E-2C Hawkeye |
| E-2C Hawkeye z 115 eskadry powietrznej wczesnego ostrzegania (VAW-115) startujący z lotniskowca USS Kitty Hawk (CV 63) |
E-2C Hawkeye z 115 eskadry powietrznej wczesnego ostrzegania (VAW-115) startujący z lotniskowca USS Kitty Hawk (CV 63) |
Dane podstawowe |
Państwo |
Stany Zjednoczone
|
Producent |
Northrop Grumman Aerospace Corp.
|
Typ | samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej |
Konstrukcja | metalowa w układzie górnopłata z podwójnym usterzeniem pionowym |
Załoga | 5 |
Historia |
Lata produkcji | 1964 |
Dane techniczne |
Napęd | 2 x Allison T56-A-425 lub -427 turbośmigłowe |
Moc
| 5 100 KM każdy |
Wymiary |
Rozpiętość | 24,58 m |
Długość | 17,56 m |
Wysokość | 5,58 m |
Powierzchnia nośna | 65 m² |
Masa |
Własna
| 17 090 kg |
Startowa
| 23 391 kg |
Osiągi |
Prędkość maks.
| 604 km/h |
Pułap
| 9 390 m |
Zasięg | 2 583 km |
Dane operacyjne |
Użytkownicy |
Egipt, Francja, Izrael, Japonia, Singapur, Tajwan, USA |
|
Grumman E-2C Hawkeye to pokładowy
samolot
wczesnego ostrzegania
, opracowany na zlecenie
US Navy
przez
zakłady Grummana
.
Wykorzystanie
Samolot jest mniejszą i tańszą alternatywą dla systemu AWACS zastosowanego m.in. na samolotach
Boeing E-3 Sentry
. Jest to przystosowany do wszystkich warunków pogodowych samolot, który mieści na swoim pokładzie taktyczną latającą platformę wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli dla całej grupy bojowej
lotniskowca
. Mniej częstymi przykładami wykorzystania samolotu są m.in. kontrola powietrzna obszaru działania grupy lotniskowca, nadzór nad przechwytywaniem obcych samolotów przez myśliwce, naprowadzanie lotnictwa szturmowego na cele, koordynacja operacji poszukiwawczo-ratunkowych i zwalczania okrętów podwodnych oraz retransmisja komunikacyjna.
Obecnie w każdym skrzydle powietrznym lotniskowca (CVW) znajduje się jedna eskadra składająca się z 4-5 E-2C Hawkeye. E-2C skrajnie efektywnie współpracuje również z agencjami rządowymi USA w operacjach antynarkotykowych.
Wyposażenie
Najważniejszymi urządzeniami
samolotu
są trzy
czujniki
:
radar
,
system identyfikacji swój-obcy
i system detekcji pasywnej. Czujniki te są zintegrowane poprzez komputer ogólnego zastosowania który pozwala E-2C prowadzić operacje wczesnego ostrzegania, analizy zagrożeń i kontroli operacji przeciwnika przeciwko celom powietrznym i pływającym. E-2C dzięki nowoczesnemu wyposażeniu łączy w sobie najnowsze osiągnięcia techniki wojskowej.
Misje
E-2C jako samolot wczesnego ostrzegania kierował myśliwce
F-14 Tomcat
i prowadził powietrzne patrole bojowe przeciwko celom terrorystycznym w
Libii
w
1986
. Samoloty E-2C i krążowniki z systemem
AEGIS
posiadały całkowity nadzór powietrzny nad flotą amerykańską. W tym czasie samoloty amerykańskie wykonały 153 przechwycenia prób nalotu na flotę USA przez lotnictwo libijskie, przechwycenia myśliwców USA lub zbierały informacje wywiadowcze. Ani razu samolot libijski nie dostał się na pozycję umożliwiającą otwarcie ognia, wszystkie zostały wcześniej namierzone przez lotnictwo USA lub wyrzutnie rakiet AEGIS.
Modele
- W2F-1
- Pierwszy model Hawkeye'a , nazwa została zmieniona na E-2A w 1962.
- E-2A
- Pierwszy produkowany model.
- TE-2A
- Dwa E-2A przeznaczone do prowadzenia szkoleń.
- YC-2A
- Dwa E-2A przerobione na prototypy
Grumman C-2 Greyhound
- E-2B
- Podobny do E-2A ale z poprawionym komputerem, i umożliwionym tankowaniem w locie.
- YE-2C
- Dwa E-2A przerobione na prototypy E-2C.
- E-2C
- Podobny do E-2B ale z nową elektroniką, nowym radarem do prowadzenia obserwacji i radarem poszukiwania, zbudowano 63. IW niektórych modelach ulepszono też napęd.
- E-2C Hawkeye 2000
- Ulepszona wersja E-2C.
- E-2D
- Obecnie przeprowadzane są testy lotu. Bedzie miał zupełnie nową awionikę, ulepszone silniki, nowy "szklany kokpit" i możliwość do tankowania w locie. Model będzie gotowy prawdopodobnie do 2011 roku.
- E-2T
- E-2C wariant dla Republiki Chińskiej (Tajwan).
Model E-2C, najbardziej rozpowszechniona wersja samolotu, zastąpił wcześniejsze wersje E-2B i E-2A. Samoloty E-2C weszły do służby w US Navy w 123 Eskadrze Powietrznego Wczesnego Ostrzegania (VAW-123) w bazie
Norfolk
w stanie Wirginia, w listopadzie
1973
.
Wersja rozwojowa E-2C+ zawierała ulepszenia radaru, nowsze oprogramowanie i wzmocnione silniki. Dalsze plany zakładały modernizację całej posiadanej floty E-2C do standardu Block I i II co oznaczało nowy radar (odpowiednio APS-139 i APS-145) i przede wszystkim ulepszenie możliwości przetwarzania danych.
W kwietniu
1999
Northrop Grumman otrzymał wieloletni kontrakt na przygotowanie 21 samolotów wczesnego ostrzegania E-2C w konfiguracji Hawkeye 2000 i na jeden samolot dla rządu Francji. Prace są prowadzone w zakładach w St. Augustine oraz w Bethpage. Ich zakończenie jest przewidywane na lipiec 2006.
Samolot jest nieustannie modyfikowany. Oprócz ostatnich modyfikacji: E-2C+, Hawkeye 2000 i NP ('New Propeller' - modyfikacja polegająca na zastąpieniu dotychczas używanych śmigieł czterołopatowych przez nowocześniejsze ośmiołopatowe), w 2007 roku wykonały też lot pierwszy prototyp całkowicie nowej wersji - E-2D Advanced Hawkeye, łączącej dotychczasowe cechy samolotu z zastosowaniem radaru typu AESA, ze skanowaniem fazowym.
Tajwan
otrzymał cztery E-2T we wrześniu 1995. W połączeniu z myśliwcami
F-16
i
Mirage 2000
E-2T zwiększy możliwości tajwańskiej obrony przeciwlotniczej skracając czas ostrzeżenia o ataku do 5-25 minut.