Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt zajęć z uczniem mającym trudności w nauce dla kl I-III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20714 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


Projekt zajęć z uczniami mającymi trudnośći w nauce dla klas I-III nauczania zintegrowanego. Ukierunkowany jest na osoby i potrzeby dzieci z deficytami rozwojowymi.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
      Program ten został opracowany dla uczniów klasy III przez wychowawcę klasy na rok szkolny 2004/2005. Na podstawie badań psychologiczno – pedagogicznych stwierdzono deficyty w rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych, wskazujących na specyficzne podłoże trudności w czytaniu i pisaniu. Będzie realizowany jeden raz w tygodniu po 45 minut na zajęciach nieodpłatnych w szkole.

PPROGRAM OPRACOWANO NA PODSTAWIE:
  • opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • poczynionych spostrzeżeń i obserwacji,
  • informacji od rodziców
    Ukierunkowany jest na osoby i potrzeby dzieci z deficytami rozwojowymi.
Zasadą programu jest stopniowanie trudności. W związku z nieharmonijnym rozwojem funkcji intelektualnych, zahamowaniem emocjonalnym, obniżonym poziomem funkcji percepcyjno-motorycznych uczniowie osiągają słabe postępy w zdobywaniu umiejętności i wiadomości. Wolne tempo pracy, bierność, słaba koncentracja uwagi, słaba pamięć, brak pomocy ze strony środowiska domowego. Dlatego wskazana jest stała pomoc, akceptacja i ukierunkowanie dzieci przez nauczyciela .

REALIZACJA PROGRAMU WYMAGA OD NAUCZYCIELA:
  • wykorzystania współczesnej wiedzy psychologicznej i uwzględnienia prawidłowości rozwoju pojęć poznawczych dzieci ,
  • planowania procesu edukacji jako naturalnego połączenia aktywności dzieci i wiedzy o otaczającym świecie,
  • pobudzanie aktywności dzieci poprzez stosowanie metod aktywizujących,
  • pozytywne nastawienie do uczenia się w warunkach szkolnych
CELE OGÓLNE:
  1. Rozwijanie usprawnienia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
  2. Ćwiczenia koncentracji uwagi.
  3. Wzbogacanie słownictwa.
  4. Wyrabianie umiejętności i nawyku dostrzegania problemu ortografii w pisanych wyrazach.
  5. Wdrażanie do samokontroli popełnionych błędów.
  6. Kształcenie umiejętności stosowania reguł ortograficznych podczas pisania.
  7. Przyzwyczajanie do ciągłej kontroli ruchów graficznych. Prawidłowe odtwarzanie kształtu liter.
  8. Usprawnianie techniki czytania i pisania.
  9. Rozwijanie wyobraźni, myślenia, aktywności twórczej i zainteresowań matematyką.
      CELE OPERACYJNE:
      • Uczeń potrafi słuchać i wypowiadać się na określony temat.
      • Poprawnie przepisuje i pisze tekst z pamięci.
      • Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne.
      • Pisze we właściwym tempie.
      • Czyta sylabami i w miarę możliwości całościowo.
      • Zaburzone funkcje percepcyjno – motoryczne usprawniają się
      • Dostrzega i koryguje popełnione błędy.
      • Pogłębianie i utrwalanie znajomości czterech działań arytmetycznych wraz z opanowaniem podstaw techniki rachunkowej.
      METODY PRACY:
      • metody oparte na ćwiczeniach, które wspierają i stymulują naturalny rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
      • uczenie z zaangażowaniem wielu zmysłów naraz: słuchu, wzroku i dotyku
      • stosowanie metod aktywizujących, oraz zadań stawianych do wykonania
      ZASADY PRACY Z DZIECKIEM:
      1. Pełna indywidualizacja pracy na zajęciach - dostosowanie przebiegu zajęć do rodzaju, zakresu i stopnia nasilenia zaburzeń występujących u uczniów.
      2. Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dzieci , zapewnienie warunków do poprawnego wykonania ćwiczeń - wybór określonych zadań, stworzenie warunków do ich realizacji.
      3. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych.
      4. Utrwalanie prawidłowych umiejętności i likwidowanie niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu - utrwalanie danej czynności przy rozłożeniu jej w czasie.
      5. Dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do możliwości dzieci.
      6. Mobilizowanie dzieci do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych zabaw i ćwiczeń - opracowywanie indywidualnych zadań dla danego dziecka, stosowanie różnych form pracy.
      DZIAŁANIA EDUKACYJNE:
           Ćwiczenia usprawniające trudności w zakresie czytania i pisania.
      Usprawnianie techniki czytania:
      • Wzrokowa analiza wyrazu, prawidłowe rozpoznawanie liter, dwuznaków, spółgłosek, samogłosek i sylab.
      • Wdrażanie do czytania sylabami, wyrazami, zdaniami.
      • Stosowanie ćwiczeń czytania "we dwoje" z dorosłym.
      • Jasne określenie zakresu czytanki, której dziecko ma się nauczyć czytać. Doskonalenie czytania ze zrozumieniem:
      • Rozumienie znaczenia czytanych wyrazów, zdań, zatrzymanie w pamięci.
      • Synteza zdania jako całości.
      Ćwiczenia graficzne pisma:
      • Opracowanie kształtu liter i ich połączeń, porównywanie ze wzorem po napisaniu (poprawność graficzna).
      • Poprzedzanie ćwiczenia pisania analizą wzrokowo-słuchową wyrazów, wykorzystywanie liter alfabetu ruchomego.
      • Stosowanie elementów urozmaiconego przepisywania, wprowadzanie pisania z pamięci kilku prostych zdań.
      Ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne:
      • Uzupełnianie brakujących części wyrazów
      • Zapobieganie błędom (tablice ortograficzne, słowniki, własny słowniczek)
      • Ukazanie i utrwalenie rzeczownika, czasownika i przymiotnika.
      • Pisanie 3 zdań z pamięci w oparciu o opracowany materiał.
      Ćwiczenia stylistyczne:
      • Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu
      • Wyraźne formułowanie zdań do zapisu
      • Uzupełnianie zdań , rozsypanki sylabowe i wyrazowe
      • Ćwiczenia słownikowe, redagowanie krótkich tekstów i opowiadań
      • Opisywanie historyjek obrazkowych
      • Uzupełnianie tekstu z lukami.
      Ćwiczenia kształtujące pojęcia i umiejętności matematyczne:
      • Rozwiązywanie zadań tekstowych; analiza, ustalenie wielkości danych i zależności pomiędzy nimi, zapis wyniku ustaleń- matematyzacja, obliczanie wyniku, udzielenie odpowiedzi na pytanie
      • Dodawanie i odejmowanie oraz mnożenie i dzielenie jako działania odwrotne. Ćwiczenia sprawności rachunkowej poprzez rozwiązywanie zadań z zastosowaniem grafów, osi liczbowej. Sporządzanie tabelek, liczenie na palcach i w pamięci;
           Program obejmuje zadania wymagające wysiłku intelektualnego, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania umiejętności wypowiadania się, kierowania aktywnością poznawczą, obserwowania i wyjaśniania zjawisk świata otaczającego, a także wdrażania do dbałości o zdrowie, higienę, aktywność ruchową i zachowania bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.

      OCZEKIWANE EFEKTY:
      • Zna i poprawnie zapisuje wszystkie litery i liczby.
      • Potrafi poprawnie przepisać tekst z uwzględnieniem prawidłowego kształtu, proporcji i łączenia.
      • Popranie pisze tekst z pamięci zgodnie z podaną treścią.
      • Stosuje podstawowe zasady ortograficzne.
      • Potrafi samodzielnie dostrzec i skorygować popełnione błędy.
      • Poprawnie dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
      • Czyta sylabami i w miarę możliwości całościowo.
      • Rozumie samodzielnie czytany tekst.
      • Potrafi samodzielni ułożyć i poprawnie zapisać kilkuzdaniową wypowiedź.
      • Chętnie i poprawnie wypowiada się, stosując wzbogacony słownik.
      • Potrafi poprawnie nauczyć się krótkich tekstów na pamięć.
      • Potrafi w miarę swoich możliwości zapanować nad stresem związanym z czytaniem i pisaniem oraz liczeniem .
      • Potrafi samodzielnie rozwiązać proste zadanie tekstowe.
      EWALUACJA ZAJĘĆ:
            Dokonując oceny zdobytych wiadomości i umiejętności brałam pod uwagę:
      Znajomość liter, poprawność dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów, poziom graficzny pisma w czasie przepisywania, tempo pisania, umiejętność pisania z pamięci, tempo i technikę czytania, umiejętność czytania ze zrozumieniem, znajomość i poprawność stosowania poznanych zasad ortograficznych, umiejętność dokonywania prostych działań arytmetycznych i zadań tekstowych.

      W tym celu zastosowałam następujące narzędzia ewaluacyjne:
      • Zestaw obowiązujących liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych.
      • Test E. Grzegorzewskiej sprawdzający tempo pisania. Polegał on na pisaniu wyrazu "domek".
      • Prace plastyczne przedstawiające narysowane postacie oraz przepisywany przez ucznia tekst.
      • Test J. Konopnickiego określający tempo czytania.
      • Zabawy i ćwiczenia prof. E. Gruszczyk - Kolczyńskiej dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
          Po zastosowaniu narzędzi badawczych mogłam ocenić poziom wiadomości i umiejętności, który prezentują uczniowie po realizacji ustalonego programu.
      • Znają litery małe i wielkie, pisane i drukowane.
      • Poprawnie odróżniają głoski o podobnym brzmieniu, usprawniona analiza i synteza słuchowa.
      • Poziom graficzny pisma jest znacznie lepszy pod względem poprawności kształtu liter, łączenia, proporcji oraz położenia w liniaturze.
      • Tempo pisania uległo znacznej poprawie
      • W zakresie pisania z pamięci usprawniła się pamięć wzrokowa i jest zgodność tekstu
      • Tempo czytania i poprawność czytania jest szybsza.
      • Czytanie ze zrozumieniem jest na wyższym poziomie. Dzieci dobrze radzą sobie z krótkimi tekstami.
      • Znają podstawowe zasady ortograficzne, ale często ich nie stosują.
      • Chętniej wypowiadają się.
      • Widoczne postępy w nauce spowodowały zmniejszenie stresu związanego z czytaniem i pisaniem.
      • Samodzielnie dokonują obliczeń i rozwiązują proste zadania tekstowe.
      MATERIAŁ DO ĆWICZEŃ ZOSTAŁ OPRACOWANY W OPARCIU O:
      • I. Czajkowska, K. Herda " Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole".
      • B. Zakrzewska " Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu".
      • B. Zakrzewska "Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń".
      • W. Turewicz ,, Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. I-III ".
      • P. G. Dennison ,, Kinezjologia Edukacyjna" - materiały szkoleniowe.
      • Gruszczyk- Kolczyńska E. "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki"
      • Gruszczyk- Kolczyńska E. Zielińska E. " Dziecięca matematyka"
      Opracowała : Beata Karpa-Bloch

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie