Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Terapeutyczna rola inscenizacji w pracy z dziećmi o obniżonej sprawności intelektualnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1223 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM ZAJĘĆ ZESPOŁU TEATRALNEGO DZIAŁAJĄCEGO PRZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ SOSW W GIŻYCKU

B. Szczegółowy opis programu
I. Wstęp

Jako wychowawca świetlicy zauważyłam, że uczniowie chętnie angażują się w przygotowywanie inscenizacji. Tego rodzaju działalność daje im wiele satysfakcji. Postanowiłam więc wykorzystać ich zapał i talent i zaprosiłam do wspólnej "zabawy w teatr".
Program nie jest więc nastawiony tylko na wiedzę, ale przede wszystkim na umiejętności, kształtowanie zainteresowań teatralnych, samorealizację i podniesienie własnej wartości pracy ucznia. Swoje osiągnięcia dzieci prezentować będą przed bliską sobie publicznością – uczniami, rodzicami, nauczycielami. Jeżeli nadarzy się okazja to młodzież z zespołu teatralnego zaprezentuje swój program przed szerszą publicznością np. na przeglądach teatralnych , Manewrach Kulturalnych itp. Będziemy również zapraszać na programy przygotowane przez uczestników zespołu teatralnego dzieci z innych placówek – szkoły, przedszkola. Zamierzam więc stosować różnorodne metody, formy i środki umożliwiające wspieranie aktywności twórczej dzieci ze szczególnym uwzględnieniem ich indywidualnych różnic, potrzeb oraz możliwości. Szczególną wagę przywiązuję do zaspokajania potrzeby poznawczej, różnorodnego działania, ruchu, twórczości dziecięcej, zabawy, bezpieczeństwa, akceptacji i sukcesu oraz więzi emocjonalnej z rówieśnikami.

II. Cele ogólne
- pobudzanie i rozwijanie zainteresowań teatrem,
- rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz twórczej aktywności,
- rozwijanie postaw społecznych, współdziałania i współżycia w grupie,
- umożliwienie prezentacji własnych dokonań,
- nabywanie ogłady i kultury osobistej w obcowaniu ze sztuką,
- przygotowanie do świadomego odbioru sztuki teatralnej,
- rozwijanie prawidłowych relacji interpersonalnych.

III. Cele szczegółowe
● Doskonalenie techniki czytania i recytacji.
● Uwrażliwienie na piękno i kulturę słowa.
● Doskonalenie sposobu oddychania i emisji głosu.
● Rozumienie znaczenia intonacji i modulacji głosu w tworzeniu roli.
● Umiejętne wyrażanie stanów emocjonalnych.
● Budowanie świadomości własnego ciała – ruch sceniczny.
● Doskonalenie koncentracji uwagi.
● Wspólny udział w tworzeniu własnych przedstawień.
● Planowanie występów dla młodszych kolegów oraz okolicznościowych przedstawień
● Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
● Przezwyciężanie nieśmiałości.
● Kształcenie umiejętności pracy w zespole.
IV. Sposoby realizacji programu

Program zespołu teatralnego zakłada rozbudzenie zainteresowań uczniów teatrem, rozwijanie aktywności twórczej oraz umiejętności pracy w zespole. Realizowany będzie w wymiarze jednej godziny tygodniowo podczas zajęć świetlicowych, jeżeli zaistnieje konieczność liczba godzin zostanie zwiększona (szczególnie przed występem ).
Nabór chętnych odbywał się będzie na zasadzie dobrowolnego zapisu.
Uczniowie ocenieni zostaną na bieżąco, w trakcie zajęć bądź po ich zakończeniu. Najlepszą zachętą jest pochwała, docenienie wysiłków i osiąganych umiejętności.
Praca w zespole przebiegać będzie zgodnie z wyznaczonymi punktami:
1. Poprawność artykulacyjna i dykcyjna
- ćwiczenia ułatwiające prawidłowy oddech - różne zabawy
2. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- budowanie krótkich wypowiedzi na dany temat, prowadzenie dialogów
- ćwiczenia i zabawy mimiczne, drama , kalambury
- małe improwizacje – scenki wzięte z życia
3. Praca z tekstem
- doskonalenie techniki głośnego czytania z uwzględnieniem ekspresji słownej, muzycznej
- ćwiczenia w czytaniu z podziałem na role
- interpretacja wybranych wierszy inscenizacja
4. Przygotowanie przedstawienia
- wspólne zaplanowanie repertuaru
- omówienie treści przedstawienia
- analiza charakterów poszczególnych postaci
- przydział ról
- czytanie tekstu z podziałem na role
- przygotowanie scenografii, kostiumów, dobór kompozycji muzycznych
- przygotowanie zaproszeń, afiszy
V. Procedury osiągania celów.

W trakcie realizacji programu zespołu teatralnego będę stosować metody aktywizujące, uwzględniające i pobudzające zainteresowania ucznia, dobór metod zależy głównie od predyspozycji dzieci. Do najczęściej stosowanych należą: drama, inscenizacja, scenki rodzajowe, ćwiczenia dykcyjne i językowe. Muszę pamiętać, aby każdy z uczniów otrzymywał zadania na miarę swoich możliwości oraz umiejętnie stopniować trudności – od prostych ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych do budowania roli. W pracy z uczniami ważne jest, aby przygotować ich do współpracy w grupie, dlatego przydatne będą również zabawy i tańce integracyjne.
W czasie realizacji programu zakłada się współpracę m.in. z rodzicami , organizacjami szkolnymi.
Efektem pracy wszystkich członków zespołu teatralnego jest wspólne przygotowanie spektakli, inscenizacji na bazie wybranych tekstów i ich prezentacja.
VI. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
Uczeń:
1.Zna i rozumie podstawowe pojęcia z dziedziny teatru poznawane w trakcie zajęć.
2.Potrafi zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności aktorskie, scenograficzne w przygotowaniu inscenizacji, przedstawień prezentowanych na forum szkoły i środowiska.
3.Wygłasza teksty o charakterze emocjonalnym, stosuje odpowiednie tempo, dynamikę głosu, poprawnie operuje oddechem, siłą i naturalną barwą głosu.
4.Swobodnie wypowiada swoją rolę.
5.Umiejętnie radzi sobie z tremą.
6.Potrafi wykonać dekoracje i rekwizyty.


Bibliografia:
1. Awgulowa J., Świętek W.: Inscenizacje w klasach początkowych,
Warszawa 1985,
2. Broszkiewicz B. , Jarek J.: Teatr szkolny. Głoski, sylaby,wyrazy, Wrocław
2003,
3. Dziedzic A ., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Warszawa.1995,
4. Hausbrandt A.: Elementy wiedzy o teatrze, Warszawa 1990,
5.Kubeczek M. :Kółko teatralne w szkole podstawowej i gimnazjum, Warszawa 2003,
6.Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa 1997.
7.Pr. zbiorowa pod red. Fechner- Sędzickiej I.:Szkolne teatrzyki na cztery pory roku, Toruń 2003,
8.Rybotycka L., Gry dramatyczne. Teatr młodzieżowy, Warszawa 1976.
9.Wroński J., Teatr szkolny i jego funkcje wychowawcze, Kraków 1976


Program opracowała: mgr Alicja Śmierska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie