Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca z rodzicami warunkiem zintegrowania działań wychowawczych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2391 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dobra współpraca nauczyciela z rodzicami, wzajemna akceptacja i zrozumienie procentują w efektach oddziaływań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych.
Właściwa pełna współpraca domu i rodziny powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych. Przedszkola dysponują przygotowaną kadrą, zapewniającą rodzicom fachową pomoc, sugerując najlepsze dla ich dzieci metody postępowania.

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZINĄ

     Przedszkole, wspomagając rodzinę, powinno być miejscem, w którym dziecko uczy się rozumieć siebie i innych, a także otaczający świat. Zagadnienie współpracy i współdziałania rodziców i nauczycieli jest nie tylko wskazaniem, lecz koniecznością. Regularne komunikowanie się ułatwi zrozumienie wielu problemów rozwojowych dziecka i pogłębienie wiedzy na temat różnorodnych jego uwarunkowań.
     W poszukiwaniu najlepszych form współpracy uwzględniamy pełne prawo rodziców do współdecydowania o kierunkach pracy Przedszkola. Staramy się, by kierunki te były najkorzystniejsze z punktu widzenia potrzeb dzieci w zakresie poznawania świata, rzeczy, ludzi i przeżywania wartości.
     Podstawowym warunkiem w organizowaniu prawidłowej i efektywnej współpracy jest poznanie dzieci i ich środowiska rodzinnego.

Wiedza o rodzinie dziecka.
    W celu poznania środowiska rodzinnego dziecka nauczyciel powinien zdobyć następujące informacje :
  • Typ rodziny (pełna, niepełna, rozbita, zastępcza ).
  • Kto najczęściej zajmuje się dzieckiem.
  • Ile jest dzieci w rodzinie.
  • Wyposażenie domu w środki kulturalnego oddziaływania np. książki, komputer, telewizor, przybory do prac plastycznych, itp.
  • Aktywność dziecka w domu (dominujące rodzaje czynności, spędzanie czasu, obowiązki w domu, warunki do zabawy).
  • Warunki mieszkaniowe
  • Atmosfera psychologiczna w rodzinie (sposób egzekwowania od dziecka poleceń, kary i nagrody, problemy w rozwiązywaniu sytuacji wychowawczych, itp.)
     Źródła informacji uzyskiwanych od rodziców to :
  • Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola
  • Karta wywiadu z rodzicami
  • Ankieta anonimowa lub imienna dla rodziców
  • Rozmowy indywidualne z rodzicami
  • Rozmowy z dzieckiem
  • Wygląd dziecka (czystość osobista, schludny wygląd, respektowanie zaleceń nauczyciela w tym zakresie)
  • Obserwacja zabaw dzieci
  • Stopień zaangażowania rodziców i uczestnictwo w proponowanych formach kontaktów (zebrania ogólne, zebrania grupowe, zajęcia otwarte, kontakty indywidualne, itp.)
  • Informacje nauczyciela, który opiekował się dzieckiem wcześniej, w młodszych grupach
  • Analiza prac plastycznych dziecka.
Zarysowany sposób gromadzenia wiedzy o dziecku jest długotrwały i niełatwy. Przedszkole "Stokrotka" podejmuje jednak te działania, ponieważ ich realizacja umożliwia wczesne wykrycie czynników opóźniających lub deformujących rozwój dziecka. Wczesne wykrycie zaburzeń pozwala na podjęcie działań korekcyjno – usprawniających ; mogą one nie dopuścić do utrwalenia czy pogłębienia niekorzystnych zmian w osobowości dziecka.
     Na podstawie zebranych informacji o dziecku i środowisku rodzinnym można dokonać charakterystyki dziecka. Jest to zasadniczy warunek przy opracowywaniu programu pomocy dla dziecka i jego realizacji przy współudziale rodziców. Ponadto zebrany materiał uzupełnia proces diagnozy psychologicznej i pozwala na opracowanie indywidualnego programu korekcyjno – wyrównawczego.

Wiedza o dziecku.
     Wiadomości gromadzone przez nauczyciela o dziecku są specyficzne i dotyczą głównie :
  • form aktywności (umysłowej, ruchowej, plastycznej, muzycznej, badawczej)
  • zainteresowań, zdolności intelektualnych, pomysłowości w działaniu
  • reakcji na sukcesy i porażki, przestrzegania norm i zwyczajów
  • wytrwałości w działaniu, zachowania w sytuacjach nowych i trudnych
  • umiejętności nawiązywania kontaktów, mowy dziecka i jej poprawności jako środka komunikowania się
  • kultury życia codziennego dotyczącej nawyków i przyzwyczajeń higienicznych
  • nieprawidłowości rozwojowych (braki środowiskowe i rozwojowe).
     Poznawanie dziecka i jego środowiska rodzinnego jest prowadzone równolegle z oddziaływaniem wychowawczym w przedszkolu. Przy dobrych chęciach i zaangażowaniu rodziców nauczyciel-wychowawca może podjąć próbę ujednolicenia wpływów w domu i w przedszkolu.
Oczekiwania nauczyciela wobec rodziców to:
  • czynne i systematyczne uczestnictwo w zebraniach ogólnych i grupowych
  • wymiana informacji o dziecku między rodzicami a nauczycielem powinna dotyczyć objawów i zmian w zachowaniu dziecka, zarówno tych pożądanych, jak i negatywnych. Informacje powinny zmierzać w kierunku poszukiwania sposobów postępowania i ustaleń dotyczących np. wykonywania poleceń, tempa pracy, zainteresowań dziecka.
  • interesowanie się pracą dydaktyczno – wychowawczą przedszkola oraz utrwalanie postaw, umiejętności i wiadomości zdobywanych przez dziecko
  • zapoznawanie się z treścią ogłoszeń zamieszczanych na tablicach w "kąciku dla rodziców", regulaminem Przedszkola, informacjami o wydarzeniach w Przedszkolu, eksponowanymi pracami dziecka, itp.
  • angażowanie się rodziców w prace społeczne na rzecz Przedszkola, organizowane akcje, uroczystości, itp.
Oferta współpracy z rodzicami.
     Wydaje się, że jest jeszcze wiele nie wykorzystanych możliwości w naszym Przedszkolu w zakresie współpracy i współdziałania z rodzicami. Szanse edukacji z partnerskim udziałem rodziców będą istnieć tylko wówczas, gdy rodzice włączą się aktywnie w codzienne życie Przedszkola.
     Najczęstsze, proponowane przez nas formy kontaktów to : zebrania ogólne i grupowe, kontakty indywidualne, zajęcia otwarte, "Galeria małego artysty", "Drzwi otwarte nie tylko dla przedszkolaka, ale każdego małego dzieciaka" (marzec – maj), wspólne świętowanie np. "Mamo kochaj tatę, tato kochaj mamę", zeszyty pilnej korespondencji, autorskie publikacje nauczycielek czy realizowany program dla dzieci 5-letnich nie uczęszczających systematycznie do Przedszkola pod nazwą "JESTEM".
     Brak czasu, "pogoń" za pieniędzmi odsuwa rodziców od istotnych problemów związanych z wychowaniem dzieci. Ciężar wychowania dziecka przerzucany jest niejednokrotnie na placówki oświatowe.
     Rodzice powinni mieć prawo uczestnictwa w wydarzeniach Przedszkola i przedszkolnym życiu dziecka. Powinni też współuczestniczyć w ustalaniu najkorzystniejszych dla dziecka form kontaktów. Powinni ! – jednakże każdy z rodziców niech indywidualnie spojrzy, w jakim stopniu bierze czynny udział w przedszkolnej edukacji swojego dziecka.

Opracowanie folderu : mgr Wiesława Kaniasty – dyrektor Przedszkola "Stokrotka" w Nowej Wsi Wielkiej, luty 2005 r.

Literatura : Jadwiga Szczurowska, Współpraca nauczyciela z rodziną warunkiem zintegrowania działań wychowawczych , w: Edukacja w przedszkolu , Warszawa , styczeń 1998 r.

Autor folderu: mgr Wiesława Kaniasty
Dyrektor Przedszkola Samorządowego "Stokrotka" w Nowej Wsi Wielkiej

Wykształcenie: mgr w zakresie wychowania przedszkolnego z nauczaniem początkowym ; studia podyplomowe na kierunku zarządzanie i organizacja oświaty ;studia podyplomowe na kierunku socjoterapi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie