Anarchizm (od
gr
. ἀναρχία
anarchia
– "bez władcy") lub
wolnościowy socjalizm
– doktryna postulująca model
społeczeństwa
opartego na
dobrowolnej
współpracy
,
równości
społecznej, solidarności międzyludzkiej i poszanowaniu
wolności jednostki
, odrzucająca potrzebę istnienia instytucji
państwa
,
kapitalizmu
oraz innych form władzy, wyzysku, przymusu i
hierarchii
, a także
ruch społeczny
dążący do realizacji tych celów.
Poglądy anarchistów
Anarchizm to system poglądów głoszący program całkowitego zniesienia
przymusu
, ucisku i
wyzysku
społecznego, postulujący powszechność,
wolność
,
równość
i
sprawiedliwość społeczną
oraz podając przykład
anarchizmu kolektywistycznego
, zbudowanie społeczeństwa
bezklasowego
opartego na społecznej własności
środków produkcji
. Były to przesłanki realizacji zasad równości we wszystkich dziedzinach życia
społecznego
i
politycznego
. Anarchizm dąży do osiągnięcia sprawiedliwości społecznej poprzez stworzenie społeczeństwa pozbawionego
granic
i
podziałów etnicznych
(bezpaństwowego)
. Anarchiści chcą usunąć z społeczeństwa wszelkie formy
dyskryminacji
, wyższości i zbiorowego
egoizmu
. Należy tutaj dodać, iż nie wszyscy anarchiści byli przeciwni
egoizmowi
(np.
Max Stirner
).
Władza
Anarchiści poddają krytyce wszelkie scentralizowane formy władzy
politycznej
i
gospodarczej
. Krytyka ta obejmuje zarówno
państwa
totalitarne
, w których jednostka traci prawie całkowicie swą
podmiotowość
(człowieczeństwo), jak i państwa o ustroju
demokracji parlamentarnej
, w jakich obywatel posiada co prawda większy wpływ na swoje życie niż w
państwach
totalitarnych
, ale nie jest to wpływ na tyle wielki, aby można było mówić o pełnej podmiotowości polityczno-społecznej wszystkich obywateli. Zdaniem anarchistów scentralizowana, odgórna władza, w większym lub mniejszym stopniu zawsze pozostaje poza kontrolą społeczną, wyobcowując się ze społeczeństwa. Anarchiści krytykują scentralizowaną formę
władzy
taką jak
państwo
dlatego też w zależności od rodzaju anarchizmu taka organizacja jak
państwo
zostaje zastąpiona np.
federacją
samorządnych
gmin
działających na zasadzie
demokracji bezpośredniej
.
Kapitalizm
Piramida hierarchii w kapitalizmie
Anarchiści uznają
kapitalizm
za formę władzy klasy posiadającej kapitał nad klasą nie posiadającą go, polegającej na zawłaszczaniu wartości wytworzonej przez robotnika oraz na oderwaniu go od procesu decyzyjnego w miejscu pracy. Wskazują na przymusowy charakter rozwoju tego systemu ekonomicznego, w szczególności na
akumulację pierwotną
, a także na funkcjonujące w nim zjawiska takie jak
cykl koniunkturalny
,
bezrobocie
,
podział społeczeństwa na klasy
,
kreacja pieniądza
.
Zdaniem anarchistów, subiektywna teoria wartości i
użyteczność krańcowa
w sposób niewystarczający tłumaczą mechanizm powstawania cen. Ich zdaniem subiektywne opinie na temat wartości dobra nie mogą powstawać same z siebie, niezależnie od istnienia obiektywnej miary, na której mogłyby się oprzeć; poza tym wskazują oni na to, że
laborystyczna teoria wartości
w żaden sposób nie neguje istnienia
wartości użytkowej
. Tą obiektywną miarą są dla nich koszty produkcji - wpływają one na
podaż
, od której zależy położenie krańca
popytu
.[1]
Ponadto rozróżniają oni własność prywatną od mienia osobistego. Mienie oznacza dla nich posiadanie dóbr przez ludzi bezpośrednio z nich korzystających, którzy nie wykorzystują z tego tytułu pracy innych. Zaś własność to według nich prawo do przedmiotów (głównie
środków produkcji
,
nieruchomości
), z których korzystają inni ludzie (np. pracownicy najemni, lokatorzy), gwarantując właścicielowi zyski, odsetki lub czynsze. Ich zdaniem, takie rozróżnienie pozwala na zrozumienie stosunków społecznych w kapitalizmie.[2]
Zaś
imperializm
uważają za najwyższe stadium systemu kapitalistycznego.
Jako alternatywę dla kapitalizmu, anarchiści proponują
ekonomię uczestniczącą
,
komunizm wolnościowy
lub
mutualizm
, czyli systemy
ekonomiczne
oparte o bezpośrednią kontrolę przez uczestniczących w nich ludzi.
Demokracja
Ustrój anarchistyczny jest uważany przez anarchistów za najszerszą formę
demokracji
w której jednostka posiada wpływ na swoje życie, uczestnicząc bezpośrednio w procesie
ustawodawczym
i
wykonawczym
. Jednocześnie anarchiści są przeciwni
demokracji przedstawicielskiej
.
Równość
Według anarchistów wszyscy są równi bez względu na
narodowość
,
rasę
,
płeć
,
tożsamość seksualną
,
wiek
,
religię
. Z tego powodu postulują oni utworzenie społeczeństwa bez podziału na
klasy
, w którym każda jednostka ma równy wpływ na wygląd życia
społecznego
.
Naród i patriotyzm
Anarchiści uważają, że nie ma złych ani dobrych
narodów
są tylko złe państwa i źle czyniące jednostki a podziały na
narody
są efektem szkodliwej działalności
państw
, zaś wojny są najczęściej rezultatem tych podziałów. Dlatego zazwyczaj potępiają oni wszelkie
wojny
, a częścią ich ideologii często jest
kosmopolityzm
,
internacjonalizm
,
antypatriotyzm
oraz uznanie, że wszyscy ludzie są braćmi a
ojczyzną
jest cały świat, nie
państwo
.
Polityka
Do polityki anarchizmu należą między innymi
decentralizacja
władzy,
federalizm
,
egalitaryzm
,
socjalizm
,
liberalizm
społeczny,
samorządność
,
dobrowolność
,
pacyfizm
, pomoc wzajemna,
demokracja bezpośrednia
,
sprawiedliwość
,
ekonomia uczestnicząca
,
akcja bezpośrednia
,
solidarność
międzyludzka.
Geneza i prekursorzy anarchizmu
Jako doktryna anarchizm rozwinął się w
XIX wieku
w ramach
socjalistycznego
ruchu robotniczego, ale według niektórych anarchistyczne wątki można odnaleźć już w starożytnej myśli
taoistów
,
cyników
czy
stoików
[3], a także średniowiecznych ruchach w rodzaju
Braci i Sióstr Wolnego Ducha
czy później w radykalnym nurcie
Braci Polskich
[4].
Prekursorami anarchizmu byli
diggerzy
, radykalny ruch chłopski z
rewolucji angielskiej
, a także ruchy
rewolucji francuskiej
(W czasie rewolucji francuskiej określenie "anarchista" było używane przez
jakobinów
pod adresem ich radykalnych przeciwników politycznych, takich jak
Wściekli
) i niektórzy
socjaliści utopijni
(zwłaszcza
Fourier
), a także
angielski
myśliciel polityczny
William Godwin
.
Pierwszym, który sam nazwał się „anarchistą” był francuski myśliciel socjalistyczny
Pierre Joseph Proudhon
. Mniej więcej w tym samym czasie anarchistyczne poglądy zaczął głosić inny francuski socjalista,
Joseph Déjacque
, który dla ich opisania ukuł termin „wolnościowiec”; dlatego anarchizm bywa nazywany
wolnościowym socjalizmem
.
Anarchistów łączy z innymi nurtami socjalistycznymi chęć zniesienia
kapitalizmu
, a dzieli stosunek do państwa, które chcą zastąpić oddolnymi formami organizacji społeczeństwa, opartymi na dobrowolności.
Anarchizm nie jest jednorodną doktryną i można w nim wyróżnić wiele nurtów, z których podstawowe powstały jeszcze w XIX w., a inne w późniejszym czasie.
Klasyczne nurty anarchizmu
Anarchizm indywidualistyczny (Anarchoindywidualizm)
Anarchizm indywidualistyczny zapoczątkowany został przez
Pierre'a Josepha Proudhona
(choć niektórzy dopatrują się jego początków w myśli
Maxa Stirnera
oraz Josiaha Warrena). System społeczny powinien opierać się wg Proudhona na wzajemnej pomocy sąsiedzkiej oraz wolnej wymianie dóbr. Myśliciel ten podał również w wątpliwość własność. Nie jest jednak on krytykiem
własności
jednostki, ale własności kapitalistycznej, opartej na
wyzysku
słabszych poprzez silniejszych. Taką formę własności uznaje on za
kradzież
oraz
przestępstwo
. Dopuszczona jest również pewna forma przedstawicielstwa.
Anarchizm kolektywistyczny (Anarchokolektywizm)
Anarchokolektywizm był nawiązaniem do poglądów Proudhona, miał również pewne elementy wspólne z teorią
Karola Marksa
. Rozwinął się pod koniec lat 60.
XIX
w. Za twórcę nurtu uznaje się Rosjanina
Michała Bakunina
.
Zdaniem anarchokolektywistów,
państwo
powinno zostać zastąpione
federalistycznym
,
samorządnym
społeczeństwem, a
gospodarka
powinna opierać się na stowarzyszeniach produkcyjnych nazywanych kolektywami, łączących się ze sobą w
federacje
- najpierw prowincjonalne czy regionalne, a potem
krajowe
i międzynarodowe, na mocy umów zawieranych pomiędzy sobą, dzięki którym
federacje
krajowe
zastępować miałyby dotychczasowe
państwa
(
anarchia
). Zasada oddolnego stowarzyszania się samorządnych
gmin
(
komun
) zastępowałaby odgórnie tworzone,
scentralizowane
państwo
. Taka organizacja gospodarki byłaby zarazem pewną organizacją polityczną społeczeństwa, pozbawionego struktur państwowych.
Własność
środków produkcji
w anarchokolektywizmie jest uważana za zbiorową - należy nie do jednostek, ale do stowarzyszeń, choć niektórzy anarchokolektywiści byli zwolennikami pewnego rodzaju gospodarki mieszanej, gdzie domeną indywidualnej własności byłaby drobna wytwórczość, a własność zbiorowa dotyczyłaby produkcji na dużą skalę.
Anarchizm komunistyczny (Anarchokomunizm)
Anarchokomunizm lub
wolnościowy
komunizm
to najbardziej usystematyzowana odmiana anarchizmu, powstała na początku lat 80. XIX w. jako rozwinięcie poglądów anarchokolektywistycznych. Za jego najwybitniejszego teoretyka jest uznawany
Piotr Kropotkin
.
Zamiast indywidualnej albo grupowej własności środków produkcji ten nurt anarchizmu postuluje własność ogólnospołeczną, a użytkowaniem tej własności powinny według jego zwolenników zajmować się samorządne
komuny
(
komunistyczne
gminy
działające na zasadzie
demokracji bezpośredniej
), w administrowaniu którymi wszyscy mieszkańcy mają mieć równy głos, łączące się ze sobą w
federacje
najpierw
prowincjonalne
czy
regionalne
, a potem
krajowe
i
kontynentalne
, a na końcu łącząc się w
ogólnoświatową
federację
.
Wszystkie jednostki powinny mieć swobodny dostęp do produktów pracy, również posiadanych wspólnie, na mocy zasady "od każdego według jego zdolności, każdemu według jego potrzeb" oraz pomocy wzajemnej (czym różni się od nurtów anarchizmu proponujących powiązanie w gospodarce ilości otrzymywanych dóbr z ilością wykonywanej pracy).
Anarchizm syndykalistyczny (Anarchosyndykalizm)
Nurt, który ukonstytuował się na początku
XX
w. w wyniku syntezy dotychczasowego anarchizmu i ruchu
związkowego
. Jego najbardziej znanym przedstawicielem był
Georges Sorel
.
Anarchizm syndykalistyczny przyjął model związkowy jako formę organizacji walki
ruchu robotniczego
i zalążek przyszłego wolnego społeczeństwa. Anarchosyndykalizm kładzie szczególny nacisk na
samorządność pracowniczą
, a także położył większy nacisk na większe
związki robotników-producentów
, zamiast związków
konsumentów
(komun), jak w przypadku anarchokomunizmu, nurty te jednak nie wykluczają się wzajemnie. Podobna relacja zachodzi względem anarchokolektywizmu. Cel w jego przypadku był ten sam - likwidacja
kapitalizmu
oraz
państwa
oraz zastąpienie ich nowym,
samorządnym
społeczeństwem, przy czym niektórzy anarchosyndykaliści skłaniali się bardziej ku postulatom anarchokolektywistycznym (np. w kwestii określonego
wynagrodzenia
za określoną pracę), a inni ku rozwiązaniom anarchokomunistycznym.
Anarchizm bezprzymiotnikowy
Specyficzny rodzaj anarchizmu, który rozwinął się pod koniec
XIX w.
z inspiracji kubańsko-hiszpańskiego działacza anarchistycznego
Fernando Tarrida del Mármol
i który z założenia (jako "anarchizm" bez żadnych dodatkowych określeń takich jak -kolektywizm czy -komunizm) miał łączyć różne nurty anarchistyczne.
Anarchizm bezprzymiotnikowy skupiał się raczej na tym, co łączyło różnego rodzaju anarchistów – czyli na zniesieniu państwa i kapitalizmu – a nie na tym, co ich dzieliło – konkretnych projektach czy postulatach dotyczących przyszłego społeczeństwa anarchistycznego.
Początkowo (w
Hiszpanii
) miał jednoczyć anarchokolektywistów i anarchokomunistów; w późniejszym czasie i w
Stanach Zjednoczonych
próby podejmowane w ramach anarchizmu bezprzymiotnikowego obejmowały anarchokolektywistów z jednej, a anarchoindywidualistów z drugiej strony.
Kontrowersyjne nurty
Anarchizm pacyfistyczny (Anarchopacyfizm)
Nurt anarchizmu całkowicie odrzucający używanie
przemocy
, niezależnie od jej formy i celów. Za jego prekursorów uznaje się
Henry'ego Davida Thoreau
,
Lwa Tołstoja
oraz Barta de Ligt. Jednak odrzucenie przemocy nie jest równoznaczne z odrzuceniem oporu i wszelkich działań rewolucyjnych - przykładowo koncepcja
strajku generalnego
jako rewolucyjnego działania cieszy się poparciem wielu anarchistów-pacyfistów. Mimo że ten nurt anarchizmu był historycznie mocno powiązany z religiami, szczególnie
chrześcijaństwem
i
buddyzmem
, istnieją w nim również tendencje areligijne lub antyreligijne.
Anarchizm feministyczny (Anarchofeminizm)
Nurt anarchizmu, który rozwinął się na większą skalę w drugiej połowie
XX w.
, choć za jego prekursorki są uważane m.in.
Mary Wollstonecraft
i
Emma Goldman
.
Anarchofeminizm wzbogacił dotychczasową myśl anarchistyczną o
feministyczne
wątki związane z relacjami między płciami i wyraźnie sformułowany postulat ich równości w życiu społecznym (krytykował również niektóre rodzaje wcześniejszego anarchizmu za niedostateczny jego zdaniem nacisk na ten ostatni punkt).
Poglądy tego nurtu anarchizmu są oparte na przekonaniu, że państwo i kapitalizm to formy społeczne działające na zasadach charakterystycznych dla
patriarchatu
(utożsamianych z zasadą hierarchicznej władzy), stąd głoszony przez ten ruch postulat ich zniesienia.
Zielony anarchizm
Nurt anarchizmu, który rozwinął się w latach 60.
XX w.
i który dzieli się na dwa rodzaje -
ekologię społeczną
i
anarchoprymitywizm
.
Ekologia społeczna odrzuca państwo i kapitalizm, proponując w zamian nieduże, zdecentralizowane społeczności, działające na zasadach oddolnej
demokracji
oraz gospodarkę opartą na ekologicznym
rolnictwie
i
przemyśle
"na ludzką skalę".
Anarchoprymitywizm, związany z tzw. ekologią głęboką, odrzuca
cywilizację
jako taką i szuka inspiracji w społecznościach ludzkich sprzed
rewolucji neolitycznej
, uważając je za egalitarne i pozbawione hierarchicznej władzy.
Anarchizm wegański (Anarchoweganizm)
Anarchoweganizm znany również jako veganarchizm albo wegański anarchizm, jest filozofią polityki
weganizmu
(
dokładniej wyzwolenia i ochrony praw zwierząt
) i anarchizmu, stwarzając połączoną praktykę wyzwolenia ludzi i zwierząt. Posiada w sobie również
ekologiczne
elementy
zielonego anarchizmu
.
Według anarchowegan
szowinizm gatunkowy
(gatunkizm) jest formą
dyskryminacji
taką jak
rasizm
czy
seksizm
. Z tego powodu poświęcają się walce z maltretowaniem zwierząt, cierpieniem i wykorzystywaniem żywych istot oraz dążą do sytuacji, w której człowiek przestanie wykorzystywać zwierzęta do swoich prywatnych celów (konsumpcja, polowania,
naukowe eksperymenty
, działalność zarobkowa, rozrywka, zastosowanie w odzieży i obuwiu), odnosząc się do nich z szacunkiem.
Ich zdaniem, mięso nie jest potrzebne do życia i rozwijania się, a wręcz przeciwnie - prowadzi do otyłości i chorób. Uznają oni także testowanie kosmetyków i leków na zwierzętach za bezsensowne.
Filozofia ta została spopularyzowana przez
Lwa Tołstoja
który był
wegetarianinem
i który napisał między innymi "Jak możemy oczekiwać idealnych warunków na Ziemi, gdy nasze ciała są grobami zamordowanych zwierząt? Dopóki będą istniały rzeźnie, będą istniały i pola bitew". Ponadto, jest często promowana przez zespoły
anarcho-punkowe
.
Anarchizm chrześcijański (Anarchochrześcijanizm)
Nurt anarchizmu zainspirowany działalnością
Lwa Tołstoja
. Łączył wiarę chrześcijańską w radykalnej formie z opartymi na niej ideami wolnościowymi i
wspólnotowymi
.
Tołstoj uważał, że przyczyną nędzy ludzi i niesprawiedliwości jest istnienie rządu oraz prawnych form własności, które służą tylko nielicznym. Rozwiązanie widział w likwidacji państwa i zniesieniu prawnej ochrony własności, co pozwoliłoby np. na przejmowanie ziemi zajętej przemocą lub nieuprawianej. Uważał, że każdy człowiek powinien pracować samodzielnie, nie wyzyskując pracy innych, a nadwyżkę produktów pracy ponad potrzeby każda osoba powinna przekazywać potrzebującym.
Anarchizm chrześcijański jest krytykowany zarówno przez wielu
chrześcijan
, którzy powołują się na liczne fragmenty Biblii niezgodne z anarchizmem, jak i większość anarchistów.
Anarchizm kapitalistyczny (Anarchokapitalizm)
Anarchokapitalizm powstał w połowie
XX wieku
w
Stanach Zjednoczonych
, nawiązując do myśli głównie amerykańskich anarchoindywidualistów oraz klasycznego
liberalizmu
. Według anarchokapitalistów działalność państwa nie jest potrzebna w żadnej dziedzinie życia, a wszystkie niezbędne funkcje społeczne spełniane przez nie do tej pory będą oparte na umowach rynkowych. Kładzie również szczególny nacisk na własność prywatną oraz zakłada niczym nieograniczone (poza wolnością innych) prawo do rozporządzania własną osobą.
Kwestia zaliczania anarchokapitalizmu do nurtów anarchistycznych wzbudza kontrowersje wśród reprezentantów pozostałych gałęzi anarchizmu oraz części badaczy problemu. Oprócz anarchokapitalistów oraz niektórych anarchoindywidualistów inne nurty anarchizmu nie uważają anarchokapitalizmu za anarchizm. Dzieje się tak z powodu odrzucenia
laborystycznej teorii wartości
przez anarchokapitalistów i związanej z tym akceptacji pracy najemnej, pobierania
odsetek
i
czynszów
- większość anarchistów uznaje te praktyki za formę władzy, która prowadzi do wykluczenia, hierarchii społecznej, a w konsekwencji do powstania państwa.
Decentralizm
Decentralizm lub
wolnościowy municypalizm
najczęściej nie jest uważany za nurt anarchizmu jednak posiada z nim wiele wspólnych elementów. Według decentralistów
państwo
powinno zostać zniesione a władza
zdecentralizowana
do poziomu
wolnego miasta
lub
gminy
jednak posiadającego wszystkie prawa co
państwo
i wyposażonego we wszystkie instytucje państwowe, stąd decentralizmu nie zalicza się z reguły do anarchizmu. Decentraliści najczęściej także odrzucają
kapitalizm
i opowiadają się za
demokracją uczestniczącą
.
Agoryzm
Agoryzm to anarchistyczna doktryna założona przez
Samuela Edwarda Konkina III
, której celem jest utworzenie wolnego społeczeństwa, w którym "wszystkie związki międzyludzkie są dobrowolne". Jako rodzaj anarchizmu rynkowego, jest zaliczany do
anarchokapitalizmu
lub
anarchoindywidualizmu
. Kładzie strategiczny nacisk na budowanie rynkowych instytucji alternatywnych -
szarej strefy
; tego typu działalność nazywa "kontrekonomią". Agoryści odrzucają uczestnictwo w polityce oraz
głosowanie
.
Agoryści są "miękkimi własnościowcami". To znaczy, że uważają własność za prawo naturalne, ale jednocześnie, w przeciwieństwie do "twardych własnościowców" uważają, że w wolnym społeczeństwie mogą istnieć także kolektywne i użytkowe formy własności.
Anarchizm jako ruch społeczny
Okres I Międzynarodówki
Ruch anarchistyczny zaczął się formować na przełomie lat 60 i 70 XIX. na bazie proudhonistycznych i anarchokolektywistycznych tendencji w
I Międzynarodówce
; powstał więc od razu jako ruch
internacjonalistyczny
. Po początkowej współpracy z marksistami, w Międzynarodówce nastąpił rozłam – anarchokolektywiści na czele z Michałem Bakuninem oskarżali marksistów o autorytaryzm oraz dążenie do zastąpienia krytykowanego przez socjalistów panowania
klasowego
burżuazji
panowaniem nowej klasy
biurokratów
państwowych.
Anarchizm skupiał się wówczas w poszczególnych sekcjach krajowych Międzynarodówki, z których część przetrwała rozpad organizacji spowodowany sporem między tymi dwoma nurtami socjalizmu lub dała początek nowym organizacjom anarchistycznym (np.
Federacja Jurajska
, lub sekcja hiszpańska, która zapoczątkowała
Federacji Robotników Regionu Hiszpanii
).
Anarchiści brali udział w
Komunie Paryskiej
, której nadali federalistyczny charakter i która została przez nich powitana jako rewolucja społeczna zmierzająca nie tylko do wprowadzenia socjalizmu, ale socjalizmu bezpaństwowego[5], a także federalistycznym
powstaniu kantonalistów
w Hiszpanii.
Komuna Paryska
Komuna Paryska
1871 roku odegrała ważną rolę w rozwoju zarówno idei, jak i ruchu anarchistycznego. Bakunin wówczas napisał komentarz, że "rewolucyjny socjalizm [tj. anarchizm] dopiero przepuścił pierwszą próbę uderzenia i praktycznego urzeczywistnienia podczas Komuny Paryskiej" [Bakunin o anarchizmie]." Komuna Paryska została utworzona po przegranej Francji w wojnie francusko-pruskiej. Francuski rząd próbował wysłać żołnierzy, aby odebrali działa paryskiej Gwardii Narodowej. Miało to zapobiec dostaniu się ich w ręce ludności. Żołnierze odmówili otworzenia ognia do szydzącego z nich tłumu i zwrócili swoją broń przeciwko własnym oficerom. Był to osiemnasty marca; zaczęła swe istnienie Komuna. Wielu anarchistów odgrywało istotną rolę w Komunie -- na przykład Louise Michel, bracia Reclus i Eugene Varlin (później zamordowany podczas represji po stłumieniu Komuny). Jeżeli chodzi o reformy zainicjowane przez Komunę, takie jak: ponowne otwarcie zakładów pracy jako spółdzielni, to anarchiści mogli ujrzeć, jak ich pomysły stowarzyszeń robotniczych zaczęły się realizować. Do maja 43 zakłady pracy były kierowane wspólnie, a Muzeum Luwru pełniło funkcję fabryki amunicji i broni kierowanej przez radę robotniczą. Powtarzając postulaty Proudhona zebranie Związku Mechaników i Stowarzyszenia Robotników Metalurgicznych stwierdziło, że "nasze wyzwolenie ekonomiczne . . . może być uzyskane tylko poprzez tworzenie stowarzyszeń robotniczych, które same w sobie mogą przekształcić nasze położenie - tych, co pobierają płace, uczynić stowarzyszonymi". Uczestnicy owego zebrania dali instrukcje swoim delegatom do Komisji Komuny ds. Organizacji Pracy, aby wspierali następujące cele: "Zniesienie wyzysku człowieka przez człowieka, ostatniej pozostałości niewolnictwa; "Organizowanie pracy w stowarzyszeniach wzajemnej pomocy, nierozdzielnych od kapitału" W ten sposób mieli nadzieję na zapewnienie realizacji postulatu, że "równość nie może pozostać pustym słowem" w Komunie. [Komuna Paryska roku 1871: spojrzenie z lewej strony, pod redakcją Eugene Schulkinda]. Związek Inżynierów przegłosował na zebraniu 23-ego kwietnia, że od tej pory celem Komuny powinna być "ekonomiczna emancypacja", która winna "organizować pracowników drogą stowarzyszeń, w których panowałaby wspólna odpowiedzialność", aby "powstrzymać wyzysk człowieka przez człowieka" [zacytowane przez Stewarta Edwardsa, Komuna Paryska roku 1871].
Po upadku Komuny Paryskiej oraz represjach wobec ruchu robotniczego, a także rozpadzie I Międzynarodówki, ruch anarchistyczny uległ rozproszeniu, do czego przyczyniły się także postawy ówczesnych anarchokomunistów, będących zwolennikami działalności w niewielkich grupach, nie koordynujących swojej działalności. Zaczął się za to rozwijać w nowych regionach –
Ameryce Północnej
i
Południowej
– dzięki fali uchodźców z
Europy
.
Anarchokomunizm i "propaganda czynem"
W tym okresie rozpadu ruchu anarchiści zwrócili się w kierunku tzw. „czynu indywidualnego”. Taktyka wywodziła się od koncepcji „propagandy czynem”
Paula Brousse
. Chodziło o lokalne powstania, które miały przerodzić się w rewolucję społeczną (np.
rewolucja naftowa
albo powstanie w
włoskiej prowincji Benevento
m.in.
Errico Malatesta
). Ten rodzaj działalności nie przyniósł efektów, a rozproszenie ruchu oraz represje sprawiły, że przerodził się w zamachy na przedstawicieli władz (wzór pochodził też od
Narodnej Woli
, która w
1881
dokonała udanego zamachu na
Aleksandra II
– w tym samym roku anarchistyczny kongres w
Londynie
zaakceptował metody „narodowolców”).
Podejmowano kilkakrotnie – i bez powodzenia – próby powołania do życia nowej organizacji międzynarodowej (już na kongresie anarchistycznym w Londynie w
1880
r. formalnie powołano do życia tzw. Czarną Międzynarodówkę, która jednak faktycznie nie funkcjonowała). Wyjątkiem była Hiszpania, gdzie anarchokolektywizm przetrwał dłużej i gdzie zorganizowany ruch anarchistyczny istniał w postaci Organizacji Anarchistycznej Regionu Hiszpanii (hiszp. Organización Anarquista de la Región Española), wywodzącej się z Federacji Robotników Regionu Hiszpanii. (Hiszpański ruch anarchistyczny wyróżniał się też tym, że tamtejsi działacze próbowali budować „kontrspołeczeństwo”: nowe, już uformowane
relacje społeczne
, które w odpowiednim momencie miały zastąpić stare.)
Nastąpiło zupełne oderwanie się od ruchu marksistowskiego; anarchiści zostali wykluczeni przez
socjaldemokratów
z kongresu założycielskiego
II Międzynarodówki
w
1889
r.
Anarchizm i
marksizm
to ideologie skrajnie
lewicowe
wywodzące się z
socjalizmu
jednak ruchy te oddzieliły się od ruchu socjalistycznego na przełomie XIX i XX wieku, uważając dotychczasowe metody działania za nieskuteczne, a liderów partii i organizacji socjalistycznych - za niejednokrotnie zdradzających swoje deklarowane ideały. W odróżnieniu od ideologii
marksistowskiej
, anarchizm opowiada się za zniesieniem państwa i własności prywatnej od razu po rewolucji zaś według marksistów pierwszym etapem po rewolucji miało być uspołecznienie środków produkcji potem dopiero stworzenie społeczeństwa bezklasowego a na koniec zniesienia państwa. Marksiści jako sposób osiągnięcia swych celów stawiali na
dyktaturę proletariatu
pod przywództwem partii która miała prowadził lud do pełnego osiągnięcia swych celów który nazywali
komunizmem
zaś czas dyktatury proletariatu i budowy społeczeństwa bezklasowego był nazywany przez nich czasem
socjalizmu
. W przeciwieństwie do
marksizmu
, anarchiści odrzucali ideologię państwa
dyktatury proletariatu
, występując również przeciwko jakimkolwiek próbom organizacji klasy robotniczej w
partie
lecz nie w związki; odwoływali się do terroru indywidualnego, niektórzy anarchiści kwestionowali sensowność i skuteczność masowej walki rewolucyjnej jednak według
Bakunina
,
kapitalizm
i
państwo
można obalić jedynie
rewolucją
. Ostateczny cel anarchistów jak i marksistów był ten sam czyli doskonałe,
egalitarne
społeczeństwo uwolnione od instytucji państwa, stan ten przez anarchistów miał być nazywany
anarchią
a przez marksistów
komunizmem
.
Ruch związkowy
Pod koniec lat 90. XIX w. w ruchu anarchistycznym zaczęły pojawiać się głosy wzywające do rewizji dotychczasowej postawy – jednym z pierwszych był Kropotkin, który wzywał do powrotu do masowego ruchu robotniczego podobnego do I Międzynarodówki, a także francuski działacz związkowy
Fernand Pelloutier
, wg którego zalążkiem samorządnego społeczeństwa powinny stać się związki zawodowe.
Najważniejsza debata na ten temat odbyła się na międzynarodowym kongresie anarchistycznym w
Amsterdamie
, w
1907
r. Zwolennicy syndykalizmu, tacy jak
Pierre Monatte
, starli się na nim ze zwolennikami „czystego” anarchizmu (Malatesta). W rezolucji końcowej kongresu uznano związki zawodowe „za stowarzyszenia wytwórców, które mogą służyć przekształceniu kapitalistycznego społeczeństwa w społeczeństwo anarchokomunistyczne.”[6] Ostatecznie nastąpiła fuzja ruchu związkowego i anarchizmu w postaci anarchosyndykalizmu, który stał się w następnych latach nurtem dominującym w ruchu anarchistycznym. W
1922
r. powstała również federacja anarchosyndykalistycznych związków zawodowych –
Międzynarodowe Stowarzyszenie Pracowników
.
Oprócz tego powstało również wiele związków odwołujących się do rewolucyjnego
syndykalizmu
, samorządności i
akcji bezpośredniej
, na które anarchizm mocno wpłynął, nie uważanych jednak za w pełni anarchistyczne, np.
Robotnicy Przemysłowi Świata
czy też wzorowany na nim związek Robotnicy Przemysłowi Afryki (jeden z pierwszych związków zawodowych zrzeszających czarnych i białych robotników w
dominium brytyjskim
w
Afryce
, zał.
1917
)[7]
Rewolucje z początków XX w.
Anarchiści brali udział w
rewolucji 1905 r.
w
Rosji
i na ziemiach zaboru rosyjskiego (zob. anarchiści w rewolucji 1905); zaznaczyli swoją obecność w
rewolucji meksykańskiej
w
1910
(np.
Ricardo Flores Magón
).
Uczestniczyli w rewolucji rosyjskiej 1917 r. (
lutowej
i
październikowej
). Wielu anarchistów poparło początkowo
bolszewików
z uwagi na głoszony przez nich w 1917 r. (choć później nie zrealizowany) program ustroju opartego na radach robotniczych i likwidacji państwa. Bolszewicy szybko jednak zwrócili się przeciwko anarchistom oraz innym nurtom socjalistycznym (np.
socjalistom-rewolucjonistom
), czego punktem kulminacyjnym było
powstanie w Kronsztadzie
w
1921
r. oraz walka toczona na
Naddnieprzu
i
Zaporożu
przez
Rewolucyjną Armię Powstańczą Nestora Machno
.
Ruch anarchistyczny był również aktywny w
Niemczech
w czasie
rewolucji listopadowej
; anarchiści brali udział w
Bawarskiej Republice Rad
(m.in. Gustav Landauer,
Erich Mühsam
,
B. Traven
).
Na początku XX w. ruch anarchistyczny zaczął się również rozwijać w
Azji
, zwłaszcza
Japonii
i
Chinach
. W tym ostatnim kraju opierał się głównie na anarchokomunizmie; anarchiści byli aktywni w ruchu związkowym (pierwsze nowoczesne chińskie związki zawodowe były dziełem anarchistów), a także w ruchu reform kulturalnych (np. uniwersytetów robotniczych) w okresie rewolucji
1911
r. i po niej. Anarchizm stracił jednak swoje wpływy w latach 20. na rzecz bolszewizmu przenikającego z Rosji po rewolucji październikowej, choć udało mu się rozpowszechnić pewne idee federalistyczne i samorządowe poza samym ruchem anarchistycznym.
Rewolucja w Hiszpanii
Hiszpański ruch anarchistyczny skupił się wokół utworzonej w 1910 r.
Krajowej Konfederacji Pracy
oraz powstałej 17 lat później
Iberyjskiej Federacji Anarchistycznej
. Obie organizacje odgrywały istotną rolę w walce przeciwko
nacjonalistom
i
faszystom
podczas
hiszpańskiej wojny domowej
. Wraz z wybuchem wojny rozpoczęła się
anarchistyczna rewolucja
, podczas której anarchiści próbowali stworzyć samorządną gospodarkę i bezpaństwowe społeczeństwo. Rewolucja spotkała się z oporem
stalinowców
i
frankistów
, wskutek czego poniosła porażkę. W burzliwych dniach po 19 lipca 1936, władza i inicjatywa naprawdę spoczywały w rękach szeregowych członków CNT i FAI. To właśnie zwyczajni ludzie, bez wątpienia pod wpływem FAIstas (członków FAI) i bojowników CNT, byli tymi, którzy po pokonaniu faszystowskiej rebelii uruchomili na nowo produkcję, podział dóbr i ich konsumpcję (oczywiście według bardziej egalitarnych zasad), a także organizowali milicje i zgłaszali się do nich na ochotnika (dziesiątkami tysięcy). Milicje te miały zostać wysłane w celu oswobodzenia tych części Hiszpanii, które znajdowały się pod rządami Franco. Wszystkimi możliwymi sposobami klasy pracujące Hiszpanii tworzyły za pomocą swoich własnych działań nowy świat, oparty na ich własnych ideach sprawiedliwości społecznej i wolności -- ideach inspirowanych oczywiście przez anarchizm i anarchosyndykalizm. Naoczne świadectwo George'a Orwella dotyczące rewolucyjnej Barcelony pod koniec grudnia 1936 roku przedstawia wyrazisty obraz społecznej transformacji, jaka się rozpoczęła: "Anarchiści mieli wciąż faktyczną kontrolę nad Katalonią, a rewolucja znajdowała się jeszcze w pełnym rozpędzie. Każdemu, kto był tutaj od początku, prawdopodobnie zdawało się już w grudniu czy styczniu, że rewolucyjny okres zmierza ku końcowi; ale gdy ktoś przybył prosto z Anglii, to dla niego wygląd Barcelony był nieco wstrząsający i przytłaczający. Po raz pierwszy w życiu znalazłem się w mieście, gdzie klasa robotnicza znajdowała się u steru. Praktycznie każdy budynek, niezależnie od rozmiarów, został przejęty przez robotników i przyozdobiony czerwonymi flagami lub czerwono-czarną flagą anarchistów; na każdej ścianie został namazany sierp i młot oraz inicjały rewolucyjnych stronnictw; niemal w każdym kościele pozostawiono tylko gołe ściany, a obrazy spalono. Tu i ówdzie kościoły były systematycznie demolowane przez bandy robotników. Każdy sklep i kawiarnia posiadały napis, mówiący, że zostały skolektywizowane; nawet miejsca pracy pucybutów zostały skolektywizowane, a ich skrzynki pomalowane na czerwono-czarno. Kelnerzy i nadzorcy sklepowi patrzyli ci prosto w twarz i traktowali cię jak równego sobie. Służalcze, a nawet grzecznościowe formy zwracania się do rozmówców na jakiś czas zanikły. Nikt nie mówił 'Sentilde' ani 'Don', ani nawet 'Usted'; każdy zwracał się do każdego 'towarzyszu' albo 'ty', i mówił 'Salud!' zamiast 'Buenos dias'. . . Przede wszystkim, istniała wiara w rewolucję i przyszłość, uczucie nagłego wyłonienia się ery równości i wolności. Ludzkie istoty próbowały się zachowywać jak ludzkie istoty, a nie jak trybiki w kapitalistycznej maszynie" [ W hołdzie Katalonii ]. W objętej ruchami rewolucyjnymi republikańskiej części Hiszpanii, na większości terenów pozbyto się władzy. Na ich miejscu powstały komitety rewolucyjne , rady, gminy, samorządy, komuny zdominowane przez anarchistów i socjalistów. Większość fabryk przeszła w ręce robotników, kolektywizowano wsie. Kolektywy zaczęły budować własne zaplecza: nowe szkoły, gazety. Otwarto I udostępniono publicznie muzea i biblioteki. Rozpoczęto produkcję żywności, organizowano teatry. Odbywały się comiesięczne spotkania, na których w obecności wszystkich podejmowano decyzje dotyczące kolektywów. W wielu regionach wycofano pieniądze , a zwiększając hodowle, handel i produkcję nastawiono się na wymianę
Ruch anarchistyczny po II wojnie światowej
Rok
1939
, będący końcem wojny domowej w Hiszpanii był zarazem początkiem
II wojny światowej
, z której międzynarodowy ruch anarchistyczny wyszedł prawie zupełnie rozbity. Jego odrodzenie nastąpiło dopiero w latach 60.
Z jednej strony zaczął odradzać się wcześniejszy ruch anarchistyczny – np. w
1968
r. na kongresie w
Carrarze
powstała
Międzynarodówka Federacji Anarchistycznych
zrzeszająca federacje anarchistyczne z różnych krajów – a z drugiej strony stał się aktywny na polu
kontrkultury
(m.in.
provosi
czy ich późniejsi naśladowcy w Polsce –
Pomarańczowa Alternatywa
). Częściowo inspirowane anarchizmem były wydarzenia
maja 1968
; jego wpływ zaznaczył w takich ruchach jak
sytuacjonizm
,
Nowa Lewica
,
Zieloni
, a później także niektórych
subkulturach młodzieżowych
(
punk
,
hardcore
,
rastafari
).
W ruchu anarchistycznym pojawiły się również postawy kładące większy nacisk na cząstkowe rozwiązania polityczne i ekonomiczne możliwe do realizacji natychmiast (np.
demokracja uczestnicząca
) czy też próby tworzenia „alternatywnego społeczeństwa”, jednak bez rezygnacji z dążeń do głębszych
zmian społecznych
. W ten sposób obok „klasycznych” organizacji – takich jak
Federacja Anarchistyczna
czy anarchosyndykalistyczne związki zawodowe – pojawił się m.in. ruch
squaterski
.
Alterglobalizm
Począwszy od lat 90. wpływy anarchizmu są obecne także w
ruchu alterglobalistycznym
. Anarchiści dążą do zjednoczenia świata i
narodów
, ale przeciwstawiają się
globalizacji
, gdyż uważają ją za proces prowadzący do
wyzysku
i globalnego zniewolenia
ludzkości
. Z tego powodu ruch anarchistyczny jest często nazywany ruchem
alterglobalistycznym
. Jako ruch alterglobalistyczny przeciwstawia się ponadnarodowym organizacjom, będącym częściowo lub zupełnie poza kontrolą społeczeństwa, takim jak
G8
,
G20
,
WTO
,
NATO
,
UE
,
Bank Światowy
czy koncepcji
Nowego porządku świata
i
rządu światowego
.
Przypisy
- ↑
Anarchistyczne FAQ, Sekcja C.1 - Co wyznacza ceny w kapitalizmie?
.
- ↑
Anarchistyczne FAQ, Sekcja B.3.1 - Jaka jest różnica między własnością prywatną a mieniem osobistym?
.
- ↑ Stoicy stworzyli własną koncepcję społeczeństwa idealnego. Miała to być ogólnoludzka wspólnota, opierająca się na zasadach wzajemnej miłości i równości, gdzie zniesiony byłby podział na biednych i bogatych, panów i niewolników, Hellenów i barbarzyńców. Pod wpływem tych idei król Sparty Agis IV przydzielił bezrolnym chłopom ziemię i umorzył długi ubogim. Por. w G. L Seidler, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa-Poznań, 1974 s. 190-191
- ↑ Połączone z pacyfizmem, np. u Piotra z Goniądza. Jego oponent Szymon Budny nazywał go "anarchitą". Zob. Szymon Budny O urzędzie miecza używającem Warszawa 1932
- ↑
Michał Bakunin „Komuna Paryska a idea państwa”
- ↑ Guérin Anarchism..., s. 79
- ↑ van der Walt Anarchism and Syndicalism in South Africa..., s. 391
Zobacz też
Bibliografia
- Daniel Guérin Anarchism. From Theory to Practice, New York 1970
- Daniel Grinberg Ruch anarchistyczny w Europie Zachodniej, 1870-1914, Warszawa 1994
- Lucien van der Walt Anarchism and Syndicalism in South Africa, 1904-1921: Rethinking the history of labour and the left, Johannesburg 2007
Linki zewnętrzne