
Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują podstawę programową zgodnie z Rozporządzeniem MEN, której treści są wspólne dla wszystkich typów szkół.
Dostosowanie kształcenia polega na:
- opracowywaniu przez nauczycieli autorskich programów nauczania lub modyfikacji istniejących na rynku wydawniczym pod kątem potrzeb i możliwości uczniów
- opracowywaniu dla każdego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego, w którym uwzględnia się zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz specyficzne potrzeby konkretnego dziecka
- indywidualizacji procesu nauczania poprzez dobór metod i form pracy optymalnych dla ucznia, wydłużenie czasu pracy, dobór zadań do wykonania o różnym stopniu trudności
- organizacji nauczania w klasach liczących 8 – 10 uczniów, dzięki czemu nauczyciel dobrze zna każdego ucznia, jego mocne i słabe strony, może zatem ukierunkowywać naukę na indywidualne potrzeby ucznia oraz poświęcić mu więcej czasu i uwagi.
- zwiększonej liczbie godzin przeznaczonych na zajęcia rewalidacyjne (co wynika z Rozporządzenia MEN o ramowych planach nauczania), dzięki czemu uczniowie mają zwiększone szanse na wyrównywanie braków związanych np. z wadami wymowy, wadami postawy, zaburzeniami w zakresie percepcji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
Szkoła gimnazjalna
Dla każdego z uczniów opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny uwzględniający zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz specyficzne potrzeby psycho - fizyczne. Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują podstawę programową zgodnie
z Rozporządzeniem MEN, której treści są wspólne dla wszystkich typów gimnazjów.
Program nauczania każdego przedmiotu zgodny jest z podstawą programową i wpisany w Szkolny zestaw programów nauczania, a podręczniki w Szkolny zestaw podręczników. Nauka odbywa się z podziałem na przedmioty, a celem kształcenia jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej, niezbędne do przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego oraz umożliwiające kontynuowanie edukacji w szkole zawodowej.
Realizacja kształcenia specjalnego polega na indywidualizacji procesu nauczania poprzez:
- dobór metod i form pracy optymalnych dla ucznia
- wydłużenie czasu pracy
- naukę w klasach liczących 8 – 10 uczniów
- liczne zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
- zajęcia w pracowniach, m.in.: matematycznej, informatycznej, językowej, przyrodniczej
- stałe wsparcie psychologa, logopedy, socjoterapeuty
- organizację egzaminu gimnazjalnego dostosowanego do możliwości ucznia doradztwo zawodowe wspierające rozwój kariery zawodowej uczniów
- doradztwo zawodowe wspierające rozwój kariery zawodowej uczniów
Dbamy także o rozwój kulturalny – wychodzimy do kina, organizujemy wyjazdy do teatru, wycieczki, uczestniczymy w różnego typu imprezach organizowanych w mieście. Dzięki temu nasi podopieczni w pełni integrują się ze środowiskiem lokalnym.
Szkoła zawodowa

W szkole zawodowej kształcimy uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Naszym uczniom gwarantujemy:
- naukę w zespołach klasowych liczących kilku uczniów
- doświadczoną i odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną
- opiekę pedagoga, psychologa, logopedy oraz opiekę medyczną (pielęgniarka)
- profesjonalną pracownię technologii gastronomicznej
- pomoc w znalezieniu miejsca praktyki w wybranym zawodzie
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Dzięki
indywidualizacji procesu nauczania, naszym uczniom łatwiej jest przyswoić treści podstawy, ponieważ dostosowujemy formy i metody pracy do indywidualnych możliwości psycho – fizycznych uczniów. Możemy też poświęcić im więcej uwagi w trakcie lekcji, a także podczas zajęć rewalidacyjnych. Również pracodawcy, u których odbywają się praktyki zawodowe, biorą pod uwagę zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w zakresie specyficznych potrzeb uczniów. Często kształcenie praktyczne ma miejsce w zakładach pracy chronionej, co dodatkowo zwiększa szansę na zatrudnienie uczniów po ukończeniu szkoły zawodowej.
Przysposobienie do pracy

Oferta szkoły obejmuje także
kształcenie zawodowe dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do możliwie najpełniejszej integracji społecznej wiąże się ściśle również z przysposobieniem do wykonywania zawodu. Praca zawodowa osób upośledzonych umysłowo oprócz ekonomicznego, ma także duże znaczenie rehabilitacyjne, ponieważ stanowi źródło satysfakcji i motywacji do dalszego rozwoju. Ponadto osoby upośledzone umysłowo, dzięki możliwości podjęcia pracy zawodowej stają się w pełni przygotowane do życia społecznego.
Nauczyciele naszej szkoły opracowali programy autorskie, które składają się z dwóch części:
- Funkcjonowanie w środowisku – mające na celu kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności.
- Przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, wykonywanie różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności w zawodzie, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Więcej informacji na naszej stronie Internetowej