Archetyp (psychologia)
Archetyp (psychologia)Archetyp ( z
gr.
arche – "początek", typos – "typ" ) – elementy strukturalne
nieświadomości
wspólne wszystkim ludziom na świecie [1] Archetypy występują w
nieświadomości zbiorowej
i
nieswiadomości indywidualnej
[2]. Są wielkościami dynamicznymi: zdolne są do przemian i rozwoju [3]. Geneza terminuPo raz pierwszy pojęcie archetyp, pojawia się u
Filona z Aleksandrii
(I wiek p.n.e.): "A więc po wszystkich innych stworzeniach [...] stworzony został człowiek, i to, jak czytamy, podług obrazu Boga (kata eikona theou) i na jego podobieństwo (Rdz I, 26). [...] Nie należy jednak doszukiwać się tego podobieństwa w specyfice ciała; albowiem ani Bóg nie ma postaci ludzkiej, ani ciało ludzkie nie jest podobne Bogu. Owo podobieństwo co do obrazu [eikon] odnosi się tylko do przewodnika duszy, do ducha [Kata tou thys psyches egemiona noun]; albowiem duch w każdym indywidualnym człowieku został stworzony podług jedynego prowadzącego Ducha Wszechświata jako praobrazu [archetypos]...".
Filon z Aleksandrii
,
De Opificio Mundi
69; cyt. w przekładzie L. Cohna, Breslau 1909. Do
psychologii
pojęcie to wprowadził
Carl Gustav Jung
w oparciu o termin
Jacoba Burckhardta
: das Urbild – "praobraz", "obraz pierwotny". Jung dowodził istnienia archetypów w oparciu o fakt występowania u ludzi i w dziełach, typowych i powtarzających sie motywów ( tzw. obrazów archetypowych ) [4] . Definicja
Carl Gustav Jung
pisał: "Archetyp to formuła
symboliczna
, która zaczyna funkcjonować wszędzie tam, gdzie albo nie występują żadne pojęcia świadome, albo w ogóle nie mogą one zaistnieć ze względu na powody natury wewnętrznej lub zewnętrznej. Treści
nieświadomości zbiorowej
reprezentowane są w
świadomości
przez wyraziste skłonności czy ujęcia. Indywiduum z reguły traktuje je jako uwarunkowane przez przedmiot – jest to mylne ujęcie, ponieważ pochodzą one z
nieświadomej
struktury
psyche
, tyle że zostają wyzwolone przez oddziaływanie przedmiotu. Te subiektywne skłonności i ujęcia są jednak silniejsze od wpływu przedmiotu, a ich wartość psychiczna jest wyższa, tak że narzucają się one wszystkim wrażeniom" [5]. W
psychologii
pierwotne wyobrażenie i wzorzec zachowania, obejmujący także sferę myślową i niosący ze sobą znaczny ładunek emocjonalny, którego źródłem są utrwalone w
psychice
zapisy powtarzające się w doświadczeniach wielu pokoleń. Jest odbiciem
instynktownych
reakcji na określone sytuacje. Wraz z wzorcami zachowań popędowych (instynktami) archetypy mają stanowić strukturalne składniki
nieświadomości zbiorowej
, jej zasadniczą treść. Koncepcja
nieświadomości zbiorowej
nie znalazła potwierdzenia naukowego, choć ma interesującą kontynuację w postaci równie niepotwierdzonej, lecz wykraczającej poza
psychologię
koncepcji
pól morfogenetycznych
Sheldrake'a. Struktura archetypówStruktura każdego archetypu jest bipolarna – posiada on swoją konstruktywną i destruktywną stronę, zawiera całe potencjalne bogactwo dziedziny, której dotyczy. Archetypy przejawiają się w postaci
symboli
– ich treść zawsze wyraża się
metaforycznie
, nie dając się w pełni zwerbalizować.
Symbole
te możemy wychwycić w
mitach
, snach, wizjach. Rodzaje archetypówZdaniem Junga
nieświadomość
zbiorowa zawiera wiele różnorodnych archetypów, np.: archetyp narodzin, odrodzenia, śmierci, mocy, jedności, archetyp bohatera, dziecka,
Boga
, demona, zwierzęcia, archetyp wody (symbol maternalny; uzależnienia), drzewa (symbol
osobowości
,
nieświadomości
), ognia (wypalenie, oczyszczenie) etc. Liczba archetypów jest ograniczona. Są wspólne wszystkim ludziom na Ziemi niezależnie od przynależności rasowej czy kulturowej, [6]. W literaturze najczęściej opisywane są następujące archetypy: -
Cienia
– uosobienie zwierzęcej strony natury człowieka; jest odpowiedzialny za pojawienia się w
świadomości
człowieka i w jego zachowaniu treści nieakceptowanych społecznie;
-
Animy
/
Animusa
– kobiecy aspekt osobowości mężczyzny/męski aspekt osobowości kobiety; funkcjonują jako zbiorowe wyobrażenie kobiety lub mężczyzny, przyczyniając się (m.in.) do zrozumienia osób płci przeciwnej;
- Wielkiej Matki – symbol natury, zwłaszcza w jej namacalnym, rzeczowym aspekcie, uosobienie matki, bogini-żywicielki,
bogini-matki
, macierzyństwa, nieśmiertelności, jedności życia i śmierci;
- Ojca – niebo i słońce, piorun i wiatr, fallus i broń, czarodziej i książę, a także wszystkie męskie zwierzęta i rośliny;
- Starego Mędrca – symbol pierwiastka duchowego, mądrości kultury, uosobienie mędrca, wewnętrznego, duchowego przewodnika;
-
Jaźni
– obraz pełni i doskonałości człowieka; archetyp
jaźni
stanowi cel działań ludzkich, motywuje człowieka do dążenia ku pełni i jedności; często jest wiązany z obrazem
mandali
(
krzyża
, czwórcy, koła) i doświadczeniami religijnymi i mistycznymi; postacie takie jak
Jezus Chrystus
czy
Budda
stanowiłyby tu przykład rozwiniętych wyobrażeń tego archetypu.
- Niewinny i Sierota
- Męczennik i Wojownik
- Wędrowiec i Mag
-
Trickster
Przypisy- ↑ Psyche ludzka jest dwupłciowa. W: Maja Storch: Tesknota silnej kobiety za silnym mężczyzną.
Robert Reszke
(przeł.). Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Szafa, 2002, s. 19. .
- ↑
Ole Vedfelt
: Kobiecość w mężczyźnie. Piotr Billig (tł.). Wyd. 2. Warszawa:
ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury
, 2004, s. 19, seria: Biblioteka jungowska. .
- ↑
Ole Vedfelt
: Kobiecość w mężczyźnie. Piotr Billig (tł.). Wyd. 2. Warszawa:
ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury
, 2004, s. 19, seria: Biblioteka jungowska. .
- ↑ Jung i archetypy. W: Pia Skogemann: Kobiecość w rozwoju. Peter Billing (tł.). Wyd. 1. Warszawa:
Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA
, 1995, s. 20, seria: Biblioteka jungowska .Tom 3. .
- ↑
Carl Gustav Jung
, Typy psychologiczne. Przeł.
Robert Reszke
. Warszawa: Wydawnictwo Wrota 1996. Par. 625
- ↑ Psyche ludzka jest dwupłciowa. W: Maja Storch: Tesknota silnej kobiety za silnym mężczyzną.
Robert Reszke
(przeł.). Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Szafa, 2002, s. 19. .
Bibliografia- Pajor K., Psychologia archetypów Junga, Warszawa, 2004
- Pajor K., Rola archetypu w analitycznej psychologii C. G. Junga, Papieski Wydział Teologiczny w Poznaniu, Studia i Materiały, Poznań 1992
Zobacz też Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Archetyp (psychologia)":
Autorytet
...
Postawa (ujednoznacznienie)
...
Kara
...
Świadomość społeczna
...
Ewolucja
...
Tabula rasa
...
Arystoteles
...
Archetyp (psychologia)
...
Adolf Hitler
...
Integracja
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Archetyp (psychologia)":
222 Historiografia po II wojnie światowej (plansza 11)
...
201 Rozwój historiografii w okresie międzywojennym (plansza 4)
...
01. Rozwój człowieka (plansza 12)
...
|