O NAS
Zespół Szkół nr 6 mieści się w Rybniku - Boguszowicach przy ulicy S. Małachowskiego 145.
W skład zespołu wchodzi Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna, Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne oraz Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Kształcimy młodzież z orzeczonym przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, upośledzeniem umysłowym w stopniu: lekkim, umiarkowanym
i znacznym.
W Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej przy niektórych kierunkach szkoła zapewnia zajęcia praktyczne kierując uczniów do warsztatów Rybnickiego Centrum Edukacji Zawodowej lub szkolenie zawodowe organizowane jest w pracowniach szkolnych.
Kształcenie podzielone jest na dwie części, 3 dni w tygodniu zajęcia prowadzone są w szkole, 2 dni w tygodniu uczniowie odbywają zajęcia praktycznej nauki zawodu. Nauka kończy się egzaminem z nauki zawodu, którą uczeń zdaje przed komisją w Izbie Rzemieślniczej lub Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.
W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy – dla młodzieży z orzeczonym umiarkowanym lub znacznym upośledzeniem proponujemy następujące kierunki kształcenia:
- ogrodnik z elementami prowadzenia gospodarstwa domowego
- kucharz z elementami prowadzenia gospodarstwa domowego
- szwacz z elementami rękodzieła artystycznego
Od 1 września 2008 roku w Zespole Szkół Specjalnych rozpoczęło swoją działalność
Uzupełniające Liceum Specjalne. Okres nauki w liceum trwa 2 lata i kończy się egzaminem dojrzałości. Jest to doskonała propozycja dla wszystkich absolwentów szkół zawodowych, którzy chcą zdobyć średnie wykształcenie.
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Shelborne
Celem programu W.Sherborne jest osiągnięcie wewnętrznego spokoju, uświadomienie sobie własnej wartości, odprężenie się, zrelaksowanie, a także rozwijanie wzajemnych kontaktów
i porozumiewanie się poprzez ćwiczenia. Można do tego dojść stopniowo. Początkowo poprzez poznanie samego siebie, swego ciała, następnie przeniesienie poczucia własnego bezpieczeństwa na najbliższe otoczenie i wreszcie nawiązanie stosunków z innymi ludźmi. Dopiero wtedy umysł staje się bardziej samodzielny, przygotowany do tworzenia, co
w konsekwencji prowadzi do uzmysłowienia własnej wartości, celowości oraz działania sprzyjającemu dobremu samopoczuciu.
Terapia biofeedback

Biofeedback to terapia z zakresu medycyny umysłu i ciała, która wykorzystuje aparaturę elektroniczną tak, aby pomóc pacjentowi uzmysłowić sobie i kontrolować procesy fizjologiczne własnego organizmu.
W metodzie EEG Biofeedback osoba poddawana treningowi uczestniczy w różnego rodzaju grach komputerowych, sterowanych wyłącznie własnym umysłem (bez stosowania klawiatury czy myszki).
Dziś metoda jest popularna również w innych dziedzinach pomaga sportowcom, biznesmenom, uczniom, studentom. Jest również bardzo pomocnym narzędziem dla psychologów np. w pracy z dziećmi z zespołem ADHD.
Logopedia
Terapia logopedyczna zajmuje się:
- usuwaniem zaburzeń mowy
- uczeniem mowy, która się nie wykształciła
- wyrównywaniem opóźnień rozwoju mowy
- doskonaleniem odpowiedniego poziomu sprawności językowej
Mowa bowiem stanowi podstawę rozwoju osobowości dziecka i prawidłowego przebiegu procesów poznawczych (myślowych).
Zajęciami logopedycznymi objęci są uczniowie ze Szkoły Zawodowej Specjalnej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy oraz Liceum wymagający opieki i terapii logopedycznej. Nabór uczniów na zajęcia dokonuje się w oparciu o zalecenia poradni psychologiczno–pedagogicznej, rozmowy z wychowawcami klas oraz diagnozę mowy przeprowadzoną na początku roku szkolnego.
Terapia indywidualna w szkole jest różna w zależności od stopnia niepełnosprawności i występującej dysfunkcji mowy.
Muzykoterapia

Zajęcia muzyczne mają na celu: kształtowanie zainteresowań
i ujawnianie zdolności muzycznych, rozwijanie u uczniów postawy ciekawości i otwartości, osiągnięcie maksymalnej zaradności
i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów, kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego, rozwijane kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań, budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Realizacja wymienionych celów pozwoli na przygotowanie ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym do lepszego radzenia sobie w życiu, na ukształtowanie człowieka kreatywnego, który będzie mógł się odnaleźć w przyszłej rzeczywistości.Zajęcia muzyczne realizowane są poprzez słuchanie muzyki, działania muzyczno-ruchowe, śpiew, grę na instrumentach muzycznych oraz występy artystyczne na terenie szkoły i poza nią.
Poza tym stosujemy też
inne metody terapeutyczne, są to: gimnastyka korekcyjna, terapia dźwiękiem oraz hipoterapia.