Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1999 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Referat na temat: "Wpływu środowiska rodzinnego na zachowania dziecka "

     Środowisko rodzinne wydaje się najważniejszym zewnętrznym czynnikiem w rozwoju agresji dzieci. We wszystkich rodzinach dochodzi do tej czy innej ekspresji gniewu. Jest to normalny aspekt życia rodzinnego. Nie ma wątpliwości, co do wpływu przebiegu emocjonalnych procesów w rodzinie na rozwój dziecka. Gniew w stosunkach między dorosłymi oddziałowuje na poziom pobudzenia i agresji u dzieci. Istnieje korelacja między brakiem porozumienia w małżeństwie a trudnościami w zachowaniu dzieci. Wrogość dzieci może też powodować przemoc w rodzinie: maltretowanie, psychiczne i fizyczne.
     Dzieci, obserwując konflikty rodziców, starają się zwrócić na siebie uwagę, używając wszelkich możliwych sposobów tym także agresji. Podświadomi żywią nadzieje, że tymi metodami odwrócą uwagę rodziców od konfliktów. Może to doprowadzić do błędnego koła, rodzice bowiem, trwają w przekonaniu, że mają trudne dziecko, popadają bardziej w gniew i frustrację między sobą. Dzieci bardzo łatwo przyswajają sobie zachowania agresywne. To właśnie rodzina powinna wyposażać dziecko w mechanizm, które umożliwiałyby mu kontrolę emocji.
     Dziecko wychowywane w środowisku agresywnym same staje się agresywne (agresja rodzi agresję). I tak dzieci przypisują innym osobom negatywne cechy i wartości, traktują innych jako zagrożenie dla siebie, odczuwają do ludzi odrazę, irytację, gniew, stosują nawet przemoc. To, jak rodzina w takim rozwoju dziecka odnosi się do niego samego, jak uczy go norm społecznych i otaczającego go świata, czy akceptuję agresję do wrodzonych możliwości dziecka.
     Czy jej nie akceptuje- to wszystko reguluje postawy dziecka.
     Reasumując, dochodzimy do wniosku, iż zakłócone stosunki interpersonalne w rodzinie mają duży wpływ na kształtowanie się agresji u dzieci. Niezaspokojone pierwotne i wtórne potrzeby dziecka powodują frustrację nieodzownie prowadzą do postaw agresywnych. Nie tylko obserwacja, instrumentalne uczenie się i modelowanie stwarzają duże prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska, ale także brak rodziców lub oziębłość i chłód emocjonalny dorosłych. Przy rozpatrywaniu agresji w rodzinach, należałoby brać pod uwagą cechy osobowościowe rodziców i dzieci. A także wniknąć w warunki środowiskowe, za szczególnym zwróceniem uwagi na patologie rodzinne.
     Z bardzo zaniedbanym zjawiskiem agresji u dzieci wiąże się pilna potrzeba tym dzieciom. Kieruję apel do rodziców, by bacznie obserwowali swoje pociechy, czy przypadkiem nie przejawiają one zachowań agresywnych.
     Często się zdarza, że dorośli sami nie kontrolują swoich reakcji. Nie mają też świadomości, jak wiele jak rozumie ich dziecko i jak prędko powiela dostarczone przez nich wzorce. U dzieci agresywnych rodzice powinni kształtować zachowania wyrażające życzliwość stosunku do ludzi, które obniżałyby poczucie zagrożenia. Szczególnie istotny w wychowaniu dzieci agresywnych jest system kar i nagród, ale tylko wówczas przynosi im efekty, gdy rodzice stosują go konsekwentnie i w sposób racjonalny. Najlepszą i najskuteczniejszą metodą jest jednak zapewnienie dziecku miłości, akceptacji i bezpieczeństwa.
     Nikt nie chce mieć dziecka, które narusza terytorium innych ludzi, ośmiesza ich, lekceważy, krzywdzi, wykorzystuje, narusza osobistą godność, traktuje ich w sposób pozbawiony szacunku. Dziecko agresywne jest intruzem działającym na niekorzyść innych, a w konsekwencji samemu sobie szkodzi. Bo któż lubi dzieci, które uznają siebie, swoje uczucia poglądy, potrzeby i interesy od innych ludzi. Dlatego tak ważnym problemem jest uzmysłowienie, głównie rodzicom, że kształcenie postaw agresywnych ma swoje źródło już w dzieciństwie. Sami podnosząc głos, odreagowując, jednym słowem zachowując się agresywnie, rozejrzyjmy się wokół siebie. Może z boku przygląda nam się dziecko, przerażone i pobudzone emocjonalnie, które się nas boi i które uczy się jednocześnie agresywnych postaw.

Autor Róża Górczewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie