Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny, tzw. adwentyści reformowani, (
ang.
Seventh Day Adventist Reform Movement, w skrócie SDARM) – międzynarodowa
organizacja religijna
, działająca w ok. 125
krajach
na całym świecie i posiadająca przeszło 35 000 wiernych. Jest
chrześcijańskim
Kościołem
protestanckim
o charakterze
adwentystycznym
. Władze
kościoła
znajdują się w
Roanoke
, w
Wirginii
,
USA
. Działalnością ogólnoświatową zarządza
Generalna Konferencja
. Oficjalnie został zorganizowany w roku 1925, choć jako
ruch
istnieje od roku 1914. Jest
organizacją
całkowicie niezależną od innych
kościołów
, w tym także od
Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
.
Powstanie i historia
Geneza
Historia Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny sięga 1914 r., kiedy nastąpiła mobilizacja wojska w
Niemczech
i Adwentyści musieli ustosunkować się do zaistniałej sytuacji (tzw. Wielki Kryzys, tj.
I wojna światowa
). Przewodniczący Zjednoczenia Wschodnioniemieckiego wraz z kolegium zatwierdzili, że wezwani do wojska Adwentyści winni służyć armii (również z bronią w ręku) i uczestniczyć w
sobotę
w obronie swego kraju. Choć stanowisko władz kościoła było w tej sprawie jednoznaczne, pewna mała grupa wiernych wiedziała, że nie mogą podporządkować się temu postanowieniu, gdyż byłoby to sprzeczne z
Bożym prawem
[1] i zasadą miłości nieprzyjaciół [2], a także przedwojennym stanowiskiem Kościoła w tej kwestii. [3] Odmawiający służenia w armii członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego ostatecznie zostali wykluczeni z Kościoła.
Około 4.000 osób z Niemiec i innych krajów
Europy
zostało z tej przyczyny wykluczonych. Po zakończeniu wojny, próby pojednania między wykluczonymi a Kościołem, mające miejsce w latach
1920
i
1922
zakończyły się niepowodzeniem i w dniach 14-20 lipca 1925 r. Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny został oficjalnie zorganizowany jako odrębna organizacja religijna, podczas pierwszej sesji Generalnej Konferencji w
Gocie
, w Niemczech.
Podczas
II wojny światowej
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego postąpił podobnie, jak w przypadku pierwszej [4]. Zatwierdziło to ostatecznie i nieodwołalnie rozłam z 1914 r. i brak możliwości pojednania między Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego a Ruchem Reformacyjnym. Dlatego też w roku
1949
Generalna Konferencja Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny po czasie delegalizacji wojennej została ponownie zarejestrowana jako
korporacja
.
Generalna Konferencja miała pierwotnie swoją siedzibę w
Isernhagen
, Niemcy, następnie w
Bazylei
,
Szwajcaria
. Po II wojnie światowej władze przeniesiono do
Sacramento
,
Kalifornia
,
USA
. Obecnie znajdują się w
Roanoke)
,
Wirginia
, USA.
Adwentyści reformowani a prześladowania hitlerowskie
Członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny byli szczególnym obiektem prześladowań
hitlerowskich
. Wynikało to z "odmawiania wszelkiej służby wojskowej, nie używania niemieckiego pozdrowienia, nie wspierania narodowosocjalistycznych instytucji, takich jak: NSV, RLB, WHM, nastawienia międzynarodowego, nie uznawania żadnej ojczyzny i nazywania ludzi braćmi" [5]. Wielu Adwentystów Reformowanych zostało zamordowanych w okrutny sposób, np.: "Brata Ślachetkę rozebrano i związanego rzucono na dziedziniec, pewien gestapowiec skacząc deptał mu klatkę piersiową, aż została ona zmiażdżona i wówczas śmierć uwolniła brata Szlachetkę od tych strasznych tortur" [6]. Już 29 kwietnia
1936
r. zdelegalizowana została działalność Kościoła na podstawie dokumentu Pruskiej Tajnej Policji Państwowej: "Na podstawie § 1 VO prezydenta Rzeszy dla ochrony narodu i państwa z dn. 28.02.1933 (P.Dz.U. I S. 83) na obszarze całego państwa zostaje rozwiązana i zakazana sekta «Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny». Mienie zostaje skonfiskowane. Działanie wbrew temu zarządzeniu, będzie karane na podstawie § 4 VO z dn. 28.02.1933 r. Powód: «Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny» pod płaszczykiem działalności religijnej realizuje cele, które są sprzeczne ze światopoglądem socjalizmu narodowego . Zwolennicy tej sekty odmawiają udziału w służbie wojskowej i nie chcą stosować Niemieckiego pozdrowienia." [7] Adwentyści Reformowani nie stosowali się do tego zarządzenia, nadal realizując swoje cele, czego przykładem jest
pastor
Johann Hanselmann, przewodniczący Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny na Niemcy wschodnie, który został aresztowany i zamordowany w obozie
Sachsenhausen
w
1942
r. Jako powód podano: "Oskarżony objeżdżał wymieniony rejon –
Saksonię
,
Brandenburgię
,
Pomorze
,
Śląsk
i
Prusy Wschodnie
swoim samochodem i szukał zwolenników tej sekty, miał godziny biblijne i podawał Wieczerzę Pańską..." [8]. Akt oskarżenia do drugiego procesu w
Halle
brzmiał: "Oskarżony był wcześniej kaznodzieją sekty «Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny», która na całym obszarze Rzeszy została rozwiązana i zakazana przez rozporządzenie zastępcy szefa Tajnej Państwowej Policji z dn. 29.04.1936 r. Sekta ta, posiadająca swoją siedzibę w
Isernhagen
, odłamała się w 1914 r. od dużego Zboru Adwentystów, ponieważ Adwentyści udzielając swoim zwolennikom zezwolenia na wykonywanie służby wojskowej, odstępują od swoich zasad. Reformatorzy byli zdania, że Adwentyści nie powinni swoim członkom udzielać takiego zezwolenia. Przeciwności te między Adwentystami, a Reformatorami zaostrzyły się jeszcze bardziej po narodowym powstaniu. Podczas gdy zwolennicy Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego stanęli całkowicie po stronie narodowosocjalistycznej władzy, zastosowali się do niemieckiego pozdrowienia, posyłali swoje dzieci do narodowosocjalistycznych organizacji i wykonywali służbę wojskową, zwolennicy Ruchu Reformacyjnego trzymali się niewzruszenie swoich starych zasad. Pod płaszczykiem ruchu religijnego zmierzają do celów sprzecznych ze światopoglądem socjalizmu narodowego… Reformatorzy reprezentują stanowisko, że rozkazowi mogą podporządkować się jedynie wtedy, jeżeli nie jest on sprzeczny z zasadami Biblii, ponieważ oni więcej muszą słuchać Boga niż ludzi." [9].
Nauka i działalność Kościoła
Bóg i człowiek
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny wierzy w
Boga
w
Trzech Osobach
–
Ojca
,
Syna
i
Ducha Świętego
(
1J
5,7;
Mt
28,19), który stworzył
świat
w ciągu sześciu literalnych
dni
(
Rdz
1). Człowiek miał od początku
wolną wolę
. Pierwsza para ludzka zgrzeszyła za namową
szatana
– upadłego
anioła
(
Iz
14,12), straciła
nieśmiertelność
i potrzebuje
zbawienia
.
Zbawienie
Zbawienie
uważane jest za dar łaski Bożej udzielany człowiekowi niezależnie od uczynków, a przez wiarę w pojednawczą śmierć
Jezusa Chrystusa
za grzechy świata. Do zbawienia konieczna jest pokuta, posłuszeństwo i odrodzenie z Ducha Świętego, na mocy śmierci Jezusa Chrystusa – który będąc odwiecznym Bogiem, przyszedł na
Ziemię
w
ludzkiej
, upadłej naturze i żył życiem doskonałym, nigdy nie grzesząc. Odrzuca się
predestynację
, doktrynę Raz zbawiony, na zawsze zbawiony oraz Tajemnicze Pochwycenie ludu Bożego przed plagami. Ruch Reformacyjny wierzy, że od momentu zaistnienia
grzechu
we
wszechświecie
, trwa wielki bój pomiędzy
Bogiem
, a
szatanem
, w który zaangażowane są wszystkie
istoty
.
Powtórne przyjście Chrystusa
Zgodnie z nazwą Kościół kładzie nacisk na dwie istotne doktryny. Pierwsza z nich to wiara w bliski
powrót Jezusa Chrystusa
na ziemię, który zakończy obecną epokę zła
zmartwychwstaniem
sprawiedliwych i zabraniem ich do nieba na
tysiąc lat
, w celu przeprowadzenia sądu. Po Millenium nastąpi trzecie przyjście
Chrystusa
na Ziemię,
Sąd ostateczny
i zamieszkanie zbawionych na Ziemi.
Sabat (dzień sobotni)
Druga istotna nauka to
Szabat
jako
dzień święty
zgodnie z IV przykazaniem
biblijnego
dekalogu
(
Wj.
20,8).
Sobotnie święto
uznaje się za nieprzemijający w czasie
dzień
odpocznienia (
Hebr.
4,9). Wyznawcy w każdą sobotę uczestniczą w
nabożeństwach
, składających się z dwóch części: studium
Biblii
przeprowadzanego na podstawie międzynarodowego
kwartalnika
pt. Sobotnie Lekcje Biblijne oraz
Kazania
Słowa Bożego
; powstrzymują się w tym dniu od pracy zarobkowej, rozmów na tematy świeckie oraz obowiązków całego tygodnia, skupiając uwagę na Bogu.
Obrzędy Kościoła
Kościół uznaje trzy
obrzędy
:
chrzest
przyjmowany w wieku świadomym przez całkowite zanurzenie w wodzie, w imię
Ojca
i Syna i Ducha Świętego,
obrzęd pokory
– umywanie nóg, oraz społeczność
chleba
i
wina
podczas
Wieczerzy Pańskiej
.
Reforma zdrowia i ubioru, działalność społeczna
Wyznawcy Kościoła prowadzą zdrowy tryb życia całkowicie powstrzymując się od
tytoniu
,
alkoholu
,
narkotyków
,
herbaty
,
kawy
. Wszystkich członków obowiązuje
dieta wegetariańska
. Kościół czynnie popiera i propaguje
wegetarianizm
na całym świecie (m.in. poprzez wydawanie literatury oraz w swoich placówkach). Członkowie są zobowiązani do godnego prezentowania Chrystusa przez właściwe ubieranie się i odrzucenie biżuterii (
Iz.
3;
1Tym
2,9-10). Ruch Reformacyjny posiada w różnych
krajach
własne
szkoły
,
uczelnie
,
sanatoria
,
szpitale
i
domy wydawnicze
.
Pismo Święte
Podstawą wszelkiej nauki i praktyki jest jedynie
Pismo Święte
(39 ksiąg
Starego Testamentu
i 27 ksiąg
Nowego Testamentu
). Kościół odrzuca wszystkie
apokryfy
i
księgi deuterokanoniczne
pod względem kanonicznym, nie podważając jednak zawartych w nich faktów potwierdzonych przez historię.
Sąd śledczy
Kościół uważa, że po okresie "2300 wieczorów i poranków" (
Dn
8,14) kończących się w roku
1844
, żyjemy w okresie pierwszej fazy sądu Bożego (sądu śledczego) oraz pieczętowania "Stu czterdziestu czterech tysięcy" (
Obj.
7). Kościół swoje posłannictwo widzi w głoszeniu światu orędzia trzech aniołów (
Obj.
14) mówiącego o nadejściu godziny sądu Bożego, powszechnym odstępstwie w
religiach
, zsfałszowaniu dekalogu i rychłym
powrocie Chrystusa
na Ziemię w chwale.
Świątynia w niebie i pośrednictwo Chrystusa
Ruch Reformacyjny wierzy, że w
niebie
znajduje się
świątynia
wyglądająca tak samo, jak ta na Ziemi za czasów
Mojżesza
(
Hebr
8,1.2). Uważa się, że została wzniesiona przez samego Boga i jest miejscem, w którym obecnie znajduje się Jezus Chrystus pełniąc urząd arcykapłana i jedynego
pośrednika
między Bogiem a
ludźmi
aż do zakończenia czasu łaski.
Małżeństwo
Małżeństwo
uważane jest za świętą instytucję ustanowioną przez Boga w
Edenie
. Odrzuca się możliwość ponownego zawarcia
ślubu
, aż do śmierci jednego z małżonków.
Dary Ducha Świętego i Duch Proroctwa
Kościół wierzy w aktualność darów
Ducha Świętego
.
Ellen G. White
uznaje się za
prorokinię
Bożą w czasie końca, która ma wzmocnić i pokrzepić lud Boży, dając mu natchnione świadectwa od Boga. Jej pisma stanowią natchniony
komentarz
do Biblii, jako do jedynej podstawy wiary, który pomaga ustrzec się przed błędną interpretacją Słowa Bożego.
Tradycja Apostolska
Kościół odrzuca
autorytet
tradycji
, a więc także zwierzchnictwo
papieża
,
modlitwy
do
świętych
,
chrzest
niemowląt
,
spowiedź
,
kult
obrazów
,
świętych
,
relikwii
i
Maryi
,
krucyfiksy
,
transsubstancjację
,
odpusty
,
msze święte
,
nieśmiertelność
duszy
, modlitwy za zmarłych, ludzkich
kapłanów
,
sakramenty
, niepokalane poczęcie
Maryi Panny
,
wieczne męki piekielne
,
czyściec
, świętość
niedzieli
(zamiast tego święci się
sabat
),
Sukcesję apostolską
, i inne nie wynikające z Biblii nauki i zwyczaje. Odrzuca się również istnienie świętych miejsc (świątynie,
sanktuaria
,
katedry
), świętej kasty (
księża
,
papieże
) oraz świętych rytuałów.
Przepisy Żydowskie
Uważa się, że Jezus Chrystus zniósł ważność Mojżeszowego Prawa Ceremonialnego, które regulowało kwestie służby
kapłanów
w świątyni,
obrzezania
i
świąt żydowskich
, wypełniając je na sobie. Nie naruszył jednak ważności Prawa Moralnego –
Dziesięciu Przykazań
.
Pacyfizm i polityka
Z uwagi na to, że Kościół w całości akceptuje
Dekalog
, istotną sprawą staje się
pacyfizm
. Wyznawcy Ruchu Reformacyjnego nie uczestniczą w działaniach
wojennych
, czego dowód dali podczas obu wojen światowych, gdy większość
chrześcijan
służyła w
armii
, oni byli prześladowani i mordowani za odmowę przelania krwi wroga. Do dzisiaj Kościół stoi na stanowisku, iż nie należy mieszać się w sprawy
militarne
i
polityczne
. Ta zasada miłości bliźniego i uznanie życia za wartość najwyższą wyróżnia Ruch Reformacyjny spośród innych wyznań protestanckich i adwentystycznych. Publikacja Kościoła pt. Pamiętnik "Nie umiłowali duszy swojej aż do śmierci" jest zebraniem dowodów świadczących o wierności adwentystów reformowanych wobec zasad wiary podczas prześladowań hitlerowskich, za co spotkały ich tortury i śmierć.
Oficjalne publikacje Kościoła
Książki
- Fundamentalne Nauki Chrześcijańskie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny
Autor: Doktrynalne Konsylium Generalnej Konferencji
Tytuł oryginału: Fundamental Christian Doctrines of the Seventh Day Adventist Reform Movement
Oficjalna deklaracja
wiary
opracowana przez
Generalną Konferencję
. Zawiera ona 25 zasad wiary wraz z obszernym
komentarzem
i cytatami biblijnymi. Jest to rozszerzona i uzupełniona wersja zasad wiary przyjętych przez Kościół podczas
sesji
Generalnej Konferencji
w roku 1925 w
Gocie
.
- Historia Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny
Autor: A. Balbach
Tytuł oryginału: History of the Seventh Day Adventist Reform Movement
Obszerne dzieło ukazujące okoliczności powstania i rozwoju Ruchu Reformacyjnego na całym świecie. Pierwsze rozdziały skupiają się wokół
Generalnej Konferencji
w
Minneapolis
, w stanie
Minnesota
, w roku
1888
, odstępstwie w roku 1914 i wczesnym doświadczeniom reformatorów. Kolejne opisują postęp dzieła na skale ogólnoświatową, zorganizowanie się w roku 1925 oraz historię Kościoła w wielu krajach.
Autor: Komitet Muzyczny Generalnej Konferencji
Tytuł oryginału: Reformation Hymnal
Oficjalny śpiewnik Kościoła, zawierający 700 pieśni. Zawarte w nim pieśni to zarówno tradycyjne pieśni adwentystyczne, jak też pieśni innych denominacji. Wśród autorów i kompozytorów pieśni w nim zawartych, najsławniejsi to Fanny J. Crosby, William J. Kirkpatrick, Franklin E. Belden,
Marcin Luter
, czy
Charles Wesley
. Śpiewnik ten dostępny jest wielu wersjach językowych.
Autor:
E. G. White
Tytuł oryginału: Fear Not, Little Flock
Jest to chrystocentryczny materiał zawierający tekst Biblijny na każdy dzień roku opatrzony komentarzem Ellen G. White. Stosuje się go do prowadzenia porannego rozmyślania nad Słowem Bożym.
- Pieczętowanie Ludu Bożego
Autor: A. C. Sas
Tytuł oryginału: Sealing of God's People
Publikacja prezentuje kwestię klasy 144.000 opieczętowanych oraz samego pieczętowania z punktu widzenia Biblii, pierwszych
adwentystów
, stanowiska Ellen G. White oraz materiałów zawartych w Seventh-Day Adventist Encyclopedia. Autor był
prezydentem
Generalnej Konferencji
w latach
1995
do
2003
.
Czasopisma
Generalna Konferencja
publikuje trzy kwartalniki: Reformation Herald (Zwiastun Reformacyjny), Sabbath Bible Lessons (Sobotnie Lekcje Biblijne), jako
podręcznik
do prowadzenia Szkoły Sobotniej, oraz Youth Messenger –
czasopismo
dla
młodzieży
. Są one następnie tłumaczone i wydawane w różnych
językach
.
Dialog ekumeniczny
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny w pełni popiera wolność religijną i prawo do niej każdego człowieka. Członkowie są zobowiązani do poszanowania wszystkich ludzi bez względu na
wyznanie
czy
narodowość
. Kościół jednak nie jest i nie był nigdy członkiem organizacji międzywyznaniowych ani
ekumenicznych
. Nie popiera także w żaden sposób
dialogu ekumanicznego
, co różni go od innych
denominacji
adwentystycznych
.
Kościół w Polsce
Działalność
W
Polsce
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny reprezentowany jest głównie na
Śląsku
(
zbór w Katowicach
), choć członkowie znajdują się również na
Pomorzu
,
Lubelszczyźnie
,
Podkarpaciu
czy w Polsce centralnej. Kościół dysponuje
domem modlitwy
znajdującym się w
Rudzie Śląskiej
. Prowadzi
nabożeństwa
i odczyty w różnych częściach Polski, wydaje literaturę religijną, z czego co kwartał Sobotnie Lekcje Biblijne oraz co rok Odczyty na tydzień modlitwy. Prowadzi działalność dobroczynną i zdrowotną. Czynnie propaguje wegetarianizm. Popiera
ochronę środowiska
.
Kwestie prawne
Ruch Reformacyjny jest od roku
1990
wpisany do Rejestru
Kościołów i Związków Wyznaniowych
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji RP
pod nr 48, z początku pod źle przetłumaczoną nazwą "Społeczność Adwentystów Dnia Siódmego Poruszenie Reformacyjne", a obecnie "Adwentyści Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny", co jest poprawnym tłumaczeniem oryginalnej nazwy wspólnoty: "Seventh Day Adventist Reform Movement". Jest społecznością działającą legalnie na terenie całej Polski. Przewodniczącym Zjednoczenia Polskiego jest Paweł Zając.
Ciekawostki
Nazwy Kościoła w wybranych językach:
Dane teleadresowe
- Kościół Adwentystów Dnia Siódmego Ruch Reformacyjny w
Rzeczypospolitej Polskiej
- ul.
Piłsudskiego
149
- 41-707
Ruda Śląska
- tel. 0 32 206 37 12
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Przypisy
- ↑
2 Mojż.
20, 8-10. 13
- ↑
Mat.
5, 44
- ↑ E. G. White, Testimonies for the Church, tom I, s. 361
- ↑ zob. Pamiętnik "Nie umiłowali duszy swojej aż do śmierci"
- ↑ zob. Pamiętnik "Nie umiłowali duszy swojej aż do śmierci", s. 16
- ↑ Follow Their Faith, s. 27
- ↑ Follow Their Faith, s. 21
- ↑ Pamiętnik "Nie umiłowali duszy swojej aż do śmierci", s. 15
- ↑ Follow Their Faith, s. 23