Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współczesna wersja Czerwonego Kapturka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16587 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Inspiracją do napisania scenariusza współczesnej wersji Czerwonego Kapturka była intencja wprowadzenia do pracy wychowawczej szkoły małej awangardy teatralnej. Zawsze fascynował nas pęd dzieci do wcielenia się w inne postacie , ich chęć „zamanifestowania swej osoby” poprzez ruch , słowo i barwę.
Próba stworzenia inscenizacji na podstawie bajki Czerwony Kapturek rozbudziła twórcza wyobraźnię dzieci i wytworzyła dużą potrzebę ekspresji słowno – muzycznej , a co najważniejsze poprzez morał przypomniała o zasadach bezpieczeństwa.
Na naszych oczach dzieci zmieniały się , stawały się śmielsze , odważniejsze , (ale i bardziej zdyscyplinowane ), chętnie uczestniczyły w powstawaniu scenariusza , kostiumów tworzyły własne teksty , a przede wszystkim wchodziły w swój wymarzony inny świat , ”świat teatru”.
Chciałybyśmy zaakcentować , że uczestnictwo wychowanków w humoresce wytwarza specyficzną wieź emocjonalną pomiędzy nauczycielem a podopiecznym , który w codziennym życiu szkoły wydaje się być jednostką anonimową.
Humoreska została wyróżniona w turnieju satyrycznym „Czas humoru” zorganizowanym przez MDK nr4 w Bydgoszczy. Publikacja tego artykułu umożliwi podzielenie się doświadczeniem i wiedzą zawodową z szerszym gronem nauczycieli i jednocześnie zachęci do zabawy w teatr wg własnego humorystycznego scenariusza.
Wśród różnorodnych form pracy z tekstem literackim na szczególną uwagę zasługują te, które eksponują aktywność uczniów. Wymienić można tu: improwizację tekstów, inscenizację , zabawy i opowiadania twórcze , swobodne teksty , prowadzenie dzienniczków lektur oraz gry dydaktyczne. Szczególnie bliska dzieciom w młodszym wieku szkolnym jest inscenizacja. To ona stanowi źródło różnorodnych przeżyć emocjonalnych związanych z odbiorem treści , procesem ich przygotowania i wystawienia. Daje możliwość poznania nowych środków ekspresji , rozwija wyobraźnię i spostrzegawczość. Małe dziecko odczuwa silną potrzebę odbioru mitu baśniowego , mocno przeżywa wartości moralne , dlatego też chętnie uczestniczy w tworzeniu własnych wizji fantastycznych i przekształcaniu ich na realną rzeczywistość.
Autorski charakter ma tutaj sposób komponowania poszczególnych części i forma przekazu widowiska. W ten uporządkowany literacko układ wkradły się współczesne piosenki, które sprawiają , że historia o Czerwonym Kapturku staje się pełna humoru i śmiesznych rozwiązań sytuacyjnych. Ta językowa zabawa ma na celu umocnienie odczucia fikcyjności świata przedstawionego w inscenizacji. W scenariuszu humoreski występuje pomieszanie treści utworu literackiego z kwestiami zmyślonymi, uwspółcześnionymi, wprowadzającymi charakterystyczny porządek. Humor bajki podkreślają również postaci nakreślone zgodnie z psychiką dziecięcą, reprezentujące różne postawy moralne i obyczajowe. Kreowane są przez dzieci z naturalnym wyczuciem komizmu i paradoksu. Dialogi są obrazowe i komunikatywne. Zawierają dużą dozę dowcipu i barwności. Tak więc jest to aktualna parafraza bajki , która wydaje się być z punktu widzenia pedagogiki zabawy pożądaną formą oddziaływania wychowawczego. Zaspokaja ona żywiołową potrzebę działania i naturalną ciekawość dzieci. Wyzwala u nich samoistny sposób wykonania , pobudza ich spontaniczną skłonność do ekspresji. Przenosi również małego aktora oraz widza w piękniejszy świat , w którym wszystko może się zdarzyć , gdzie zawsze zwycięża dobro i piękno. Ma to duże znaczenie szczególnie dla dzieci, które w rzeczywistym świecie czują się źle , są nieśmiałe i mało aktywne . Inscenizacja ma również swoje walory dydaktyczne i umożliwia nauczycielowi realizację zagadnień wynikających z edukacji objętych programem nauczania. W tym aspekcie możemy nawiązać zgodnie z treściami programowymi do następujących ćwiczeń:
Klasa I :
- analiza utworu literackiego poprzez inscenizacyjne formy wiązania słowa z działaniem
- plastyczna ekspresja dziecka ,
- kształtowanie wyrazistego żywego słowa
Klasa II :
- różne formy inscenizacyjne czytanych tekstów: dramatyzacje, improwizacje, dramy , dialogi , teatrzyk kukiełkowy i muzyczny, opowiadania, baśnie i wiersze ilustrowane muzyką.
Klasa III :
- inscenizowanie tekstów lub ich fragmentów (w tym fragmentów prozy).

Ponadto praca nad tekstem, aktywność plastyczno-techniczna w zakresie wykonywania projektów, rekwizytów i dekoracji, wprowadzanie elementów muzyczno-ruchowych sprawia , że dziecko angażuje się spontanicznie w cykl twórczego działania. Kształcące są również dyskusje nad propozycjami odgrywania poszczególnych ról, rozwijają więzi koleżeńskie, a sukces z powodu wystawienia staje się sukcesem całej klasy.
Pamiętajmy, że kreatywne doświadczenia w dzieciństwie rozwijane systematycznie z pewnością zaprocentują w dorosłym życiu.

Scenariusz inscenizacji
Osoby: Narrator, Czerwony Kapturek, Wilk, Gajowy, Babcia
· WSZYSCY
Deszcze za oknami przelatują-kap , kap , kasztany pękają , podskakują- pac , pac. Bociany odleciały –kle, kle. Tylko wróbel nastraszony , czarny jak mały kominiarz - ćwir , ćwir , czeka na okruszyny chleba , słońca-pi , pi , pi .Wieczorami mgły się włóczą po ulicach –my , a mgła.
· NARRATOR
W tej niezwykle pięknej okolicy , gdzie lasy , pola i dąbrowy mieszkało bardzo miłe dziewczę jej babcia i gajowy.


· CZERWONY KAPTUREK (śpiewa w rytm melodii “Autobus czerwony”).
Kapturek czerwony przez dróżynki w lesie szybko mknie , mija drzewa , muchomory , przez kałuże przeskakuje też.
· NARRATOR
Jak zwykle w takiej sytuacji już wiecie dzieci prawie wszystko do bajki się wkręciło zręcznie bardzo złe wilczysko !
· WILK
Jestem wilk , wściekły wilk , kto spotyka w lesie wilka ten na drzewo zaraz zmyka .
· CZERWONY KAPTUREK
Prawa noga naprzód , lewa noga naprzód dla babuni muszę zrobić to. Najpierw palce , potem pięty , głowa do góry , brzuch wciągnięty (zbiera muchomory i śpiewa do melodii piosenki) Rudy, rudy , rudy rydz jaka piękna sztuka , rudy , rudy, rudy rydz a ja rydza szukam.
· NARRATOR
Wilczur przebrany w cudze szaty nagle się zjawił na leśnej polanie.
· WILK
Gdzie to się wybierasz , ty piękny , czerwony , mój Kapturku ?


· CZERWONY KAPTUREK
Do chorej babuni niosę dary (śpiewa w rytm melodii piosenki “Jabłka”). Niosły dzieci z lasu koszyczek zielony , grzybków dobrych grzybków smacznych grzybeczków czerwonych. Teraz trzeba grzybki pięknie poukładać i pomyśleć który grzybek do czego się nada. Który do jedzenia , który do smażenia , który znów na bigos pyszny , który do wędzenia.
· WILK (śpiewa w rytm refrenu piosenki “Szła dzieweczka do laseczka”).
Gdzie jest ta ulica gdzie jest ten dom , gdzie ta babunia co kocham ją.
· CZERWONY KAPTUREK
Idź ścieżyną leśną , skręć w lewo i w prawo za dębem i cisem porozmawiaj z lisem , on ci dalszą drogę wskaże i klucz do kafejki internetowej przekaże. Tam usiądziesz sobie wygodnie i z klawiaturą popracujesz zgodnie. Ona hasło ci wystuka www.com.kapturek , no a potem już tylko zastukaj.
· NARRATOR
Więc szybko ruszył do dąbrowy ten sprytny chytrus ,wilczur stary . Zdobywszy adres internetowy do babci pobiegł , głosik zmieniał , udawał grzeczną wnuczkę małą. Babcia niebacznie otworzyła , więc on ją zaraz łyknął całą.

· WILK
U babci jest słodko i pachnie szarlotką. No proszę i zjadłem ździebełko i głowa do góry odpędzę te chmury, a niebo zamiotę miotełką. Nie ma jak babcia mniam ,mniam ,mniam .
· NARRATOR
Przebrany w babci czepiec wielki i jej różowe okulary oszukał wnuczkę nieuważną , stosując przy tym czary .
· WILK (śpiewa w rytm piosenki “Zagram dzieciom”).
Czary mary weź pałeczkę do ręki , czary mary wyczarujesz cukierki , wyczarujesz cukierków sześć , no a potem je wszystkie zjesz..
· NARRATOR
Najkrócej mówiąc połknął wnuczkę i razem z babcią tkwiła w brzuchu .
· CZERWONY KAPTUREK I BABCIA (śpiewają w rytm piosenki “Tu jest twoje miejsce” - K.Giżowskiej).
Tu jest nasze miejsce , tu jest nasz ciasny , ale własny dom , tu jest nasze miejsce , tu jest nasz dom.

· NARRATOR
Więc strach pomyśleć co by było gdyby nie było w lesie zuchów .Był takim zuchem pan gajowy , który niedawno skończył kurs odnowy i masażystą też był świetnym.
· GAJOWY (recytuje popularną wyliczankę ) .
Operatus , wycinatus , ene , due , fike , fake , torba , borba , usme ,smake , eus , deus , kosma , deus i morele baks.
· NARRATOR
Sprawnie zadziałał pan gajowy , wilczur wypluwa babcię z wnuczką. Nie zdążył nawet do trzech zliczyć , a ciężką będzie miał nauczkę. Choć bajka dobrze się skończyła , wszyscy są zdrowi oraz cali , czegoś uczymy się z tej baśni i wy dorośli i my mali.
· WSZYSCY
Nie ufaj obcym przebierańcom mój drogi , mały przyjacielu , bo tych jest ciągle w naszym życiu naprawdę jeszcze bardzo wielu. Deszcze za oknami przelatują -kap, kap . Kasztany pękają podskakują - pac, pac. Dzieci z lasu biegną-tup, tup , z wesołym krzykiem roztrzaskują wodę -chlup, chlup .Bociany odleciały -kle, kle , tylko wróbel nastroszony, czarny jak mały kominiarz –ćwir , ćwir , czeka na okruszyny chleba, słońca -pi, pi .Wieczorami mgły się włóczą po ulicach. Idzie zima brrrr .

Izabela Koitka
Małgorzata Ostrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie