Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Miej serce i patrzaj w serce

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1977 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji nt. bajek żydowskich. Tematem jest przesłanie płynące z bajek żydowskich Horacego Sefrina.

ALICJA KAMIŃSKA
GIMNAZJUM W KONOPISKACH



Temat: „ Miej serce i patrzaj w serce „ – o przesłaniu płynącym
z bajek żydowskich Horacego Safrina.



Cele:
· Uczeń poznaje tradycje i kulturę żydowską,
· Wie, kto jest nadawcą i adresatem bajek,
· Potrafi dokonać interpretacji tekstu i odczytać sens utworu,
· Umie korzystać z różnych źródeł,
· Potrafi prezentować rezultaty pracy grupy ( lider),
· Pogłębia swa wrażliwość na obecność drugiego człowieka,
· Dostrzega wady ludzkiego postępowania.

Metody pracy:
· Metoda zajęć praktycznych,
· Dyskusja,
· Praca w grupach,
· Inscenizacja- prezentacja scenek,
· Elementy dramy.

Formy pracy:
· Praca indywidualna,
· Praca grupowa

Środki dydaktyczne:
· Słownik frazeologiczny,
· Słownik języka polskiego,
· Słownik terminów literackich,
· Księga przysłów polskich D. I W. Masłowskich,
· Plansze z tytułami bajek i hasła- morały.











Przebieg zajęć:


1. Wprowadzam krótko uczniów w temat, opowiadając im o kulturze i tradycjach żydowskich. Nawiązuję do twórczości pisarzy żydowskich. Następnie proszę o przypomnienie terminu „ bajka” i „facecja”. ( uczniowie mogą skorzystać ze słowników)

2. Rozdaję uczniom teksty ksero z bajkami i facecjami Horacego Safrina. (zał.1)
Dzielę klasę na cztery grupy, każda z nich otrzymuje do opracowania jedną z bajek.
Przydzielam bajkę i kartkę z poleceniami pomocniczymi, które pozwolą uczniom na lepsze zrozumienie treści. Uczniowie mają czas na skorzystanie ze źródeł. (zał. 2 )

3. Omawiam z uczniami poszczególne bajki, odnosząc się do poleceń, prowadzimy dyskusję, między innymi o eutanazji, sprawiedliwości, niezgodzie itp.
Uczniowie dochodzą do wniosku, że zawsze, od wieków głupota, zarozumiałość, kłamstwo, niesprawiedliwość, niezgoda panoszą się, dlatego pouczenia płynące z tych bajek nie straciły na aktualności i mogą być adresowane do każdego z nas.
Zapisujemy wniosek pod tematem lekcji.

4. Rozdaję uczniom zestaw haseł- morałów wynikających z poszczególnych bajek. (zał. 3 )

5. Grupy dostają kolejne zadanie do wykonania ( zał. 4 )
musza wykazać się umiejętnością postrzegania otaczającego świata i argumentacją.
Podchodzę do uczniów, w razie konieczności, pomagam, wyjaśniam.
Następnie grupy prezentują przygotowane zadania, nagradzam prace ocenami.

6. Zadaję pracę domową ( do wyboru):
· Podglądając samych siebie i otoczenie napisz bajkę, w której dostrzeżesz i skrytykujesz wady i przywary ludzkie.
· Przedstawiciel prawa, materialista, reprezentant humanitaryzmu i człowiek niezgodny spotykają się u psychologa. Na co się skarżą?, co im radzi psychoterapeuta? – opowiadanie z dialogiem.




Załącznik 1



Trzy jabłka

Spierały się trzy jabłka, wonne i dojrzałe,
Które z nich na największą zasługuje chwałę.
Pierwsze rzekło: „Mój pradziad rósł na rajskim drzewie
I sam Wąż go zalotnej sprezentował Ewie”.
„Mego przodka- chełpliwie drugie się ozwało-
Wilhelm Tell z głowy syna celną strącił strzałą”.
Zaś trzecie, krasnolice, szyderczo się śmieje:
„Raj i łucznik szwajcarski to zamierzchłe dzieje!
Ja trwam wiecznie i nigdy nie wychodzę z mody!...”
„Kim jesteś, płodorodne?”
„Jam jabłko Niezgody”.



O humanitarności

Zarzucała wężowi jadowita żmija,
Że niehumanitarnie człowieka zabija:
„Ty oplatasz go cielskiem, jak wisielczym strykiem,
ja zaś, w imię postępu, zgładzam go- zastrzykiem...”



O ślepocie

Pewnego razu, nie wiedzieć dlaczego,
Kret nominację dostał na sędziego.
Fakt ten wywołał wśród zwierząt sensację.
Kret- jakież może mieć kwalifikacje ?!
A władca orzekł, racji swej świadomy:
„Temida ślepa i on niewidomy”.



Materialistka

Dziarski byczek, co jeszcze miał zielono w główce,
Ofiarował stokrotkę dorodnej jałówce.
Ale panna wyśmiała ten dowód uczucia:
„Ech, ty głupcze! Czy kwiatek to przysmak do żucia?
Chcąc ujawnić, że kochasz mnie miłością wierną,
Mogłeś mnie poczęstować przynajmniej lucerną!”

Załącznik 2

Trzy jabłka

1. Podziel w grupie role do głośnego przeczytania bajki
2. Zastanów się nad wymową
3. Kim był Wilhelm Tell?
4. Wyjaśnij związek frazeologiczny „ Jabłko niezgody”.
5. Wyszukaj związki i przysłowia synonimiczne.

O humanitarności

1. Zastanów się na wymową
2. Wyjaśnij słowo eutanazja
3. Przedstaw stanowisko grupy dotyczące eutanazji (argumenty)


O ślepocie

1. Przeczytaj z podziałem na role.
2. Wyjaśnij termin „ Temida”
3. Zastanów się, co znaczy zwrot „ Temida ślepa”
4. Co sądzisz o współczesnym prawodawstwie i sądownictwie?


Materialistka

1. Wyjaśnij termin „ materialista”.
2. Co dla Ciebie jest wartością nadrzędną w życiu ?
3. Przedstaw zdanie grupy dotyczące ludzi oceniających wszystko z punktu widzenia materialnych korzyści.












Załącznik 3




WAŚNIE, SPORY, NIEZGODA OD WIEKÓW GOSZCZĄ WSRÓD LUDZI. TAK NAPRAWDĘ JESTEŚMY WOBEC NICH CIĄGLE BEZRADNI.





HUMANITARYZM = CZŁOWIECZEŃSTWO. POSTĘP CZASEM PROWADZI CZŁOWIEKA W ŚLEPY ZAUŁEK – NAWET UCZY ZABIJAĆ.





PRAWO, SPRAWIELDIWOŚĆ – POJECIA, KTÓRE POWINNY BYĆ JEDNOZNACZNE W SWOJEJ TREŚCI. W DZISIEJSZYCH CZASACH BYWA RÓŻNIE.





OZNAKĄ MIŁOŚCI, TAK NAPRAWDĘ, NIE POWINNY BYĆ DOBRA MATERIALNE, LECZ PRAWDZIWE UCZUCIE.

Załącznik 4




Trzy jabłka

Przygotujcie scenkę rodzajową, w której udowodnicie, że właśnie i spory międzyludzkie prowadzą donikąd.







O humanitarności

Napisz dedykację, zaczynającą się od słów „ Miej serce i patrzaj w serce”, którą umieściłbyś w książce dla obrażonego kolegi.







O ślepocie

Przygotujcie scenkę rodzajową pt.: „ Temida z opaską na oczach”.





Materialistka

Przeprowadźcie wywiad z Materialistką- kobietą oceniającą wszystko z punktu widzenia materialnych korzyści.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie