Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Inne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1480 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Każde dziecko jest inne, niepowtarzalne, ponieważ dojrzewa wolniej lub szybciej. Czasem sprawia wrażenie, że jest starsze lub młodsze od swoich rówieśników. Tempo nierówności rozwoju może dotyczyć rozwoju psychicznego lub fizycznego.
Rodzice, którzy wyręczają swoje dziecko popełniają błąd wychowawczy. Dziecko musi samo pokonywać trudności, zdobywać doświadczenia i uczyć się jak postępować w życiu.
Dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie są mało odporne na stres, każdy problem przeraża je i zniechęca do działania. Nie należy karać takich dzieci, trzeba postępować życzliwie i wyrozumiale, aby zachęcić dzieci do działania. Nasze postępowanie powinno zaowocować i przynieść pożądane efekty.

Leworęczność

Lateralizacja czyli stronność ciała to przewaga jednej strony ciała nad drugą.Zależy od dominacji jednej z półkul, jeżeli dominująca jest prawa półkula dziecko ma lateralizację lewostronną. Przewaga sprawności stron ciała dotyczy nie tylko ręki, ale również oka i nogi.
Ludzi, u których lewa strona jest sprawniejsza nazywamy lewostronnymi. Nie jest to wada tylko cecha wrodzona i nie należy zmuszać dziecka, aby posługiwało się prawą ręką. Powoduje to lęk, płacz, nadpobudliwość a nawet agresję.
Gdy dziecko posługuje się obiema rękami mówimy, że jest oburęczne i ma lateralizację nieustaloną. Brak jej dominacji utrudnia orientację w przestrzeni oraz sprawia trudności w odwzorowywaniu liter, cyfr i figur geometrycznych. W przyszłości może być przyczyną niepowodzeń szkolnych.
Lateralizacja skrzyżowana występuje wtedy, gdy dominujące oko, ręka i noga znajdują się po obu stronach osi ciała. Trudności występują, gdy dotyczy to współdziałania oka i ręki, ponieważ stanowi problem do podjęcia nauki czytania i pisania. Leworęczność nie powinna być traktowana jako nieprawidłowość rozwojowa, lecz jako zaburzenie, które można korygować prowadząc ćwiczenia koordynacyjne.

Nadpobudliwość psychoruchowa

Objawem nadpobudliwości jest nadmierna ruchliwość i aktywność. Dziecko stale się kręci i jest w ruchu,. Często wywołuje konflikty, ale jest mało odporne na trudności, szybko się męczy i zniechęca do działania, jest to związane z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych. Takie zachowanie nastręcza wszystkim wielu problemów. Należy postępować spokojnie i rozważnie. Dziecko nadpobudliwe wymaga systematycznej pracy, konsekwentnego postępowania, musi czuć się kochane i bezpieczne.

Niedojrzałość emocjonalno-społeczna

Dziecko jest rozwinięte umysłowo i fizycznie, ale nie potrafi zachować się w sytuacjach problemowych i zespołowych. Nie umie przystosować się do zasad panujących w grupie, nie panuje nad swoimi emocjami. Łatwo przechodzi od płaczu do gniewu i złości, jest mało samodzielne. Ma ogromne kłopoty z koncentracją. Takie dziecko jest tolerowane przez rówieśników, ale spostrzegane jako dziecinne a czasem są nawet izolowane.
Takiego dziecka nie należy karać, trzeba zaspakajać jego nieustanną potrzebę ruchu i dostrzegać jego trudności. Należy darzyć go zrozumieniem, uczyć współpracy i współdziałania z rówieśnikami.

Lęk
Przyczyną lęku jest często straszenie. Aby temu przeciwdziałać, należy dziecko chronić przed takimi bodżcami, które wywołują strach. Życzliwość, zrozumienie i spokój to warunki uregulowanego trybu życia.

Kłamstwo

Kłamstwo powoduje ograniczone zaufanie, zrozumienie i wzbudza żal. Często pojawia się wtedy, gdy dziecko odczuwa strach i lęk. Powinien to być sygnał świadczący o błędach wychowawczych, aby dziecko nie kłamało musi nam ufać i nie czuć się zagrożone. Reagowanie gniewem i biciem jest nie właściwe, bo kary fizyczne są często przyczyną kłamstwa.

Agresja

Przyczyną agresji są nie zaspokojone potrzeb dziecka. Jeżeli czuje się ono zagrożone i złe często reaguje agresywnie. Karanie takich zachowań przynosi wręcz odwrotne efekty. Aby, zapobiec agresji należy usunąć źródło napięć emocjonalnych.

Opracowała: Barbara Dobrowolska

Literatura:
1.Bogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1985,WSiP.
2.Grochulska J. Agresja u dzieci, Warszawa 1993,WSiP.
3.Siemek D. Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego, Warszawa1987,Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
4.Siemek D. Przedszkolak będzie uczniem, Warszawa 1975,Nasza Księgarnia.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie