Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Osobowość nauczyciela

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 829 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Osobowość nauczycieli determinuje zachowania przyszłych pokoleń"
     Współczesna cywilizacja zmieniła sposób patrzenia na drugiego człowieka. W codziennym życiu wśród dorosłych i dzieci dominuje egoizm, który zbiera żniwo również w szkole. Stąd znajdujemy w polskiej szkole stresy, niedowartościowanie dzieci i nauczycieli, w końcu różne choroby. Światem zaczął rządzić pieniądz, który jest wyznacznikiem, celem ludzkich dążeń. Z codziennego życia eliminuje się dobroć, dobroduszność w stosunku do innych, coraz częściej zaczyna krzywdzić się słabych( w tym dzieci), którzy są bezbronni.
     Państwo przy pomocy nauczycieli kształtuje przyszłe pokolenia. Kształtowanie osobowości dzieci jest oczywiście podstawowym zadaniem wychowania i stanowi główną treść pracy wychowawczej nauczyciela. Ponieważ psychika dziecka ma strukturę złożoną, dlatego nauczyciel może oddziaływać na wiele jej płaszczyzn.
     Mówi się o wychowaniu umysłowym, moralnym, estetycznym, fizycznym, o tym, że wychowanie umysłowe ma rozwijać- umysł, moralne- wolę, estetyczne- uczucia i wyobraźnię, zaś fizyczne- sprawność cielesną i zdrowie.
     Z powyższego wynika jak wiele cennych wartości ma do przekazania uczniowi nauczyciel oraz jak wielką odpowiedzialnością nacechowana jest ta profesja. Ranga zawodu nauczycielskiego, niestety w obecnym czasie w Polsce spada. A przecież, nie zapominajmy, zawód nauczyciela- wychowawcy, dlatego ma w sobie tyle godności, że kształtuje osobowość przyszłego obywatela.

Ale czy to tylko wina obecnych warunków czy cywilizacji?

     Przyjrzyjmy się wybitnym osobowościom, nauczycielom- wychowawcom, godnym naśladowania: Janowi Pawłowi II, Hannie Chrzanowskiej, Januszowi Korczakowi.
     Ludzie Ci kierowali się miłością do Boga i drugiego człowieka. Oni czerpali radość z oddania siebie drugiemu człowiekowi, nigdy nie wywyższając się pozostali sobą – pokorni i skromni. Potrafili prowadzić dialog ze swoimi wychowankami, skupiali uwagę na najbardziej potrzebujących, okazując im dobroć i wielkie zrozumienie. Mówili do swoich wychowanków więcej czynem niż mową.
     Ojciec Święty ujmował wszystkich serdecznością, otwartością i dowcipem. Z jednakową życzliwością przyjmował wielkich tego świata, jak anonimowe tłumy wiernych.
     Król Maroka Hassan II zaprosił Jana Pawła II do swego kraju i poprosił Papieża o przekazanie nauki swoim poddanym na temat norm moralnych i wzajemnych stosunków oddziałujących na jednostki, społeczności, narody i religie. Po raz pierwszy w historii Papież oficjalnie przemawiał do muzułmanów, zaś Ci słuchali Jego nauki z wielką uwagą i zgotowali Mu piękny pobyt na ziemi islamu.
     Elio Toaff, były naczelny rabin Rzymu powiedział:" Nie przypuszczałem, że słowa Papieża będą aż tak silne. Nigdy dotąd, za żadnego papieża, kontakty Kościoła katolickiego z Żydami nie były takie jak teraz. Nigdy nie było gestów tej rangi. Karol Wojtyła to osoba o wielkim sercu, która więcej mówi swoimi czynami niż słowami."
     Vaclav Havel widział się z Papieżem po raz pierwszy w 1990r. Nagle uświadomił sobie, że spowiada się przed nim, choć nie miał zwyczaju tego robić, gdyż nie był praktykującym katolikiem. Ale odczuł jak wyznał, taką potrzebę, ponieważ z osoby Papieża emanowało ogromne zrozumienie drugiego człowieka.
     Szymon Peres, były premier Izraela powiedział: " Jan Paweł II pomógł zrozumieć Kościołowi katolickiemu, że prawdziwej i uniwersalnej harmonii nie da się osiągnąć przez narzucenie wszystkim innym swojej własnej wiary, lecz przez gotowość do prowadzenia dialogu.
     Jerzy Buzek –""Pamiętam ten dzień, kiedy Papież czytając list do Tesaloniczan, wzywał do wytrwania w nadziei, która daje moc. Dla mnie jako ewangelika, ta homilia była ważna z jeszcze jednego powodu. Otóż Papież nie zapomniał
     poświęcić nam uwagi, wzywając do dialogu z naszymi braćmi chrześcijanami. I za to jestem mu wdzięczny.
     Hanna Chrzanowska(1902-1973), pedagog, pielęgniarka, inicjatorka pielęgniarstwa środowiskowego, córka słynnego profesora literatury polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim.
     Swoim wychowankom uświadamiała sens słów Chrystusa " Nie przyszedłem, aby mi służono, ale abym służył". Cioteczka jak nazywali ją chorzy i uczennice, swoją ogromną prostotą i bezpośredniością w obcowaniu z drugim człowiekiem budziła dobroć, miłość a tym samym ogromny szacunek dla siebie. Nie stwarzała linii dystansu między sobą a słuchaczkami. Jej postawa życiowa, wizerunek drugiego człowieka budziły podziw, szacunek i uznanie wśród uczennic. Potrafiła z jednakowo pogodną, uśmiechniętą twarzą wykonywać: podanie leku, zastrzyk, czy toaletę, zarówno przystojnemu młodzieńcowi jak i zabrudzonemu, zawszonemu starcowi.
     Janusz Korczak (1870-1942), lekarz, pisarz, pedagog, a przede wszystkim Człowiek.
     Powiedział " Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka".
     Janusz Korczak był prekursorem walki o prawa dziecka. Istnieją liczne dowody wskazujące na olbrzymią siłę oddziaływania Korczaka jako człowieka oraz oddziaływania idei przekazywanych ludziom przez niego. A.Lewin przytacza szereg określeń używanych przez różnych autorów opisujących Korczaka:
     " Dobry człowiek z Krochmalnej", " Ojciec cudzych dzieci", " Najlepszy przyjaciel dzieci", " Obrońca praw dzieci", " Genialny wychowawca", " Symbol moralności i religii we współczesnym świecie", " Pionier współczesnego wychowania", itd.
     Dla nauczycieli miał receptę na dobre wychowanie, którą warto przypomnieć:
     " Bądź sobą – szukaj własnej drogi, poznaj siebie, zanim dzieci zechcesz poznać. Zdaj sobie sprawę z tego do czego sam jesteś zdolny zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków".
     Pracę nauczyciela-wychowawcy nie da się porównać z żadnym innym zawodem. Ma się w niej do czynienia z tym, co jest najbardziej skomplikowane, bezcenne, najdroższe w życiu – z człowiekiem.
     W/w wychowawcy byli pozbawieni przede wszystkim egoizmu, dlatego ich osobowość jest nacechowana dobrocią, która emanuje na ludzi, budzi respekt, szacunek i podziw.
     Można byłoby życzyć nauczycielom z okazji ich święta, aby jak najwięcej z nich mogło skorzystać z wymienionych wzorców osobowych. Wówczas świat, z ich pomocą stałby się lepszy i łatwiej żyłoby się w nim.

Urszula Dzwonkowska
Stanisława Dzwonkowska

Literatura
  1. Kronika Pontyfikatu –"Nasz Papież" Agora SA, Warszawa,2005-10-07
  2. Materiały konferencji-Pielęgniarstwo wobec zagrożenia wartości, 100-lecie urodzin Hanny Chrzanowskiej, Kraków, 11-12 X 2002
  3. Internet

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie