Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ

PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU

Od odwiedzono tę wizytówkę 52570 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU 

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ
DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM
LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
W SZKOŁE SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY

 

PRZY SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO – WYCHOWAWCZYM
W KAMIENIU POMORSKIM

 

 

Program autorski: opracowała Kinga Budyś

 

Data opracowania: 01.09.2018

Spis treści:

1. Ogólna koncepcja programu

  1. Podstawowe założenia edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
    3. Podstawa prawna
    4. Program przygotowany dla
    5. Cele edukacyjne
    6. Dobór treści i rozkład materiału
  2. Formy i metody pracy
    8. Osiągnięcia ucznia
  3. Kryteria oceniania
    10. Ewaluacja programu nauczania

 

 

Ogólna koncepcja programu:

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, jako jedyna grupa uczniów, realizują odrębną podstawę programową kształcenia ogólnego. Budowa i zakres podstawy różnią się znacznie od podstawy kształcenia ogólnego realizowanej przez pozostałych uczniów. Taki stan wynika ze specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym, która wymaga bardzo zindywidualizowanego podejścia do procesu ich kształcenia. Podstawa programowa określa cele główne. Są one sformułowane na dużym poziomie ogólności tak, aby po zoperacjonalizowaniu, każdy uczeń mógł je realizować na poziomie dostępnym dla siebie, wyznaczonym poziomem możliwości i ograniczeń psychofizycznych. Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy przygotowuje młodzież w sposób indywidualny do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego dorosłego życia. Dlatego też na nauczycielu ciąży ogromna odpowiedzialność. Należy tak zorganizować proces dydaktyczno -wychowawczy, by uczeń mógł się skutecznie kształcić, działać
i zdobywać doświadczenia. W wyniku oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych, dydaktycznych, opiekuńczych oraz rewalidacyjnych szkoły, uczniowie mogą osiągnąć taki poziom rozwoju umysłowego, psychofizycznego oraz umiejętności i sprawności w zakresie przygotowania do pracy, który umożliwi im czynny udział w życiu rodziny, grupy społecznej oraz funkcjonowanie w warunkach pracy chronionej lub na otwartym rynku pracy.  Mając to na uwadze, zagadnienia są ujmowane z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, aby skorelować treści przedmiotowe. W programie znajduje się materiał kształcenia, który można wykorzystać przy konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych dla uczniów.

 

Podstawowe założenia edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi:

Edukacja osób z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania wytyczonych przez pedagogikę specjalną. Praca z tymi osobami będzie opierała się na poniższych założeniach:

  1. Podstawowym warunkiem efektywnej pracy z uczniem z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem, w związku z czym dokonam wszelkich starań w kierunku nawiązania pozytywnych relacji obopólnego szacunku, zaufania i zrozumienia.
  2. Każdy uczeń posiada swoiste uzdolnienia i braki, własne tempo pracy i rytm rozwoju pozwalający mu na przyswajanie nowych umiejętności i sprawności. Mogą u niego występować zachowania nietypowe (np. agresja). Nieodzowna jest więc ze strony nauczyciela znajomość postępowania terapeutycznego. W tym celu przeprowadzona będzie dogłębna diagnoza funkcjonowania każdego ucznia. Mocne strony osobowości i uzdolnienia uczniów wykorzystywane będą do realizacji zadań dydaktycznych i osiągania sukcesów, natomiast na słabych stronach skupi się program działań rewalidacyjnych, mający na celu wszechstronne usprawnianie ucznia.
  3. Nawet niewielkie postępy ucznia powinny być wzmacniane pozytywnie. Natomiast brak postępów nie może podlegać wartościowaniu negatywnemu. W związku z tym wszelkie postępy, osiągnięcia, ilość wkładanych starań, będą dostrzeżone pozytywnie oceniane i doceniane.
  4. W edukacji wskazana jest ścisła współpraca z rodziną ucznia, włączanie jej w tworzenie planu pracy z uczniem, a także w miarę możliwości w realizowanie pewnych jego części w domu. Wskazany jest także udział rodziny w konsultacjach dotyczących postępów i trudności ucznia. Rodzice uczniów w/w klasy będą na bieżąco informowani o postępach uczniów oraz wdrażani do współpracy na rzecz poprawy funkcjonowania ich dzieci.

 

Podstawa prawna:

Program nauczania dla klas przysposabiających do pracy opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

  1. a) Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. z późn. zmianami (Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425)
  2. b) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, (Dz.U. 2017, poz. 356)
  3. c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2017, poz. 703)

 

Program został przygotowany:

  • dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy o trzyletnim okresie nauczania
  • na IV etapie edukacyjnym

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wg Rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017 r. (Dz.U. 2017, poz. 703) w sprawie ramowych planów nauczania w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, wyglądają następująco:

 

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

Razem w trzyletnim okresie nauczania

I

II

III

Zajęcia rozwijające komunikowanie się

2

2

2

6

 

Cele edukacyjne:

Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zadaniowym, zintegrowanym, opartym na praktycznym poznawaniu zmieniającej się rzeczywistości, przygotowującym do niezależnego życia. 

Głównym celem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest poszerzanie ich kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych, doświadczanie i rozumienie sytuacji związanych z dorosłym życiem, przygotowanie uczniów do zatrudniania wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo do efektywnego funkcjonowania  w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczności lokalnej. Ważne jest również przygotowywanie uczniów  do samodzielnego lub grupowego mieszkania (w tym w mieszkalnictwie wspomaganym 
i chronionym). 

 

Cele kształcenia w zakresie rozwijania komunikowania się:

Zajęcia rozwijające komunikowanie się mają służyć dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w mowie, jak i w każdy możliwy dla ucznia sposób (jeżeli jest to potrzebne uczniowi także z zastosowaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC), również z wykorzystaniem odpowiednich pomocy do komunikacji, technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczeń powinien mieć możliwość doświadczania komunikowania się z różnymi osobami, także w instytucjach, punktach usługowych, miejscach pracy.

  • Komunikowanie własnych potrzeb
  • Wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny stanów emocjonalnych
  • Reagowanie na komunikaty
  • Rozumienie prostych wypowiedzi
  • Rozumienie krótkiego tekstu czytanego przez nauczyciela
  • Rozpoznawanie głosów najbliższego otoczenia
  • Formułowanie krótkich odpowiedzi na pytania
  • Budowanie logicznych zdań na określony temat
  • Prowadzenie dialogów z nauczycielem, kolegami
  • Używanie zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących
  • Opisywanie przedmiotów z najbliższego otoczenia
  • Używanie słów określających następstwo czasowe
  • Stosowanie form grzecznościowych
  • Tworzenie życzeń, zaproszeń, pozdrowień, listów
  • Formułowanie wypowiedzi jako klient, pasażer, pacjent, starający się o pracę, pracownik
  • Korzystanie z różnych źródeł informacji
  • Wyrażanie własnych potrzeb
  • Wysłuchiwanie rozmówcy
  • Prezentowanie własnego zdania, uzasadnianie go
  • Zwroty asertywne
  • Autoprezentacja
  • Nazywanie uczuć, emocji
  • Opowiadanie o swoich doświadczeniach
  • Zwracanie się do rozmówcy z uwzględnieniem relacji, jakie ich łączą
  • Świadomość roli ciała w przekazywaniu informacji
  • Mimika i gesty w komunikacji
  • Samoocena i korekta
  • Kontrolowanie własnych zachowań
  • Posługiwanie się jako odbiorca i nadawca komunikatami w formie pisemnej
  • Świadome wchodzenie w role, odgrywanie różnych postaci
  • Posługiwanie się piktogramami, symbolami, znakami w otaczającej rzeczywistości: znaki drogowe, ewakuacyjne, użyteczności publicznej

 

 

Dobór treści i rozkład materiału:                

Zakres treści nauczania i wychowania wynika z poziomu indywidualnego rozwoju i tempa przyswajania wiedzy przez ucznia.

 

Treści nauczania przedmiotu Zajęcia rozwijające komunikowanie się:

Rozumienie i tworzenie:

  • Przekazu pisanego
  • Przekazu ustnego
  • Przekazu obrazkowego

Aktywne słuchanie

  • Wysłuchiwanie partnera rozmowy
  • Wchodzenie w komunikację z zachowaniem jej zasad

Wzbogacanie słownictwa

 

 

Uczniowie będą poszerzać swoje umiejętności językowe podczas zajęć lekcyjnych, wyjść planowanych, zadań do wykonania na terenie szkoły oraz poza nią.

Rozkład materiału:

Klasa I

  • wzmacnianie motywacji uczniów do inicjatywy oraz aktywności komunikacyjnej;
  • rozwijanie umiejętności słuchania, wypowiadania się, zadawania pytań, nawiązywania

i prowadzenia dialogu, udzielania adekwatnych informacji zwrotnych;

  • rozwijanie umiejętności proszenia o pomoc, wyrażania wdzięczności i dziękowania;
  • uczenie się rozwiązywania problemów i zachowań w sytuacjach konfliktowych;

 

Klasa II

  • rozwijanie zachowań asertywnych, umiejętności odmawiania;
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania przyjaźni, dbania

o przyjaciół i znajomych;

  • praktyczne wykorzystywanie umiejętności czytania i pisania do formułowania

krótkich wypowiedzi, tworzenia i przekazywania informacji z zastosowaniem form

gramatycznych (w szczególności tekstów kierowanych do różnych adresatów

i w różnych celach, pisania na temat własnych doznań i potrzeb, np. związanych

z zatrudnieniem);

 

Klasa III

  • rozwijanie umiejętności autoprezentacji;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się sprzętem lub oprogramowaniem

wspomagającym komunikację, rozwijanie umiejętności posługiwania się

nowoczesnymi technologiami;

  • odbieranie, przekazywanie i wykorzystywanie różnych informacji, w tym docieranie,

korzystanie, tworzenie i przetwarzanie informacji za pomocą różnych środków

(również z wykorzystaniem komputera – korzystanie z Internetu, portali

społecznościowych, poczty elektronicznej, encyklopedii multimedialnych, obsługa

programów tekstowych i graficznych)

 

Formy i metody pracy:

 

Nauczanie jest procesem możliwym pod warunkiem, że oba podmioty w nim uczestniczące – nauczyciel i uczeń, w równym stopniu zainteresowane są osiągnięciem wyznaczonych zadań programowych. Realizacji tego celu służą stosowane w procesie kształcenia metody nauczania oraz formy pracy.

 

Formy pracy, jakie będą stosowane na przedmiocie:

  1. Praca indywidualna
  2. Praca zbiorowa:
  • W parach
  • W grupach
  • Cała klasa

 

Metody pracy dla przedmiotu:

  1. Metody podające:
  • wykład informacyjny;
  • pogadanka;
  • opowiadanie;
  • opis;
  • anegdota;
  • objaśnienie
  1. Metody problemowe:
  • klasyczna metoda problemowa;
  • metoda przypadków;
  • gry dydaktyczne;
  • dyskusja;
  • burza mózgów;
  1. Metody eksponujące:
  • film;
  • pokaz;
  • przedstawienie;
  • gazetka ścienna;
  • wystawa;
  1. Metody programowane:
  • z użyciem komputera;
  • z użyciem podręcznika;
  1. Metody praktyczne:
  • pokaz;
  • ćwiczenia przedmiotowe;
  • działania praktyczne.

 

 

Osiągnięcia ucznia:

 Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia, osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych są planowane indywidualnie. Zakłada się jednak, że uczeń w zakresie przedmiotu Zajęcia rozwijające komunikowanie się, po ukończeniu nauki w trzyletnim systemie nauczania, będzie posiadał następujące umiejętności:

  • podniesie motywację do inicjatywy oraz aktywności komunikacyjnej;
  • rozwinie umiejętności słuchania, wypowiadania się, zadawania pytań, nawiązywania i prowadzenia dialogu, udzielania adekwatnych informacji zwrotnych;
  • rozwinie umiejętności autoprezentacji;
  • rozwinie umiejętności proszenia o pomoc, wyrażania wdzięczności i dziękowania;
  • nauczy się rozwiązywania problemów i zachowań w sytuacjach konfliktowych;
  • rozwinie zachowania asertywne, umiejętności odmawiania;
  • rozwinie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania przyjaźni, dbania o przyjaciół i znajomych;
  • będzie umiał praktycznie wykorzystywać umiejętności czytania i pisania do formułowania krótkich wypowiedzi, tworzenia i przekazywania informacji z zastosowaniem form gramatycznych (w szczególności tekstów kierowanych do różnych adresatów i w różnych celach, pisania na temat własnych doznań i potrzeb, np. związanych z zatrudnieniem);
  • udoskonali umiejętności posługiwania się sprzętem lub oprogramowaniem wspomagającym komunikację, rozwinie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami;
  • Nabędzie umiejętność odbierania, przekazywania i wykorzystywania różnych informacji, w tym docierania, korzystania, tworzenia i przetwarzania informacji za pomocą różnych środków (również z wykorzystaniem komputera – korzystanie z Internetu, portali społecznościowych, poczty elektronicznej, encyklopedii multimedialnych, obsługa programów tekstowych i graficznych).

Kryteria oceniania:

Dokonywana okresowo wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości. Oceny śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi uwzględniającymi osiągnięcia ucznia na miarę jego możliwości psychofizycznych. Postępy ucznia będą wzmacniane pozytywnie, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu. Ocenianie bieżące funkcjonowania ucznia
na przedmiocie Zajęcia kształtujące kreatywność, prowadzone jest podczas spotkań zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.  Dokonywana okresowo przez nauczyciela ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu eduakcyjno–terapeutycznego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości. Uczeń jest informowany w sposób dla niego zrozumiały o postępach w nauce.

Nauczyciel, oceniając pracę ucznia, pod uwagę weźmie:

1) indywidualne możliwości ucznia;

2) rozwój umiejętności praktycznych;

3) wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym;

4) przestrzeganie dyscypliny na lekcji;

5) jakość wykonywanej pracy;

6) umiejętność kontrolowania przebiegu pracy oraz jej rezultatów, eliminowania błędów;

7) postawę ucznia wobec pracy (zachowania i emocje wywoływane wykonywanymi zadaniami);

8) cierpliwość przy wykonywaniu pracy, koncentrację uwagi;

9) poszanowanie mienia, dbałość o sprzęt i materiały;

10) poszanowanie pracy własnej i innych;

11) samodzielność i własną inicjatywę ucznia;

12) wkład pracy i zaangażowanie;

13) sposób i czas wykonywania zadania;

14) wykonywanie zadania od początku do końca;

15) organizację stanowiska pracy;

16) umiejętność współdziałania w zespole;

17) aktywność ucznia podczas zajęć i jego uczestnictwa w różnych sytuacjach życiowych;

18) zaangażowanie;

19) postępy w nauce. 

 

Ewaluacja programu nauczania:

W ramach ewaluacji programu proponuje się dokonanie oceny indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych w/ g ustalonej skali ocen i jego ewaluację dwa razy do roku szkolnego ( tj. na I okres, a następnie pod koniec każdego roku szkolnego). Jeżeli nauczyciel uważa za stosowne przeredagowanie celów, może tego dokonać zgodnie z potrzebą indywidualnie dla ucznia lub zespołu. W celu dokonania zmian
w programie przedmiotu Zajęcia kształtujące kreatywność, nauczyciel zgłasza swoje sugestie przewodniczącemu Zespołu Szkoły Przyspasabiającej do Pracy.

 

Program opracowała: Kingda Budyś

 

W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24. 02.2017 Dz.U. z dnia 24.02.2017, poz.356, załącznik nr 5: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,  oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi

 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie