Airbus A320 |
| Airbus A320 linii lotniczych WizzAir |
Airbus A320 linii lotniczych
WizzAir
|
Dane podstawowe |
Państwo |
Francja |
Producent |
Airbus
(
EADS
) |
Typ | pasażerski |
Załoga | 2 osoby |
Historia |
Data oblotu |
22 lutego
1987
|
Lata produkcji | 1988 - trwa |
Egzemplarze | 4 326 (stan na 30 czerwca 2010) |
Liczba wypadków • w tym katastrof | 33 16 |
Dane techniczne |
Napęd | 2 ×
CFM56-5
lub 2 × IAE V2500 |
Wymiary |
Rozpiętość | 33,91 m |
Długość | 37,57 m |
Szerokość kadłuba | 3,95 m |
Wysokość | 11,76 m |
Powierzchnia nośna | 122,6 m² |
Masa |
Startowa
| 73 000 kg |
Zapas paliwa | 23 860 l |
Osiągi |
Prędkość maks.
| 853 km/h |
Prędkość przelotowa
| 830 km/h |
Zasięg | 5 700 km |
Dane operacyjne |
Liczba miejsc |
do 180 |
Użytkownicy |
Lista użytkowników Airbusa A320 |
|
Airbus A320 – pasażerski
samolot
średniego zasięgu produkowany przez firmę
Airbus
. Jest pierwszym samolotem pasażerskim wyposażonym w cyfrowy układ sterowania lotem
fly-by-wire
. Samolot ten został
oblatany
22 lutego
1987
, a rok później
28 marca
1988
odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach
Air France
. Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Obecnie wyprodukowano ponad 3000 sztuk samolotów z rodziny A320. Samolot ten jest bezpośrednią odpowiedzią europejskiego producenta na amerykańskiego
Boeinga 737
.
Historia
Airbus po odniesieniu sukcesu pierwszej jego konstrukcji
Airbus A300
, podjął decyzje o budowie nowego samolotu pasażerskiego, który miał być następcą popularnego w tamtych czasach
Boeinga 727
. Nowy samolot miał się charakteryzować podobną konfiguracją kabiny i niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Airbus A320 miał za zadanie zaprezentować najnowocześniejszą technologie wyprzedzającą takie samoloty jak jak
727
czy
737-300/400/500
. W lutym
1981
r. przedstawiciele Airbusa zaprezentowali po raz pierwszy model Airbusa A320. Określając parametry tego samolotu konstruktorzy postawili sobie za zadanie zastosowania najnowocześniejszych technologii takich jak:
- cyfrowy układ lotu
fly-by-wire
- nowoczesną awionikę typu: glass cockpit (EFIS)
- dwuosobową załogę
- centralny układ zarządzania lotem
a także o 50% większym zasięgiem niż
Boeing 727
i zastosowaniu nowoczesnych materiałów kompozytowych.
Pierwszym klientem Airbusa A320 stał się narodowy przewoźnik
Francji
Air France
. W roku
1983
firma zebrała zamówienie na 80 maszyn, a w
1984
rozpoczęła oficjalne prace nad tą konstrukcją. W lutym
1987
nastąpił pierwszy oblot tego samolotu, a rok później, w
1988
otrzymał certyfikat. Europejski producent tegoż samolotu w listopadzie
1989
r. oficjalnie podjął prace nad powiększonym modelem A320, który został nazwany A321. Airbus A321 różnił się od swojego pierwowzoru większą pojemnością i zasięgiem. Oblot A321 nastąpił w marcu
1993
r., a certyfikat uzyskał w grudniu tego samego roku. Airbus dostrzegł też potrzebę na rynku samolotu o mniejszej pojemności, dlatego wprowadził na rynek kolejny samolot z rodziny A320, był nim A319. Model ten charakteryzował się największym zasięgiem z całej rodziny A320 i niższymi kosztami eksploatacyjnymi niż
Boeing 737
. W sierpniu
1995
r. nastąpił oblot nowego Airbusa A319, a certyfikat i pierwsza dostawa odbyła się w kwietniu
1996
r. Rok później a dokładnie w czerwcu
1997
r. zaprezentowano kolejną modyfikacje konstrukcji A319, tym samym wprowadzając model A319 Corporate Jet. Wersja ta jest przystosowana do prywatnych lotów kontynentalnych; oblot A319CJ nastąpił w październiku
1998
, a pierwsza dostawa nastąpiła w grudniu. W
1999
r. podjęto decyzję o budowie najmniejszego z całej rodziny Airbus, Airbus A318. Tego samego roku nastąpiła też dostawa 1000. samolotu Airbusa z rodziny A320. Odbiorcą był pierwszy użytkownik A320 - Air France. Przekazany model to Airbus A319, który stał się 87. samolotem Airbusa użytkowanym przez narodowego przewoźnika Francji. W grudniu
2001
r. został oblatany A318, a certyfikaty odebrał w maju
2003
r. W listopadzie
2005
r. Nastąpiła prezentacja Airbus A318 Elite, będącego kolejną odmianą samolotu, przeznaczoną do lotów prywatnych.
Produkcja
Airbusy A318/A319/A321 są wytwarzane w niemieckiej fabryce mieszczącej się w
Hamburgu
, natomiast w zakładach we francuskiej
Tuluzie
powstaje pierwowzór całej rodziny Airbus A320. Elementy kadłuba do zakładów są transportowane przy pomocy
Airbus A300-600ST 'Beluga'
.
Airbus A320s będzie również produkowany na potrzeby rynku azjatyckiego w
Chinach
w mieście
Tiencin
w latach
2009
-
2012
.
Airbus
oficjalnie na konferencji prasowej dnia
26 października
2006
r. zapowiedział przeniesienie produkcji A320 z Tuluzy do Hamburga celem obniżenia kosztów produkcji i tym samym przystosowania mocy produkcyjnych w Tuluzie do budowy największego
Airbusa A380
.
Wersje
Rodzina A320 zabiera od 100 do 200 pasażerów w zależności od modelu jest skierowana na rynek samolotów o krótkim i średnim zasięgu, a także jest konkurentem do takich maszyn jak
Boeing 717
Boeing 737
Boeing 757
czy
McDonell Douglas MD-80/90
.
A320
Airbus A320 to najpopularniejszy model z całej rodziny A320. Jest najczęściej wybieranym samolotem przez tanie linie lotnicze lecz największymi jego operatorami są tradycyjne linie. Samolot ten był produkowany zarówno w wersji 100 jak i 200 różnice polegały głównie na długości zasięgu. A320 jest odpowiednikiem Boeinga
737-800
czy
McDonnell Douglasa
MD-90 pierwszymi użytkownikami byli Air France i British Airways. A320 jest pierwszym zaprojektowanym samolotem z całej rodziny A318/A319/A320/A321.
A319
Airbus A319 jest samolotem zabierającym 124 w 2-klasowej konfiguracji kabiny, dysponuje zasięgiem 6 800 km. Jest drugim modelem najchętniej kupowanym przez klientów. Największym jego użytkownikiem jest
EasyJet
konkurent
Ryanair
który używa Boeingów
737
.
Model A319 rywalizuje z Boeingiem
737-700
.
A319CJ
Airbus A319CJ jest wersją o wydłużonym zasięgu – do 12 000 km, posiadający luksusowe wnętrze przystosowane do przewozu 39 osób. Samolot został zaprojektowany z myślą o klientach korporacyjnych i firmach świadczących usługi biznesowych lotów. A319CJ jest odpowiednikiem Boeing Business Jet (modyfikacja Boeinga
737-700
). Użytkownikami jego są również odbiorcy wojskowi, służą m.in. do transportu osobistości, a dzięki modyfikacji kabiny do transportu pomocy ofiarom trzęsień ziemi czy huraganów.
A319LR
Airbus A319LR jest wersją posiadającą 48 foteli wyłącznie w klasie biznes. Dysponuje zasięgiem 8 300 km i jest wykorzystywana np. przez
Lufthansę
do lotów między
Niemcami
a
USA
.
Qatar Airways
zażyczyła sobie wersję z 110 miejscami.
Boeing
zaoferował swoim klientom podobną wersje samolotu
737-700ER
.
A321
Airbus A321 to najdłuższy z całej rodziny samolot. Posiadający miejsce dla 200 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji kabiny. Podobnie jak A320 posiada dwie wersje 100 i 200. Wersja 100 posiada zasięg 4 300 km i silnik o ciągu 138kN, natomiast wersja 200 posiada zasięg 5 500 km i silnik o ciągu 147 kN.
Jego amerykańskimi odpowiednikami są
Boeing
737-900/-900ER
i
Boeing 757-200
.
A318
Airbus A318 będący najmniejszym samolotem europejskiego producenta, jest konkurentem dla amerykańskiego Boeinga
737-600
. Zabiera na pokład 107 pasażerów w 2 – klasowej konfiguracji kabiny, dysponuje zasięgiem 6000 km. Do tej pory został zamówiony w 90 sztukach.
A318 Elite
Airbus A318 Elite jest to odmiana najmniejszego samolotu Airbus przystosowana do lotów kontynentalnych, będąca konkurentem dla takich samolotów jak Gulfstream 550 czy Bombardier Global Express. A318 Elite zabiera na pokład 14-18 osób.
Dane techniczne wybranych wersji
model | A318 | A319 | A320 | A321 |
---|
Kabina pilota | dwie os. |
Kabina pasażerska | 117 (1-klasa) | 156 (1-klasa) | 180 (1-klasa) | 220 (1-klasa) |
Długość | 31,45 m | 33,84 m | 37,57 m | 44,51 m |
Rozpiętość | 34,10 m |
Wysokość | 12,56 m | 11,76 m |
Szerokość kabiny | 3,70 m |
Szerokość maksymalna kabiny | 3,95 m |
Masa pustego samolotu | 39 300 kg | 40 600 kg | 42 400 kg | 48 200 kg |
Maksymalna masa startowa | 68 000 kg | 75 500 kg | 77 000 kg | 93 500 kg |
Prędkość | 0,79 Ma |
Max. prędkość | 0,82 Ma |
zasięg | 5 950 km | 6 800 km | 5 700 km | 5 600 km |
Maks. ilość paliwa | 23 860 litrów | 29 840 litrów | 29 680 litrów |
Silniki | 2 × PW6022A 2 × CFM56-5 | 2 × IAE V2500 2 × CFM56-5 |
Lista zamówionych, oddanych do użytku i sprawnych samolotów z rodziny Airbusa A320[1]
LegendaSkrót | Znaczenie |
---|
zam. | Zamówione |
dost. | Oddane do użytku |
użyt. | W użytku |
Linki zewnętrzne
Podobne samoloty
Przypisy