|
Patriarcha Konstantynopola
Patriarcha KonstantynopolaKonstantynopol stał się siedzibą patriarchy w
381
, gdy do czterech dotychczasowych stolic
patriarszych
–
Rzymu
,
Aleksandrii
,
Antiochii
i
Jerozolimy
–
Sobór konstantynopolitański I
dodał piątą: Nowy Rzym (
gr.
Nea Roma), czyli
Konstantynopol
, sytuując ją jako drugą w hierarchii patriarchatów. Ustanowienie stolicy patriarszej w Konstantynopolu było wynikiem zabiegów
biskupów
tego miasta, dotychczas skromnych
sufraganów
Heraklei
. Wśród hierarchii, wiernych i cesarzy przeważył pogląd, że skoro dotychczasowe
Bizancjum
, którego znaczenie wynikało "tylko" z ruchu handlowego przez
Bosfor
, stało się stolicą wschodniej części Cesarstwa, to powinno zostać wyniesione do rangi równej Rzymowi – starej stolicy. Mimo przeciwdziałania
papieży
kolejne
sobory powszechne
przyznały biskupom Konstantynopola godność patriarszą i wydzieliły im kanoniczne terytorium, składające się ostatecznie z całej europejskiej części
Cesarstwa Wschodniorzymskiego
, diecezji
Ilirii
(należącej do
cesarstwa zachodniorzymskiego
) i całej
Azji Mniejszej
. Patriarchowie Konstantynopola objęli przewodnią rolę w kościele wschodniej części
cesarstwa rzymskiego
, który później stał się
Cerkwią prawosławną
. Na osiągnięcie tej pozycji złożyło się kilka czynników. Pierwszym (chronologicznie) było to, że cesarze bizantyjscy faworyzowali patriarchów rezydujących w ich stolicy, którzy też naturalną koleją rzeczy mieli największe możliwości działania u tronu. Dalej: pozostałe patriarsze stolice Wschodu, Aleksandria, Antiochia i Jerozolima, wcześnie znalazły się pod władzą
muzułmanów
, co automatycznie odebrało im wiele z ich pierwotnego znaczenia – przestały być jakakolwiek konkurencją dla Konstantynopola. Po upadku Konstantynopola znaczenie jego patriarchów, paradoksalnie, jeszcze wzrosło, ponieważ w systemie
millet
, zgodnie z którym
Turcy osmańscy
urządzili swoje państwo, patriarcha konstantynopolitański został uznany za głowę całego
rum millet
("narodu rzymskiego" – wiernych cerkwi prawosławnej), z czym wiązała się pewna władza świecka, a przede wszystkim fiskalna i finansowa. Uzależnienie patriarchów Antiochii, Aleksandrii i Jerozolimy od patriarchy Konstantynopola doszło do tego stopnia, że niektórzy z nich rezydowali w Konstantynopolu, a nie w swoich stolicach. Wszystko to działo się w warunkach nieustannego konfliktu z Rzymem, który tlił się od początku istnienia patriarchatu, niekiedy otwarcie, innym razem tylko w formie nieprzychylnej postawy wobec "łacinników". Przejawami tego konfliktu były zwłaszcza
schizmy
:
akacjańska
(
484
-
519
),
focjańska
(
867
-
893
) i ostatnia, nie zakończona jak dotąd, wielka
schizma wschodnia
(
1054
). Patriarchowie Konstantynopola konsekwentnie odmawiają papieżom w Kościele prymatu innego, niż honorowy, uważając siebie,
patriarchów ekumenicznych
, za równych "papieżom rzymskim". Zarówno wrogość wobec Rzymu, jak i władza nad całym prawosławiem wydają się słabnąć od początku XX wieku. Po upadku
Imperium Osmańskiego
upadła świecka władza patriarchów. W obecnej strukturze cerkwi prawosławnej dominują partykularne cerkwie autokefaliczne, niezależne jurysdykcyjnie od patriarchy ekumenicznego, a tylko uznające jego zwierzchnictwo duchowe. W cerkwi osłabł wpływ kultury greckiej, a i Konstantynopol przestał być jej ośrodkiem. 7 grudnia
1965
papież
Paweł VI
i patriarcha
Atenagoras I
odwołali wzajemne klątwy rzucone jeszcze w
1054
. Stosunki między Rzymem a Konstantynopolem uległy po tym fakcie ogólnemu ociepleniu, choć nie doszło jeszcze do
interkomunii
ani do wypracowania wspólnego stanowiska w sprawach wiary. Najdalszym krokiem w tym kierunku pozostaje prawosławno-katolicka
Deklaracja z Balamand
z
1993
. Poza patriarchą prawosławnym, od
1461
w Konstantynopolu rezyduje jeszcze
ormiański patriarcha Konstantynopola
, jeden ze zwierzchników
Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego
. Nie ma natomiast w Konstantynopolu patriarchy łacińskiego (katolickiego). Jedynym okresem w dziejach, gdy w Konstantynopolu rezydowali patriarchowie łacińscy, pozostaje okres
Cesarstwa Łacińskiego
(1204-1261) (prawosławni patriarchowie konstantynopolitańscy rezydowali wtedy, wraz z dworem cesarskim, w
Nicei
). Później był to urząd tytularny, sprawowany przez jednego z urzędników
Kurii Rzymskiej
, zniesiony w
1964
. Zobacz też Lista biskupów Bizancjum i patriarchów Konstantynopola |
|---|
| święty
Andrzej Apostoł
| założyciel, przed r.
38
| |
Stachys
|
38
-
54
| | Onezym |
54
-
68
| |
Polikarp I
|
69
-
89
| | Plutarch |
89
-
105
| | Sedecjon |
105
-
114
| | Diogenes |
114
-
129
| | Eleuteriusz |
129
-
136
| | Feliks |
136
-
141
| | Polikarp II |
141
-
144
| | Atenodor |
144
-
148
| | Euzois |
148
-
154
| | Wawrzyniec |
154
-
166
| | Alipiusz |
166
-
169
| | Pertinaks |
169
-
187
| | Olimpian |
187
-
198
| | Marek I |
198
-
211
| | Filadelfus |
211
-
217
| | Cyriak I |
217
-
230
| | Kastyn |
230
-
237
| | Eugeniusz I |
237
-
242
| | Tytus |
242
-
272
| | Domecjusz |
272
-
284
| | Rufin I |
284
-
293
| | Probus |
293
-
306
| | Metrofan |
306
-
314
| | Aleksander |
314
-
337
| | Paweł I |
337
-
339
,
342
-
342
,
346
-
351
| |
Euzebiusz z Nikomedii
|
339
-
341
| |
Macedoniusz I
|
342
-
346
,
351
-
360
| | Eudoksjusz z Antiochii |
360
-
370
| | Demofil |
370
-
379
| | Ewagriusz |
379
| |
Grzegorz z Nazjanzu
|
379
-
381
| | Maksym I Cynik |
380
| | Nektariusz |
381
-
397
| |
Jan Chryzostom
|
398
-
404
| | Arsacjusz z Tarsu |
404
-
405
| |
Attyk
|
406
-
425
| | Syzyniusz I |
426
-
427
| |
Nestoriusz
|
428
-
431
| | Maksymian |
431
-
434
| |
Proklos
|
434
-
446
| |
Flawian
|
446
-
449
| | Anatoliusz |
449
-
458
| |
Gennadiusz I
|
458
-
471
| |
Akacjusz
|
471
-
488
| | Frawitas |
488
-
489
| | Eufemiusz |
489
-
495
| | Macedoniusz II |
495
-
511
| | Tymoteusz I |
511
-
518
| | Jan II Kapadocki |
518
-
520
| | Epifaniusz |
520
-
535
| |
Antym I
|
535
-
536
| | Menas |
536
-
552
| | Eutychiusz |
552
-
565
,
577
-
582
| | Jan III Scholastyk |
565
-
577
| |
Jan IV Postnik
|
582
-
595
| | Cyriak II |
596
-
606
| | Tomasz I |
607
-
610
| |
Sergiusz I
|
610
-
638
| |
Pyrrus I
|
638
-
641
,
654
| |
Paweł II
|
641
-
653
| | Piotr |
654
-
666
| | Tomasz II |
667
-
669
| | Jan V |
669
-
675
| | Konstantyn I |
675
-
677
| | Teodor I |
677
-
679
,
686
-
687
| | Jerzy I |
679
-
686
| | Paweł III |
687
-
693
| |
Kallinik I
|
693
-
705
| | Cyrus |
705
-
711
| |
Jan VI
|
712
-
715
| |
German I
|
715
-
730
| | Anastazy |
730
-
754
| | Konstantyn II |
754
-
766
| | Nicetas I |
766
-
780
| |
Paweł IV
|
780
-
784
| |
Tarazjusz
|
784
-
806
| |
Nicefor I
|
806
-
815
| |
Teodot I Kassiteras
|
815
-
821
| |
Antoni I Kassimates
|
821
-
836
| |
Jan VII Gramatyk
|
836
-
843
| |
Metody I
|
843
-
847
| |
Ignacy I
|
847
-
858
,
867
-
877
| |
Focjusz I Wielki
|
858
-
867
,
877
-
886
| |
Stefan I
|
886
-
893
| | Antoni II Kauleas |
893
-
901
| |
Mikołaj I Mistyk
|
901
-
907
,
912
-
925
| | Eutymiusz I Synkellos |
907
-
912
| | Stefan II z Amasei |
925
-
928
| | Tryfon |
928
-
931
| | Teofilakt |
933
-
956
| | Polieuktos |
956
-
970
| | Bazyli I Skamandrenos |
970
-
974
| | Antoni III Studyta |
974
-
980
| | Mikołaj II Chryzoberges |
984
-
996
| | Syzyniusz II |
996
-
998
| | Sergiusz II |
999
-
1019
| | Eustacjusz |
1019
-
1025
| | Aleksy I Studyta |
1025
-
1043
| |
Michał I Cerulariusz
|
1043
-
1058
| |
Konstantyn III Lichudes
|
1059
-
1063
| | Jan VIII Ksifilinos |
1064
-
1075
| | Kosma I Jerozolimski |
1075
-
1081
| | Eustracjusz Garidas |
1081
-
1084
| | Mikołaj III Gramatyk |
1084
-
1111
| | Jan IX Agapet |
1111
-
1134
| | Leon Styppes |
1134
-
1143
| | Michał II Kurkuas |
1143
-
1146
| | Kosma II Attykos |
1146
-
1147
| | Mikołaj IV Muzalon |
1147
-
1151
| | Teodot II |
1151
-
1153
| | Neofit I |
1153
| | Konstantyn IV Chliarenos |
1154
-
1145
| | Łukasz Chryzoberges |
1156
-
1169
| | Michał III z Anchialos |
1170
-
1177
| | Charyton Eugeniotes |
1177
-
1178
| | Teodozjusz I Borradiotes |
1179
-
1183
| | Bazyli II Kamateros |
1183
-
1186
| | Nicetas II Muntanes |
1186
-
1189
| | Leoncjusz Teotokites |
1189
-
1190
| | Dozyteusz |
1190
-
1191
| | Jerzy II Kifilinos |
1191
-
1198
| | Jan X Kamateros |
1198
-
1206
| | Michał IV Autorejan |
1207
-
1213
| | Teodor II Eirenikos |
1213
-
1215
| | Maksymus II |
1215
| | Manuel I Charitopulos |
1215
-
1222
| | German II |
1222
-
1240
| | Metody II |
1240
| | Manuel II |
1244
-
1255
| | Arseniusz Autorejan |
1255
-
1259
,
1261
-
1267
| | Nicefor II |
1260
-
1261
| | German III |
1267
| | Józef I Galezjotes |
1267
-
1275
| | Jan XI Bekkos |
1275
-
1289
| | Grzegorz II Cyprius |
1283
-
1289
| | Atanazy I |
1289
-
1293
,
1303
-
1309
| | Jan XII |
1294
-
1303
| | Nefon I |
1310
-
1314
| | Jan XIII Glikis |
1315
-
1320
| | Gerazym I |
1320
-
1321
| | Izajasz |
1323
-
1334
| | Jan XIV Kalekas |
1334
-
1347
| | Izydor |
1347
-
1350
| | Kalikst I |
1350
-
1354
,
1355
-
1363
| |
Filoteusz Kokkinos
|
1354
-
1355
,
1364
-
1376
| | Makary |
1376
-
1379
,
1390
-
1391
| | Nil Kerameus |
1379
-
1388
| | Antoni IV |
1389
-
1390
,
1391
-
1397
| | Kalikst II Ksantopulos |
1397
| | Mateusz I |
1397
-
1410
| | Eutymiusz II |
1410
-
1416
| |
Józef II
|
1416
-
1439
| | Metrofan II |
1440
-
1443
| | Grzegorz III Mammas |
1443
-
1450
| | Atanazy II |
1450
-
1453
| | Gennadiusz II Scholar |
1453
-
1456
,
1458
,
1462
-
1463
,
1464
| | Izydor II Ksantopulos |
1456
-
1457
| | Sofroniusz I Syropulos |
1463
-
1464
| | Joazaf |
1464
,
1464
-
1466
| | Marek II Ksylokarawes |
1466
| | Symeon I z Trapezuntu |
1466
,
1471
-
1474
,
1481
-
1486
| | Dionizy I |
1466
-
1471
,
1489
-
1491
| | Rafał I |
1475
-
1476
| | Maksym III Manasses |
1476
-
1481
| | Nefon II |
1486
-
1488
,
1497
-
1498
,
1502
| | Maksym IV |
1491
-
1497
| | Joachim I |
1498
-
1502
,
1504
| | Pachomiusz I |
1503
-
1504
,
1504
-
1513
| |
Teolept I
|
1513
-
1522
| |
Jeremiasz I
|
1522
-
1545
| | Joannik I |
1546
| | Dionizy II |
1546
-
1555
| | Joazaf II |
1555
-
1556
| | Metrofan III |
1565
-
1572
,
1579
-
1580
| |
Jeremiasz II Tranos
|
1572
-
1579
,
1580
-
1584
,
1587
-
1595
| | Pachomiusz II |
1584
-
1585
| | Teolept II |
1585
-
1586
| | Mateusz II |
1596
,
1598
-
1602
,
1603
| | Gabriel I |
1596
| | Teofan I Karikes |
1597
| | Melecjusz I Pegas |
1597
-
1598
,
1601
| | Neofit II |
1602
-
1603
,
1607
-
1612
| | Rafał II |
1603
-
1607
| | Tymoteusz |
1612
-
1620
| | Cyryl I Lukaris |
1612
,
1620
-
1623
,
1623
-
1635
,
1637
-
1638
| | Grzegorz IV z Amasei |
1623
| |
Antym II
|
1623
| | Cyryl II Kontares |
1633
,
1635
-
1636
,
1638
-
1639
| | Atanazy III Patelaros |
1634
| | Neofit III Nicejski |
1636
-
1637
| | Parteniusz I |
1639
-
1644
| | Parteniusz II |
1644
-
1646
,
1648
-
1651
| | Joannik II |
1646
-
1648
,
1651
-
1656
| | Cyryl III |
1652
,
1654
| | Paisjusz I |
1652
-
1655
| | Parteniusz III |
1656
-
1657
| | Gabriel II |
1657
| | Parteniusz IV |
1657
-
1662
,
1665
-
1667
,
1671
,
1675
-
1676
,
1684
,
1685
| | Dionizy III |
1662
-
1665
| | Klemens |
1667
| | Metody III |
1668
-
1671
| | Dionizy IV Muselimes |
1671
-
1673
,
1676
-
1679
,
1682
-
1684
,
1686
,
1687
,
1693
-
1694
| | Gerazym II |
1673
-
1674
| | Atanazy IV |
1679
| | Jakub |
1679
-
1682
,
1685
-
1688
| | Kallinik II |
1688
,
1689
-
1693
,
1694
-
1702
| | Neofit IV |
1688
| | Gabriel III |
1702
-
1707
| | Neofit V |
1707
| | Cyprian I |
1707
-
1709
,
1713
-
1714
| | Atanazy V |
1709
-
1711
| | Cyryl IV |
1711
-
1713
| |
Kosma III
|
1714
-
1716
| | Jeremiasz III |
1716
-
1726
,
1732
-
1733
| | Paisjusz II |
1726
-
1732
,
1740
-
1743
,
1744
-
1748
| | Serafim I |
1733
-
1734
| | Neofit VI |
1734
-
1740
,
1743
-
1744
| | Cyryl V |
1748
-
1751
,
1752
-
1757
| | Kallinik III |
1757
| | Serafim II |
1757
-
1761
| | Joannik III |
1761
-
1763
| | Samuel I Chaceres |
1763
-
1768
,
1773
-
1774
| | Melecjusz II |
1768
-
1769
| | Teodozjusz I |
1769
-
1773
| | Sofroniusz II |
1774
-
1780
| | Gabriel IV |
1780
-
1785
| | Prokopiusz I |
1785
-
1789
| | Neofit VII |
1789
-
1794
,
1798
-
1801
| | Gerazym III |
1794
-
1797
| | Grzegorz V |
1797
-
1798
,
1806
-
1808
,
1818
-
1821
| | Kallinik IV |
1801
-
1806
,
1808
-
1809
| | Jeremiasz IV |
1809
-
1813
| | Cyryl VI |
1813
-
1818
| | Eugeniusz II |
1821
-
1822
| | Antym III |
1822
-
1824
| | Chryzant I |
1824
-
1826
| | Agatangelos I |
1826
-
1830
| | Konstancjusz I |
1830
-
1834
| | Konstancjusz II |
1834
-
1835
| | Grzegorz VI |
1835
-
1840
,
1867
-
1871
| | Antym IV |
1840
-
1841
,
1848
-
1852
| | Antym V |
1841
-
1842
| | German IV |
1842
-
1845
,
1852
-
1853
| | Melecjusz III |
1845
| | Antym VI |
1845
-
1848
,
1853
-
1855
,
1871
-
1873
| | Cyryl VII |
1855
-
1860
| | Joachim II |
1860
-
1863
,
1873
-
1878
| |
Sofroniusz III
|
1863
-
1866
| | Joachim III |
1878
-
1884
,
1901
-
1912
| | Joachim IV |
1884
-
1887
| | Dionizy V |
1887
-
1891
| | Neofit VIII |
1891
-
1894
| | Antym VII |
1895
-
1897
| | Konstantyn V |
1897
-
1901
| | German V |
1913
-
1918
| |
Melecjusz IV Metaksakis
|
1921
-
1923
| | Grzegorz VII |
1923
-
1924
| |
Konstantyn VI
|
1924
-
1925
| |
Bazyli III
|
1925
-
1929
| |
Focjusz II
|
1929
-
1935
| |
Beniamin
|
1936
-
1946
| |
Maksym V
|
1946
-
1948
| |
Atenagoras I
|
1948
-
1972
| |
Dymitr I
|
1972
-
1991
| |
Bartłomiej I
| od
1991
|
Inne hasła zawierające informacje o "Patriarcha Konstantynopola":
Biskup
...
1361
...
Stanisław Konarski
...
79
...
354
...
Wyprawy krzyżowe
...
Józef II
...
Piotr I
...
1848
...
XXI wiek
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Patriarcha Konstantynopola":
010c. Rzym (plansza 18)
...
011. Cesarstwo Bizantyjskie (plansza 11)
...
015. Wyprawy krzyżowe (plansza 5)
...
|