Ford Crown Victoria – amerykański samochód, używany w
Stanach Zjednoczonych
głównie przez policję i taksówkarzy. Produkowany od
1978
r. z drobnymi modyfikacjami do dziś. Samochód zbudowano w oparciu o solidną
ramę
. Mocny silnik w układzie
V8
umieszczony został z przodu i napędza tylne koła poprzez 4-biegową skrzynię automatyczną. Jako auto policyjne sprawdza się doskonale ze względu na ogólną trwałość konstrukcji, dobre zawieszenie, niską cenę i uniwersalność. Ten pojazd można spotkać w zatłoczonym mieście, w małych prowincjach jako pojazd szeryfa a także na autostradach. Jako pojazd cywilny uważany jest za auto klasy niższej przeznaczone dla statecznych czterdziestolatków. Ogromne wnętrze wykończone jest tanimi i słabymi jakościowo materiałami.
Produkcja
Ford Crown Victoria jest produkowany w St. Thomas w
Ontario
w
Kanadzie
na płycie podłogowej
Forda
typu "panther" z
1979
r. Ceny wahają się od 25 000 dolarów za bazowy model do 32 000 dolarów za najlepszy model nazywany "LX Sport". Od
2008
roku model Crown Victoria dostępny jest wyłącznie w programie sprzedaży flotowej.
1955-1956
Pierwsza "Crown Victoria" pojawiła się w
1955
r. i była 2-drzwiowym, 6-miejscowym
coupe
. Była jedną z odmian Forda Fairlane.
Lata 1983-1991
Samochód był produkowany po nazwą Ford LTD Crown Victoria.
Pierwsza generacja (1992-1997)
W
1992
roku Ford zrezygnował z modelu
LTD
na którym bazowała Crown Victoria. Ford kompletnie przestylizował Crown Victorię, uczynił ją bardziej okrągłą, co upodobniło ją do mniejszego
Taurusa
. Dodano także zupełnie nowy 4.6- litrowy silnik V8 Modular. W
1995
roku modernizacji doczekały się tylne reflektory, przedni grill i deska rozdzielcza, a miejsce numeru rejestracyjnego z tyłu przeniesiono ze zderzaka na klapę bagażnika. Restylizacja tego modelu była lepiej przyjęta niż radykalny lifting konkurencyjnego
Chevroleta Caprice
, co spowodowało zaprzestanie jego produkcji, a co za tym idzie dominację Forda w segmencie.
Od roku
1996
w standardzie pojawiły się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system otwierania pojedynczym kluczykiem a także chowana antena, ogrzewanie tylnej szyby oraz przyciemniane szyby. Pakiet Handling and Performance Package z lepszymi oponami, systemem
ABS
oraz kontroli trakcji były dostępne jako opcja. Dodatkowo w droższej wersji LX dostępna była klimatyzacja oraz radio firmy
JBL
. W wersji na rok
1997
poprawiono jedynie układ kierowniczy.
Druga generacja (1998-nadal)
W
1998
roku kompletnie zmieniono stylizację modelu, a także zmodernizowano zawieszanie i zapłon. Auto zdecydowanie lepiej trzymało się drogi niż poprzednik lecz odbiło się to na dopuszczalnej masie holowania przyczepy, która zmalała. Zwiększył się natomiast rozstaw osi. W 1998 roku wprowadzono również standardowe 16 calowe felgi głównie z powodu znacznie większych niż do tej pory hamulców.
Rok
1999
przyniósł niewiele zmian w tym modelu, kiedy to Crown Victoria otrzymała trzy nowe kolory oraz standardowy system ABS. Następnych zmian Crown Victoria doczekała się dopiero w
2001
roku, kiedy to otrzymała regulowane pedały. W
2002
roku dodano podgrzewane lusterka. Po
2003
roku zmodernizowano zawieszenie (pojedyncze resory zamiast podwójnych, używanych jeszcze od lat sześćdziesiątych) także dla wersji policyjnych (lepsze prowadzenie w stosunku do cywilnej wersji i łatwiejsza obsługa techniczna). W
2004
roku modernizacji poddana została automatyczna skrzynia biegów, po raz pierwszy w tym modelu pojawiły się laminowane szyby. Rocznik
2005
nie różnił się poza tym, że zrezygnowano z anteny wbudowanej w ogrzewanie tylnej szyby na rzecz tradycyjnej. Zmianę tę cofnięto w
2006
roku. W
2007
roku
Ford
wprowadził radio z
CD
oraz system wejścia bezkluczykowego jako standard dla wszystkich wersji.
W
2008
roku Ford przeznaczył model Crown Victoria tylko do sprzedaży flotowej, rezygnując z detalicznej, głównie w celu wypromowania świeżo wprowadzonego
Taurusa
. Zapowiadana była modernizacja samochodu na rocznik
2009
, jednak model ten został zaprezentowany bez większych zmian. W chwili obecnej nie są znane dokładniejsze plany w stosunku do modelu Crown Victoria.
Ciekawostki
- Auto jest ulubionym pojazdem amerykańskich taksówkarzy i policjantów.
- Pomimo wycofania modelu Crown Victoria ze sprzedaży detalicznej, jego droższe wersje (
Mercury Grand Marquis
i
Lincoln Town Car
) wciąż są sprzedawane.
Galeria
| Tradycyjna nowojorska taksówka - Ford Crown Victoria Taxi z wydłużonym rozstawem osi. | Ford Crown Victoria między latami
1995
-
1997
| Ford Crown Victoria rocznik
1992
|
Ford Crown Victoria rocznik
1955
| Ford LTD Crown Victoria w latach
1988
-
1991
| |