Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień Europejski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4443 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz poświęcony prezentacji krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Bogumiła Kułaga
Program ramowy na „Dzień Europejski „


1.Uroczyste przywitanie zaproszonych gości przez panią dyrektor(gości zagranicznych witają językowcy w języku obcym).

2.Referat na temat Unii Europejskiej.

3.Wręczenie nagród zwycięzcom quizu.

4. Widowisko „Czerwone Kapturki”

5 Z nagrania hymn Unii(Oda do radości)

6. Dzieje zjednoczonej Europy( najważniejsze daty i wydarzenia)

7.Dzieci śpiewają wybrane zwrotki Ody do radości.

6.Wiersz”Stoi na stacji Lokomotywa”

7. Piosenka „Jedzie pociąg z daleka”.

8. Prezentacja Polski
-wiersz
-taniec polonez

9.Przedstawienie poszczególnych wagonów-krajów , zademonstrowanie ich flag
mały narrator

10. Prezentacja Wielkiej Brytanii
-piosenka oy key
-dialog
mały narrator

11.Prezentacja Szwecji
- mały nattator
-wiersz
-piosenka

12.Prezentacja Grecji
dialog
taniec zorba
- mały narrator

13.Prezentacja Portugalii
mały narrator

14 .Prezentacja Hiszpanii
-byk
-taniec ajere je
-dialog
mały narrator

15Prezentacja Niemiec
-piosenka
dialog, wiersz
mały narrator

16.Prezentacja Austrii
- mały narrator

17.Prezentacja Holandii
mały narrator

18.Prezentacja Włoch
Che bella la Terra- piosenka
dialog, poezja
mały narrator

19.Prezentacja Francjii
- Wiersz
- piosenka
-
18. Dzieci śpiewają Odę do radości
19. Podziękowanie dzieciom, rodzicom i gościom,
20. Zaproszenie gości na poczęstunek

STOI NA STACJI LOKOMOTYWA

Stoi na stacji lokomotywa i wszystkie kraje tak głośno wzywa:
Kto dziś przybywa!

Stoi i sapie, dyszy i dmucha’
już każdy Polak dziennika słucha
- znów jakieś zmiany!
- co z tego mamy?
- Kiedy to będzie?

Wagony krajów poprzyczepiali,
kto jest w nich dawno- już sobie chwali.
Wszyscy członkami chcą być Europy,
Wszak to lekarstwo na wszelkie kłopoty.
Nikt się nie boi zmiany waluty,
być może tańsze kupi wnet buty!

W pierwszym wagonie pełno jest Włochów,
siedzą i jedzą stosy karczochów

W drugim są Niemcy tak pedantyczni
są powściągliwi- lecz też praktyczni.

W trzecim Francuzi głośno gadają,
i żabie udka wciąż obgryzają.

W czwartym są Grecy – zorbę tańcują
W piątym Anglicy herbatę szykują.

Z szóstego dochodzą okropne ryki!
tam są Hiszpanie i groźne byki!.

Siódmy jest cały kwiatami przybrany
Holendrzy wiozą swe tulipany.

A tych wagonów liczba wciąż wzrasta,
było dwanaście , teraz piętnastka.
Lecz w maju nowych dziesięć przybędzie,
w jednym z nich miejsce dla Polski będzie.

I choćby przyszły jakieś kłopoty,
dla wszystkich krajów naszej Europy.
To każdy z krajów będzie się wspierał,
i nikt już Europy nie będzie rozbierał!

Nagle –gwizd!
Nagle – świst!
Para- buch!
Koła – w ruch!

PIOSENKA „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”
1. 2.
Jedzie pociąg Europy, Kiedy przyjdzie miesiąc maj,
wiezie kraje Wspólnoty, w Unii będzie też nasz kraj,
biegnij szybko nie zwlekaj, więc cieszymy się już my,
i do Unii doczepiaj. Bo się spełnią nasze sny.


.” Czerwone Kapturki”


(gajowy wchodzi i rozgląda się)

Czerwony kapturek polski:. Zgubiłam się...
Gajowy; nie płacz, zaraz zaprowadzę cię do babci
Czerwony kapturek polski:. Nie , do babci pójdę później, teraz muszę lecieć do szkoły.
Gajowy. To chodź wyprowadzę cię z lasu.
(odchodzą)
Wilk :Na kość zająca! Nie zdążyłem!
Czerwony Kapturek już poszedł. No ale jak mam wszędzie zdążyć?
Babcie na całym świecie opowiadają moją bajkę.Czerwone kapturki są różne
A ja tylko jeden jedyny.Co z tego, że tyle kapturków jest na świecie jak ja jestem
Ciągle głodny.
Wiecie dzieciaki jaki mam apetyt. Wiecie ! WILCZY! Wilczy apetyt !!!
Uważajcie, bo jak dzisiaj nie zjem jakiegoś Carwonego Kapturka to zjem kogoś z was!
O! Chyba wreszcie nadchodzi.

Cz.Kap. czeski ....................................................(po czesku dzień dobry wilku)
Wilk: Co?! Przecież ty jesteś Czrwony Kapturek z czeskiej bajki. Będę u ciebie dopiero jutro- jak dostanę rozmówki polsko-czeskie
Cz.Kapt. czeski...............................................................................................................
(Gdzie jest dom babci, niosę jej knedliczki)
Wilk: Jakie knedliczki?!- miało być ciasto!
Dobra ,dobra, idź już. Tam jest skrót.
Cz..kapt...........................................(tam?)
Tam, no tam !.
Uff..Jak zjem babcię, która zje knedliczki to będę miał całą noc zgagę.
No , czas już iść.
( zbliża się następny kapturek)
A kto to znowu?
Cz.Kapt. włoski: Buon giorno signore lupo.
Wilk: Co? A ta tu czego?!
Cz.Kapt. włoski: Dove ‘e la casa della mia nonna? La porto spaghetti.
Wilk:No nie.! Knedliczki, spagetti- muszę skoczyć do apteki po rapacholin.
Cz. Kapt. włoski: Dove signore Lupo, di la?
Wilk: Jakie la?- śpiewaczka się znalazła.
Idź tam. Tam, tam mówię
Co ja zrobię jak spotkam u babci dwa czerwone kapturki?
Nie dość, że nie mogę się z nimi dogadać, to jeszcze nie dam rady ich od razu
Połknąć.
Cz,Kapt. niemiecki...Guten Tag her Wolf! Wo ist Omas Haus? Ich habe Kuchen
Fur się.
Wilk. O matko! Jeszcze jeden Czerwony Kapturek!
Cz. Kapt. niemiecki: Jawohl!
Wilk: A ja wolę polskiego Czerwonego Kapturka!!!
Tam, tam, tam jest dom babci!
Co ja im powiem jak mnie spytają dlaczego mam takie wielkie oczy , uszy
i zęby?
Chyba muszę wcześniej skoczyć na jakiś błyskawiczny kurs wielojęzykowy,
Cz.Kapt. angielski....Helloo. Where”s the grandmum”s hawe. I hare a cookies
For her.
Wilk: tam!
Cz. Kapt angielski: O! yes.
Wilk: Tak. Jest. Jest was za dużo! Już mi przeszedł apetyt.Czuję się jak policjant
Na skrzyżowaniu, a nie jak porządny wilk!
Już mnie boli ogon od pokazywania drogi.
Cz. Kapt. Francuski.......................................................................................
(gdzie jast dom babci)
Wilk: O nie ! Tego kaprurka na pewno nie zjem! Bo oni jedzą ślimaki! Ble!Fuj!
Tam, tam, idż
Niedobrze mi, słabo mi (upada)
Cz.Kapt. polski :Oj, wilku biedny. Co się stało?
Wybacz że się spóżniłam, ale chodzę na kurs jezyka obcego.
Wilk: To ty też nie będziesz gadała po polsku?!!
Ratunku!! Już nie chcę żednego czerwonego kapturka.
Cz.Kap. polski: Panie gajowy, na pomoc. Wilk zasłabł!
Pan Gajowy: Widzisz panie wilku, już ci nie pomogę,
ale ci na przyszłość ważną dam przestrogę.
Gdybyś się uczył języka obcego,
codziennie kapturka zjadłbyś jednego.




PREZENTACJA WIELKIEJ BRYTANII


Uczeń 1

Jesteście? Już myślałam, że zginęliście w tej Wielkiej Brytanii. Mówcie! Jak było
Co widzieliście?

Uczeń 2

Było wspaniale. Udało nam się dużo zwiedzić. Widzieliśmy wieżę zegarową Big Ben, sławną z powodu umieszczenia na niej dzwonu o wadze 13 ton.
Uczeń 3
A ja byłem szczególnie zainteresowany meczem Manchester United- Arsenal Londym.
Wyobraź sobie, że dostałem bilety i mogłem kibicować swojej ulubionej drużynie.
Uczeń 4
Nie mogliśmy pominąć Królewskiego Obserwatorium w Greenwich, gdzie przez blisko 300
lat prowadzono badania astronomiczne.
Uczeń 5
W ostatnim dniu wycieczki zwiedziliśmy BBC- czyli British Broadcasting Corporation.
Dzisiaj BBC posiada pięć programów radiowych i dwa banały telewizyjne.
To właśnie dzięki BBC mogliśmy obejrzeć nagranie Beatlesów-najpopularniejszej grupy rocowej w historii muzyki oraz najnowszy film z Jemesem Bondem.
Uczeń 1
A widzieliście potwora z Loch Nees?
Uczeń 2
Niestety, zabrakło czasu, musieliśmy wsiadać do pociągu wiozącego nas do Francji. Trasa tego niezwykłego pociągu biegnie a tunelu pod kanałem La manche.
Uczeń 1
Muszę koniecznie wybrać się do tego kraju.





PREZENTACJA SZWECJII

(uczennica przebrana za Pipi)
Uczeń 1
Witam państwa w programie „Rozmaitości” Tym razem odwiedzimy Szwecję
Uczeń2
Sylwia dlaczego masz świeczki na głowie?
Uczeń 1
Szwedzkie dzieci noszą je 13 grudnia, kiedy to przypadają imieniny św. Łucji.
Właśnie wtedy jest tu niemal przez cała dobę ciemno, ale dzięki świecom w całym kraju robi się jasno. Królowa światła kroczy wolno dookoła ze śpiewem, w towarzystwie specjalnego orszaku składajacego się z druhen oraz chłopców przebranych za „gwiazdorki” i krasniludki.

Uczeń 3
Zejdżmy już na ziemię. Najbardziej liczącą się aw swiecie nagrodą jest Nagroda Nobla ustanowiona przez Szwedzkiego wynalazcę Alreda Nobla. Laureatów nagrody łączy to że przyczynili się do postępu ludzkości.
Uczeń 4
Trzeba przyznać, że Szwedzi wymyślili wiele praktycznych wynalazków. Ot chociażby zamek błyskawiczny.
Uczeń 5
Zapomniałeś o kluczu francuskim, który tak naprawdę jest szwedzki. Skonstruował go Johan Petter.
Uczeń 2.
To ja powiem jeszcze o samochodach. Produkuje się w tym kraju samochody dwóch marek. Jedna to Volvo, a druga Saab. Zaś pasy do samochodów to kolejny wynalazek Szwedów.
Uczeń 3
Wiecie że Szwedzi są długowieczni? Zapewne sprzyja temu system opieki zdrowotnej , który jest najbardziej rozbudowany w Europie.
Uczeń 4
Nic dziwnego, że z tego kraju pochodzi najsilniejsza dziewczynka świata.
Oczywiście mowa o Pipi Pończoszance, która potrafi jeździć na koniu, jeśli akurat nie unosi go w rękach..
Książki o Pipi, napisane przez Astrid Lindgren, są kochane na całym świecie. Zostały przetłumaczone na 76 języków w tym oczywiście na polski.
Uczeń 1
Dużo by jeszcze mówić o Szwecji i jej mieszkańcach, ale niestety, nasz program dobiega końca. Do zobaczenia, i zachęcam do czytania Pipi.



PREZENTACJA PORTUGALII

Uczeń 1
Cześć Paweł. Nie zgadniesz co się stało. Kupiłem wczoraj w kiosku szkolnym chrupki i wygrałem wycieczkę do Portugalii.
Uczeń 2
To chodźmy do biura podróży, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tym kraju.
Uczeń 3
Wycieczkę proponuję rozpocząć od zwiedzania stolicy kraju-Lizbony.
To jednocześnie główny port oraz największe miasto kraju.
Uczeń 1
Czy będzie można popływać na tych wspaniałych żaglowcach?
Uczeń 4
Niestety, nie, chociaż są powodem dumy Portugalczyków, bo przypominają, że to kraj odkrywców. Właśnie ze wspomnianego Algawre wyruszyło wielu znanych podróżników. W 1488 roku Bartolomeo Dias otworzył drogę do Indii, opływając Przylądek Dobrej Nadziei.
Uczeń 2
Wiem, wiem.! To pan ............nam opowiadał na historii. W 1498 roku Vasco da Gama dotarł do Kalkuty, spełniając w ten sposób kilkusetletnie marzenia Europejczyków.Te podróże przez Ocean Indyjski możliwe były po części dzięki wymyśleniu przez Portugalczyków karaweli- okrętu potrafiącego pływać po pełnym morzu.
Uczeń 1
A w 1519 roku Magellan, też Portugalczyk, ale na usługach króla Hiszpanii, jako pierwszy opłynął Ziemię.
Z chęcią odwiedzę więc odwiedzę ten kraj odkrywców, może sam coś odkryję?







PREZENTACJA HISZPANII

Uczeń 1
Czy wiesz z czego słynie Hiszpania?
Uczeń 2
Oczywiście, że wiem. Z walki byków!
Uczeń 2
Aleś się wysilił, To wiedzą nawet przedszkolaki. Powiedz z czego jeszcze.
Uczeń 2
No nie wiem.
Uczeń 1.
Na przykład z wiatraków.
Uczeń 2
Co ty gadasz. Przecież wiatraki kojarzą się z Holandią i wieloma innymi krajami.
Uczeń 1.
Ale w Hiszpanii znajdują się jedyne na świecie wiatraki, z którymi walczył Don Kichot.- którego wymyślił hiszpański pisarz Miguel de Carvantez. Don Kichot miał być początkowo karykaturą średniowiecznych rycerzy..
Uczeń 3
Cześć wam . Co robicie?
Uczeń 1.
A mówimy o Hiszpanii.
Uczeń 3
To prawda , że tam są jeszcze królowie?
Uczeń 2
Tak. Hiszpanie wielkim szacunkiem darzą rodzinę królewską między innymi za jej prosty i naturalny styl bycia. Królowa Sofia z wykształcenia jest lekarzem pediatrą, a król Juan Carlos ukończył studia prawnicze i ekonomiczne. Ma też wykształcenie wojskowe,
Uczeń 4
Słyszałem, że Barcelona to największy hiszpański port i ośrodek handlowy na wybrzeżu Morza Śródziemnego. W tym mieście mieszkał też słynny artysta Pablo Picasso.
Uczeń 2
Ale stolicą jest Madryt.
Uczeń 4
Oczywiście. Jest tam aż 9 miejskich zespołów zabytkowych, należących do Swiatowego dziedzictwa Kultury.
Uczeń 5
Moi rodzice chcą załatwić w tym roku wczasy do Hiszpanii. Jak tam będę, to z przyjemnością zwiedzę to miasto,
Uczeń 1.
Tylko uważaj na pomidory.
Uczeń 5
Dlaczego?
Uczeń 1
Bo w ostatnią sobotę sierpnia odbywa się „Tomatina” –wojna na pomidory. 150 tys. Kilogramów dojrzałych pomidorów trafia w ręce do zbawionych ludzi i zaczyna się czerwona wojna trwająca...tylko godzinę. Pomidory trzeba rozgnieść w dłoniach żeby oszczędzić przeciwnikom
Siniaków. Po bitwie wszyscy ruszają w stronę rzeki, gdzie zmywają z siebie pomidorowy sos.


Uczeń 2
No ale mówiąc o Hiszpanii, nie można pominąć corridy. Korzenie tego pradawnego i symbolicznego rytuału walki człowieka i zwierzęcia sięgają starożytności. Corrida stanowi nieodłączny element świąt ludowych, a toro de lidia, czyli byk specjalnie hododo corridy, sptał się dziś częścią hiszpańskiego krajobrazu.






PREZENTACJA NIEMIEC

Uczeń 1(prezenter telewizyjny)
W ciągu kilkudziesięciu lat Niemcy zmienili się diametralnie .Przede wszystkim nabrali luzu: 40 procent obywateli RFN deklaruje, że żyje bez stresowo i znajduje równowagę między pracą i wypoczynkiem, 20 procent przyznaje otwarcie ,że praca nie jest dla nich najważniejsza w życiu, 80 procent wyjeżdża na wakacje. Niemcy uwielbiają się bawić. A skoro jest mowa o rozrywkach- wróćmy do naszego programu. Zobaczymy co kupują najczęściej nasi sąsiedzi. Jako pierwsze widzę stoisko z wędlinami. Wcale mnie to nie dziwi. W kraju, w którym jest półtora tysiąca rodzajów kiełbas.
Dzień dobry panie Markusie

Uczeń 2
Dzień dobry. Witam mojego ulubionego klienta
Uczeń 1
Cóż może mi pan dzisiaj polecić?
Uczeń 2
Proponuję kiełbaski berlińskie
Uczeń 1
Proszę mi więc zważyć pół kilograma. Ile kosztują?
Uczeń 2
2 euro, ale dla pana dziś gratis.
Uczeń 1
Dziękuję bardzo, Do widzenia.
(do dzieci)
szkoda, że nie poprosiłem o więcej. Ale chodźmy dalej. Oto stoisko z samochodami.
Uczeń 3
Czym mogę służyć?
Uczeń 1.
Od dawna marzę o pięknym czerwonym, sportowum audi...(na barerie)
Uczeń 3
Proszę na początek zapoznać się z prospektami samochodowymi. Mamy tu pana ulubione audi, ale także volkswagena. ,BMW i mercedesa. Jest w czym wybierać.
Uczeń 1
Tak, tak, wygląda zachęcająco. Proszę mi dać numer telefonu. Zadzwonię po programie. Do widzenia.
Ale zgłodniałem. O czuję świeże pączki. Wygłądają apetycznie, ale może za chwilę, bo za chwilę koniec programu. Jak ten czas szybko leci...
Uczeń 5
Skoro mowa o czasie , to pana widzowie powinni wiedzieć, że region Szwarzwaldu, w którym się znajdujemy, to ojczyzna zegarów z kukułką.
Uczeń 1
Chwileczkę co pani robi?!
Uczeń 5
U nas jest taki zwyczaj, że w tłusty czwartek władzę przejmują kobiety i mają prawo odcinać męskie krawaty.
Uczeń 1
No cóż, moja praca wymaga wielu poświęceń. Dziękuję państwu za uwagę.


PREZENTACJA HOLANDII

Nauczycielka
Dzień dobry dzieci. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy wiadomości o Holandii ,a raczej o Niderlandach, bo tak właściwie brzmi nazwa tego kraju.

Uczeń1
To kraj kwiatów. Wiosną cały kraj zakwita. Jak okiem sięgnąć, ciągną się pola czerwonych tulipanów, liliowych hiacyntów i złocistych żonkili.
Uczeń 2
Ola , ale się rozmarzyłaś-chyba pod wpływem wiosny- a trzeba ci wiedzieć, że hodowla tulipanów to nie tylko przyjemne hobby wielu rolników. Od XVII wieku, uprawa kwiatów stanowi ważny dział gospodarki Niderlandów. Wysyła się je na cały świat.
Uczeń 3
Bóg stworzył świat, ale Holendrzy stworzyli wybrzeże. To stare holenderskie przysłowie odwołuje się do faktu, że 40% kraju stanowią tereny wydarte morzu, jeziorom i mokradłom.
Uczeń 1
Już od średniowiecza Holendrzy zmieniali wygląd swego kraju, osuszając jeziora i stawy. Dookoła jeziora budowano kanał, do którego wypompowywano wodę z jeziora. Tak powstałe tereny to poldery. Dawniej do wypompowywania wody służyły wiatraki, lecz rozwój techniki sprawił, że wyszły z użytku i wiele z nich znikło z krajobrazu. Pozostałe odrestaurowano.
Nauczycielka
Widzę, że dobrze przygotowałaś się do lekcji. W takim razie wymień jeszcze stolicę Niderlandów
Uczeń 1.
Stolicą kraju jest Amsterdam, ale siedzibą rządu jest Haga odległa o 55 kilometrów.
Uczeń 3
Trzeba jeszcze wspomnieć o Rotterdamie, największym porcie świata. To tutaj w 1993r. Podpisano traktat o Unii Europejskiej,
Nauczycielka
A co można powiedzieć o formie rządów w Holandii?
Uczeń 2
Państwo jest demokracją parlamentarną i monarchią dziedziczną. Obecnie głową państwa jest królowa Beatrix.
Nauczycielka
A co powiecie na temat zainteresowań i pasji Holendrów?
Uczeń 4
Popularne sporty to piłka nożna, hokej na trawie, tenis, surfing, żeglarstwo, kolarstwo i oczywiście jazda na łyżwach. Jeśli chodzi natomiast o kulinaria , to świat zawdzięcza Holendrom recepturę twardych serów takich jak gouda czy edamski.
Nauczycielka
A jaki klimat panuje w Holandii?
Uczeń 2
Państwo leży w strefie umiarkowanego klimatu morskiego. Zimy są łagodne a lata chłodne z dużą ilością deszczu i wiatru. Do Królestwo Niderlandów należy też sześć wysp na morzu karaibskim.
Nauczycielka
Bardzo dobrze przygotowaliście się do dzisiejszej lekcji. Otrzymujecie wiec oceny celujące,




PREZENTACJA AUSTRII

Uczeń 1
Cześć. Co słuchasz?
Uczeń 2
Trzeci wymiar.
Uczeń 1
Chcesz posłuchać pięknej muzyki? Wybierz się do jednego z najliczniej odwiedzanych przez turystów krajów w Europie. Jako kraj tranzytowy ma świetnie rozwiniętą sieć dróg komunikacyjnych.
Uczeń 2
Oczywiście masz na myśli Austrię. Są tam doskonałe warunki do uprawiania narciarstwa, turystyki pieszej i wspinaczki, które można znaleźć w alpejskich regionach Salzburga, Tyrolu, Karyntii i Vorarlbergu. Narciarstwo jest najpopularniejszym sportem zimowym w tym kraju.
Uczeń 3
Dużą popularnością cieszą się także liczne jeziora alpejskie w Salzkambergut i Karyntii, jak również jezioro Nezyderskie w Burgenlandzie.
Uczeń 4
Nie mniej ciekawe są liczne zabytki kulturowe i historyczne, jak na przykład najstarsza na świecie kopalnia soli w Hallsatt. Warte obejrzenia są rozsiane po całym kraju zabytkowe kościoły, katedry, kolegiaty i klasztory.
Uczeń 1
Niepowtarzalnym nastrojem odznaczają się starówki Linzu, Klagenfurtu i Innnsbruka, a barokowym przepychem zachwyca Salzburg, który uważany jest za stolicę muzyki klasycznej. Najważniejsze nabytki tego miasta to dawny pałac arcybiskupi oraz katedra wybudowana w XVII wieku.
Uczeń 2
Barwną mozaiką skarbów kultury oczarowuje stolica kraju- Wiedeń, gdzie na turystów czekają słynne teatry i muzea, a liczne pałace i zamki przypominają o narodzinach i czsach świetności habsburskiej monarchii.
Uczeń 3
Mówiąc o tym pięknym kraju, nie można zapomnieć o wspaniałej muzyce. Bo gdy nad Austrią zmierzch zapada, w Wiedniu jak za czasów Straussa małe nutki , na trzy – czwarte w świecie latarń tańczą walca.
Uczeń1
Tak .Wiedeń to ojczyzna walca. Trzeba dodać ,że to tutaj właśnie tworzył jeden z największych geniuszy muzycznych naszych czasów- Mozart. Swoje pierwsze utwory skomponował w wieku pięciu lat.
Uczeń 4
Gdy znajdziemy się w Unii Europejskiej, będziesz mogła swobodnie podróżować po krajach ’piętnastki” także po Austrii. Oczywiście w rytmie walca.

PREZENTACJA GRECJI

Uczeń 1
Wiesz, byłem na filmie Herkules i nabrałem ochoty na wyjazd do Grecji .
Uczeń 2
Chcesz się sppotkać z bogami Olimpu, żeby ci dali większe muskuły?
Uczeń 1
Przestań. Słyszałem że Grecja składa się z kilkuset wysp roz®zuconych na Morzu Egejskim i Jońskim. Największą z nich jest Kreta.
Uczeń 2
To chyba od tej wyspy pochodzi nazwa naszego kreta. Może dlatego że kopie duże kopce.
Uczeń 3
(wchodzi z ksiązkami zamyślony)
„Wiem, że nic nie wiem” , Myślę więc jestem”
Uczeń 2
Patrzcie go –jaki filozof.
Uczeń 3
Tak, bo co. Jak byście trochę więcej czytali to byście wiedzieli, że właśnie z Grecji pochodzą najwięksi filozofowie jak Arystoteles, Platon i Sokrates.
Uczeń 2
Jak żeś taki mądry to opowiem ci o tym kraju.
Uczeń 3
Grecja stała się wielkim imperium od 338 roku przed naszą erą, gdy została podbita przez Aleksandra Wielkiego. Ale w 146r p.n.e opanowali ją Rzymianie. Potem również Turcy okupowali Grecję.
To właśnie w 776r p.n.e. w Olimpi odbyły się pierwsze Igrzyska Olimpijskie. Jedną z głównych konkurencji był rzut dyskiem.
Ale ty nie musisz się wdrapywać na Olimp który ma 2917 m, wystarczy żebyś trochę poćwiczył.
Uczeń 2
A ty Platonie ćwiczysz coś?
Uczeń 3
Oczywiście. Nieustannie ćwiczę swój umysł.


PREZENTACJA FRANCJI

Uczeń 1
Cześć, ale ładnie pachniesz.

Uczeń 2
Bo to są oryginalne perfumy francuskie. Francja zawsze kojarzy mi się z perfumami, modą i dobrym winem.

Uczeń 2

Mi natomiast Francja kojarzy się z rewolucją. To w 1789roku Wielka Rewolucja Francuska obaliła monarchię. Francja była pierwszym krajem europejskim w którym wprowadzono republikę. Po tej wielkiej rewolucji, która obaliła króla, po kilku latach chaosu przejął władzę Napoleon 1 Bonaparte. Był to niski niepozorny człowieczek, ale miał mężnego ducha. Przez kilkanaście lat prowadził on w całej Europie zwycięskie wojny, ale w końcu został pokonany w 1815r przez Anglię i Prusy pod Waterlo.

Uczeń 2
Ja jednak chyba mam w żyłach błękitną szlachecką krew. Byłam oczarowana pałacem królewskim na Wersalu pod Paryżem. Och gdybym mogła żyć w tamtych czasach.

Uczeń 3
Gdybyś mieszkała w tamtych czasach na wersalu, na pewno rewolucjoniści ścięliby twoją piękną główkę.

Uczeń1
A ty gdzieś się tak ubrał?

Uczeń 3
Idę ćwiczyć wspinaczkę na skały. Bo jadę z rodzicami do Francji, ale nie żeby oglądać Wersal- to dla bab-ale wspinać się w Alpach, które są największymi górami Europy. Wznoszą się tam strome skały i lodowce. A gdy już zejdę z gór to pojem sobie serów. Mniam. Ten słynny ser Camembert produkowany jest na północnym zachodzie Francji. Składuje się go w piwnicach, aby dojrzał.

Uczeń 1
Ale przecież ty nie znasz francuskiego.

Uczeń 3
Przy granicy z Niemcami tam gdzie jadę, mieszka ludność pochodzenia niemieckiego, tak więc nie będzie problemu porozumieć się w języku niemieckim.




Uczeń 5
Ceść wam . Słyszałem ,że mówicie o Wenecji- właśnie tam się wybieram z rodzicami.
Uczeń 1
Ale po co ci to koło?
Uczeń 5
Przecież to miasto jest zbudowane na palach na wodzie. Zamiast ulic są kanały, a zamiast samochodów pływają tragetti lub gondole. A więc jak będę chciał iść pieszo tą wodną ulicą to muszę mieś koło bo nie umiem pływać.
Uczeń 3
Włochy są również słynne z mody, samochodów ,dobrego jedzenia i oczywiście piłki nożnej.
Uczeń 2
Mamy wiele wspólnego z tym krajem, nawet w naszym hymnie narodowym śpiewamy-
Z ziemi włoskiej do Polski. Jest również piosenka –czerwone maki na Monte Casino- która jest poświęcona polskim żołnierzom, broniącym wzgórze Monte Casino przed oddziałami niemieckimi podczas drugiej wojny światowej.
Uczeń 4
We Włoszech jest dużo śladów polskości. Przy catacumbach San Calisto jest kościółek Quo vadis w którym jest pomnik Henryka Sienkiewicza z podziękowaniem w języku polskim za dzieło znane na całym świeci Quo vadis.
Uczeń 3
Wiecie że może istnieć państwo w państwie? A w przypadku Włoch nawet dwa.Vatykan i San Marino. Vatykan jak wszyscy wiemy jest siedzibą papieża- głowy kościoła katolickiego. Jest to najmniejsze państwo na świecie liczy ono 1702 osoby, a najważniejszą z tych osób i najbardziej znaną na świecie jest oczywiście wielki Polak Karol Wojtyła który jest papieżem.
Uczeń 1
Wiecie co? Po wysłuchaniu tego wszystkiego nabrałem chęci żeby tam pojechać i jestem również dumny że jestem Polakiem. Jednak nasz naród jest bardzo odważny, pomagający innym . W naszym narodzie narodzili się wielcy ludzie.


PREZENTACJA POLSKI ( Litwo Ojczyzno moja.... kawałek)
Uczeń 1
Zapraszamy do posłuchania wiadomości o najważniejszym dla nas kraju o Polsce..
Uczeń 2
Przedstawimy Polaków , którymi możemy się szczycić, Polaków znanych w świecie.
Uczeń 3
Opowiemy o niektórych ciekawych miejscach, które warte są zwiedzenia.
Uczeń 1
Jan Kochanowski- jeden z najświetniejszych twórców w dziejach literatury polskiej.
Nie tylko wzbogacił literaturę polską o nowe gatunki wiersza, ale przyczynił się do powstania literackiej odmiany języka polskiego.
Uczeń 2
Adam Mickiewicz- „My z niego wszyscy”- tak o nim mówiono, poeta i dramatopisarz uznawany za najznakomitszego twórcę w dziejach polskiego pisarstwa.
Uczeń 3
Fryderyk Chopin- kompozytor światowej sławy, geniusz fortepianu, jego muzyka do tej pory jest ambasadorem kultury w świecie.
Uczeń 4
Henryk Sienkiewicz- twórca narodowej mitologii, światową sławę przyniosła mu opowieść” Quo vadis” ukazująca męczeństwo pierwszych chrześcijan. W 1905 roku pisarz otrzymał za nią nagrodę Nobla.
Uczeń 5
Władysław Stanisław Reymont- powieściopisarz , nowelista, kolejny laureat Nagrody Nobla. Otrzymał ją za arcydzieło- czterotomową powieść „Chłopi”
Uczeń 1
Maria Skłodowska –Curie- dwukrotna laureatka Nagrody Nobla. Wspólnie z mężem odkryła dwie substancje promieniotwórcze: polon i rad.
Uczeń 2
Ojciec Święty – Jan Paweł II – największy autorytet moralny, orędownik pokoju i jedności wszystkich chrześcijan, człowiek, który zauważa każdego, pielgrzym, Papież- który pierwszy przekroczył próg meczetu.
Uczeń 3
Czesław Miłosz- w jego bogatej twórczości dominują problemy, odpowiedzialności moralnej człowieka. W 1980 roku za całokształt twórczości otrzymał Nagrodę Nobla
Uczeń 3
Wiesława Szymborska- poetka i krytyk literacki. W 1996 r. Otrzymała Nagrodę Nobla.
Uczeń 4
Andrzej Wajda - Jeden z głównych twórców szkoły polskiej w filmie. Jest laureatem wielu prestiżowych nadród , w 2000 r. Otrzymał „Oskara”
Uczeń 1
Adam Małysz- którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Trzykrotny zdobywca Pucharu Świata.
Uczeń 2.
Ziemia wydająca tak wielkich ludzi musi być piękna. Można wymieniać w nieskończoność piękno naszego kraju. Mamy piękne góry, lasy, doliny, jeziora. I w każdym miejscu można się spotkać z serdecznością i gościnnością.
Uczeń 3
Możemy być bardzo dumni, że jesteśmy Polakami, posiadającymi piękny Kraj, bogatą historię i wielkich ludzi.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie