|
Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.
Adrian Willaert
Adrian WillaertAdrian Willaert (ur. ok.
1490
roku, zm.
7 grudnia
1562
roku w
Wenecji
) –
kompozytor
flamandzki
epoki
Renesansu
; pierwszy przedstawiciel
Szkoły Weneckiej
. Należy do IV generacji kompozytorów franko–flamandzkich, generacji
Nicolasa Gomberta
(1500-1556) i
Jacoba Clamensa non Papy
(1510-1555). Przez większość życia związany z
Włochami
. Uczy się w
Paryżu
u Jeana Moutona i
Josquina des Prés
, zostaje członkiem kapeli paryskiej na dworze francuskim. W
1515
roku wstępuje na służbę do
kardynała
Hippolita d'Este (brata księcia Ferrary –
Alfonsa I d'Este
; u księcia Alfonsa I również przez krótki czas na służbie). Dwór w
Ferrarze
gości w tym okresie z najsławniejszych muzyków z Europy. Razem z kardynałem Willaert podróżuje między innymi po
Węgrzech
. W
1527
roku zostaje maestro di cappella w Wenecji w
bazylice św. Marka
. Nazywany "nowym
Pitagorasem
" przez Gioseffo Zarlino (1517–1590, znany też jako Zarlinus Clodiensis, teoretyk muzyki i kompozytor włoski, również maestro di cappella w bazylice Św. Marka w Wenecji tyle że w latach 1565–1590, uczeń A. Willaerta od 1541 roku). Większość informacji o Willaercie posiadamy właśnie od G. Zarlino. Do uczniów Willaerta należeli również:
Cypriano de Rore
,
Andrea Gabrieli
i Nicola Vicentino. A. Willaert jest uważany za pierwszego kompozytora weneckiego, który używa
techniki cori spezzati (wielochórowej)
Cechy charakterystyczne twórczości- technika cori spezzati, czyli t. wielochórowa (słabo słyszalna u A. Willaerta (chóry występują naprzemiennie), ale jest używana)
- technika koncertująca (w innym znaczeniu niż dziś powszechnie używana), czyli: stosowanie kontrastów fakturalnych, rytmicznych, melodycznych i innych w ramach jednej kompozycji)
- style: francuski, włoski, niderlandzki
Twórczość- 170
motetów
- do tekstów religijnych (antyfon, hymnów, ewangelii) i świeckich ("Dulces egzurie" – lament Dydony z Eneidy Wergilego; motet "O soci neque enim" z tekstem Wergilego; "Inclite sforziadum" – tekst okazjonalny, poświęcony rodzinie Sforziadów), wczesne motety komponował w kontrapunkcie niderlandzkim (bardziej skomplikowanym)
- 9
mszy
- większość typu parodia
- muzyczne opracowanie
psalmów
- zbiór "Psalmi Spezzati", 1550 rok, w technice polichóralnej [cori spezzati], w technice
nota contra notam
, w
kontrapunkcie
niderlandzkim
-
hymny
-
magnifikaty
-
madrygały
-
villanelle
-
chanson
-
ricercary
- Oraz zbiory:
- "Musica Nova" – zbiór utworów religijnych (33 motety) i świeckich (25 madrygałów), w tech. cori spezzati. Takie połączenie jest nie spotykane w całym XVI wieku.
- "Salmi spezzati" – opracowania psalmów (strofy psalmów wykonywane naprzemiennie przez chóry, czyli tech. cori spezzati; materiał nachodzi na siebie)
Źródła/Bibliografia- Gustave Reese, Music in the Renaissance, New York 1954, 1959
- Instytut Muzykologii wydziału historycznego Uniwersytetu Warszawskiego
- Mała encyklopedia muzyki, Stefan Śledziński (red. naczelny), PWN, Warszawa 1981,
Inne hasła zawierające informacje o "Adrian Willaert":
Ekranizacje dzieł Williama Szekspira
...
1986
...
1977
...
1932
...
Imieniny
...
Buddyzm tybetański
...
Rewolucja francuska
...
Samuel Huntington
...
1905
...
1903
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Adrian Willaert":
W aptece (plansza 14)
...
057. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 2 (plansza 9)
...
Podział odcinka (plansza 1)
...
|
|
|
|