Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda dobrego startu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 742 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Metoda Dobrego Startu to system ćwiczeń stymulujących rozwój psychomotoryczny dziecka i korygujących zaburzenia tego rozwoju. Służy ona profilaktyce i terapii. Opracowana została wzorując się na francuskiej metodzie „ Bon Depart”.
Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej.

Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Usprawnianie w tym zakresie jak również kształtowanie lateralizacji(ćwiczenia ustalenia ręki dominującej) i orientacji w prawej i lewej stronie ciała jest wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, natomiast jest niezbędne dla dzieci u których występują opóźnienia rozwoju tych funkcji.

W pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu korzystamy z nowatorskich metod wspierających naukę czytania.
Jedną z nich jest Metoda Dobrego Startu opracowana w latach 40-tych i 50-tych we Francji przez fizykoterapeutkę Thee Burget.
Metoda Dobrego Startu to system ćwiczeń stymulujących rozwój psychomotoryczny dziecka i korygujących zaburzenia tego rozwoju. Służy ona profilaktyce i terapii. Opracowana została wzorując się na francuskiej metodzie „ Bon Depart”.
Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Usprawnianie w tym zakresie jak również kształtowanie lateralizacji(ćwiczenia ustalenia ręki dominującej) i orientacji w prawej i lewej stronie ciała jest wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, natomiast jest niezbędne dla dzieci u których występują opóźnienia rozwoju tych funkcji.
Ćwiczenia prowadzą do większej harmonii rozwoju psychoruchowego: wyższego poziomu rozwoju i współdziałania funkcji intelektualnych (mowy, myślenia) i instrumentalnych (spostrzeżeniowo- ruchowych).
Dzięki temu dochodzi do prawidłowego wykonywania czynności ruchowych we właściwym czasie i przestrzeni, w harmonii z czynnościami poznawczymi, w tym językowymi
Na grunt polski metodę przeniosła Marta Bogdanowicz.
Struktura zajęć MDS obejmuje:
1.Zajęcia wprowadzające
Mogą one mieć różny charakter np. mogą zaczynać się powitaniem.
Ich celem jest koncentracja uwagi na rozpoczynających się zajęciach, rozwijanie świadomości własnego ciała oraz kształcenie orientacji w lewej i prawej stronie schematu ciała i przestrzeni.
W czasie zajęć wprowadzone są ćwiczenia słuchu fonematycznego na tekście piosenki.
Ćwiczenia te rozwijają analizę i syntezę słuchową oraz zdolność różnicowania fonemów.
2.Zajęcia właściwe- składają się z trzech rodzajów ćwiczeń
a)ćwiczenia ruchowe
Jest to zabawa ruchowa nawiązująca do treści piosenki
b) ćwiczenia ruchowo-słuchowe
Do elementu ruchowego dołącza się element dzwiękowy. Rozwijana jest jednocześnie motoryka i percepcja słuchowa. Ćwiczenia te występują podczas każdego zajęcia lecz za każdym razem są inne coraz bardziej skomplikowane.
c) ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe, które łączą trzy elementy: ruchowy, dźwiękowy, wizualny. W tych ćwiczeniach zaangażowane są wszystkie trzy analizatory. Usprawniane są zatem funkcje ruchowe, wzrokowe, słuchowe oraz ich integracja.
Kolejne fazy ćwiczeń to demonstracja wzoru, jego omówienie oraz demonstracja sposobu wykonania. Ważne jest dokładne łączenie ruchu i rytmu piosenki, zachowanie właściwego kierunku ruchu podczas kreślenia linii. Jest to faza uczenia się polisensorycznego, w którym dziecko angażuje wiele zmysłów: dotyk, ruch, wzrok, słuch.
Dalsze fazy ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych to różne formy reprodukowania wzoru: całą ręką- w powietrzu, najpierw w obecności wzoru , potem z pamięci , palcem – na stole, na podłodze, na tackach z kaszą, kredą , węglem rysunkowym, kredką świecową , ołówkiem , mazakiem, pędzlem, na tabliczkach , papierze , w liniaturze zeszytu
3) Zajęcia końcowe- krótkie ćwiczenia relaksacyjne



Opracowała :mgr Irena Mierzwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie