Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gazetka średniowieczna BRAWO, RYCERZU

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3507 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przez ostatnie sześć tygodni nasi uczniowie bawili się w średniowiecznych dziennikarzy. Utworzyli pisemko, w którym m.in. przeprowadzili wyimaginowany wywiad ze Zbyszkiem z Bogdańca, udzielali nauk urządzania zamków w stylu gotyckim, zachęcali do czytania żywotów świętych, zapraszali na koncert trubadurów. Aby złożyć gazetkę, zastosowali jednak zupełnie nowoczesne metody...

Jesteśmy nauczycielami niewielkiego niepublicznego gimnazjum. Cztery lata temu, po roku pracy z gimnazjalistami, zdecydowaliśmy się zmienić program nauczania przedmiotów humanistycznych na taki, który by łączył treści polonistyczne i historyczne na tle tradycji śródziemnomorskiej i edukacji filozoficznej. Wybraliśmy program Świat człowieka, który proponuje nauczanie zintegrowanej humanistyki i – w naszym przekonaniu – sprzyja lepszemu przygotowaniu uczniów do egzaminu końcowego.
Jednym z zaleceń programu jest przeprowadzanie wspólnych (polonistyczno – historycznych) lekcji, a także podejmowanie innych działań edukacyjnych, które pozwalają patrzeć na świat z różnych punktów widzenia – poprzez źródła historyczne, teksty literackie, idee filozofów i dzieła plastyczne.
Dobrym pomysłem na realizację tych zamierzeń wydało się nam podsumowanie cyklu lekcji o średniowieczu w formie tworzonej przez uczniów gazetki. Inspiracją do tych działań był konspekt Joanny Rutkowskiej „Gazeta mitologiczna”, zamieszczony w „Przewodniku metodycznym” pod redakcją Krystyny Starczewskiej (Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003).
Wybraliśmy metodę projektu edukacyjnego (czas realizacji – 6 tygodni – wybrane lekcje języka polskiego, historii, informatyki), którego końcowym efektem miał być komputerowy wydruk złożonej gazetki.
Cele, które chcieliśmy osiągnąć, to:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości o historii, literaturze, filozofii, sztukach plastycznych, życiu codziennym średniowiecza;
- nauka wyszukiwania i selekcjonowania informacji;
- pogłębianie wiedzy o epoce i poszerzanie zainteresowań;
- zdobywanie umiejętności redagowania tekstów publicystycznych (artykuł, wywiad, reportaż itp.);
- ćwiczenia stylistyczne (archaizacja języka);
- doskonalenie umiejętności stosowania technik komputerowych.

Nasza praca z uczniami (klasa 15-osobowa) miała następujący przebieg i formę:
1. Wybór tytułu metodą burzy mózgów i głosowania (wygrała propozycja: „Brawo, Rycerzu!”).
2. Przydział tematów i dobór właściwych gatunków publicystycznych (np.: nekrolog i pożegnanie Władysława Jagiełły, żywot świętej Anny jako przykład średniowiecznej hagiografii, wywiad ze Zbyszkiem z Bogdańca, porady medyczne, czyli „Leki z leśnej apteki”, kącik kulinarny, nowinki techniczne, czyli wizyta w zbrojowni, nauka aranżacji wnętrz w stylu gotyckim, czyli poradnik „Cztery baszty”, wiadomości sportowe, horoskop, ogłoszenia i reklamy – np. koncertu trubadurów).
3. Praca uczniów – samodzielna lub w grupach 2-/3-osobowych (pierwsza redakcja tekstów, a następnie korekta merytoryczna i językowa, dokonywana przez nauczycieli języka polskiego i historii).
4. Wykonanie zdjęć autorów tekstów (wizyta w rekwizytorni teatru pozwoliła nam sfotografować się w kostiumach historycznych, choć nie zawsze średniowiecznych; zdjęcia po obróbce komputerowej włączyliśmy do gazetki).
5. Projektowanie układu tekstów oraz strony graficznej gazetki (zawiera ona m.in. zdjęcia średniowiecznych budowli, kadry z filmów: „Krzyżacy”, „Stara baśń”, „Ogniem i mieczem”, portrety władców, żart rysunkowy).
6. Komputerowy skład gazetki.
7. Prezentacja efektów pracy podczas spotkania z rodzicami (zajęcia otwarte).
8. Ocena pracy uczniów.

Praca metodą projektu ma – jak wiadomo – swoje dobre i złe strony. Jest czasochłonna i pozwala uczniom leniwym ukryć się za plecami tych bardziej pracowitych. Zabawa w średniowiecznych dziennikarzy prowokowała ponadto autorów tekstów do zbyt częstych ucieczek od prawdy historycznej w stronę literackiej fikcji. Uważamy jednak, że realizacja opisanego projektu przyniosła przede wszystkim korzyści; pozwoliła uczniom poczuć się specjalistami w wybranych dziedzinach, skłoniła do pracy twórczej, ciekawej, dającej satysfakcję, bo zakończonej sukcesem.

Ilona Tutaj i Marek Nowacki
nauczyciele I Społecznego Gimnazjum nr 2 im. Zbigniewa Herberta STO
w Częstochowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie