Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie zdrowotne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2157 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zasady korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej.

Cele zajęć: Zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z usług policji, pogotowia ratunkowego i straży pożarnej

Pomoce: opisy sytuacji wskazujących na konieczność korzystania z usług różnych służb ratowniczych i organów bezpieczeństwa

Klasa: V

Plan zajęć:
1. Rozmowa wprowadzająca na temat możliwości korzystania z usług organów bezpieczeństwa
2. Zasady korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego, policji i straży pożarnej
3. Podsumowanie zajęć: praca w grupach, krzyżówka

Metody pracy: pogadanka, aktywizująca, burza mózgów, dywanik pomysłów

Formy pracy: indywidualna i grupowa


1. Rozmowa wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję stwierdzeniem, że w swoim życiu każdy człowiek spotyka się z różnymi sytuacjami, w których nie zawsze może poradzić i czasami potrzebuje pomocy innych osób, służb, zespołów ludzi.
W zależności od tego, w jakiej sytuacji się znajduje: czy zagrożone jest jego zdrowie, mienie, bezpieczeństwo, lub tez wszystko jednocześnie, może uzyskać pomoc świadczoną przez tzw. organy bezpieczeństwa (służby grupujące ludzi o różnych umiejętnościach, ukierunkowanych na niesienie pomocy innym osobom). Należą do nich: pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna.

2. Zasady korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego, policji i straży pożarnej

POGOTOWIE RATUNKOWE
Nauczyciel prosi klasę o scharakteryzowanie funkcji pogotowia ratunkowego.
Wspólnie z uczniami ustala, że pogotowie ratunkowe to oddziały pomocy, które poprzez tzw. zespoły wyjazdowe ( lekarz, sanitariusz, kierowca) udzielają pomocy osobom poszkodowanym na miejscu zaistnienia jakiegoś wypadku lub w sytuacji nagłego zachorowania, podejmują działania lecznicze, tzw. doraźne.
W zależności od tego, jakiej pomocy oczekuje człowiek (pacjent), w teren wyjeżdżają odpowiednie ,,karetki” (ambulanse) pogotowia: ogólne lub specjalistyczne.

Specjalistyczne karetki pogotowia, to:
· ,,karetki reanimacyjne”- ,,R”- najczęściej wyjeżdżają do pacjentów z chorobami serca
· ,,karetki wypadkowe”- ,,W”- świadczą pomoc osobom poszkodowanym w czasie wypadku, np. zderzenia samochodów
· ,,karetki pediatryczne”- niosące pomoc chorym dzieciom
· ,,karetki ginekologiczno- położnicze”- niosące pomoc w sytuacji porodu.

W przypadku różnych dolegliwości i stanów chorobowych pomoc świadczona jest przez tzw. ogólne karetki pogotowia.

Przechodząc do kolejnej części lekcji nauczyciel pyta:
1. W jaki sposób możemy się skontaktować z pogotowiem?
2. W jaki sposób informujemy stację pogotowia ratunkowego o konieczności świadczenia pomocy?
3. Kiedy i w jakich przypadkach należy korzystać z pomocy pogotowia ratunkowego?

Nauczyciel wspólnie z dziećmi ustala:

· Wszystkie stacje pogotowia ratunkowego w całej Polsce mają ten sam numer telefonu alarmowego 999 który jest bezpłatny z każdego telefonu
· Prawo z korzystania z pomocy pogotowia ma każdy człowiek
· Aby uzyskać pomoc, należy wykręcić numer 999 i podać następujące dane:


Zbliżony wiek osoby oczekującej pomoc
Adres zamieszkania lub miejsce zdarzenia
Objawy chorobowe, np. wymioty, wysoka gorączka
Nazwisko osoby zgłaszającej, ewentualnie stopień pokrewieństwa


· Z pomocy pogotowia należy korzystać tylko w uzasadnionych przypadkach
· W sytuacji, gdy zgłaszana jest informacja o wypadku, należy podać liczbę osób poszkodowanych


POLICJA

Policja jest organem mającym na celu czuwanie nad ochroną porządku i bezpieczeństwa publicznego. Służy pomocą w sytuacji, gdy dochodzi do zaburzenia porządku i zagrożenia bezpieczeństwa ludzi (ich życia, mienia), czyli w sytuacji: kradzieży, pobicia, wypadków drogowych, naruszenia przepisów pieszych (np. niewłaściwe przekraczanie jezdni), poszukiwania zaginionych osób i rzeczy. Służy pomocą w rozwiązywaniu konfliktów i sporów międzyludzkich, a także świadczy pomoc np. wówczas, gdy dziecko lub dorosły zabłądzi w mieście, obawia się przechodzenia przez jezdnię, ,,zaczepiany” jest przez obce osoby.

· Wszystkie jednostki policji w całej Polsce mają ten sam numer telefonu alarmowego 997 który jest bezpłatny z każdego telefonu
· Aby uzyskać pomoc policji, należy wykręcić numer telefonu alarmowego 997 i krótko opisać zdarzenie (sytuację) wymagające interwencji policji, podać adres, miejsce zdarzenia oraz dane personalne osoby zgłaszającej
· Prawo z korzystania z pomocy policji ma każdy człowiek


STRAŻ POŻARNA

Straż pożarną stanowią zespoły ludzkie wyposażone w niezbędny sprzęt techniczny służący do:
1. Likwidowania pożarów powstających z różnych powodów
2. Prowadzenia działań ratowniczych w czasie pożarów
3. Zwalczania klęsk żywiołowych, prowadzenia akcji ratowniczych w czasie katastrof kolejowych, lotniczych oraz innych przypadków losowych, jak np. ratowanie osób tonących, zdejmowanie osób z dużych wysokości, ratowanie zwierząt


· Wszystkie jednostki straży pożarnej w całej Polsce mają ten sam numer telefonu alarmowego 998 który jest bezpłatny z każdego telefonu
· Aby uzyskać pomoc, należy wykręcić numer 998 i podać nazwę (opis) zdarzenia oraz jego dokładną lokalizację (miejsce- adres)

3. Podsumowanie zajęć- praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każdej z grup przedstawia opis sytuacji niebezpiecznej, prosząc o wskazanie właściwych organów bezpieczeństwa, które należałoby wezwać w celu udzielenia odpowiedniej pomocy.

Opis1:
Wracając wieczorem do domu widzisz wybitą szybę wystawową sklepu i uwalniające się z jego wnętrza smugi dymu. Kogo zawiadomisz o zaistniałej sytuacji?

Opis2:
Wracając ze szkoły do domu zauważasz, że mijający Ciebie samochód zjechał nagle z jezdni i wpadł na rosnące niedaleko drzewo. Oprócz Ciebie w pobliżu nie ma nikogo. Kogo powiadomisz o zaistniałej sytuacji?

Liderzy poszczególnych grup zapoznają cała klasę z rozwiązaniem zadania i uzasadniają wybór grupy.

Lekcję kończy zabawa z krzyżówką do hasła: Organy bezpieczeństwa

mgr Katarzyna Karbowniczek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie