Stan rzeczy (
niem
Der Stand der Dinge) – film
Wima Wendersa
z 1982 roku. Akcja filmu opowiada o niemieckim reżyserze, Friedrichu Munro, który nie może dokończyć produkcji swojego filmu z powodu braku środków finansowych, obiecanych przez producenta. Dzieło stanowi rozrachunek Wendersa z
Hollywood
oraz współczesną kinematografią, zastępującą produkcję autorską, systemem producenckim[1].
Geneza filmu
Film powstał podczas przerwy w kręceniu filmu
Hammett
, który Wenders tworzył na zlecenie
Francisa Forda Coppoli
. Wenders udał się wtedy do
Portugalii
, gdzie spotkał się z ekipą filmową Raúla Ruiza pracującą nad filmem Território. Ich prace zostały wstrzymane przez brak
taśmy filmowej
i bezskuteczne oczekiwanie na pieniądze od producenta. Sytuacja filmowców oraz, dostrzeżony podczas wycieczki, opuszczony hotel na plaży, miały zainspirować Wendersa do nakręcenia Stanu rzeczy[1].
Wskazuje się także, że sytuacja pomiędzy głównym bohaterem filmu, Friedrichem, a producentem jego filmu, Gordonem, przypomina stosunki pomiędzy Wendersem i Coppolą oraz kłopoty tego pierwszego przy kręceniu Hammetta. Friedrich posiada podobną do Wendersa filmografię, natomiast używane przez Gordona argumenty dotyczące kina hollywoodzkiego i europejskiego, są podobne do tych, jakimi mógł posługiwać się Coppola przy omawianiu Hammetta[2], a nazwa hotelu, w którym Gordon rozmawiał z reżyserami – Chateau Montmartre – nawiązuje do nazwy hotelu Chateau Marmont, którego właścicielem był Coppola[3].
Zarys fabuły
Reżyser Friedrich Munro kręci w Portugalii czarno-biały film fantastyczny o grupie ocalałych z katastrofy atomowej. Zmuszony jest jednak przerwać produkcję, kiedy zaczyna brakować mu taśmy filmowej. Po długim oczekiwaniu na nadejście pieniędzy od amerykańskiego producenta, Gordona, decyduje się na wyjazd do Los Angeles i odszukanie producenta. Okazuje się, że Gordon ukrywa się przed ścigającymi go gangsterami, od których pożyczył pieniądze, ukrywa się w samochodzie, krążącym w kółko po
Hollywood Boulevard
. Murno dołącza do niego i odbywa z nim rozmowę na temat
kina autorskiego
i
hollywoodzkiego
. Nad ranem samochód zostaje ostrzelany przez ścigających Gordona gangsterów. Obaj bohaterowie giną.
Obsada
-
Patrick Bauchau
– Friedrich
- Allen Garfield – Gordon
- Isabelle Weingarten – Anna
- Rebecca Pauly – Joan
- Jeffrey Kime – Mark
- Geoffrey Carey – Robert
-
Camilla More
– Julia
- Alexandra Auder – Jane
- Paul Getty Jr. – Dennis
- Viva – Kate
- Samuel Fuller – Joe
- Janet Rasak – Karen
- Monty Bane – Herbert
Nagrody
-
Złoty Lew
na
Festiwalu Filmowym w Wenecji
w 1982 roku;
- Niemiecka Nagroda Filmowa (Deutscher Filmpreis) za zdjęcia (złoto) w 1983;
- Niemiecka Nagroda Filmowa (Deutscher Filmpreis) za produkcję (srebro) w 1983 roku[4].
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Marcin Giżycki. Ameryka Wima Wendersa. „Kwartalnik Filmowy”. 49–50, s. 196 (2005).
- ↑ Marcin Giżycki. Ameryka Wima Wendersa. „Kwartalnik Filmowy”. 49–50, ss. 196–197 (2005).
- ↑ Marcin Giżycki. Ameryka Wima Wendersa. „Kwartalnik Filmowy”. 49–50, s. 207 (2005).
- ↑
The State of Things
(
ang.
). [dostęp 2 sierpnia 2009].
Bibliografia
- Marcin Giżycki. Ameryka Wima Wendersa. „Kwartalnik Filmowy”. 49–50 (2005).
-
The State of Things
(
ang.
). [dostęp 2 sierpnia 2009].