Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. Maciej Szukiewicz
Maciej SzukiewiczMaciej Feliks Cyprian Odrowąż Szukiewicz (ur.
13 maja
1870
w
Sztokholmie
, zm.
28 września
1943
w
Krakowie
) – polski
poeta
,
prozaik
,
dramaturg
, krytyk teatralny,
tłumacz
, historyk sztuki, kustosz Muzeum Narodowego i
Domu Jana Matejki
w Krakowie. "Pod orlim nosen wiechy przennokolorowych wąsik, ściągnięta wychudła twarz - korpus długi , kościsty - czy to nie don Kichot? Teraz wyobraźcie sobie, że ten don Kichot nabrał naraz szerokich gestów aktora grającego Cyrana de Bergérac, a będziecie mieli tyle przez nas wszystich miłowanego Macieja Szukiewicza, estetę, poetę i dramatopisarza Młodej Polski"...Adam Grzymała-Siedlecki "Nie Pożegnani"(Kraków, 1972 r.) BiografiaGrób Macieja Szukiewicza na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie Urodził się w
Szwecji
, w Sztokholmie, jako najmłodszy z trojga dzieci Oktawiana Feliksa i Bronisławy (z domu Malinowska), herbu
Odrowąż
. Brat
Wojciecha Szukiewicza
(ur. 26 stycznia 1867 r. w
Sztokholmie
, zm. w październiku 1944 w
Grodzisku Mazowieckim
) publicysty, działacza społecznego i emigracyjnego. Brat
Antoniny Szukiewicz
(ur. w 1865 r.? w
Czostkowie
w
pow. suwalskim
, zm. 18 lutego 1934 r. w Krakowie), żony dr. Alfreda
Starża
Szołayskiego, pianistki, uczennicy prof.
Teodora Leszetyckiego
(Theodora Leschetizkiego) (1830-1915) w Wiedniu. Poślubił Zofię Antoninę Wąsowicz (ur. 7 kwietnia 1868 w
Gręboszowie
, zm. 16 września 1947 r.). Zmarli bezdzietnie w Krakowie, pochowani w grobowcu rodziny Szukiewiczów na
Cmentarzu Rakowickim
. Szukiewicz jak sam wspomina (w W sprawie nauczania języka macierzystego i jego gramatyki", Kraków 1933 r.) wyrósł w domu pełnym tradycji. Jego rodzony dziadek - Cyprjan Szukiewicz (zm. 6.11.1844 r.), zamieszkały w
Warszawie
, był chrzestnym ojcem
Cypriana Kamila Norwida
(1821-1883), służył w Armii Narodowej za
Stanisława Augusta
, potem w Legionach Napoleońskich. Tradycja rodzinna głosi, że poetycki talent Maciej Szukiewicz odziedziczył po dziadku. Natomiast oboje rodzice Macieja uczestniczyli w powstaniu styczniowym w 1863 roku. Ojciec, Oktawian Feliks Odrowąż Szukiewicz (1840-1914), był wychowankiem konstantynowskiej szkoły wojskowej w
Petersburgu
, następnie podporucznikiem artylerii rosyjskiej w
Dęblinie
. Na wiadomość o wybuchu powstania udał się w Augustowskie, gdzie pierwsze miesiące spędził w oddziale Józefa Ramotowskiego ("Wawra"), a następnie uformował szósty oddział powstańczy, którego został dowódcą. Po klęsce powstania styczniowego wraz z żoną Bronisławą i córką Antoniną wyemigrował do Szwecji (za panowania
Karola XV Bernadotte
(1826-1872)). Rodzina zamieszkała w Sztokholmie. Tam w 1867 r. przyszedł na świat Wojciech, a w 1870 r. Maciej Feliks Cyprian, który z wielkim sentymentem powraca do swojego szwedzkiego dzieciństwa w książce "Z ziemi fjordów i fjeldów" (Warszawa 1900 r.): ..."Cny czytelniku, pozwól mi łaskawie, Że ci na wstępie moje opowieści Imię me, ród mój i klejnot wyjawię. Na świat przyszedłem za morzami, gdzieści, Z ziemi Wikingów, na skalistej ławie, Którą Mäleru fala wiecznie pieści. W powijakach ssąc pierś zacnej Szwedki, Wzrosłem hartowny i duchem nie wietki..Taką pieśń zacząłem snuć w latach późniejszych, płacąc dług ziemi i miastu, gdzie ujrzałem światło dzienne"... W 1872 r. rodzina Szukiewiczów powróciła do kraju, a z nimi "Familien Journal", obrazkowy tygodnik sztokholmski, który z wielkim pietyzmem przeglądała. Najpierw zamieszkali w
Zakopanem
(gdzie została pochowana matka - Bronisława, zm. 05.01.1900 r.), a następnie w Krakowie, gdzie Maciej spędził resztę swojego życia. W 1883 r. rozpoczął naukę w nowodworskim Gimnazjum św. Anny, prowadzonym przez Leona Kulczyńskiego. W 1890 r. uzyskał świadectwo dojrzałości oraz zadebiutował poetycko na łamach "Przyszłości". Jesienią Maciej i Wojciech wyjechali do Pragi, gdzie przez trzy lata Maciej studiował chemię technologiczną w niemieckiej szkole technicznej. Tam też zapoznał się z literaturą czeską. Po powrocie z Pragi podjął studia na Wydziale Filozoficznym
Uniwersytetu Jagiellońskiego
, na kierunku historii sztuki. W tym okresie związał się z
cyganerią
, która kładła podwaliny pod nadchodzącą Młodą Polskę. "Był czas, lata 1895, 1896, kiedy to on, w następstwie po
Tadeuszu Micińskim
, skupiał na sobie nadzieje krakowskiej młodzieży uniwersyteckiej - w nim widziano wodza artystycznego "Filozofii". Jemu też na ogólnoakademiskim wiecu powierzono w imieniu młodzieży przemówić publicznie na odsłonięciu pomnika
Mickiewicza
na Rynku krakowskim" (cyt. Grzymała-Siedlecki). Wiosną 1896 r. Maciej Szukiewicz rozpoczął korespondencję ze
Stanisławem Przybyszewskim
(listy przekazał Bibliotece Jagiellońskiej 29.11.1927 r.). Przetłumaczył dramat "Das grosse Glück" Przybyszewskiego na język polski - "Dla szczęścia" (rękopis "Dla szczęścia" w tłum. Szukiewicza znajduje się w IS PAN). Po zakończeniu niefortunnej znajomości z Przybyszewskim, Szukiewicz zajął się tworzeniem własnej literatury i studiami historii sztuki. W latach 1893-1894 pod pseudonimem Cyprian pisywał artykuły dla "Tygodnia", następnie dla "Dziennika Krakowskiego" (1896-1897) i dla studenckiego czasopisma "Młodość" (1898-1900). Jego artykuły pojawiały się w "Czasie", "Bluszczu", "Gazecie Lwowskiej", "Głosie Rzeszowskim", "Kronice Rodzinnej", "Krytyce", a od 1897 r. w "Życiu". W
1899
r. na krótko przed ukończeniem studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim, Szukiewicz podjął pracę w Muzeum Narodowym w Krakowie, a od 1900 r. w Domu Jana Matejki. U progu XX stulecia jego sytuacja się ustabilizowała - razem z żoną Zofią Antoniną zamieszkał w kamienicy przy ul. Floriańskiej. W 1901 r. opublikował tomik "Poezji", w których znalazł się wybór młodzieńczych wierszy oraz jednoaktówka "Śnieg". Okładkę zaprojektował
Jacek Malczewski
. W 1902 r. ukazała się drukiem (50 egz.) czteroaktowa baśń "Arf" i jednoaktówka "Dwa światy", następnie w 1903 r. chłopski dramat "Na wymowie" oraz 1904 r. historyczna tragedia "Glejt". W roku 1897 napisał aż siedem dramatów. Jego dramaty były wystawiane w Krakowie, we Lwowie, w Poznaniu, w Wilnie, w Gdańsku, w Petersburgu, w Warszawie, w Nowym Sączu, w Katowicach,w Sosnowcu, w Kaliszu, w Bydgoszczy, Toruniu i Grudziądzu. W 1902 r. wydał dwutomową powieść
Juliusza Zeyera
"Jan Maria Plojhar", a w 1929 r. poemat Svatopluka Čecha (21.02.1846-23.02.1908): "Pieśni niewolnika" (Písně otroka). W latach 1911-1918 wykładał historię sztuki na Wyższych Kursach Naukowych dla Kobiet im. Baranieckiego, a następnie: historię teatru i stylów dla słuchaczy Dwuletniego Kursu Dramatycznego. W latach 1907-1909 kilkakrotnie jeździł z odczytami po terenach Zagłębia i Śląska Cieszyńskiego. W listopadzie i grudniu 1908 r. wygłosił cykl prelekcji w Wilnie i Mińsku, jak również w Pradze, Petersburgu, Kijowie i Żytomierzu. W 1910 r. Krakowskie Muzeum Narodowe obchodziło 25-lecie swojego istnienia. Z tej okazji
Tadeusz Boy-Żeleński
("Słówka": Zielony Balonik - Muzeum Narodowemu) skomentował opiekuna
Domu Jana Matejki
: "Ten pokój pan opustosz: Tu będzie kustosz; Tam w sieni będzie stało Dwóch woźnych z pałą; Słowian się sprosi, Potem Szukiewicz Maciej Odczyt wygłosi." W latach 1909-1910 nadsyłał korespondencję do "Kuriera Litewskiego" ( red. naczelny
Wojciech Baranowski
). Od sezonu 1926/1927 zaczął współpracować z "Głosem Narodowym", gdzie publikował recenzje "Z teatru im. Słowackiego, Teatr popularny", felietony " Na marginesie referatu teatralnego". W latach 1928-1929 nadsyłał artykuły dla "Teatru" ( m.in. o
Tadeuszu Pawlikowskim
, dyr. Teatru im. J. Słowackiego). Maciej Szukiewicz również korespondował z
Wandalinem Szukiewicz
(1857-1919), stryjecznym bratem, znanym archeologiem mieszkającym na Litwie, który w latach 1911-1914 wielokrotnie podtrzymywał na duchu kuzyna ( listy, BJ, rkps 8817 III). Ukoronowaniem kilkudziesięcioletniego okresu twórczości poetyckiej Macieja Szukiewicza były "Rymy i rytmy" (1936 r.). Tytuł nawiązuje do dzieła
Giosuè Carducciego
"Rime e ritmi" (1898 r.). W "Rymach i rytmach" znajduje się wiersz (str.55) "Pamięci Orląt Lwowa" inaczej: "Pamięci Jurka Bitschana". Szukiewicz był jednym z pierwszych, który podał poetycką wersję ostatnich godzin chłopca, który poległ na Cmentarzu Łyczkowskim 21.11.1918 roku. Część dorobku pisarskiego powstawała z myślą o młodszym pokoleniu odbiorców. I tak Szukiewicz napisał dramatyczną trylogię "Na swojską nutę", osnutą na motywach utworów
Aleksandra Fredry
,
Władysława Syrokomli
i
Adama Mickiewicza
. Następnie baśń sceniczną "Noc św. Mikołaja" i powieść "Niezwykłe przygody dwóch malców" (1930 r.). Szukiewicz był także i wydawcą. Opublikował "Listy Matejki do żony Teodory Matejkowej z l. 1863-1881" oraz "Pamiętnik Wojciecha K. Stattlera. Studia malarskie w Krakowie i Rzymie przed 100 laty". Na parę miesięcy przed śmiercią artysta złożył w
Bibliotece Jagiellońskiej
zbiór spisywanych w 1943 r. "Wspomnień", które uzupełniają humorystyczne "Fraszki" i "Bibeloty" (dołączone do spuścizny pisarza przez jego rodzinę). "Wspomnienia" zostały dopiero po raz pierwszy wydane w 2007 r., opracowane przez prof. Tadeusza Linknera. Część dzieł Macieja Szukiewicza do tej pory nie została opublikowana. Wiele materiałów przechowuje Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego oraz Oddział Rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej, gdzie znajduje się kilkadziesiąt woluminów zawierających artystyczny drobek autora. Archiwaliami dysponuje również Biblioteka Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Egzemplarzami dramatów dysponują: Muzeum Teatralne w Warszawie jak i Biblioteka Ossolineum we Wrocławiu. Korespondencja i inne dokumenty, głównie pozascenicznej działalności Szukiewicza, materiały znajdują się m.in. w zasobach Biblioteki Miejskiej w Bydgoszczy, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Do tej pory nie zostały przebadane dokumenty w archiwach bibliotek we Lwowie i Pradze. (Informacje te pochodzą od dr Anny Podstawki "Dramaturgia Macieja Szukiewicza"). Twórczość Sceniczne utwory Macieja SzukiewiczaW przypadku sztuk niedrukowanych podana jest sygnatura ze zbiorów rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. - Śnieg. Baśń ludowa w 1 akcie, 3 obrazach, (1897 r.), "Młodość 1900 r., z.3-4/5 i w zbiorze: "Poezje", Kraków 1901 r.
- Ułuda (Odkupienie). Fragment dramatyczny w 3 aktach, (1898 r.), BJ, sygn.8805 II
- Kwiat pleśni. Nokturn starego zamczyska w 1 akcie, (1899 r.), BJ, sygn.8792 II
- Arf. Baśń w 4 aktach, Kraków 1902 r.
- Dwa światy (Spotkanie). Prolog w 1 akcie, (1902 r.), "Ilustrowany Głos Narodu" 1902 r., nr.206,211.
- Glejt (Podrzutek). Dramat w 4 aktach, (1904 r.), BJ, sygn.8788 III.
- Na wymowie (Na wycugu, Maryna). Dramat z życia ludu w 4 aktach, (1907 r.), Kraków 1937 r.
- Po szarym dniu... słońce (Przedwiośnie). Sztuka w 4 aktach, (1913 r.), BJ, sygn. 8798 III.
- Na swojską nutę. Trylogia osnuta na motywach Fredry, Syrokomli i Mickiewicza:
- cz.1: Wolnoć Tomku w swokim domku. Stylizowana fraszka w 1 akcie, "Głos Narodu" 1916 r., nr 328-332.
- cz.2: Kradzione nie tuczy. Sztuka teatralna w 1 akcie osnuta na gawędzie W. Syrokomli, (1933), Poznań 1926 r.
- cz.3: Pani Twardowska. Ballada, (1918 r.), BJ, sygn. 8794 III.
- Zawód. Sztuka w 3 aktach, (1918 r.), BJ, sygn. 8808 II.
- Odyss w gościnie. Sztuka w 3 aktach, (1919 r.), BJ, sygn. 8796 II.
- Noc św. Mikołaja. Baśń w 3 aktach a 5 odsłonach, (1920 r.) Poznań 1922 r.
- Popieluch. Baśń sceniczna w 5 aktach z prologiem, Kraków 1932 r.
- Na przełomie. Sztuka w 4 aktach. (1930 r.), Lwów 1930 r.
- Barabbasz. Sztuka historyczno-obyczajowa w 4 aktach, Kraków 1933 r.
- Maja. Sztuka w 4 aktach, Kraków 1934 r.
- Seans. Dramat w 1 akcie, BJ, sygn. 8799 III.
- Swawole Kupidyna. Krotochwila w 3 aktach, BJ, sygn. 8801 III
Wybrane publikacje i materiały rękopiśmienne Macieja Szukiewicza- Dzieje, rozwój i przyszłość Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 1909 r.
- Fraszki, BJ, sygn. 8787 III (maszynopis datowany: 1943 r.)
- Humor i satyra Matejki, studjum. "Tęcza nr 11, listopad 1933 r.
- Jakim powinien być grób i pogrzeb Słowackiego?, Kraków 1909 r.
- Jan Matejko i muzeum jego imienia w Krakowie, Kraków 1933 r.
- Jan Matejko, monografje ilustrowane, Tow. Artystyczno-Wydawnicze "Gryf", Warszawa 1915 r.
- Jan Matejko. Polens främste Historiemalare. Przekład z polskiego w książce zbiorowej: "Polonica", Stockholm, Albert Bonniers Förlag, MCMXVII.
- Korespondencja Macieja Szukiewicza z lat 1889-1940. t.I-VI, BJ, sygn. 8813-8818 III.
- Kraków i jego pamiątki. Artystyczna przechadzka po Krakowie, cz.1 - 2, Kraków 1908 r.
- Pogadanka o Krakowie, Warszawa 1929 r.,
- Pogadanka o Lwowie, Warszawa 1929 r.
- Król Duch powraca na ojczyzny łono, Kraków 1927 r.
- Marjacka polichromja Matejki. Odczyt w rękopisie.
- Motylim lotem. Bibeloty. Wspomnienia. Fraszki, BJ, sygn. 8784 III.
- Muzeum Teatralne im. S. Wyspiańskiego. Projekt.,"Ilustrowany Kurier Codzienny" 1917 r., nr 330, 333-334 i odb.
- Na głębiach. Poemat, Warszawa 1913 r.
- Narodowy obowiązek. List otwarty do braci w Melpomenie.Felietony, 1919 r., BJ, sygn. 79853 II.
- Nieznany projekt Matejki pomnika Mickiewicza, "
Kurier Literacko-Naukowy
", Kraków 1931 r., nr 44.
- Niezwykłe przygody dwóch malców. Powieść. Warszawa 1930 r., BJ, sygn.250394 I
- Poezje, Kraków 1901 r.
- Recenzje teatralne. Teka wycinków prasowych Macieja Szukiewicza, BJ, sygn. 8812 IV.
- Rymy i rytmy, Kraków 1936 r.
- Szkice i rozprawy Macieja Szukiewicza o Janie Matejce, BJ, sygn. 8803 III.
- Teatr krakowski, (maj 1916 r.), BJ, sygn. 8804 II.
- U źródeł twórczości Matejki. Odczyt w rękopisie
- W sprawie nauczania języka macierzystego i jego gramatyki, Kraków 1933 r.
- Wskrześmy Misterium Maryjskie w Kalwarii Zebrzydowskiej. (Projekt widowiska religijnego), Poznań 1937 r., "Tęcza" 1937 r., nr 9, s. 21-30
- Wspomnienia, (Kraków 1943 r.), BJ, sygn. 8807 II., Gdańsk 2007 r. ()
- Z ziemi fiordów i fieldów. Luźne kartki z podróży, Warszawa 1900 r.
Książki przetłumaczone przez Macieja Szukiewicza- Svatopluk Čech:("Písně otroka" 1894 r.) - z jęz. czeskiego: "Pieśni niewolnika", Kraków 1929 r.
- Alojzy Jirasek:("Lucerna") - z jęz. czeskiego: "Latarka", 1906 r., BJ, sygn. 119698 III.
- Jarosław Vrchlický:("Barevné střepy") - z jęz. czeskiego: "Kolorowe szkiełka", BJ, sygn. 87531 I
-
Stanisław Przybyszewski
:("Das grosse Glück") - z jęz. niemieckiego: "Dla szczęścia", rękopis w IS PAN, Archiwum M. Rulikowskiego
Książki wydane przez Macieja Szukiewicza- Listy Jana Matejki do żony Teodory 1863-1881, Kraków 1927 r.
- Pamiętnik Wojciecha K. Stattlera. Studya malarskie w Krakowie i Rzymie przed 100 laty. Kraków 1916 r. Nakładem Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa
Wydania pośmiertne Macieja Szukiewicza- Wspomnienia, Gdańsk 2007, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN: 978 83 7326 453 3.
Bibliografia- Anna Podstawka, Maciej Szukiewicz i jego wizja teatru, Roczniki Humanistyczne KUL 2004 r.: tom:52, zeszyt:1, str. 77-112, ISSN 0035-7707.
- Anna Podstawka, Dramaturgia Macieja Szukiewicza, Lublin 2006 r., Towarzystwo Naukowe KUL, ISBN: 83-7306-318-8
- red. Hanna Ratuszna, Radosław Sioma Krótkie formy dramatyczne – Anna Podstawka Jednoaktowe sztuki Macieja Szukiewicza na tle dramatyczno-teatralnych tendencji przełomu XIX i XX wieku., Toruń 2007 r., Wyd.UMK, ISBN: 978-83-231-2144-2
- Rajmund Bergel, Starsze krakowskie pokolenie dramaturgów, "Kurier Poznański" 1928 r., nr 450
- Maria Bobrownicka, Wiadomości i uwagi o listach Polaków do Franciszka Adolfa Šuberta, "Slavia Occidentalis" 23 (1963 r.)
-
Tadeusz Boy-Żeleński
, Zielony Balonik - Muzeum Narodowemu, (w:) t e n ż e, Słówka, wstęp i wybór tekstów T.Weiss, Wrocław 1988 r.
-
Adam Grzymała-Siedlecki
, Nie pożegnani, Kraków 1972 r.
- Adam Grzymała-Siedlecki, Don Kichot w kontuszu, "Ilustrowany Kurier Polski" 1950 r., nr 3555.
- Bożena Gzik, Dramaturgia Macieja Szukiewicza na tle Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, praca magisterska, Instytut Filologii Polskiej KUL, Lublin 2002 r.
- Karol Ludwik Koniński, Mit poetycki M. Szukiewicza, (wstęp do:) M. Szukiewicz, "Rymy i rytmy", Kraków 1936 r.
- J.S. Koryński, Kraków literacki, "Polska Zachodnia" 1928 r., nr 278.
- Edward Kozikowski, Maciej Szukiewicz, (w:)t e n ż e, Od Prusa do Gojawiczyńskiej, Kraków 1969 r.
- Tadeusz Linkner, Z wędrówek Macieja Szukiewicza po młodopolskim Krakowie, (wstęp do:) M. Szukiewicz, Wspomnienia, Gdańsk 2007 r.
- Józef Magnuszewski, Stosunki literackie polsko-czeskie w końcu XIX i na początku XX wieku, Wrocław 1951 r.
- Moassi (M. Kanfer), Pretensje p. Szukiewicza do teatru polskiego, "Nowy Dziennik"1937 r., nr 126.
- Alicja Okońska, Maciej Szukiewicz, (w:) Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, seria V: Literatura okresu Młodej Polski, t. II, Warszawa 1967 r.
- Mariusz Olbromski, Przyśniła się dzieciom Polska - O Lwowskich Orlętach w poezji, "Lwowskie Spotkania" nr 5-6/2005 r., str.13; numer specjalny, poświęcony Lwowski Orlętom.
- Kazimierz Olszewski, Wojaże literackie M. Szukiewicza, "Zwrot" 1972 r., nr 8.
- Leokadia Pośpiechowa, Kontakty Macieja Szukiewicza z pisarzami czeskimi. Z polsko-czeskiej współpracy kulturalnej, "Kwartalnik Opolski" 1977 r., nr 1.
- Leokadia Pośpiechowa, Polskie Oberammergau czyli próba wskrzeszenia misterium w Kalwarii Zebrzydowskiej przez Macieja Szukiewicza, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Filologia polska", z.XVI, Opole 1978 r.
-
Stanisław Przybyszewski
, Moi współcześni. Wśród swoich, Warszawa 1930 r.
- Eugeniusz Schummer, Twórczość Macieja Szukiewicza, "Rodzina Polska" 1933 r., nr 2.
- Roman Taborski, Maciej Szukiewicz - dramatopisarz modernistyczny, "Przegląd Humanistyczny" 1964 r., nr 3.
- Roman Taborski, Ministrant Młodej Polski, (w:) t e n ż e, Trzech dramatopisarzy modernistycznych. Przybyszewski - Kisielewski - Szukiewicz, Warszawa 1965 r.
- Zofia Wąsowicz, Pierwszy projektodawca stworzenia Muzeum Teatralnego w Krakowie, "Teatr" 1969 r., nr 12.
- Agnieszka Wirchanowicz, Wspomnienia Macieja Szukiewicza. Rekonstrukcja edytorska (maszynopis), Gdańsk 1996 r.
- Henryk Zbierzchowski, Maciej Szukiewicz, "Gazeta Poranna" 1930 r., nr 9164.
- Witold Zechenter, Krakowscy poeci zapomniani, "Życie Literackie" 1968 r., nr 25
- Stanisław Zieliński, Mały słownik pionierów polskich kolonjalnych i morskich, Warszawa 1932 r.
-
Biblioteka Jagiellońska
w Krakowie. Katalog Podstawowy (tzw. Stary) druków wydanych od czasów Gutenberga do 1949 roku włącznie.
Sesje naukowe poświęcone M. Szukiewiczowi- Dramat XX wieku. Dwie sylwetki: Maxwell Anderson i Maciej Szukiewicz – Lublin, KUL, 15.03.2003 r. Sesja wewnętrzna z udziałem doktorantów w Katedrze Dramatu i Teatru KUL.
- Krótkie formy dramatyczne w okresie Młodej Polski, Toruń, UMK. Instytut Literatury Polskiej, 17-19.05.2004 r. Konferencja poświęcona lit. okresu Młodej Polski. Cel badawczy: pogłębienie, a zarazem – ujednolicenie obrazu młodopolskiego dramatu jednoaktowego z punktu widzenia historyczno- i teoretycznoliterackiego.
- Od Szukiewicza do Karpowicza. Z problematyki badań nad dramatem i teatrem XX wieku – Lublin, KUL, 11.06.2005 r. Sesja wewnętrzna z udziałem doktorantów w Katedrze Dramatu i Teatru KUL.
Ikonografia Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Maciej Szukiewicz":
Wiktor Sukiennicki
...
1484
...
1972
...
Musical
...
Maciej Słomczyński
...
Ciałko nerkowe
...
1468
...
Pstrąg tęczowy
...
1457
...
1467
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Maciej Szukiewicz":
209b Tworzenie demokracji parlamentarnej w Polsce (plansza 4)
...
Jeden ogień, drugi woda (plansza 4)
...
˝Pan Tadeusz˝ A. Mickiewicza - spacer po Soplicowie i okolicach (plansza 20)
...
|