Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) –
samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
podległy
Ministrowi Zdrowia
, wykonujący w
polskim systemie opieki zdrowotnej
zadania z zakresu
ratownictwa medycznego
i transportu sanitarnego.
Bazy HEMS
Bazy LPR w Polsce noszą nazwę HEMS, (
ang.
Helicopter Emergency Medical Service,
pol.
Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Obecnie LPR dysponuje 17 bazami stałymi i 1 czasową. Od roku 2010 liczba baz ma się zwiększyć - w związku z przetargiem rozstrzygniętym
10 października
2007
.
Całodobowe lądowisko dla helikopterów przy Szpitalu Klinicznym Nr 1 w Szczecinie (ul. Unii Lubelskiej)
W Polsce bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) znajdują się w następujących miastach:[1]
Pozostałe bazy:
Planowane bazy HEMS:
Wyposażenie
Firma
Eurocopter
, ze swoim modelem
EC 135
, została wybrana na dostawcę 23 maszyn i jednego symulatora lotu. Pierwsza maszyna wylądowała na lotnisku
Warszawa-Babice
10 września 2009 roku. Pozostałe 22 śmigłowce mają zostać dostarczone do końca 2010 roku. Konieczność zmiany helikopterów wynika z braku certyfikatu JAR-OPS 3 dla obecnie użytkowanych śmigłowców
Mi-2plus
. Z uwagi na konieczność szkoleń i zapoznania z nowym sprzętem pierwsze nowe helikoptery LPR weszły do służby (HEMS) wiosną 2010, zaś ostatnie wejdą najpóźniej późną wiosną 2011 r.
Śmigłowce LPR mają wyposażenie i obsadę podobną jak specjalistyczny
ambulans
reanimacyjny. Używane często jako pomoc dla obciążonych zespołów
pogotowia ratunkowego
lub w przypadkach wymagających natychmiastowego transportu rannego do specjalistycznego ośrodka.
Zadania ratunkowe są wykonywane przez stanowiące obecnie trzon wyposażenia śmigłowce Mi-2 plus oraz dziesięć śmigłowców
Eurocopter EC 135
stacjonujących w Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Warszawie, Wrocławiu, Płocku, Łodzi, Bydgoszczy, Poznaniu i Sanoku. Kolejnymi bazami LPR, które otrzymają Eurocoptery mają być: Białystok (październik 2010) i Gliwice[2]. Dzięki nowej maszynie skuteczny zasięg udzielania pomocy zwiększy się z 60 km (dla śmigłowca Mi-2) do 90 km (dla Eurocoptera)[3]. Śmigłowiec
Agusta A109E Power
Ratownik 12 – uległ wypadkowi 20 listopada 2009 w Warszawie[4]). Do zadań daleko transportowych wykorzystywane są samoloty
Piaggio P.180 Avanti
, Piaggio P.180 Avanti II.
Przypisy
Linki zewnętrzne