Szkoła Podstawowa i Gimnazjum
Zarówno w szkole podstawowej i w gimnazjum istnieją klasy, przeznaczone dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym oraz znacznym. Uczniowie
z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym uczą się w
zespołach edukacyjno-terapeutycznych.
Nasi nauczyciele prowadzą także,
nauczanie indywidualne na terenie szkoły, Domu Pomocy Społecznej w Orzeszu oraz w domach rodzinnych uczniów. W ramach nauczania indywidualnego prowadzimy
zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z uczniami upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim.
Oprócz typowych zajęć lekcyjnych szkoła zapewnia:
- uczestnictwo w różnych kołach zainteresowań
- zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia socjoterapii i psychoterapii
- zajęcia sportowe
- muzykoterapię
- terapię ruchową
- gimnastykę korekcyjną
- zajęcia terapeutyczne (dogoterapia, hipoterapia)
- opiekę pielęgniarską
- rajdy i wycieczki
- uczestnictwa w różnego typu konkursach, zabawach i przedstawieniach
- białe i zielone szkoły
- pomoc i opiekę pedagoga i psychologa
Uczniowie naszej szkoły - (w klasach I - VI SP oraz I - III G) - uczą się języka niemieckiego.
Do dyspozycji uczniów jest
pracownia komputerowa.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna:
- przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- posiada podbudowę programową szkoły, którą stanowią: gimnazjum specjalne, także ogólnodostępne, jeżeli absolwent takiej szkoły posiada orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego
- czas trwania nauki w szkole wynosi dwa lub trzy lata w zależności od rodzaju zawodu
- szkoła kształci w jednym lub kilku zawodach, zgodnie z planami nauczania dla danego zawodu zatwierdzonymi przez dyrektora szkoły
- w celu realizacji praktycznej nauki zawodu szkoła współpracuje w zakresie realizacji zajęć praktycznych z odpowiednimi zakładami pracy, cechami rzemiosł lub centrami edukacji zawodowej
Pracownicy młodociani, odbywający praktyczna naukę zawodu w zakładach rzemieślniczych, zobowiązani są przedłożyć odpis umowy zawartej z zakładem pracy o zatrudnieniu w celu nauki zawodu, przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Kształcenie odbywa się w cyklu 3-letnim i przebiega w oparciu o program nauczania dla szkoły przysposobienia do pracy.
Kształcenie w SPdP obejmuje:
- kształcenie ogóle umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywanie nowych umiejętności
- przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji zawiązanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy
Zadaniem uczniów jest opanowanie kluczowych umiejętności, takich jak:
- uspołecznienie
- komunikowanie się
- zaradność
- kreatywność
Umiejętności te uczniowie nabywają poprzez uczestnictwo w następujących zajęciach:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- przysposobienie do pracy
- zajęcia kształtujące kreatywność
- wychowanie fizyczne
- zajęcia sportowe
- zajęcia rewalidacyjne
- religia
Dużą wagę kładziemy na przysposobienie do pracy, realizowane w
pracowni gospodarstwa domowego i gastronomii. Dodatkowo młodzież ma możliwość zapoznania się z
elementami ogrodnictwa, prac porządkowych oraz wykonywania elementów pamiątkarskich.
W naszej szkole realizowana jest
zasada indywidualizacji zajęć pracy z uczniem, w zależności od jego potrzeb i możliwości. Na wszystkich etapach uczniowie objęci są rewalidacją indywidualną z zakresu logopedii, gimnastyki korekcyjnej oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Ponadto
uczestniczymy w realizacji programu z zakresu ekologii. Celem nadrzędnym programu jest kształtowanie u wychowanków odpowiedzialności za swoje zdrowie i za stan otoczenia. Stwarzamy młodzieży możliwość poznanie siebie i otaczającego ich środowiska oraz współzależności między nimi, poprzez prowadzenie różnorodnych akcji, konkursów oraz organizację kilkudniowych wycieczek tematycznych z tego zakresu. Co najmniej jeden raz
w cyklu nauczania, wyjeżdżamy na "zieloną szkołę" – dwutygodniowy wypoczynek nad morzem.