jego sprawność fizyczną. W przedszkolu organizowane są pikniki tureckie.
W jednym z nich miałyśmy okazję uczestniczyć Brałyśmy udział razem z mamami tureckimi w przygotowaniu potraw regionalnych min. zupy z soczewicy, czy rolad zawijanych w liście winogron. Potrawy te były przygotowane w kuchni przedszkolnej. Było bardzo miło i sympatycznie.
     Kolejne przedszkole, które odwiedziliśmy miało ciekawą koncepcję pracy. Od trzech miesięcy przedszkole to prowadziło pracę otwartą. Przygotowując się do wprowadzenia tej koncepcji przeprowadzono wiele spotkań z rodzicami w celu wyjaśnienia korzyści, jakie nastąpią w wyniku realizacji koncepcji pracy otwartej dla ich dzieci.
W przedsionku przedszkola ustawiono komputer, na którym rodzice mogą przeglądać zdjęcia i nagrania, jakie systematycznie robione są ich dzieciom podczas zajęć i zabaw. Dzięki temu rodzice mogą śledzić postępy swego dziecka i zobaczyć co ich pociecha robi w ciągu dnia. Przedszkole jest czynne od 7-16 i pracuje na podstawie autorskiego programu. Patronem placówki jest "Einstein". Charakter koncepcji pracy w tym przedszkolu polega na stworzeniu w przedszkolu pracowni specjalistycznych, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje indywidualne zainteresowania.
W tym przedszkolu znajdują się następujące pracownie:
- laboratorium naukowe – znajdują się tam małe komputery, próbówki, szkielet człowieka, różnej wielkości pojemniki. W tym pomieszczeniu dzieci wykonują doświadczenia, np. poznają właściwości wody, poznają różne miary, pojemności. Uczą się określać pewne wartości np. tyle samo, mniej, więcej, ciężko, lekko itd.
- warsztat techniczny – znajduje się tam stół ślusarki z pełnym wyposażeniem np. imadło, gwoździe, młotek itp. Ponadto w pomieszczeniu znajdują się różnego rodzaju tworzywa i materiały do prac plastycznych – glina, papier, farby, ziemia, pudła, zakrętki, kapsle itp. Dzieci malują na sztalugach, rzeźbią z gliny itp.
- pomieszczenie do zabaw konstrukcyjnych – znajdują się w nim klocki drewniane, plastikowe, tory kolejowe, samochody, ludziki itp. Są tu też pomoce naturalne, takie jak: kamyczki, gałązki, patyczki, klocki pociętego pnia drzewa. Dzieci uczą się konstruować modele, budują autostrady, rozwijając sprawność manualną oraz wyobraźnię twórczą
- sala do zabaw ruchowych – są tu materace, trampolina, bieżnia, ławeczki, chusta animacyjna, piłki itd. Dzieci mają możliwość rozwijać swoją sprawność ruchową
- sala teatralna – znajdują się tutaj rekwizyty teatralne, kotary, scena, kostiumy teatralne, materiały, maski itd. Dzieci bawią się w teatr, przedszkolanka inspiruje do zabawy zakładając peruki i peleryny. Dzieci mogą malować twarze wg własnego pomysłu.
- sala muzyczna – znajdują się tutaj instrumenty perkusyjne, magnetofon, organy, duży zbiór płytoteki, materace, chusty, spódnice itd. Dzieci tańczą, śpiewają inspirowane przez przedszkolankę bądź rodzica goszczącego akurat na zajęciu, który gra np. na gitarze. Rodzice mogą i korzystają z możliwości przychodzenia do przedszkola i prowadzenia zabawy z dziećmi zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
- sala relaksacyjna – okna zasłonięte żaluzjami, światełka, cicha spokojna muzyka, hamak, materace i poduszki. Dzieci mogą tutaj odpocząć, odizolować się od grupy, wyciszyć organizm

Według koncepcji pracy otwartej dzieci dowolnie przechodzą do poszczególnych sal, bądź do ogrodu wyposażonego w sprzęt sprawnościowy.
     W każdym pomieszczeniu jest przedszkolanka, która inspiruje i wspiera działalność dziecka. W każdej pracowni znajduje się dokumentacja, w której odnotowuje się ilość czasu, jaki spędza dziecko w danym pomieszczeniu. Dokumentacja pozwala ocenić specyficzne zainteresowania dziecka, jak również dostrzec problemy emocjonalne np. jeśli przebywa zbyt często w sali relaksacyjnej – może to świadczyć o izolacji dziecka, czyli trudnościach w nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z grupą, bądź stresie związanym z sytuacją rodzinną. Wyniki obserwacji są omawiane na spotkaniach przedszkolanek raz w tygodniu. Ciekawostką w tym przedszkolu był kącik rzeczy i przedmiotów używanych. Rodzice przynoszą tu niepotrzebne rzeczy z domu, które często służą jako pomoce lub rekwizyty w zajęciach i zabawach. Również potrzebujący rodzice mogą korzystać z tego kącika i zabrać sobie rzeczy, które mogą być im przydatne.
W przedszkolu jest dużo gazetek informacyjnych dla rodziców, na których wywiesza się systematycznie treści związane z monitorowaniem przebiegu koncepcji pracy otwartej.
Szafki indywidualne dzieci posiadają fotografie, co pozwala dziecku bezproblemowo dotrzeć do swojej szafki. Dzieci bawią się wszędzie, gdzie tylko mają ochotę.
     W przedszkolu, oprócz pracowni, znajduje się mini stołówka, gdzie dzieci "chrupią" warzywa i inne drobne przekąski . Znajdują się tu urządzenia pozwalające dziecku na dużą samodzielność w tym zakresie np. automatyczny dozownik do płatków śniadaniowych. Dziecko samo może nalać sobie wody mineralnej czy zrobić kanapkę. Na parterze znajduje się sala dla dzieci najmłodszych tj. od 10 miesiąca życia. W tej sali jest zaplecze kuchenne, zabawki dla tej grupy wiekowej, kącik pielęgnacyjny do przewijania niemowląt, sypialnia z czujnikiem pozwalającym przedszkolance sprawdzić, czy dziecko śpi czy płacze. Do przedszkola uczęszcza 95 dzieci, a z nimi pracuje 11 przedszkolanek. Panie pracują 8 godzin dziennie.
Delegacja polska uczestniczyła również w spotkaniu z dyrektorami przedszkoli niemieckich , które zorganizowane było w Urzędzie Miasta Recklinghausen. Tam miałyśmy możliwość zaprezentowania naszego przedszkola oraz przedszkola-10. Odpowiadałyśmy na wiele pytań związanych z pracą z dziećmi w wieku przedszkolnym jak również wymieniliśmy doświadczenia z pracy z dziećmi .

Dzięki wzajemnym wizytom w przedszkolach wprowadziliśmy małe innowacje. W naszym przedszkolu funkcjonują już od trzech lat kąciki relaksacyjne, które są bardzo lubianym miejscem zabaw i odpoczynku przez nasze przedszkolaki.
     Inspirowane wizytą w placówkach niemieckich chciałybyśmy w nowym roku szkolnym wprowadzić kącik rzeczy "niepotrzebnych". W nim rodzice będą mogli składać rzeczy im już nieprzydatne, a mogące przydać się innym, lub jako rekwizyty do zabaw indywidualnych i tematycznych w przedszkolu.
Wzorem koncepcji pracy otwartej dla dzieci chcemy wprowadzić w grupie starszaków kącik komputerowy, a w grupie pięciolatków kącik poznania liter wyposażony w maszynę do pisania.
Chcemy również jako główne zadanie na przyszły rok szkolny przyjąć koncepcję zdrowego stylu życia. Spróbujemy zainteresować dzieci ziołami i ich zdrowym działaniem na organizm. Będziemy uczyć dzieci w podobny sposób jak w niemieckim przedszkolu hartować swój organizm.
Współpraca między przedszkolami niemieckimi i polskimi jest bardzo owocna.
Efektem tego w roku szkolnym 2004/2005 w każdej grupie wiekowej wprowadzono coś na wzór przedszkoli niemieckich. W każdej sali mamy kącik relaksacyjny .Jest to albo tapczan , albo materac nad którymi wiszą kolorowe materiały tworząc odpowiedni klimat.. W grupach 4,5,6-latków powstały kąciki komputerowe. W cyklu zajęć o zdrowym sposobie życia przedszkolaki siały do skrzynek zioła, pod kontrolą swoich wychowawców robiły inhalacji czy moczyły nogi w zimnej wodzie.

     We wrześniu 2004r postanowiłam wspólnie ze swoimi wychowankami, że napiszemy do dzieci z jednego przedszkola które odwiedziłam Wybraliśmy przedszkole KITA EINSTEIN z Recklinghausen. Był to dobry pomysł. Szybko nawiązaliśmy z nimi kontakt listowy. Piszemy do siebie o swoich przedszkolach . Posyłamy sobie zdjęcia z różnych uroczystości które odbywały się w naszych placówkach. Dzieci przybliżyły sobie niektóre zwyczaje naszych zachodnich przyjaciół . Przedszkolaki poznały kilka słów po niemiecku, potrafią przywitać się, pożegnać się lub podziękować.
     Z okazji świąt posyłaliśmy do Niemiec kartki świąteczne własnoręcznie wykonane przez dzieci .Dla rodziców urządziliśmy kącik w którym były umieszczane krótkie informacje o naszej współpracy i zdjęcia,które dostawaliśmy od naszych niemieckich przyjaciół.
     Dzieci poczuły serdeczną więź ze swoimi niemieckimi rówieśnikami.
Wielką i miłą niespodzianką dla mnie i moich dzieci była wizyta pani Klaudii wychowawczyni z przedszkola EINSTEINA z Reklinghausen. w czerwcu 2005r.Pani ta wraz z delegacją niemiecką gościła w naszym mieście .Postanowiła odwiedzić nasze przedszkole. Było bardzo miło i serdecznie. .Dzieci otrzymały słodycze, a dla grupy Króliczków dostaliśmy różne wyroby z filcu ( piłki, kwiatki), które to dla nas zrobiły niemieckie przedszkolaki. Dostaliśmy również płytę CD z popularnymi piosenkami dla dzieci w wieku przedszkolnym w Niemczech.
     Spotkanie upłynęło w bardzo miłej i serdecznej atmosferze. Będziemy je wspólnie z dziećmi jeszcze długo pamiętać. Pani Klaudia podarowaliśmy wykonane przez dzieci prezenty (laurki, obrazki, kalendarz z dziećmi przedszkola uczęszczającymi na karate) .
     Poprosiliśmy panią Klaudię o przekazanie wielu serdeczności dla dzieci niemieckich no i dla wszystkich pracowników przedszkola KITA EINSTEIN.
W przyszłym roku na pewno będziemy dalej ze sobą korespondować.
A może kiedyś jakaś delegacja dzieci przedszkolnych pojedzie do Niemiec, a oni przyjadą do nas. .Przyjaźń to bardzo cenna rzecz!



Opracowała: Barbara Kosińska

nauczycielka Przedszkola Miejskiego nr 3

w Bytomiu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie