Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zadania edukacyjne kluczem do rozwoju dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1397 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Niezależnie od tego, z jakim bogactwem wkracza dziecko do szkoły, jak korzystne ma wyobrażenia o nauczycielu, rówieśnikach i szkole oraz czekających je obowiązkach, z jakim entuzjazmem staje się pierwszoklasistą, jakie uruchamia strategie adaptacyjne - szansą jego rozwoju, nie tylko edukacyjnego, jest zawsze nauczyciel. To właśnie nauczyciel, niezależnie od wszystkich innych uwarunkowań funkcjonowania dziecka, posiada klucze do jego rozwoju i to właśnie na nim spoczywa ogrom odpowiedzialności za przebieg kariery szkolnej, a nawet życiowej dziecka.

Jednym z kluczy w procesie aktywnej adaptacji dziecka są metody pracy nauczyciela. Najkorzystniejsze dla rozwoju dziecka są metody oparte na wyzwalaniu jego wielostronnej aktywności.

Ja w swojej pracy dydaktycznej wybrałam metodę "kart zadań". Jest to metoda o charakterze wybitnie aktywizującym, pozwalająca sterować aktywnością poznawczą dzieci, zwłaszcza uzdolnionych, w dłuższej perspektywie czasowej. Karty pracy wymagają przygotowania, ale wysiłek włożony w ich stworzenie procentuje przez wiele lat, a efekty pracy uczniów uzdolnionych nadają się często do wykorzystania w pracy z uczniami mniej zdolnymi.

Karta pracy programuje pracę ucznia nad jakimś tematem. Podstawowym celem kart pracy jest ukierunkowanie aktywności poznawczej dzieci i kształtowanie umiejętności zbierania danych.

Źródłem informacji dla dzieci mogą być książki dostępne w bibliotece szkolnej lub wyszukane samodzielnie przez dzieci, rozmowa z osobami kompetentnymi w zakresie określonego zagadnienia, przeprowadzone samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej doświadczenia.

Metodą "kart zadań" pracuję już od kilku lat, a ich tematykę zmieniam w zależności od zainteresowań i potrzeb dzieci oraz potrzeb szkoły.

Do tej pory realizowałam z dziećmi karty z zakresu edukacji ekologicznej, zdrowotnej oraz czytelniczej.

Przed rozpoczęciem pracy metodą kart zadań zawsze prosiłam o zgodę i pomoc rodziców wybranych dzieci, gdyż bez współpracy z ich strony wszelkie działania byłyby niemożliwe. Dzieci realizujące karty pracy uczyły się samodzielności, poszukiwania, dochodzenia do rozwiązania problemu poprzez działanie. W poniedziałek każdego tygodnia otrzymywały kolejne karty, a wyniki z ich realizacji przedstawiały całej grupie po zakończeniu pracy.

W trakcie realizacji kart zadań o tematyce ekologicznej odbyły się spotkania z plastykiem, nauczycielem przyrody, pielęgniarką szkolną, myśliwym. Odbywały się wycieczki do lasu, parku w celu zbierania darów przyrody, obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Dzieci prowadziły "Dziennik Detektywa Przyrody", do którego wklejały znalezione dary. Z pomocą osoby dorosłej przeprowadzały doświadczenia związane np. z zanieczyszczeniem środowiska, krążeniem wody w przyrodzie itp. Były bardzo dociekliwe i chętnie dzieliły się swym doświadczeniem oraz zdobytymi informacjami z rówieśnikami. Taka postawa dzieci sprzyjała rozwojowi zainteresowań tematyką ekologiczną wszystkich uczniów, mobilizowała resztę grupy do działania, a co za tym idzie, do rozwoju aktywnych postaw.

Bardzo dużym zainteresowaniem ze strony dzieci cieszyły się karty zadań z zakresu edukacji czytelniczej. Ich realizacja przyczyniła się w znacznym stopniu do zwiększenia ilości wypożyczeń książek z biblioteki szkolnej.

Dzieci prowadziły "Zeszyt baśni", w którym umieszczały ilustracje do przeczytanych utworów. Wykonywały kukiełki oraz rekwizyty, tworzyły teatr, układały zagadki do popularnych wierszy J.Brzechwy, E.Szelburg-Zarembiny oraz innych poetów piszących dla dzieci, wykonywały plakaty ilustrujące przeczytane baśnie. Zajęcia prowadzone tą metodą aktywizowały wszystkie dzieci, mobilizowały do wspólnego wysiłku, do samodzielności, a także sprzyjały rozwojowi postaw twórczych.

W momencie wdrożenia przeze mnie autorskiego programu z zakresu edukacji zdrowotnej przygotowałam karty pracy o tejże tematyce. Dzieci samodzielnie próbowały odpowiedzieć na pytania dotyczące zdrowia m.in.: Co to znaczy być zdrowym ?, Jakie są sposoby dbania o zdrowie ?, Jak należy dbać o zęby ?, Czy ruch to zdrowie ?, Jak przyroda pomaga człowiekowi w trosce o zdrowie ? itp. Przygotowywały jadłospisy, wykonywały sałatki oraz inne zdrowe potrawy, organizowały z moją pomocą spotkania z pielęgniarka szkolną, gromadziły literaturę oraz piosenki mówiące o zdrowiu.

Powyższe działania przyczyniły się do zwiększenia świadomości dzieci, wyrobienia pewnych nawyków higienicznych oraz ukształtowania właściwych postaw prozdrowotnych.

Praca metodą kart zadań okazała się bardzo owocna. W dużym stopniu przyczyniła się do rozwoju aktywności oraz samodzielności dzieci, zmuszała je do twórczego działania, do samodzielnego dochodzenia do wiedzy, do poszukiwania, a dzięki temu przyczyniła się do większej skuteczności nauczania.

Beata Olszak
Oddział Przygotowania Przedszkolnego
Szkoła Podstawowa 5 w Ostrowie Wielkopolskim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie