Miejski Zakład Komunikacji w Koninie – przewoźnik świadczący usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego. Działa od 1978, na obszarze miasta
Konina
. Co roku MZK przewozi ok. 16 mln. pasażerów oraz pokonuje ok. 3470000
wozokilometrów
.
Historia komunikacji miejskiej w Koninie
ZKA Konin
Historia MZK w Koninie sięga 1978 r., kiedy to na ulice wyjechał pierwszy autobus.MZK Konin powstało 31 lat temu . Funkcjonował jako Zakład Komunikacji Autobusowej, wchodząc w skład Oddziału Dróg i Ulic Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Początki były skromne.ZKA zatrudniał zaledwie kilkunastu kierowców i dysponował 5 Jelczami
Jelcz 272 RTO
. W 1983 MPK stało się samodzielnym podmiotem gospodarczym, jako przedsiębiorstwo państwowe. W 1985 MPK przeprowadziło się do nowo wybudowanych obiektów zajezdni autobusowej przy ul. Buczka, oraz przejętych od PGKiM obiektów przy ul. Nadrzecznej.
Mimo zwiększenia bazy technicznej i taboru autobusowego przedsiębiorstwo borykało się z różnymi trudnościami. Na początku lat 90. MPK miało 90 autobusów. Rocznie przewoziło ok. 20 mln pasażerów.
Rozpoczęcie działalności jako MZK Konin
Nowy etap rozpoczął się w 1991 roku. Wtedy to, decyzją Rady Miasta Konina, firma została przekształcona w Miejski Zakład Komunikacji. Wiązało się z nową formą organizacyjną. Z przedsiębiorstwa MZK stało się zakładem budżetowym.
Połączenia
Miejski Zakład Komunikacji obsługuje 19 linii autobusowych, mając do dyspozycji 52 pojazdy. W zakresie obsługi niepełnosprawnych MZK współpracuje z fundacją „Podaj dalej”, która organizuje szkolenia dla kierowców, na których uczą się jak właściwego podejścia do pasażerów. W 2008 roku kierowcy MZK pokonali ok. 3,5 mln km, przewożąc 16 milionów pasażerów, nie tylko mieszkańców Konina, ale także gmin: Golina, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Krzymów, Stare Miasto, Ślesin.
Wyróżnienia i nagrody
MZK może się pochwalić wieloma osiągnięciami. W 2004 roku przyznano mu Certyfikat Zarządzania Jakością ISO 9001:2001, w zakresie przewozu osób w lokalnym transporcie zbiorowym. Ma go w całym kraju tylko kilka takich firm. Otrzymał także certyfikat „Najwyższa jakość w motoryzacji” od Wielkopolskiego Stowarzyszenia Badań nad Jakością. Docenione zostało wprowadzenie przez MZK w Koninie we wrześniu 2006 roku pionierskiego w kraju systemu przekazywania na przystankach informacji o poruszaniu się autobusów, za co otrzymała statuetkę HIT-a i wyróżnienie w konkursie „Przedsiębiorstwo Plus Technologia”, przyznane na V kongresie Technologicznym.
Załoga
Obecnie załogę tworzy 242 osoby, w tym m.in. 120 kierowców, 32 mechaników, 25 pracowników administracji. W MZK zwraca się uwagę, że jakość pracy zależy także od rekreacji. Przy przedsiębiorstwie działa TKKF „Motor”, które dwukrotnie zdobyło mistrzostwo Polski w halowej piłce nożnej przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. W okresie 31 lat przewieziono ponad 500 mln pasażerów. W MZK znalazło zatrudnienie przeszło 1000 osób.
Od kilku lat przesiębiorstwo kupuje 2-3 autobusy rocznie. W 2001-2007 latach nabyto 4 autobusy Man Lion's City, 5 autobusów typu Scania Omnicity (CN270UB) i 4 autobusy Scania Omnicity CN280UB. W roku 2010 miasto zakupiło dwa autobusy marki MAN serii NL 353 i jeden autobus przegubowy marki Solaris Urbino serii 18
Plany na przyszłość
MZK Konin chce zmodernizować zajezdnię, w tym wyposażenie myjni i warsztatów. Oczywiście najważniejszym priorytetem dla zakładu jest zakup nowego taboru. MZK Konin uważa, że do obsługi komunikacji w Koninie na najwyższym poziomie potrzebne jest 60 autobusów. Na razie ma tylko 50, a dalsze zakupy są uzależnione od kondycji finansowej miasta. MZK Konin po przetestowaniu autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18 Hybrid, które dały pozytywne wyniki, zakupiło 1 pojazd Solarisa
Tabor
Trzon taboru autobusowego MZK Konin stanowią pojazdy marki Man NL 222 w liczbie 11 sztuk.
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona MZK Konin