Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Leonardo da Vinci w Tomaszowie Mazowieckim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 728 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od roku 2003 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Tomaszowie Maz. rozpoczął współpracę z Gustav-von-Schlör Staatliche Fach- und Berufsoberschule w Weiden. Rzmowy nauczycieli i dyrekcji obydwu szkół miały na celu uczestnictwo polskiej i niemieckiej młodzieży w programie wymian i staży w programie Leonardo da Vinci. Projekt przygotowywany przez dwie współpracujące instytucje miał na celu przede wszystkim stwarzać warunki do poznawania oraz wartościowania procesu nauczania wśród młodzieży szkolnej oraz osób dorosłych kształcących się zawodowo. Chcieliśmy aby poprzez praktykę zawodową odbywaną w instytucjach partnerów zagranicznych (lub współpracujących z nimi) młodzi ludzie zdobywali doświadczenie zawodowe, potwierdzali swoje wiadomości nabyte w trakcie procesu nauczania w swojej szkole macierzystej oraz nabywali nowe umiejętności, praktyki, zdobywali wiedzę potrzebną do wykonywania pracy na danym stanowisku zawodowym w kraju partnerskim. Współpraca dotyczyła dwóch partnerskich projektów, przygotowywanych zarówno przez stronę polską jak i niemiecką. Projekt ZSP 7 został przeprowadzony w roku szkolnym 2003/2004, zaś realizacja projektu niemieckiego odbyła się w roku szkolnym 2004/2005.
Przyjęliśmy za zasadniczy cel: doskonalenie systemów wstępnego kształcenia i szkolenia zawodowego na każdym poziomie, umożliwiającego dostosowanie i przekwalifikowanie zgodnie z wymogami rynku pracy.
Priorytet realizowany poprzez partnerskie projekty to: Nadanie wartości uczeniu się
Szkoła uczestnicząca w projekcie z polskiej strony znajduje się w Polsce centralnej w Tomaszowie Mazowieckim koło Łodzi. Jest to region szczególnie zagrożony bezrobociem, w którym dominuje przekonanie o braku perspektyw dla młodych ludzi. Brakuje miejsc pracy, inwestycji w ludzkie umiejętności. Każdy samodzielnie i na własny koszt musi zdobywać wiedzę i kwalifikacje. Większość wykształconych osób wyjeżdża z naszego miasta do większych aglomeracji w poszukiwaniu pracy i tam często pracuje niezgodnie ze swoim wykształceniem marnując tym samym potencjał zawodowy zdobyty w procesie kształcenia.
Udział w stażu międzynarodowym pozwolił uczniom poznać warunki pracy w innym kraju, zmienił sposób myślenia dotyczący naszego miasta. Zdobyte doświadczenie edukacyjne oraz zawodowe zwiększyły ich szanse na rynku pracy. Uzyskany certyfikat podniósł ich konkurencyjność na rynku pracy i możliwość zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Opracowany system oceny odbywanych praktyk potwierdzony certyfikatem pozwolił na wyrównanie szans beneficjentów względem młodych pracowników instytucji przyjmujących.
Potrzeby naszych uczniów wynikały z zawodów, których się uczą. Zarówno technicy informatycy jak i chemicy zdobywają wiedzę teoretyczną w szkole, potwierdzają ją na praktykach zawodowych odbywanych w przedsiębiorstwach. Nie zawsze są to instytucje pracujące w oparciu o najnowsze technologie i sprzęt. Przygotowywane przez nas praktyki zagraniczne stanowiły integralną część programu nauczania. Program dla powyższych zawodów przewiduje, iż uczniowie dwa razy w cyklu nauczania odbywają praktyki zawodowe i to właśnie proponowane przez nas praktyki zamkną proces szkolenia zawodowego naszych uczniów. Potrzebne są nowe doświadczenia oraz możliwość porównania zasobów technologicznych w krajach UE oraz kraju kandydującym. Chcieliśmy, aby beneficjenci poprzez poznanie warunków pracy w danym zawodzie w kraju UE mogli dokonać porównania ich z warunkami panującymi w polskich przedsiębiorstwach, oraz określić swoje szanse w nowym europejskim wymiarze.
Przy okazji odbywanych praktyk zaprezentowaliśmy młodzieży zagranicznej walory turystyczno -kulturowe naszego regionu i kraju a poprzez to również podwyższyć poziom poczucia własnej wartości u naszych uczniów.
Dodatkowym efektem przygotowywanego projektu było poznanie przez beneficjentów specjalistycznego języka niemieckiego, w zakresie danych zawodów.
Wychodząc ze wspólnych założeń i celów ZSP nr 7 w roku szkolnym 2004/2005 uczestniczył w realizacji projektu przygotowywanego przez Gustav-von-Schlör Staatliche Fach- und Berufsoberschule w Weiden. Przez trzy tygodnie w Tomaszowie Maz gościła grupa młodzieży niemieckiej. Przygotowane zmieli miejsca praktyk w jednym z największych zakładów w Tomaszowie Maz. Mieli możliwość poznania szerokiego spektrum działań, jakie podejmuje przedsiębiorstwo, poznali różne działy produkcyjne w głównej mierze pracujące w oparciu o nowoczesne technologie. Plan praktyk przygotowywany był zgodnie z złożeniami kształcenia młodzieży w Niemczech i w oparciu z przesłane z Gustav-von-Schlör Staatliche Fach- und Berufsoberschule w Weiden programy.
Opiekę oraz plan pobytu przygotowywali nauczyciele ZSP nr 7 we współpracy z samorządem uczniowskim. Zaplanowano szereg spotkań integracyjnych dla młodzieży, wycieczki turystyczne po najbliższym regionie a także cykl zajęć językowo – kulturowych. Młodzież niemiecka wspólnie z uczniami ZSP 7 uczestniczyli w całodniowej wycieczce do Oświęcimia i Krakowa.
Po realizacji obydwu projektów uczestnicy otrzymali dokument potwierdzający ich odbycie – EUROPASS TRAINING. W dokumencie tym znalazły się opinie pracodawców oraz potwierdzenia partnerów projektu, a więc szkół polskiej i niemieckiej.
Młodzież niemiecka uczestnicząca w programie Leonardo da Vinci uzyskiwała dokument Europass od początku uczestnictwa w projektach czyli od roku 1997. Młodzież polska otrzymała ten dokument dopiero po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
Po zakończeniu obydwu projektów nasuwa się kilka refleksji. Przede wszystkim to, że zarówno młodzież polska jak i niemiecka są równoprawnymi Europejczykami, tak nawzajem sobie to okazują. Poziom wiedzy i przygotowania zawodowego polskiej młodzieży w niczym nie odbiega od poziomu wykształcenia młodzieży niemieckiej. Współpraca przyniosła wiele dobrego nie tylko dla uczestniczącej w wymianach młodzieży, ale także dla obydwu szkół. Informacje o przebiegu praktyk i osiągniętych celach znalazły się w prasie lokalnej oraz w Internecie. Uczniowie szkół chętnie uczestniczyli w licznych spotkaniach polsko-niemieckich, prowadzili rozmowy w obcym języku, poznawali wzajemnie kultury obydwu narodów. Nauczyciele obydwu szkół mieli możliwość poznania warunków pracy z młodzieżą.
Sprawne poprowadzenie tych projektów dało możliwość i wiedzę do przygotowywania kolejnych projektów z wykorzystaniem dofinansowania ze Wspólnoty Europejskiej.

Wioletta Madej
Koordynator projektu
nauczyciel technologii informacyjnej
w ZSP nr 7 w Tomaszowie Maz.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie