Linia kolejowa nr 65 |
Hrubieszów
-
Sławków LHS
|
| mapa LK65 |
|
Dane podstawowe |
Zarządca |
PKP LHS
|
Numer linii | 65 |
Tabela
SRJP
| 104 |
Długość | 394,650
km
|
Rozstaw szyn
| 1520
mm
|
Prędkość maksymalna
| 80
km/h
|
| Zdjęcie LK65 |
Spalinowóz
ST40s
na linii kolejowej LHS |
Przebieg |
|
| | | | | | | | | | -1,000 |
Ludyn
| | | | | ↑ | Ukraina |
Ukraina
| | | | | | 0,000 |
Hrubieszów
| | | | | ↓ | Polska |
Polska
| | | | | | 3,123 |
Hrubieszów Towarowy
| | | | | 18,902 |
Werbkowice LHS
| | | | | 36,887 |
Miączyn LHS
| | | | | 44,061 |
Jarosławiec LHS
| | | | | 53,750 |
Zamość Północny
| | | | | 59,522 |
Zamość Bortatycze
| | | | | 77,197 |
Szczebrzeszyn LHS
| | | | | 87,258 |
Zwierzyniec Towarowy LHS
| | | | | 107,202 |
Biłgoraj LHS
| | | | | 140,443 | Huta Deręgowska LHS | | | | | 159,316 | Puszcza | | | | | 179,258 | Drozdów | | | | | 195,781 | Wola Baranowska LHS | | | | | 230,296 |
Staszów LHS
| | | | | 238,617 | Grzybów LHS | | | | | 255,152 |
Raczyce
| | | | | 270,79 | Gołuchów LHS | | | | | 295,995 | Łączyn LHS | | | | | 317,615 |
Sędziszów LHS
| | | | | 335,891 | Kępie | | | | | 362,404 | Zarzecze LHS | | | | | 368,654 |
Jaroszowiec Olkuski
| | | | | 378,081 |
Olkusz LHS
| | | | | 386,435 |
Bukowno LHS
| | | | | 394,650 |
Sławków Południowy LHS
|
|
strona kolej.one.pl
|
Tory linii kolejowej LHS na stacji w Zwierzyńcu
Stacja Zamość Bortatycze LHS
Linia kolejowa nr 65, Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) – niezelektryfikowana, jednotorowa
linia kolejowa
przebiegająca od
kolejowego przejścia granicznego
w
Hrubieszowie
do stacji kolejowej
Sławków LHS
Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą
szerokotorową linią kolejową
w Polsce. Jej długość od granicy państwa do stacji towarowej w Sławkowie wynosi 394,650 kilometrów. Łączna długość torów na linii wynosi 524,339 kilometrów. Jest powszechnie uważana za najdalej wysuniętą na zachód Europy linię o rozstawie toru 1520 mm.
Od
2001
roku linia kolejowa LHS ma charakter wyłącznie towarowy i obsługuje tylko przewozy międzynarodowe. Na końcu linii i wzdłuż jej przebiegu znajdują się terminale przeładunkowe wykorzystywane do rozładunku różnego rodzaju towarów przywożonych do Polski z Ukrainy i z innych państw byłego Związku Radzieckiego.
Obok
Centralnej Magistrali Kolejowej
, linia kolejowa nr 65 była największym jednorazowym przedsięwzięciem kolejowym
Polskich Kolei Państwowych
w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej.
Historia
LHS została zbudowana w latach
1976
-
1979
do obsługi importu
rudy
żelaza
z
Krzywego Rogu
do
Huty Katowice
oraz eksportu polskiej
siarki
i
węgla
do
Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich
. Została oddana do użytku
30 listopada
1979
r.
Po przemianach polityczno-ekonomicznych w
1989
r. i rozpadzie Związku Radzieckiego linia przeżywała kryzys przewozowy. W 2001 r. została przekazana pod zarząd spółki
PKP LHS
.
Od kilkunastu lat planowane jest szersze wykorzystanie linii dla perspektywicznego połączenia kolejowego
Europa
-
Azja
.
- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Ruch pasażerski na LHS
W latach
1990
-
2000
linia LHS była wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para
pociągów pospiesznych
relacji
Moskwa
-
Olkusz
- Moskwa, kursująca co drugi dzień. W 1993 r. ofertę rozszerzono o parę pociągów relacji
Lwów
-
Zamość Północny
i Moskwa - Zamość Północny. W 1994 r. pociągi pasażerskie na linii LHS kursowały jedynie raz w tygodniu w relacji Olkusz -
Charków
- Olkusz. Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.
Do obsługi przewozu osób na linii kolejowej nr 65 wybudowano
perony
na stacjach Hrubieszów i Olkusz oraz
przystanki osobowe
: Zamość Północny, Wola Baranowska i Sędziszów Północny. Odprawa celna i paszportowa pasażerów odbywała się na stacji granicznej w Hrubieszowie.
W
Sieciowym Rozkładzie Jazdy Pociągów
pociągi pasażerskie kursujące po linii LHS uwzględnione były w tabeli nr 104.
Przebieg LHS
Literatura
- Tomasz Ciemnoczułowski: Szerokim torem LHS. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn, 2009. .
- Adam Mazur. 25 lat LHS. „
Świat kolei
” (5 / 2005). Łódź: EMI-Press.
ISSN
1234-5962
.
- Adam Mazur. 25 lat LHS cz. 2 - Tabor trakcyjny. „Świat kolei” (6 / 2005). Łódź: EMI-Press.
ISSN
1234-5962
.
Zobacz też
Linki zewnętrzne